Jump to content
IGNORERAD

Vatten


leifen

Recommended Posts

Hur många märken/fabrikat finns det som man kan köpa vatten av?

 

Min bedömning är att det mesta vattnet är drickbart men inte så mycket mera.

Filtrerade och O2 behandling samt med chemicals treatment ger ett utmärkt vatten utan smak.

 

Nästan som destillerat vatten.

 

I denna värme som är på gång så behövs det mineraler också och de flesta saknar det.

 

Vill man ha ett bra vatten med mineraler och smak så är   "Minere" ett bra alternativ och AURA väldigt gott.

 

 

Bara att bedöma själv.

 

Bäst är Chang Soda Lime. 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    6

  • leifen

    4

  • Baa

    3

  • Kalas

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Alla vattensäljare använder ju sk. omvänd osmos för vattenrening, och då försvinner även alla godsaker i vattnet, är nästan som destvatten det dom säljer

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Käkar man normalt så vetefasiken om det behövs några mineraler/salter i vattnet.

 

Jag köper det som är billigast (inte från mackapären på gatan dock, har dåliga erfarenheter av en som nog inte var riktigt i skick).

 

Sen saltar jag  ju extra, för smakens skull. Så jag vet faktiskt inte om det behövs. Har åkt in på sjukan en gång för uttorkning, men det berodde bara på att jag drack för lite.

 

Kanhända om jag skulle leva uteslutande på ris och vatten så skulle jag behöva fundera på tillskott, men lite kött i maten och salt på det så tror jag att jag skulle kunna leva på destvatten (även om det smakar fördjävligt) som dryck.

 

Är ju inte här så jäkla länge åt gången så jag kanske inte märker av eventuella försämringar. Kanhända det är nåt en som är stadigvarande måste fundera på, jag käkar vad dom äter - men dricker "mitt eget" vatten (eller öl om det finns). Borde inte Thailändarna ha samma problem då? Salta kan dom fan inte, och nam plah vetefan om det räcker för mig som är saltoman.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Käkar man normalt så vetefasiken om det behövs några mineraler/salter i vattnet.

Jag köper det som är billigast (inte från mackapären på gatan dock, har dåliga erfarenheter av en som nog inte var riktigt i skick).

Sen saltar jag ju extra, för smakens skull. Så jag vet faktiskt inte om det behövs. Har åkt in på sjukan en gång för uttorkning, men det berodde bara på att jag drack för lite.

Kanhända om jag skulle leva uteslutande på ris och vatten så skulle jag behöva fundera på tillskott, men lite kött i maten och salt på det så tror jag att jag skulle kunna leva på destvatten (även om det smakar fördjävligt) som dryck.

Är ju inte här så jäkla länge åt gången så jag kanske inte märker av eventuella försämringar. Kanhända det är nåt en som är stadigvarande måste fundera på, jag käkar vad dom äter - men dricker "mitt eget" vatten (eller öl om det finns). Borde inte Thailändarna ha samma problem då? Salta kan dom fan inte, och nam plah vetefan om det räcker för mig som är saltoman.

Vattnet drar ut alla mineraler ur kroppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Enkelt att köpa påsar med mineraler på apotek och blanda i vatten.

Jag brukar dricka ett glas sånt varje kväll.

har inte haft några problem (ännu).

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det underligt detta.

Efter att ha druckit detta odugliga vatten i 10 år skall man plötsligt betrakta det som näst intill gift, hur fan har man överlevt?

 

Maten är ju även den oduglig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Visst är det underligt detta.

Efter att ha druckit detta odugliga vatten i 10 år skall man plötsligt betrakta det som näst intill gift, hur fan har man överlevt?

 

Maten är ju även den oduglig!

Du får betraktas som ett unikum, tillsammans med 70 miljoner andra som troligen inte köper mineralvatten på 7-11. :wink:

Och det är bara i Thailand, sen kommer ju resten av världen som inte har "bra" vatten till.

 

Jag köper köpevatten för jag ids inte sitta på skithuset med huvet i en hink fler gånger. Då är det värt nån batting extra.

Tjejen drack ju utan problem vatten från mackapären ute i gränden. Men ingen av oss drack kranvattnet.

 

En fantastisk känsla när jag kom hem förra året att öppna kranen och få kallt drickbart och gott vatten från kran.

Nästan så jag skäms när vi använder samma vatten för att spola toaletterna med eller duscha i.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Dricker jag bara "flask vatten" så klarar jag mig ca 1 vecka sen känner jag hur kroppen börjar säga ifrån men blandar jag 1 påse med Elektrolyt i en flaska o dricker dagligen så mår iallafall jag prima hela semestern förutom om det blivit för många LEO men det är av andra orsaker.

