Jump to content
IGNORERAD

det där med reseförsäkring...


Nack Laeng

Recommended Posts

S m i l e 1

Hur många av dem måste falla in för att drabbas? Låg fysisk aktivitet och möjligen dålig kost (ensidigt)

 

 

Hej  Loikkari

 

En elitspelare i volleyboll som jag känner fick stroke innan 60-års åldern, han var fysiskt aktiv innan han fick stroke, han åt rätt, ingen bukfettma, men han var rökare, övrigt vet jag inte.

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 279
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    25

  • Soengsang

    24

  • leifen

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo jag vet att man blir återbetalningsskyldig om man får hjälp men när betalar bidragsturisterna tillbaka de dom får.

Stefan 5300,

Dom kan inte stava till "betala tillbaka", så det blir blåögda Sverige som står med lång näsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu sitter jag ju i Phnom Penh, Kambodjas huvudstad

 

Nej jag skämtar inte, men DU får ha ditt åsikt om saken och jag får ha mitt, capiso? Nu har jag tillbringat så pass mycket tid i Thailand att jag vet exact hur det funkar här. Ingen försäkring, då är du beroende av goverment sjukhuset vilja att ta emot Dig som patient, i privata blir Du nobbat.

 

 

Och jag behåller min åsikt, den som lämnar Sveriges gränser, eller tom EU länders gränser utan giltig rese-,/sjukförsäkring för hela reseperiod är man dum,

 

Men är olyckan framme ska man inte klaga samhället eller myndigheter för att inte få vård. Det är så det funkar här, UD har informerat så pass mycket om villkoren i dessa fall.

 

 

Nu tror jag inte heller helt på dottern, 20 000 SEK om dygnet är nog nåt man betalar i Sverige för IVA vård möjligen, inte i Cambodja. Då räknar jag inte med ev operationer som kan ju kosta otroliga belopp men enbart för vård utan annat har jag svårt att förstå beloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men gubben valde att bosätta sig i Kambodja och hade inte nån försäkring, då har han själv satt sig i den sitsen han sitter i nu. Han valde att inte ha försäkringar

 

Jag är ingen expert på Kambodja, men jag skulle kunna tänka mig att det är väl ungefär samma som i Thailand när det gäller att teckna en försäkring när man är "gubbe". Med andra ord, det brukar inte gå att teckna en försäkring efter en viss ålder.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om en Märsta bo för ett antal år sedan.

Fast det hände i Pattis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bedrovligt att inte svenskar kan få hjälp med sjukvård eller hemresa till Sverige när de har blivit sjuka utomlands, när det väller in bidragsturister till Sverige som får gratis sjukvård och tandvård.

Du har en poäng där Men då kommer "alla" att ge fan i försäkring Tyvärr

Off

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på Kambodja, men jag skulle kunna tänka mig att det är väl ungefär samma som i Thailand när det gäller att teckna en försäkring när man är "gubbe". Med andra ord, det brukar inte gå att teckna en försäkring efter en viss ålder.

Numera kan man teckna försäkring efter att man fyllt 60, i Thailand, men du får då inte ha försäkringen mer

än tills du fyller 70. Tecknar du innan 60, så kan du behålla försäkringen livet ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Nej jag skämtar inte, men DU får ha ditt åsikt om saken och jag får ha mitt, capiso? Nu har jag tillbringat så pass mycket tid i Thailand att jag vet exact hur det funkar här. Ingen försäkring, då är du beroende av goverment sjukhuset vilja att ta emot Dig som patient, i privata blir Du nobbat.

 

 

Och jag behåller min åsikt, den som lämnar Sveriges gränser, eller tom EU länders gränser utan giltig rese-,/sjukförsäkring för hela reseperiod är man dum,

 

Men är olyckan framme ska man inte klaga samhället eller myndigheter för att inte få vård. Det är så det funkar här, UD har informerat så pass mycket om villkoren i dessa fall.

 

 

Nu tror jag inte heller helt på dottern, 20 000 SEK om dygnet är nog nåt man betalar i Sverige för IVA vård möjligen, inte i Cambodja. Då räknar jag inte med ev operationer som kan ju kosta otroliga belopp men enbart för vård utan annat har jag svårt att förstå beloppet.

 

Hade släkten varit smarta, så hade de lånat upp de 60 000:- som det först var frågan om.

Nu ser det mest ut som att de vill "mjölka" godtrogna på nätet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt i Thailand att ditflyttade faranger av olika nationaliteter inte har någon sjukförsäkring alls.

 

Gäller mest för de som passerat 65år och orsaken sägs vara att det inte går att teckna försäkring i Thailand.

