Jump to content
IGNORERAD

Bangkok och amerikaner!!!


Guest forsnow2

Recommended Posts

Guest forsnow2

Ja, tycker det är dags att skriva nåt så att folk har nåt roligt att läsa på maipenrai.

Isaac är från Berkley, CA har bott i Bangkok sedan 8 år tillbaka. Han har en PH. D och var tidigare Professor på Berkley University i Kalifornien. 75 år gammal så har han börjat få Parkinson skakningar. Han berättade att det är dags att flytta hem till Kalifornien den 8/7.

Han ska försöka bo här i Thailand/Bangkok halvårsvis hädanefter.

Isaac är tokrik och plockar ut en pension på över 7000 US Dollar per månad. Men det lustiga är att han anser att det är för dyrt i Thailand. De har höjt allt med 40% säger han. Ja, sen är dollarn för låg. Ja, när Isaac undervisade i Fysik så hade han 3 hus som han hyrde ut.

Det ena huset sålde han för 2 år sedan för 5,5 miljoner Dollar. Ett hyreshus som huserade studenter från Berkley College.

Ändå är det en syn för gudarna när Isaac går in på Seven eleven och köper en varmkorv och en färdig sandwich á 36 Bath. Han plockar med sig sin mat in på NANA hotell och sitter i Lobbyn o mumsar på sin mat och berättar att allt var billigare förr..

Even the hookers were cheap säger han med ett leende på läpparna.

Mr R bor på Soi 4 och hyr en lägenhet för 40000 Bath i månaden.

Ron jobbade i USA och hade ett hyfsat jobb, hus, bil, gift och allt det vanliga. En dag fick han

reda på att han kunde få pengar från militären i form av Disabilty. Ja, Mr R var i Vietnam 2 vändor. Skottskadad 2 ggr. Första gången skjuten i benet. Hem till USA. Sen tillbaka till Vietnam 1967 och skjuten i höften. Mr R repade sig bra. Fick inga större men. Man kan påstå att han mår alldeles utmärkt utan några som helst problem. Han får 1500 US Dollar i månaden i Social Security samt 3500 US dollar i månaden i form av pension. Det är i runda slängar 30000 kr rent i månaden här i Thailand...

Ja, Uncle Sam (USA) betalar sjukvård, tanvård osv. För han är skottskadad vietnam veteran med bra försäkringar!!!

Att Mr Ron idag är 67 år och sitter o tvärsuper o är ihop med en 18 tjej från mörkaste Thailand. Var det ingen som kunde tro...

Mr R ramlade och slog sig duktigt förra året och han berättade att han vaknade upp på Bumrungrad Hospital och hade en läkarräkning på 18000 US Dollar. Ja, det tog ca 60 dagar sen var notan betald.Mr R betalde inte. Det gjorde Uncle Sam...

En annan kille jag talade med har precis adopterat sin flickväns 4 barn. VA? Varför adoptera 4 barn? Jo, enligt uppgift så betalar USA’s militär 650 USD per barn. Det spelar ingen roll om barnen är afrikaner, Svenskar eller Thailändska. Mannen som adopterar är före detta Militär samt uppbär pension från Uncle Sam. 650 USD ggr 4 = 2600 USD+ han har 2400 USD i pension. 5000 USD dollar i månaden. Tror ni han ger barnen pengar eller ser till att de får en proper utbildning?

Sen har vi JB...

60 år gammal. Mamman är multimiljonär. Ja, hans tjej blåste honom precis. Det visade sig att hon hade en till kille i 40 års åldern som vi kan kalla Mr W. Mr W kommer från en läkarfamilj i USA. STENRIK. Mr W var här på semester med sin farbror för att visa upp sin Thailändska prinsessa han vill gifta sig med. Ja, JB är ju inte helt dum så han anlitade en privat detektiv. Privatdtektiven såg till att JB fick all information...Ja, ni kan ju bara tänka er vad LOOSE FACE är för något!?! JB, gav sin tjej ett hus i Surin á 3 miljoner Bath, Ny bil, 100000 BATH i månaden i månadspeng (Ja kalla det vad fan ni vill). Osv osv.

Ja, nu vill Mr W gifta sig med henne. Ja och JB vet jag fan vad han är...Han sitter nog och tänker vad fan han har gjort...Ja, dessutom så har Nästa Amerikan (Mr J) i Auythaya ringt  Surintjejen och gråtit och vill gifta sig med henne.Ja, Så Mr W har gett Surintjejen 10000 BATH för att någon ska åka och knäppa jänkaren (Mr J) i Auythaya. Ni måste fatta att en såpopera på hög nivå inte är någonting om man jämför med denna följetong...

JB, sitter ju på en JÄVLA hög med pengar och har ett jättehus i Boca Raton med pool, ny Lexus och det ena med det tredje...För ett tag sen så beställer JB en flaska vatten. In kommer servitrisen med vattenflaska. 30 BATH sir...

JB, svarar...- Why are you so freaking expensive. Seven Eleven only charges 7 Bath.