 

 

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många märken/fabrikat finns det som man kan köpa vatten av?

 

Min bedömning är att det mesta vattnet är drickbart men inte så mycket mera.

Filtrerade och O2 behandling samt med chemicals treatment ger ett utmärkt vatten utan smak.

 

Nästan som destillerat vatten.

 

I denna värme som är på gång så behövs det mineraler också och de flesta saknar det.

 

Vill man ha ett bra vatten med mineraler och smak så är   "Minere" ett bra alternativ och AURA väldigt gott.

 

 

Bara att bedöma själv.

 

Bäst är Chang Soda Lime.

Koka kranvattnet och sen in i kylen med det. Spar några bahtingar.
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Koka kranvattnet och sen in i kylen med det. Spar några bahtingar.

Då skall man ju ha nåt att koka eländet på åxå, och sen får du räkna på lite elkostnader om du ställer in nåt i kylen.

Bästa är ju mackapärerna på gatan, men dom litar jag som sagt inte på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Makapären på gatan är nog ok första året som den står där. Underhåll och Thai tror inte jag går ihop så väl så jag kommer att undvika dem när jag kommer ner nästa gång för då är de inne på andra eller tredje året.

Lite kul var det när vi skulle fylla på den stora flaskan i templet i KhonBuri och folk hade kapat slangen på baksidan och kopplat på en balluff för att tjuva vatten. De trodde väl eller tror att makapären endast tar betalt och mäter upp mängden vatten...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

För c:a THB 5 000 inhandlades ett stycket s.k. "watermachin", ser ut som två paralella rostfria rör, ett fyllt med sand o ett med kol!

dessa filter skall ju underhållas och såväl sand som kol bytas då o då.

Underhåll var trdje eller fjärde mad, hälla vanligt koksalt i sandröret, spola tills saltsmaken försvunnit, årligt underhåll, byta filtren, kostar THB 300, och då kommer dom hem och gör detta utan några extra "milpengar". 

Alltså kan man dricka "kranvatten" istället för att offra ölpengar på att inhandla flaskvatten, bra va!

 

Förmodar att mineralivrarna inte tycker det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Enkelt att köpa påsar med mineraler på apotek och blanda i vatten.

Jag brukar dricka ett glas sånt varje kväll.

har inte haft några problem (ännu).

Jag dricker vattnet även om jag inte tycker det är gott och smaklost,  dricker nog 8-10 små soda varje dag.

Blanda  påsar electrolyte med ett glas vatten är nyttigt sägs det, 10 påsar 50 baht.

post-3132-0-28522100-1425431755.jpg

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

För c:a THB 5 000 inhandlades ett stycket s.k. "watermachin", ser ut som två paralella rostfria rör, ett fyllt med sand o ett med kol!

dessa filter skall ju underhållas och såväl sand som kol bytas då o då.

Underhåll var trdje eller fjärde mad, hälla vanligt koksalt i sandröret, spola tills saltsmaken försvunnit, årligt underhåll, byta filtren, kostar THB 300, och då kommer dom hem och gör detta utan några extra "milpengar". 

Alltså kan man dricka "kranvatten" istället för att offra ölpengar på att inhandla flaskvatten, bra va!

 

Förmodar att mineralivrarna inte tycker det!

Låter ju ypperligt om magen håller för det. Vetefan vad jag reagerar på som gör att jag inte tål vattnet härnere.

 

Duger det en en enkel filtrering så är det ju inte giftigt i alla fall. För gifter får man inte bort på det viset.

 

Men för 300B lite då och då så spar du ju en slant. Tja, min vattenåtgång ligger nog på 300B per månad om ens det. Finns ju öl att tillgå ;)

Men bor ju på hotell oftast, och då ingår 2 flaskor/dygn när man bor på stekarställen som jag gör. Så det blir inte att köpa så mycket, var mer köpevatten när jag hyrde i Isaan.

 

Likförbaskat så ser jag till att ha vatten med mig (tja inte på flyget då, men annars), vill inte råka ut för uttorkning igen.

 

Domdär stora "ishinkarna" som man hämtar vatten med en plåtkopp från när man käkar på lite mer enklare ställena fungerar. Magen har inte protesterat hitintills.

Men då har jag nog haft lite tur åxå, med tanke på vart koppen stått under dagarna så åker det nog ner lite skit i den "ishinken".