Premier på enorma belopp avskräcker en del också

 

Väldigt vanligt bland tyskar som inte har samma sjukvård som i Sverige, men jag känner till ett par svenskar också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt i Thailand att ditflyttade faranger av olika nationaliteter inte har någon sjukförsäkring alls.

Gäller mest för de som passerat 65år och orsaken sägs vara att det inte går att teckna försäkring i Thailand.

Premier på enorma belopp avskräcker en del också

Väldigt vanligt bland tyskar som inte har samma sjukvård som i Sverige, men jag känner till ett par svenskar också.

Vad jag förstått finns ju även lösningar för dem.

Jag tycker det är urbota dumt att vara utan försäkring.

Mvh Stengolvsexperten, med svindyr maxad försäkring.

7cd0f6cf32f4fd726e1a90f0684729ab.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått finns ju även lösningar för dem.

Jag tycker det är urbota dumt att vara utan försäkring.

Mvh Stengolvsexperten, med svindyr maxad försäkring.

7cd0f6cf32f4fd726e1a90f0684729ab.jpg

Kom gärna med förslag på rimliga försäkringar för + 63 åringar som flyttar till Thailand.

 

Frågade Nit (miss Chaiyphum) som säljer åt AIA som extraknäck om hon skulle kunna fixa en försäkring åt mig och hon sa att det kan hon inte.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Påminner om en Märsta bo för ett antal år sedan.

Fast det hände i Pattis

 

skillnaden var att han Hade försäkring, en amerikansk försäkring som dom av nån anledning inte godkände, hans son fick lägga ut 1-1½ miljon bath ur egen ficka.

 

sen så låg han om jag minns rätt på på Bangkok Pattaya Hospital som verkar va ett skitställe, så fort kompisen försökte flytta pappa till ett annat sjukhus så vart han hastigt sämre, dom debiterade fantasisummor för smågrejer.

 

ett tag efter att pappan avlidit så fick dom stålar av försäkringsbolaget.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom gärna med förslag på rimliga försäkringar för + 63 åringar som flyttar till Thailand.

Frågade Nit (miss Chaiyphum) som säljer åt AIA som extraknäck om hon skulle kunna fixa en försäkring åt mig och hon sa att det kan hon inte.

Jag hade idag vänt mig till den där amru på forumet.

För det första bör man alltid använda en mäklare vid köp av försäkring.

Och den där amru har tydligen svensktalande personal, nästa år kommer jag att vända mig dit.

Jag har en rätt hög budget til min försäkring? 5000bth i månaden typ 60k pet år, men jag vill ha det bästa som finns att tillgå, för min budget.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade idag vänt mig till den där amru på forumet.

För det första bör man alltid använda en mäklare vid köp av försäkring.

Och den där amru har tydligen svensktalande personal, nästa år kommer jag att vända mig dit.

Jag har en rätt hög budget til min försäkring? 5000bth i månaden typ 60k pet år, men jag vill ha det bästa som finns att tillgå, för min budget.

Vet också att du är ung, långt kvar till 60år.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet också att du är ung, långt kvar till 60år.

Jo just det kompis, 10 år och 4 månader typ.

Dess då större anleding att ha en bra mäklare som man förstår, såvida man inte är riktigt duktig på juridisk enelska på kracklig thai.

Alla som har haft att göra med denna amru är nöjda vad hah hört, jag kör den vägen nästa år .

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv räknar jag kallt med och inte kunna teckna eller ha råd med sjukförsäkring i Thailand vid pensionsålder.

Olycksfallförsäkring är dock överkomligt.

En amerikan som vi kände dog i cancer  för drygt ett år sedan boendes i Bang sare hade så för annars blev det för dyrt.

Hade kanske hjälpt kaknske inte med sjukförsäkring men han fick dö där han trivdes.

Blir nog så om inte bättre förslag finnes.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Försäkringar har jag lite koll på då min gumma säljer olycksfall och sjukförsäkringar.

En bra försäkring kan du teckna upp till att du är 65 år gammal och få ett kontrakt att du har den i 25 år. Efter 65 år kan du teckna en begränsad sjukförsäkring upp till 75år. Man ska tänka på att olycksfall ibland inte täcker mc moppe olyckor!! Kolla detta noga! 

En försäkring är väldigt inviduell och man bör ha en försäkringsmäklare som kan förklara. Jag själv som är 53 betalar ca30 000thb/år  för en bra sjuk och olycksfall. 
Min kära gumma är engelsktalande.Är detta ett problem så kan jag tolka.
Om ni är runt pattya chonburi trakterna och är intresserade så hör av er till mig så ska jag vidarbefodra.

