Jump to content
IGNORERAD

När det är ett brott att skriva, riskerar vi alla ett liv i exil.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Bangkok Post finns det en bra och lite vågad artikel av "Kong Rithdee is Deputy Life Editor, Bangkok Post "http://www2.bangkokpost.com/opinion/opinion/485364/when-writing-is-a-crime-we-all-risk-exile

 

Denna artikel är en skrämmande läsning om det journalistiska klimatet just nu i juntans Thailand, här berättas det om vad dom som fortfarande skriver utsättas för som hat, smädelser, hot, anonyma telefonsamtal vid midnatt, mystiska motorcyklister utanför era dörrar och kulor sprutas in i ditt vardagsrum.

 

Dom riskerar dessutom fängelsestraff, men det värsta föreställer sig artikelfförfattaren är risken för landsförvisning, en exil som faktiskt inte är frivillig.

 

When writing is a crime, we all risk exile

28 Feb 2015 at 06:15 2,451 viewed

 WRITER: KONG RITHDEE

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 


 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    26

  • turisten

    25

  • måne

    20

  • Khun Ken

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hörru IL, jag googlade på orden:thaksin shinawatra freedom of the press

 

du kan väl ta och kolla lite på sökresultatet hehe 

https://www.google.se/search?q=thaksin+shinawatra&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=aOXxVKbaEMG6ygOLnoDwCQ#q=thaksin+shinawatra+freedom+of+the+press

Ändrades av Nack Laeng

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

hörru IL, jag googlade på orden:thaksin shinawatra freedom of the press

 

du kan väl ta och kolla lite på sökresultatet hehe 

https://www.google.se/search?q=thaksin+shinawatra&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=aOXxVKbaEMG6ygOLnoDwCQ#q=thaksin+shinawatra+freedom+of+the+press

Hej

 

Ändå låg Thaksin bättre till i Pressfrihetsindex än juntan efter kuppen 2006 och nu efter kuppen 2014 är läget ännu sämre.

 

Ett bra försök av dig, men du sköt dig själv i foten.

 

Det läge som rådde för pressen före kuppen 2006 ses nog som ett näst intill omöjligt mål att nå nu och inom överskådlig tid 5-10 år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Här är ännu en artikel http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/2015/02/27/academic-freedom-in-Thailand/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+edu%2FbWcZ+%28New+Mandala%29 som tar upp det kraftigt försämrade läget för yttrandefriheten och den kraftiga inskränkningen av den Akademiska Friheten efter kuppen 2014.

 

Academic freedom in Thailand
– 27 February 2015Posted in: Thailand

Please find below a call for academic freedom campaign that a group of Thai studies scholars in the US has initiated. We hope to gather signatures from concerned academics outside Thailand and plan to read the statement at the Human Rights and Everyday Governance in Thailand at Harvard University on March 6th. Those who support this call please send your name and title to Dr Tyrell Haberkorn as soon as possible

 

A Call for the Protection of Academic Freedom in Thailand

As concerned international observers of Thailand, we stand in solidarity with our colleagues who have condemned the summary dismissal of Dr. Somsak Jeamteerasakul by Thammasat University on 23 February 2015. We have watched with growing concern as the space for freedom of expression has shrunk precipitously in Thailand since the 22 May 2014 coup by the National Council for Peace and Order (NCPO). By choosing to join with the NCPO to attack Dr. Somsak Jeamteerasakul, the Thammasat University administration has abdicated its responsibility to protect academic freedom and nurture critical thinking. While academic freedom is not worthy of protection greater than that of the right to freedom of expression of all citizens, the impact of its destruction during a time of dictatorship is particularly severe as it prevents students and scholars, those whose daily job is to think about knowledge and its implications, from imagining and working to return to a democratic regime founded on the protection of rights and liberties.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. känner ingen smärta i foten,,,?

 

bara för att nån va/e värre så innebär inte det att Taxen inte inskränkte pressfriheten..

