Jump to content
IGNORERAD

När det är ett brott att skriva, riskerar vi alla ett liv i exil.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

GreenValley

Att räkna genomsnitt i fall som detta är meningslöst.

 

Lite som att räkna ut en idrottsmans prestationer.

Första året på 100:e plats, sedan guld fyra år i rad.

Resultatet blir att den idrottsmannen är totalt värdelös som legat på antingen 50:e plats eller 20:e plats i genomsnitt de senaste fem åren. 

Står man med ena foten i en hink med kokhett vatten och den andra i en ishink så är det i genomsnitt ganska skönt även om det inte känns så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    26

  • turisten

    25

  • måne

    20

  • MaiChai

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man har en försämring per år i fyra år på 25% så blir inte det 100% som vissa proffs i matte får det till.

 

År ett är 25% av 100 och kvar är 75%, år två är 25% av 75 en summa på 56, år tre är 25%  av 56 ger 42 och år fyra så blir det 32% avrundat.

 

 

Fyra ggr 25 % ger inte 100%.

 

Det kan även ge 32 %

 

Statistik är härligt..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Matte och statistik är nog inte din starka sida, även om du själv tror det.

Man kan ju naturligtvis påvisa allt med statistik.

Som att motparten är okunnig i matte till exempel. Eller inte har förmåga att förstå vilka parametrar som behandlas i diskussionen.

Dock bör väl man i fridens namn ta reda på basen vad man sätter statistik på innan man sågar den andres kunskaper. Genom att kasta in andra parametrar i matchen.

Hur förklarar du att man sätter statistik på en försämring genom att räkna ut genomnsnittsplaceringarna.

Man ska inte kasta gummiklubba i betong hus. Den kan lätt studsa tillbaka och slå en i skallen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju naturligtvis påvisa allt med statistik.

Som att motparten är okunnig i matte till exempel. Eller inte har förmåga att förstå vilka parametrar som behandlas i diskussionen.

Dock bör väl man i fridens namn ta reda på basen vad man sätter statistik på innan man sågar den andres kunskaper. Genom att kasta in andra parametrar i matchen.

Hur förklarar du att man sätter statistik på en försämring genom att räkna ut genomnsnittsplaceringarna.

Man ska inte kasta gummiklubba i betong hus. Den kan lätt studsa tillbaka och slå en i skallen.

Nu är jag inte en av dom som startade detta med siffror angående förbättring eller försämring under en tidsperiod,

 

Var du en av dom?

Dessutom med siffror?

 

Var du inte med din" matte", så ber jag om ursäkt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ursäkta men du kan ju inte hitta på en egen definition av genomsnitt för att få rätt :wink:

/Krille

Det gör jag inte heller men ska du sätta statistik på något så kan du antingen ange medelvärdet mellan 2 punkter eller räkna som ni gör. Inget sätt är fel. Dock blir det om man vill ha fram medelvärdet på FÖRSÄMRINGEN galet att räkna genomsnittet på det sätt som ni beräknar. Då den tar start parametern i beaktande på ett annat sätt.

Låt oss leka med tanken att man 2002 låg på punkt 10 och år 2003 20 och 2004 på 7 och 2005 på 40. Enligt Erat sätt så har det ju bara i gemomsnitt

Enligt Erat sätt att beräkna är genomsnittet 19,25

Man påvisar att statistiskt genomsnittligt har det bara ökat med 9,25 punkter på 4 år. Fast i verkligheten så har det ökat med 30 punkter. Dock ska ju då skillnaden läggas per år. Och helt plötsligt kan man om man är lurig och inte tänker till. Att det ökat med 4x9,25 vilket blir 47. :)

Så nog kan man yra till allt med statistik om man Bara vill.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte en av dom som startade detta med siffror angående förbättring eller försämring under en tidsperiod,

Var du en av dom?

Dessutom med siffror?

Var du inte med din" matte", så ber jag om ursäkt.

Nja IL startade med att det var något positivt med att Thaksin startade på 65 år 2002 och slutade på slutade på 107 år 2005

Och han fick då ett genomsnitt av detta på 78.

Jag ifrågasatte detta och frågade hur han beräknat.

