Jump to content
IGNORERAD

"Bilbesiktning"


biran

Recommended Posts

Hej, jag har en undran. När man har en bil i Thailand och inte är i landet när det är dags att besikta och betala skatt. Kan man vänta tills man kommer tillbaka? Enligt vad jag hört går det att göra 3 månader före och 1 månad efter aktuellt datum som står i boken. Får man betala någon form av straffavgift om man kommer efter gällande tidsperiod?

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har en undran. När man har en bil i Thailand och inte är i landet när det är dags att besikta och betala skatt. Kan man vänta tills man kommer tillbaka? Enligt vad jag hört går det att göra 3 månader före och 1 månad efter aktuellt datum som står i boken. Får man betala någon form av straffavgift om man kommer efter gällande tidsperiod?

Biran

 

Osäker på om det går att göra före aktuellt datum, däremot så kan du göra det flera år efter datumet. Du behöver bara betala obetald skatt och försäkring i "efterskott". Ingen straffavgift tillkommer.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret och får hoppas det är riktigt.

Biran

 

Det skall nog gå bra. Jag har gjort det några gånger själv.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Besiktigar jag med när jag dyker upp, aldrig nåt problem. Hur kass bilen än är säger dom ingenting, alltid lika glada. Dock vet jag inte vad som gäller gör moppen, om den ska besiktigas eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

När besiktar man i Thailand?

Har aldrig gjort det förutom när jag köpt begagnade bilar.

Mvh

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

När besiktar man i Thailand?

Har aldrig gjort det förutom när jag köpt begagnade bilar.

Mvh

Erkki

När bilen är sex år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besiktigar jag med när jag dyker upp, aldrig nåt problem. Hur kass bilen än är säger dom ingenting, alltid lika glada. Dock vet jag inte vad som gäller gör moppen, om den ska besiktigas eller inte.

 

Jodå, det är samma där. Man får ju inget skattemärke förrän man har besiktigat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det är samma där. Man får ju inget skattemärke förrän man har besiktigat.

6 års gräns för första besiktning på den med?
Link to comment
Dela på andra sajter

6 års gräns för första besiktning på den med?

 

 

Tror nog att det är kortare än så.  2 eller 3 år, men jag är osäker på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att man får hålla reda på det själv när det är dax för besiktning för det verkar ju så att det inte går ut någon kallelse så som det gör i Svedala eller är det så att dom skiter i kallelsen och kör ändå.

Man ser ju ganska många mc som saknar aktuellt skattekvitto så skulle nog tro att man kör och ser glad ut tills något händer :)

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att man får hålla reda på det själv när det är dax för besiktning för det verkar ju så att det inte går ut någon kallelse så som det gör i Svedala eller är det så att dom skiter i kallelsen och kör ändå.

Man ser ju ganska många mc som saknar aktuellt skattekvitto så skulle nog tro att man kör och ser glad ut tills något händer :)

/matz

 

Kallelse har jag aldrig sett till.

Min thailändska släkt uppfostrade mig och berättade om skattemärket och proceduren.

Så nu är det rutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

när du skall betala skatten på fordonet så talar dom om för dig att du måste besikta den först när fordonet har blivit tillräckligt  gammalt

du kan inte betala skatten före ( men det finns folk som kan fixar det ändå) det har dom gjort åt mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går i alla fall utmärkt att betala och få ett skattekvitto så långt i förväg som 4 månader,

 

Samma kostnad 100bath för MC 125 cc för nästa år och skattekvittot blir daterat från den dag det gällande upphör.

 

Ganska bekvämt också.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...