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske måste exemplifiera så att Du kanske förstår...   om Jag ger Knasen två örfilar och du ger honom en örfil så innebär det ju inte att  Du är oskyldig , förstår Du?

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

hmm.. känner ingen smärta i foten,,,?

 

bara för att nån va/e värre så innebär inte det att Taxen inte inskränkte pressfriheten..

Hej

 

Det var en annan femma, visst gjorde även Thaksin inskränkningar mot media, men i jämförelse med vad som kom efter kuppen 2006 och inte minst 2014 så bleknar Thaksins inskränkningar betydligt, det kommer att ta väldigt lång tid innan man åter är nere på Thaksins nivå  om man nånsin kommer dit igen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ändå låg Thaksin bättre till i Pressfrihetsindex än juntan efter kuppen 2006 och nu efter kuppen 2014 är läget ännu sämre.

 

Ett bra försök av dig, men du sköt dig själv i foten.

 

Det läge som rådde för pressen före kuppen 2006 ses nog som ett näst intill omöjligt mål att nå nu och inom överskådlig tid 5-10 år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ledsen att behöva ta ur dig denna villfarelse men enligt Transparency International så kan man inte göra en sådan jämförelse. Huruvida Thailand var mer eller mindre korrupt då kan man helt enkelt inte uttala sig om med ledning av dessa siffror.

"however, CPI scores before 2012 are not comparable over time."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Isan Töppfer lover,

Inse nu att det mesta blivit bättre sen Shinawatra klanen har lämnat styret,

Bara att den nämnda artikeln i Bangkok Post kan publiceras, är väl ett mått på en viss öppenhet.

Sen har makten inte tagits för skoj skull. Du vet liksom alla läsare här på forumet att landet stod inför en allvarlig situation. Det mullrades en hel del om inbördes krig.

Kan inte ha undgått en journalistisk hjärna som du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte enas om att inte stödja en militärdiktatur, korruptregering, mutbara poliser och andra som e villiga att bryta mot sitt eget lands lagar?

 

Vi kan ju fullständigt skita i att åka dit?

 

 

 

 

Eller,,,,,,  Så Fullständigt skiter vi i det så länge det passar oss och våra intressen?

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I dagens Bangkok Post finns det en bra och lite vågad artikel av "Kong Rithdee is Deputy Life Editor, Bangkok Post "http://www2.bangkokpost.com/opinion/opinion/485364/when-writing-is-a-crime-we-all-risk-exile

 

Denna artikel är en skrämmande läsning om det journalistiska klimatet just nu i juntans Thailand, här berättas det om vad dom som fortfarande skriver utsättas för som hat, smädelser, hot, anonyma telefonsamtal vid midnatt, mystiska motorcyklister utanför era dörrar och kulor sprutas in i ditt vardagsrum.

 

Dom riskerar dessutom fängelsestraff, men det värsta föreställer sig artikelfförfattaren är risken för landsförvisning, en exil som faktiskt inte är frivillig.

 

When writing is a crime, we all risk exile

28 Feb 2015 at 06:15 2,451 viewed

 WRITER: KONG RITHDEE

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

 

Precis så var klimatet innan kuppen 2006 också, man riskerade sitt liv om man inte ägnade sig år självcensur. Inget nytt alltså.

 

Reportrar utan gränser rapporterade i veckan att Thailand tappat 4 placeringar på deras pressfrihetsindex, från plats 130 till 134. Vilket bland annat skvallrar om att pressen inte var så värst fri under Yinglucks/Thaksins "folkvalda" regering heller...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ledsen att behöva ta ur dig denna villfarelse men enligt Transparency International så kan man inte göra en sådan jämförelse. Huruvida Thailand var mer eller mindre korrupt då kan man helt enkelt inte uttala sig om med ledning av dessa siffror.

"however, CPI scores before 2012 are not comparable over time."

Hej

 

Ledsen att behöva ta ur dig denna villfarelse men CPI som är ett Korruptions Index har absolut ingenting med Pressfrihets Index att göra eftersom det ges ut av Reporters Without Borders.