Jag menade att en sådan beräkning på försämringen blir mitt emellan. Det vill säga 86.

Efter det poppade det upp statistiker som svampar ur jorden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja IL startade med att det var något positivt med att Thaksin startade på 65 år 2002 och slutade på slutade på 107 år 2005

Och han fick då ett genomsnitt av detta på 78.

Jag ifrågasatte detta och frågade hur han beräknat.

Jag menade att en sådan beräkning på försämringen blir mitt emellan. Det vill säga 86.

Efter det poppade det upp statistiker som svampar ur jorden.

Snygg reträtt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en försämring per år i fyra år på 25% så blir inte det 100% som vissa proffs i matte får det till.

 

Nja det beror ju på vilka parametrar du stoppar in i det hela. om du förlora 25 procent i fyra år så slutar ju totala förlusten av ursprungsinkomsten per år 100% av en årsinkomst. Dock är den 25 procent av vad man tjänat in på fyra år om inkomsterna varit densamma under alla år. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det beror ju på vilka parametrar du stoppar in i det hela. om du förlora 25 procent i fyra år så slutar ju totala förlusten av ursprungsinkomsten per år 100% av en årsinkomst. Dock är den 25 procent av vad man tjänat in på fyra år om inkomsterna varit densamma under alla år. 

??????????????????????????????????

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ingen av er kan väl förstås tänka tanken att en familjefar på en bondgård med småbarn har annat att göra på helgen än att gagga med er?

 

Dream on.

 

Med vänlig hälsning isan lover

En pensionerad familjefar med extrakneg som hummerfiskare har väl inte häcken full med fisket i Februari.Och djurhållning eller skördearbete är väl inte heller så betungade så här års?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

En pensionerad familjefar med extrakneg som hummerfiskare har väl inte häcken full med fisket i Februari.Och djurhållning eller skördearbete är väl inte heller så betungade så här års?

Räknar man i genomsnitt så har han faktiskt lite grann att göra. Om man däremot räknar snittet/ år så har han inte riktigt lika mycket att göra.

 

Eller mer beroende på hur man räknar...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det finns ju så många andra som försöker göra sitt sätt till enda sanningen för att statistikberäkna...

 

Nja - om genomsnitt inte är ett bra mått så använder man ett annat mått. Man försöker inte ändra på definitionen av genomsnitt :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Om man räknar som IL så ökade korruptionen med nästan 100% 2002-2006 och när demokraterna styrde så ökade den med 20%  :dirol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Glittermaffian rockar! Dom ska tydligen elda upp alla solstolar nu allt för demokratibyggets skull! Demokratikämparna har häcken full! Varför gnäller alla om fri press och det fria talet... bättre folk håller käften och gör som glittermaffian säger så blir allt jättebra! Det har man ju sagt i yxbyn att det inte är nåt som rör dom i ryggen.. är väl inte så konstigt kanske när dom inte ens kan läsa eller skriva sitt namn. Nej fan, skjut av pressen lite kvicklund och så har vi bara en kanal där glittret köra lite propaganda. Otroligt nog funkar den på vissa medlemmar också! :)

 

/Kapten Rödtjut

Link to comment
Dela på andra sajter

En pensionerad familjefar med extrakneg som hummerfiskare har väl inte häcken full med fisket i Februari.Och djurhållning eller skördearbete är väl inte heller så betungade så här års?

När jag kollar med mina pensionerade bekanta så säjer de att de aldrig haft så mycket att göra som sedan de blev pensionär. Dom ska kliva upp, fixa frukost kolla om grannen gått på jobbet,,,,,,,,,, det går att fortsätta hur länge som helst. Dessutom ska de hinna med att göra allt de inte hann med innan de blev pensionärer. Det är nästan så att man fasar för att bli pensionär.  

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kollar med mina pensionerade bekanta så säjer de att de aldrig haft så mycket att göra som sedan de blev pensionär. Dom ska kliva upp, fixa frukost kolla om grannen gått på jobbet,,,,,,,,,, det går att fortsätta hur länge som helst. Dessutom ska de hinna med att göra allt de inte hann med innan de blev pensionärer. Det är nästan så att man fasar för att bli pensionär.  

