Jump to content
IGNORERAD

Vatten


leifen

Recommended Posts

kitungmakmak

Dom använder ju nam plah istället för salt. Även om du inte känner samma smak som salt ger så innehåller nam plah så mycket salt att du får i dig betydligt mer salt än vad du tror, via den thailändska maten. Det kan väl knappast vara nyttigt att fylla på med salt när det redan är saltat. Är inte för mycket salt värre än att ta för lite för lite salt?

555, har piller mot högt blodtryck redan och läkarn säger att jag skall salta mindre... Men det skall ju smaka gott åxå.

 

Lagom är bäst, troligen så saltar jag för mycket - men jag gillar salt i maten. Natriumkloridbrist lär jag inte dö av i alla fall, alltid en tröst.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    6

  • leifen

    4

  • Baa

    3

  • Kalas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Viktiga mineraler för vår kropp är järn, zink, magnesium, kalcium, selen, kalium, koppar och jod.

 

Det får man i sig som regel med maten men när det är mycket varmt så kan ett tillskott behövas.

 

Ett naturligt mineralvatten, tabletter mm., hjälper till.

 

Elektrolyttillsatserna innehåller mycket druvsocker som idrottsmän kan behöva.

 

Osmosbehandlat vatten är nog det sämsta och salt ger bara natrium samt klorid som inte räknas som viktiga mineraler.

 

Filtrerat kranvatten är nog bra på många håll, men varierar beroende på berggrund.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl en massa vitaminer och mineraler i öl. Och mer än 90% vatten. Jag är inte ett dugg orolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl en massa vitaminer och mineraler i öl. Och mer än 90% vatten. Jag är inte ett dugg orolig.

Det är väl Clirre ett bevis på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag struntar i THB 3 00 hit o dit, men tycker det räcker att släpa på viktigare saker än vattendunkar då det finns enkla o funktionabla lösningar!

Betr, rännskitan så har du tänkt rätt, tror dock mitt skrin är ganska härdat, brukar i nödfall dundra iväg en laddning, sen är de bra!

För 2 dagar sen kom det en vattenbil och levererade drickvatten till en av våra kärl

jag gick ut och fråga vad  som händer måste ju fråga för ingen talar ju om vad som händer

men tydligen var det regeringen som bjöd på det så det var gratis då sa jag OK

vet inte hur många liter det var men minst 500liter så tack och bock.

Mvh Pho

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag kom hem från Thailand så skickade jag ett sms från Th till hon som skulle hämta mig, ta med KRANVATTEN hemifrån! 
Trots att jag lapat diverse godsaker på flyget och innan så glärbade jag ungefär 1½ liter på Arlanda! 

 

Vatten man köper på flaska i Th är som sagt "dött" och består endast av h2o. 

 

Sist jag var ner så började vi köpa enlitersflaskor från ett "vattenbolag" i "storstan" nära oss och det vattnet har karaktär. Smakar och känns som "svenskt" kranvatten både vad det gäller fyllighet och bouquet. Sen om det innehåller mineraler vet jag inte. Men vi betalade typ 15 B för en back med 20 l. Och familjen har fortsatt att dricka det istf regnvattnet. Magsjukan har minskat likaså övriga sjukdomar. Win-win. Jag brukar ha med Resorb och när de är slut så köper jag något liknande i pulverform. Funkar för mig...

 

Men att vakna skapligt bakfull utan vare sig iskall lättmjölk eller svenskt kranvatten kan vara lite "omtumlande" :) Nu har vi dock ett TescoLotus i storbyn så mjölk av drickbar standard finns att tillgå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vi kan dricka det kommunala dricksvattnet vilket vi gjorde förr men det är inte kallt

så man fick fylla på flaskor och ställa i kylen.

 

Då uppstår ju problemet att det upptar så mycket plats för övriga viktiga varor som öl och mjölk.

 

Nu har vi en kylare för dessa stora plastflaskor som kostar 10 bath att byta men jag köper också glasgranter med sodavatten för det är gott med bubbelvatten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som inte gillar kall öl, har inga problem med att kyla vatten och mjölk... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Dricker jag bara "flask vatten" så klarar jag mig ca 1 vecka sen känner jag hur kroppen börjar säga ifrån men blandar jag 1 påse med Elektrolyt i en flaska o dricker dagligen så mår iallafall jag prima hela semestern förutom om det blivit för många LEO men det är av andra orsaker.

 

 

Lasse

 

Hur känner du dej då?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Koka kranvattnet och sen in i kylen med det. Spar några bahtingar.

 

Om det är kommunalt vatten så kanske det går bra, men är det egen brunn så kanske ett labb-test av vattnet kan var bra så att man får veta vad det innehåller för mineraler och eventuella gifter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Jag köpte en vattenmaskin hemma till huset och en till likadan till svärmor i grannhuset

 

Bondeföreningen har en stor vattenfabrik bara 200m från vårt hus så det är smidigt att åka dit och byta 20L behållarna

 

Kostar 35 baht/st för det "fina vattnet" i blå genomskinliga behållare och 21 baht/st för det "normala vattnet" i vita behållare

 

Maskinen är från Sharp och har både kallt och varmt vatten vilket är väldigt smidigt om man vill ha sig en kopp kaffe lite snabbt

 

attachicon.gif8851456105700_4.jpg

 

Har funderat på en sådan där vattenkylare men eftersom det inte är ovanligt med stromavbrott här i obygden så fyller jag alltid upp med vattenflaskor i kylarna när det inte är andra varor där, for då hjälper ju de kalla vattenflaskorna att hålla kylan, har även frysta vattenflaskor i frysen då den inte är fullt med andra varor där.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur känner du dej då?

Känner mig "urlakad" som om man hade feber.   Många av flaskvattentillverkarna tar bort allt vad salter o mineraler heter pga att någon förståsigpåare ansåg att det var därför thailändarna vart tjocka inte pga allt chips o annan skitmat dom stoppar i sig. Detta fick jag berättat för mig för 3 år sen

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag renoverat vattenfiltret med nya packningar och nytt aktivt kol och ny resign.

 

Kostnad 900bath.

 

Det filtrerade kommunvattnet smakar i alla fall vatten, men annars är detta min arsenal.

 

Vit dunk med "dest" vatten 10bath, 5 liter "dest" Singha 40bath, 5 liter mineralvatten Minere 55bath, 1,5 liter Aura mineralvatten 19bath samt 12 flaskor Bitter lime Chang Soda för 90bath.

 

Fungerar filtrerat kommunvatten så blir det att fylla flaskor och ha i kylen.

 

"Gött" när det nu ligger 37 c och uppåt varje eftermiddag.

 

 

post-7697-0-01545900-1425810405_thumb.jp

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lite vätskeproblem förra resan men tror vätskeersättningstabletterna gjorde susen.

Köper alltid ett litet apotek innan vi åker för dotterns skull ifall.

Gissar att sportrycker ger samma effekt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lite vätskeproblem förra resan men tror vätskeersättningstabletterna gjorde susen.

Köper alltid ett litet apotek innan vi åker för dotterns skull ifall.

Gissar att sportrycker ger samma effekt.

Gatorade brukar funka fint för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Är man bara nere en kortare period går det lika bra att dricka San Miguel Light. Same same, det är  bara lite dyrare men med limesmak :lol:

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...