 

http://www.reportrarutangranser.se/rapporter/2014/pressfrihetsindex-2014

 

Du blandar ihop äpplen och päron och då går det naturligtvis inte att jämföra två helt olika index inom olika områden, men CPI (korruptions index) går naturligtvis att jämföra år för år, lika naturligt är det att Reporters Without Borders (Pressfrihets Index) går att jämföra år för år, det är ju hela meningen med dessa index, man ska kunna följa utvecklingen i respektive land och jämföra dom med andra länder.

 

Nu fick du lära dig något nytt igen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis så var klimatet innan kuppen 2006 också, man riskerade sitt liv om man inte ägnade sig år självcensur. Inget nytt alltså.

 

Reportrar utan gränser rapporterade i veckan att Thailand tappat 4 placeringar på deras pressfrihetsindex, från plats 130 till 134. Vilket bland annat skvallrar om att pressen inte var så värst fri under Yinglucks/Thaksins "folkvalda" regering heller...

Hej

 

Konstigt att inte omvärlden och dom Internationella Människorätts Organisationerna som  HRW, Amnesty och FN inte har samma uppfattning som du i dessa frågor ?

 

Vi jämför Pressfriheten under Thaksins tid som PM och tiden efter kuppen 2006 och 2014, jag upplysa dig och andra om att Thaksins placering i Pressfrihets Index före kuppen 2006 var mycket bättre än någon av hans efterföljare, kolla listan nedan. 

 

2002 placering 65

 

2003 placering 82

 

2004 placering 59

 

2005 placering 107

 

2006 placering 122 (året för kuppen)

 

2007 placering 135

 

2008 placering 128

 

2009 placering 130

 

2010 placering 153

 

2011 placering 137

 

2012 placering 135

 

2013 placering 135

 

2014 placering 130

 

Det är alldeles uppenbart så att under åren med Thaksin så var pressen näst intill dubbelt så fri som efter kuppen 2006 och 2014, detta borde t.o.m du kunna erkänna om du accepterar Pressfrihets Index resultat och sätt att räkna fram denna på.

 

Men jag förväntar mig faktiskt inte att du gör det, du verkar vara förblindad av ditt hat mot Thaksin och demokrati som styrelse skick.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt ointresserad av thailändsk politik men på skoj så frågade jag runt lite nu när jag var i Korat dock inte familjen för dom skiter i politiken som jag.

Men ingen av dom jag frågade sa det minsta av den "hemskhet" som IL har beskrivit här på MPR så jag börjar jag undra vad som gör hans krets så fanatiska.

Läste även att flera här på MPR som håller till i Isan trakterna som inte heller har sett det "hemska" som har hänt. Kanske är dags för IL att släppa sargen

och gå vidare.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan vi inte enas om att inte stödja en militärdiktatur, korruptregering, mutbara poliser och andra som e villiga att bryta mot sitt eget lands lagar?

 

Vi kan ju fullständigt skita i att åka dit?

 

 

 

 

Eller,,,,,,  Så Fullständigt skiter vi i det så länge det passar oss och våra intressen?

 

C;D

Hej

 

Du sa att "Vi kan ju fullständigt skita i att åka dit?" just detta är det faktiskt miljoner av människor i väst som inte gör, men juntans statistik räddas till viss del upp av en stor ökning av turister ifrån diktaturen Kina.

 

Själv träffade jag Falanger i Thailand med familj och hus som funderade på att lämna landet om läget inte förbättras väldigt snart (kanske redan i år), militärkupper, diktatur och juntor som styr både landet, domstolarna, media och alla andra myndigheter i landet samt försöker indoktrinera barnen i skolan passar uppenbarligen inte alla.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Konstigt att inte omvärlden och dom Internationella Människorätts Organisationerna som HRW, Amnesty och FN inte har samma uppfattning som du i dessa frågor ?

Vi jämför Pressfriheten under Thaksins tid som PM och tiden efter kuppen 2006 och 2014, jag upplysa dig och andra om att Thaksins placering i Pressfrihets Index före kuppen 2006 var mycket bättre än någon av hans efterföljare, kolla listan nedan.