Framförallt kolla vad som händer efter grannen gått till jobbet  :im_happy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - om genomsnitt inte är ett bra mått så använder man ett annat mått. Man försöker inte ändra på definitionen av genomsnitt :wink:

Eller helt sonika ge Fan i att sätta snitt mellan äpplen och päron.

Juntan 2006-2007 mot Thaksin 2002-2005

Blir snett bara där då IL kallar sig demokratiförespråkare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt ointresserad av thailändsk politik men på skoj så frågade jag runt lite nu när jag var i Korat dock inte familjen för dom skiter i politiken som jag.

Men ingen av dom jag frågade sa det minsta av den "hemskhet" som IL har beskrivit här på MPR så jag börjar jag undra vad som gör hans krets så fanatiska.

Läste även att flera här på MPR som håller till i Isan trakterna som inte heller har sett det "hemska" som har hänt. Kanske är dags för IL att släppa sargen

och gå vidare.

 

//Broskan

 

En anledning till att de svarar så kan ju vara att du är farang. Då är det ju ingen idé att prata sådana saker eftersom faranger inte begriper något som rör Thailand iaf. Då är de hellre artiga och håller med dig för att du skall slippa förlora ansiktet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till att de svarar så kan ju vara att du är farang. Då är det ju ingen idé att prata sådana saker eftersom faranger inte begriper något som rör Thailand iaf. Då är de hellre artiga och håller med dig för att du skall slippa förlora ansiktet.

 

Ok. Så kan man ju också se på saken. Men "håller med mig" blir ju svårt eftersom jag ställer frågan.

Sen har väl inte jag nåt ansikte att tappa som bara är turist i landet precis som du är.

Men jag kan ju hålla med om att dom säkert inte vill säga vad dom tycker till fullo för det har inte jag med att göra enligt dom.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att du avslutade din skolgång innan 6årig folkskola? Eftersom du hänvisar till 5ans böcker som någon slags statisk sanningen hur man beräknar statistik?

 

Hehe, nej för tusan, några år till på skolbänken blev det allt.

Men statistik är ett ämne som intresserar mig och när du påstod att IL räknat fel när han kom fram till att genomsnittet var 78 mot 86 som du hävdar så reagerade jag. IL gjorde en helt korrekt beräkning av genomsnittet och den siffra som du kom fram till genom att plussa ihop högsta och lägsta värdet och dela med två är inte genomsnittet ( medelvärdet ) utan kallas för "median". Det fick man lära sig i årskurs 7 i grundskolan om man hängde med på lektionerna.

http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/statistik/medelvarde-och-median

 

Om sen den ena eller andra metoden är en bra metod att bedöma pressfriheten i ett land är en diskussion som jag inte lägger mig i men rätt ska vara rätt.

 

Om du inte för en gångs skull kan erkänna att du har fel så borde du nog ta bort din underskrift där det står.

"En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår."

 

Uppgivne Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nej för tusan, några år till på skolbänken blev det allt.

Men statistik är ett ämne som intresserar mig och när du påstod att IL räknat fel när han kom fram till att genomsnittet var 78 mot 86 som du hävdar så reagerade jag. IL gjorde en helt korrekt beräkning av genomsnittet och den siffra som du kom fram till genom att plussa ihop högsta och lägsta värdet och dela med två är inte genomsnittet ( medelvärdet ) utan kallas för "median". Det fick man lära sig i årskurs 7 i grundskolan om man hängde med på lektionerna.

http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/statistik/medelvarde-och-median

 

Om sen den ena eller andra metoden är en bra metod att bedöma pressfriheten i ett land är en diskussion som jag inte lägger mig i men rätt ska vara rätt.

 

Om du inte för en gångs skull kan erkänna att du har fel så borde du nog ta bort din underskrift där det står.

"En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår."

 

Uppgivne Fritz..

Hörrö språkpolisen.

Följande skrev jag och IL innan alla andra började att yra till det med genomsnitt.

Skulle vilja påstå att detta är praktexempel på där man inte kan jämföra olika genomsnitt med varandra.