 

Enda gången jag kör med extra "salt+socker+gudvetevad" påsarna är om jag har haft rännskita och tömt kroppen. Då blandar jag i en sån i en flarra vatten och dricker försiktigt. Lite åt gången.

 

Har inte ens kollat på vattnet om det är salter och mineraler i det. Borde ju stå på flaskan, men då står det ju på Thai så ... jag får leva i okunnighet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju ypperligt om magen håller för det. Vetefan vad jag reagerar på som gör att jag inte tål vattnet härnere.

 

Duger det en en enkel filtrering så är det ju inte giftigt i alla fall. För gifter får man inte bort på det viset.

 

Men för 300B lite då och då så spar du ju en slant. Tja, min vattenåtgång ligger nog på 300B per månad om ens det. Finns ju öl att tillgå :wink:

Men bor ju på hotell oftast, och då ingår 2 flaskor/dygn när man bor på stekarställen som jag gör. Så det blir inte att köpa så mycket, var mer köpevatten när jag hyrde i Isaan.

 

Likförbaskat så ser jag till att ha vatten med mig (tja inte på flyget då, men annars), vill inte råka ut för uttorkning igen.

 

Domdär stora "ishinkarna" som man hämtar vatten med en plåtkopp från när man käkar på lite mer enklare ställena fungerar. Magen har inte protesterat hitintills.

Men då har jag nog haft lite tur åxå, med tanke på vart koppen stått under dagarna så åker det nog ner lite skit i den "ishinken".

 

Enda gången jag kör med extra "salt+socker+gudvetevad" påsarna är om jag har haft rännskita och tömt kroppen. Då blandar jag i en sån i en flarra vatten och dricker försiktigt. Lite åt gången.

 

Har inte ens kollat på vattnet om det är salter och mineraler i det. Borde ju stå på flaskan, men då står det ju på Thai så ... jag får leva i okunnighet.

Jag struntar i THB 3 00 hit o dit, men tycker det räcker att släpa på viktigare saker än vattendunkar då det finns enkla o funktionabla lösningar!

Betr, rännskitan så har du tänkt rätt, tror dock mitt skrin är ganska härdat, brukar i nödfall dundra iväg en laddning, sen är de bra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

för några veckor sen var jag till en "vattenfabrik" på studiebesök, mitt ute i obygden, ett 6tums plaströr rakt ner i marken jag vet inte hur djupt, ska nog ta en tur igen å se/fråga om vattnet behandlas på ngt sätt eller om det bara hälls upp på dunkar 20 bat/dunk ca20lit, 

Link to comment
Dela på andra sajter

för några veckor sen var jag till en "vattenfabrik" på studiebesök, mitt ute i obygden, ett 6tums plaströr rakt ner i marken jag vet inte hur djupt, ska nog ta en tur igen å se/fråga om vattnet behandlas på ngt sätt eller om det bara hälls upp på dunkar 20 bat/dunk ca20lit, 

 

Vet en kvinna i närheten av mig som håller på att starta upp en "vattenfabrik" ser ut som du beskriver det, men det har varit rigorösa tester på vattnet för att få tillstånd till detta.

Hon ska även rena vattnet före det går till kund, tydligen så måste regelbundna vattenprover sedan tas för att få fortsätta sälja vatten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet en kvinna i närheten av mig som håller på att starta upp en "vattenfabrik" ser ut som du beskriver det, men det har varit rigorösa tester på vattnet för att få tillstånd till detta.

Hon ska även rena vattnet före det går till kund, tydligen så måste regelbundna vattenprover sedan tas för att få fortsätta sälja vatten.

när jag var där tittade jag bara in lite och det jag såg var att det var rent och snyggt, jag hoppas att det är mineraler kvar i vattnet som dom säljer, ska fråga vid nästa inspektion

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag köpte en vattenmaskin hemma till huset och en till likadan till svärmor i grannhuset

 

Bondeföreningen har en stor vattenfabrik bara 200m från vårt hus så det är smidigt att åka dit och byta 20L behållarna

 

Kostar 35 baht/st för det "fina vattnet" i blå genomskinliga behållare och 21 baht/st för det "normala vattnet" i vita behållare

 

Maskinen är från Sharp och har både kallt och varmt vatten vilket är väldigt smidigt om man vill ha sig en kopp kaffe lite snabbt

 

post-3404-0-04693200-1425442809.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag abbonerar på en sån blå 20L behållare, dvs när den tar slut ställer jag ner den vid grinden med 40 baht i korken.

Vattenbilen kommer förbi två dar i veckan och dom bär tillomed upp den en trappa till mej, funkar kalasbra.