2002 placering 65

2003 placering 82

2004 placering 59

2005 placering 107

2006 placering 122 (året för kuppen)

2007 placering 135

2008 placering 128

2009 placering 130

2010 placering 153

2011 placering 137

2012 placering 135

2013 placering 135

2014 placering 130

Det är alldeles uppenbart så att under åren med Thaksin så var pressen näst intill dubbelt så fri som efter kuppen 2006 och 2014, detta borde t.o.m du kunna erkänna om du accepterar Pressfrihets Index resultat och sätt att räkna fram denna på.

Men jag förväntar mig faktiskt inte att du gör det, du verkar vara förblindad av ditt hat mot Thaksin och demokrati som styrelse skick.

Med vänlig hälsning isan lover

Hmmm jag kanske bara hade rätt högt betyg i matte i skolan. :)

Men en ökning från 65 till 107 under civilt styre låter lite mera allvarligt än från 107 till 122 efter införande av diktatur.

Jag tror att det ligger i en diktaturs naturliga beteende att strypa pressfriheten. När detta sker under "demokratiska former". Så kan man med rätta fråga sig hur mycket demokratin egentligen är värd för den demokratiske valda.

Man kan med rätta fråga sig varför Thaksin ströp pressfriheten så kraftigt mellan åren 2002 till 2005?

Enligt vad du påstår som står i kontrast med den fakta du presenterar. Så är civilt styre en säkerhet för fri press. Du har just bevisat motsatsen med dina siffror.

Detta till trots så rättfärdigar detta naturligtvis inte militärens inskränkningar. Men du skjuter dig själv i foten om du vägrar att se hela bilden.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Konstigt att inte omvärlden och dom Internationella Människorätts Organisationerna som  HRW, Amnesty och FN inte har samma uppfattning som du i dessa frågor ?

 

Vi jämför Pressfriheten under Thaksins tid som PM och tiden efter kuppen 2006 och 2014, jag upplysa dig och andra om att Thaksins placering i Pressfrihets Index före kuppen 2006 var mycket bättre än någon av hans efterföljare, kolla listan nedan. 

 

2002 placering 65

 

2003 placering 82

 

2004 placering 59

 

2005 placering 107

 

2006 placering 122 (året för kuppen)

 

2007 placering 135

 

2008 placering 128

 

2009 placering 130

 

2010 placering 153

 

2011 placering 137

 

2012 placering 135

 

2013 placering 135

 

2014 placering 130

 

Det är alldeles uppenbart så att under åren med Thaksin så var pressen näst intill dubbelt så fri som efter kuppen 2006 och 2014, detta borde t.o.m du kunna erkänna om du accepterar Pressfrihets Index resultat och sätt att räkna fram denna på.

 

Men jag förväntar mig faktiskt inte att du gör det, du verkar vara förblindad av ditt hat mot Thaksin och demokrati som styrelse skick.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Enligt dina siffror så är ju det största raset någonsin under Thaksins "demokratiska" styre, mellan år 2004 och år 2005 med 48 placeringar. Hur förklarar du detta då Thaksin styrde både 2004 och 2005?

 

Jag vet varför men det skulle vara intressant att höra din förklaring?

 

Sen verkar ju militärjuntan klara sig bättre i pressfrihet än den senaste av klanen Shinawatras regeringar, 2012 och 2013 låg man ju på plats 135.

 

Men du verkar förblindad i ditt försvar av en av de mest korrupta och hänsynslösa klanerna i Asien styrd av massmördaren Thaksin Shinawatra så jag är egentligen inte förvånad. Kan Jan Myrdal försvara Pol Pots gärningar än idag kan du tydligen försvara Thaksins brott.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen blev det tyst när även detta halmstrå skönk  :haha:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen blev det tyst när även detta halmstrå skönk  :haha:

 

Fan, du kom före mig. Precis vad jag tänkte också!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Hej

 

I dagens Bangkok Post finns det en bra och lite vågad artikel av "Kong Rithdee is Deputy Life Editor, Bangkok Post "http://www2.bangkokpost.com/opinion/opinion/485364/when-writing-is-a-crime-we-all-risk-exile

 

Denna artikel är en skrämmande läsning om det journalistiska klimatet just nu i juntans Thailand, här berättas det om vad dom som fortfarande skriver utsättas för som hat, smädelser, hot, anonyma telefonsamtal vid midnatt, mystiska motorcyklister utanför era dörrar och kulor sprutas in i ditt vardagsrum.