 

Start citat

janne_h, on 01 Mar 2015 - 08:44, said:snapback.png

Hej

 

Så du tycker alltså att ett snitt på placering 78 under åren 2002-2005 med Thaksin som PM är lika dåligt som det snitt på placering 133 som juntor och olika regeringar har haft mellan 2006-2014.

 

Matematik verkar inte vara ditt bästa ämne eller är det kanske så att ditt hat mot Thaksin gör att du medvetet räknar dåligt?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Slut citat

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

1. Du har otaliga gånger försvarat Thaksins alla åtgärder som gjort det möjligt att fortsätta att tillämpa LM-lagarna. Det må vara sant att du aldrig försvarat LM men att försvara den som brukar dessa lagar och ser till att de kan fortsätta användas är precis lika förkastligt, hur du än gömmer detta i kluriga meningar. 

 

2. Du tar fortfarande Thaksin till försvar. Var det så få som 3-4 eller om det var 30 - 40 så var det ändå förkastligt, då som nu.

 

3. Artikeln är skriven så att det ser ut som om det faktiskt är så att förföljelsen av reportrar är värre nu än under de rödas tid vid makten, vilket knappast är riktigt. Jag tror snarare att förföljelsen minskar. Nu tror jag faktiskt att MaiChai har en bättre bild av hur situasionen för reportrar varierat genom åren, än vad du har. Hans trovärdighet i det här avseendet jämfört med dina upptäckter uppe i byn är också i en annan klass än din

.

4. Oavsett siffror om hur pressfrihet ändrats genom åren så vore det väl roligt att få synpunkter från en journalist som upplevt detta i verkligheten?     

Hej

 

1. Jag har snarare otaliga gånger förklarat (inte försvarat) att även folkvalda regeringar tvingas krypa för Kungahus och militär när det gäller LM-lagarna, en regering som inte accepterar, driver och upprätthåller LM-lagarna är dödsdömd, detta vet nog även du innerst inne.

 

2. Ja jag anser precis som dom Internationella Människorätts Organisationerna och Press Frihets Organisationerna att läget under Thaksin för pressen ifrån ganska dåligt har gått till extremt dåligt, pressfriheten har nog aldrig varit sämre än den är just nu och att en ökning av LM-fall med 300-400% efter kuppen 2006 är tragisk.

 

3. Artikeln är naturligtvis skriven på detta sätt p.g.a att situationen för landets reportrar har försämrats kraftigt, censuren har ökat och att Juntan har tagit total kontroll över landets press och övriga media, reportrarna utsätts för hat, hot, mystiska män på MC som skjuter med automatvapen in i deras hus, dom riskerar även att gripas och dömas till fängelse i militärdomstolar, hotas dessutom om utvisning och ett liv i exil. 

 

MaiChais bild av situationen har väl i princip nästan aldrig någonsin under denna politiska konflikt stämt med Människorätts Organisationernas, Pressfrihets Organisationernas eller media som SVT (Aktuellt och Rapport), CNN, BBC, Al Jazzera eller Svensk press heller för den delen, med ett undantag och det är någon skribent på Svenska Dagbladet.

 

4. Det är just detta du får i artiklar som den här, Bangkok Post har ju t.o.m skribenter som har slutat skriva eftersom dom anser att det är omöjligt att utföra sitt arbete under rådande förhållande med diktatur och total kontroll och styrning ifrån Juntan inom all media.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så kan man ju också se på saken. Men "håller med mig" blir ju svårt eftersom jag ställer frågan.

Sen har väl inte jag nåt ansikte att tappa som bara är turist i landet precis som du är.

Men jag kan ju hålla med om att dom säkert inte vill säga vad dom tycker till fullo för det har inte jag med att göra enligt dom.

 

//Broskan

 

Jag menade att jag håller med om att de ogärna pratar politik med en.

 

Sedan så kallar jag mig snarare gäst än turist, men det kanske är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag menade att jag håller med om att de ogärna pratar politik med en.

Sedan så kallar jag mig snarare gäst än turist, men det kanske är samma sak.

Själv tycker jag att dom pratar rätt mycket politik i Thailand och inte alls är speciellt rädda för att ha åsikter.

Men det beror nog på vilken typ av arbete och utbildning dom har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...