//Gustav

Ändrades av Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv räknar jag kallt med och inte kunna teckna eller ha råd med sjukförsäkring i Thailand vid pensionsålder.

Olycksfallförsäkring är dock överkomligt.

En amerikan som vi kände dog i cancer  för drygt ett år sedan boendes i Bang sare hade så för annars blev det för dyrt.

Hade kanske hjälpt kaknske inte med sjukförsäkring men han fick dö där han trivdes.

Blir nog så om inte bättre förslag finnes.

Var det den amerikanen som hade fått en stor del av ansiktet bortopererat och strålat för några år sedan ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det den amerikanen som hade fått en stor del av ansiktet bortopererat och strålat för några år sedan ??

Nej den här hade fått något cancer i magen och nöjde sig med traditionell Thaidoktor tror jag.

Gick fort, Vi träffades i juli och han dog i oktober.

Han visste dock att han hade cancer i magen i juli å de hade väl röngktat.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, en vuxen människa i sverige med syskon som tillsammans inte kan fixa fram 60.000 kr?? Måste vara ett skämt

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Försäkringar har jag lite koll på då min gumma säljer olycksfall och sjukförsäkringar.

En bra försäkring kan du teckna upp till att du är 65 år gammal och få ett kontrakt att du har den i 25 år. Efter 65 år kan du teckna en begränsad sjukförsäkring upp till 75år. Man ska tänka på att olycksfall ibland inte täcker mc moppe olyckor!! Kolla detta noga!

En försäkring är väldigt inviduell och man bör ha en försäkringsmäklare som kan förklara. Jag själv som är 53 betalar ca30 000thb/år för en bra sjuk och olycksfall.

Min kära gumma är engelsktalande.Är detta ett problem så kan jag tolka.

Om ni är runt pattya chonburi trakterna och är intresserade så hör av er till mig så ska jag vidarbefodra.

//Gustav

I vilket bolag har du den försäkringen?
Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket bolag har du den försäkringen?

ThaiLife gumman säljer försäkringar åt dom. 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom gärna med förslag på rimliga försäkringar för + 63 åringar som flyttar till Thailand.

 

Frågade Nit (miss Chaiyphum) som säljer åt AIA som extraknäck om hon skulle kunna fixa en försäkring åt mig och hon sa att det kan hon inte.

Jag kan fixa en jäkligt bra försäkring åt dig, om du bor i krokarna. Bara höra av sig.

BYW det är thailife.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått finns ju även lösningar för dem.

Jag tycker det är urbota dumt att vara utan försäkring.

Mvh Stengolvsexperten, med svindyr maxad försäkring.

7cd0f6cf32f4fd726e1a90f0684729ab.jpg

Kanske dags att byta då eller i alla fall kolla vad du kan få i stället? 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry gubbar och gummor att jag pushar lite. :-)

Tycker bara att det är trist att så många inte fattar att det behövs en försäkring när man bor i det här landet. 

 

Stora skillnaden mellan en reseförsäkring från sverige och en thaiförsäkring är att den svenska reseförsäkringen är ofta ingen limit.

Varför ska man då ha en thaiförsäkring då? Jo om du är här heltid, planerar heltid och är under 65 så får du ofta ett kontrakt så du har en sjukförsäkring långt upp i åldern.  Det blir svårare och svårare att få en försäkring ju äldre man blir.
Dessutom flyger dom dig inte till sverige om du blir sjuk. Visst det är väl bra men har du din familj här och inget i svergie så är det inget skoj. Och det blir ofta billigt för försäkringsbolaget fast du får en dyr flygbiljett hem för dom behöver inte betala sjukhuset i Thailand.

 

Så skaffa en thailänsk sjukförsäkring om du planerar att bosätta dig här i landet. Det är inte så jäkla dyrt, 

Mellan tummen och pekfingret så kostar det bolaget som jag pushar för någonstans mellan 30 -40 tusen thb. Beror på din ålder, hur mycket den ska täcka, hur mycket anhöriga ska få om du dör osv... Är det för dyrt så skaffa åtministone en olycksfall. Brukar kosta runt 2-3 tusen thb. /år. Kolla bara vad den täcker, jag har sett sådana som inte täcker mc moppe olyckor Jag har ingen koll på dom andra bolagen. 

Så om det är något ni undrar över, så ska jag försöka svara eller så frågar jag gumman.

Om ni är mera intresserade så kan ni få kontakt uppgifter till min sambo, så kan hon hjälpa er.

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...