 

Dom riskerar dessutom fängelsestraff, men det värsta föreställer sig artikelfförfattaren är risken för landsförvisning, en exil som faktiskt inte är frivillig.

 

When writing is a crime, we all risk exile

28 Feb 2015 at 06:15 2,451 viewed

 WRITER: KONG RITHDEE

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

 

Det låter som att rödskjortorna är i farten igen, snart regnar det nog M-79 granater och sprängladdningar också.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmmm jag kanske bara hade rätt högt betyg i matte i skolan. :)

Men en ökning från 65 till 107 under civilt styre låter lite mera allvarligt än från 107 till 122 efter införande av diktatur.

Jag tror att det ligger i en diktaturs naturliga beteende att strypa pressfriheten. När detta sker under "demokratiska former". Så kan man med rätta fråga sig hur mycket demokratin egentligen är värd för den demokratiske valda.

Man kan med rätta fråga sig varför Thaksin ströp pressfriheten så kraftigt mellan åren 2002 till 2005?

Enligt vad du påstår som står i kontrast med den fakta du presenterar. Så är civilt styre en säkerhet för fri press. Du har just bevisat motsatsen med dina siffror.

Detta till trots så rättfärdigar detta naturligtvis inte militärens inskränkningar. Men du skjuter dig själv i foten om du vägrar att se hela bilden.

Hej

 

Så du tycker alltså att ett snitt på placering 78 under åren 2002-2005 med Thaksin som PM är lika dåligt som det snitt på placering 133 som juntor och olika regeringar har haft mellan 2006-2014.

 

Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne eller är det kanske så att ditt hat mot Thaksin gör att du medvetet räknar dåligt?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fan, du kom före mig. Precis vad jag tänkte också!

Hej

 

Ingen av er kan väl förstås tänka tanken att en familjefar på en bondgård med småbarn har annat att göra på helgen än att gagga med er?

 

Dream on.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt dina siffror så är ju det största raset någonsin under Thaksins "demokratiska" styre, mellan år 2004 och år 2005 med 48 placeringar. Hur förklarar du detta då Thaksin styrde både 2004 och 2005?

 

Jag vet varför men det skulle vara intressant att höra din förklaring?

 

Sen verkar ju militärjuntan klara sig bättre i pressfrihet än den senaste av klanen Shinawatras regeringar, 2012 och 2013 låg man ju på plats 135.

 

Men du verkar förblindad i ditt försvar av en av de mest korrupta och hänsynslösa klanerna i Asien styrd av massmördaren Thaksin Shinawatra så jag är egentligen inte förvånad. Kan Jan Myrdal försvara Pol Pots gärningar än idag kan du tydligen försvara Thaksins brott.

Hej

 

Du verkar vara helt förblindad av ditt hat mot Thaksin och regeringar valda av folket i Internationellt godkända val, det är väl därför du med alla (även ihop fantiserade) medel försvarar det resultat som kuppen 2006 faktiskt gav både i CPI ( Korruptions Index ) och Reporters Without Borders ( Pressfrihets Index ).

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så du tycker alltså att ett snitt på placering 78 under åren 2002-2005 med Thaksin som PM är lika dåligt som det snitt på placering 133 som juntor och olika regeringar har haft efter 2006.

 

Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne.

 

Med vänlig hälsning isan lover

De sista åren med Taxen sjönk Thailand med 57 placeringar på din lista, medan de senaste 5 åren klättrat 23.

 

Let the trend be your friend...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...