Resorb eller electrolyt ett par ggr i veckan så får kroppen mineraler. Har funkat i 4 år nu.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med Dechamp, 1-2 påsar om dagen för att säkerhetsställa vätskebalansen.

Bara vatten sköljer ur kroppen så man känner sig urlakad efter ett tag.

Detta kombinerat med vitamin/mineraltillskott från svenska apoteket så håller man sig pigg och alert.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Intressant, vissa kör med tillsatser och vissa utan.

 

Tog min sista flarra vatten jag har nu (Komfort, nåt kambodjanskt vatten) och kikade på den. Det finns en liten ruta med information, men på ett språk som jag inte behärskar och skulle nog behövt förstoringsglas för att läsa den även om jag kunde khmer. Så vad det stod där vet jag inte, men det såg ut att vara nån typ av innehållsförteckning i alla fall.

 

Osmosrenar man vatten så blir det ju som destillerat, då är det inga salter (tja inte mycket i alla fall) kvar, men det jag köper på 7-11 eller BigC är det lika illa med det? Och vad skulle stå i den lilla rutan i så fall...

 

Smakar ju OK så jag har inte tänkt på saken, men om nu flera på MPR kör med tillsatser så blir jag lite nyfiken.

 

Min tanke var i alla fall att om jag käkar vettigt och eftersom jag alltid har med mig (och använder) en saltströare så lär jag inte dö av natriumbrist i alla fall... Då borde ju tillskottet av salter/mineraler osv räcka för att jag eventuellt dricker [enligt mig] för mycket vatten.

 

Har provat dricka för lite vatten (slarvade med det i Cha-Am och fick se insidan på Hua-hins fina sjukhus) och det var inte en höjdare kan jag säga.

 

Jag och Baa verkar vara inne på samma tankespår (om jag tolkade honom rätt), käkar man vettigt käk så får man det man behöver i sig den vägen, men har man montezumas hämnd så kan man nog behöva lite tillsatser.

 

Sen finns det andra som inte håller med, intressant. Ingen behöver ju ha rätt egenteligen, men det är väl onödigt att trycka i sig en massa mineraler/salter som kanske bara kommer ut den naturliga vägen dan efter. Om dom nu kommer via en blodig biff eller via ett piller eller en påpse pulver spelar ju ingen roll, tja jag föredrar nog biffen i så fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Salt är nog inga problem att få i sig, bara salta maten lite extra morgon, middag, kväll.

Däremot mineraler/vitaminer är en annan sak.

Tränar man en del eller svettas mycket så är det inte helt fel att ta lite tillskott med tanke på att man vistas i tropikerna. 

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Salt är nog inga problem att få i sig, bara salta maten lite extra morgon, middag, kväll.

Däremot mineraler/vitaminer är en annan sak.

Tränar man en del eller svettas mycket så är det inte helt fel att ta lite tillskott med tanke på att man vistas i tropikerna. 

Ä sant salta lite extra sen brukar jag ta med vitamin tillskott "en om dagen" samt mycket vatten

behövs när man svettas i värmen funkar bra .

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Käkar man normalt så vetefasiken om det behövs några mineraler/salter i vattnet.

 

Jag köper det som är billigast (inte från mackapären på gatan dock, har dåliga erfarenheter av en som nog inte var riktigt i skick).

 

Sen saltar jag  ju extra, för smakens skull. Så jag vet faktiskt inte om det behövs. Har åkt in på sjukan en gång för uttorkning, men det berodde bara på att jag drack för lite.

 

Kanhända om jag skulle leva uteslutande på ris och vatten så skulle jag behöva fundera på tillskott, men lite kött i maten och salt på det så tror jag att jag skulle kunna leva på destvatten (även om det smakar fördjävligt) som dryck.

 

Är ju inte här så jäkla länge åt gången så jag kanske inte märker av eventuella försämringar. Kanhända det är nåt en som är stadigvarande måste fundera på, jag käkar vad dom äter - men dricker "mitt eget" vatten (eller öl om det finns). Borde inte Thailändarna ha samma problem då? Salta kan dom fan inte, och nam plah vetefan om det räcker för mig som är saltoman.

Dom använder ju nam plah istället för salt. Även om du inte känner samma smak som salt ger så innehåller nam plah så mycket salt att du får i dig betydligt mer salt än vad du tror, via den thailändska maten. Det kan väl knappast vara nyttigt att fylla på med salt när det redan är saltat. Är inte för mycket salt värre än att ta för lite för lite salt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...