Ta det lugnt svarar jag . Jag kan betala….

De killarna som sitter på forumen och skryter om att de minsann bara betalar 5 Bath för Song tawen I Pattaya framstår som rena rama  ===GÖR AV MED SÅ MYCKET PENGAR SOM MÖJLIGT FARANGEN===

Ni har då inte en aning om vad det är för typer som går runt här i Thailand och tassar på miljontillgångar som gråter över10 Bath...

De är fler än ni tror.

Ha en bra dag

Martin :icon_lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Man blir inte rik på stora inkomster utan på små utgifter" :thumbsup:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, tycker det är dags att skriva nåt så att folk har nåt roligt att läsa på maipenrai.

Faktiskt så kände jag mig lite bättre när jag läste om dessa tråksnåla usaare. Samlar du material till en bok eller varför umgås du med sådana individer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Joints,

Jag samlar material till en bok.. :ahh:

Ha en strålande dag :)

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Man blir inte rik på stora inkomster utan på små utgifter" :thumbsup:

Mvh Swippe

Det är ingen poäng med att vara rik om man har små utgifter. Å andra sidan så är rikedom mer ett mentalt tillstånd än resultatet av samlade tillgångar.

Quote

Joints,

Jag samlar material till en bok.. :ahh:

Ha en strålande dag :)

Mvh

Martin

Ha en strålande dag du med!

hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kul läsning! Lite svårt att hänga med i vissa turer, men det är väl ofta så i såpoperorna.

Rika människor är ofta rika för att de har förmåga att bedöma vad som är ett korrekt värde på en vara eller tjänst: är den billig så köper dom och är den dyr så säljer dom. Är det rätta värdet på "gristransporten" 5 bath så finns det ingen anledning att betala 10! Sedan kan man ju ifrågasätta om det rätta värdet på en mia noi verkligen kan vara 100 000 i månaden. Om man är i 70-årsålder så blir det nog en ganska hög snittkostnad på språngavgiften!

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60
:thumbsup: Kul läsning! Stärker det egna egot lite grann  :D pengar är inte allt! :icon_lol:
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Hehe, ännu en lysande rapport från Martin!  Tack för den :wai:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Martin,

Visste inte att USA var så generösa mot sina krigsveteraner... har mer hört klagomål från dom som tycker att dom inte får någonting.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Bra att krigsveteranerna får en skaplig ersättning. Dom förtjänar faktiskt det. Tillskillnad från något fet direktör som misslyckats med sitt jobb och ändå får en fet fallskärm.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en artikel jag läste i tidningen för någon vecka sedan så hade en vanlig amerikansk soldat, placerad i Irak med 4 år bakom sig i armén 27 000 dollar i årsinkomst. Något som enligt artikeln gjorde att många soldaters familjer hemma i Usa hade det svårt att klara sig ekonomiskt.

Men det är klart, det är antagligen skillnad på soldat och soldat vad gäller lönebiten. En General ligger nog inte i samma nivå som en skytteslusk.

Jag hoppas dock att soldaterna har riktigt bra livförsäkringar eftersom min frus bästa kompis äkta man, som tjänstgjorde på ett amerikanskt hangarfartyg, plötsligt dog av någon outgrundlig anledning för bara ett par veckor sedan. Och har han inte rejäla livförsäkringar så kommer hon nog att få det riktigt svårt att klara uppehället. Bara sorgen i sig är en naturligtvis en tillräcklig börda för henne för tillfället.

Men kuliga storys i alla fall, Martin! Dom får du helt klart en +karma för.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant läsning. Mer sånt!

Tackar!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket18.5

Kan fylla på med en annan jänkare; Mr D, som jag trodde tidigare hade någon sorts "militärpension" men det visade sig senare att han hade varit privatanställd. Hur som helst så hade han och hustru åkt till Hawaii på semester varje år och även rest en hel del i jobbet. På så sett hade han tjänat in massor med flyg-bonus. Slutade sitt jobb vid cirka 60 och hade då skiljt sig från den amerikanska hustrun. Utnyttjade flygpoängen och reste till Thailand.

Han träffade en thailändsk kvinna; Khun M och efter en tid slog de sina påsar ihop och gifte sig.

Han hade då pension så om han skulle falla ifrån så fick hans nya fru änkepension så länge hon var i livet.

Frun var 20 - 25 år yngre. Det skulle kunna betyda att den thailändska frun kunde få en präktig dollarinkomst i 30 - 40  år!

Kanske ännu mer.

Nu blev det inte så utan Khun M omkom i tsunamin. Mr. D klarade sig ganska oskadd. Naturligtvis förkrossad.

För att inte grubbla ihjäl sig började han undervisa thailändska barn i engelska, då utan lön.

Efter några år blev han intresserad av en thailändsk kvinna som sålde grönsaker på marknaden; Khun S.

Han gick dit varje dag och köpte 1 vitlök, 1 tomat, 1 chilli osv.. Khun S och hennes syster; khun W tyckte han var lite konstig

som köpte så lite, han kunde ju köpa så det räckte några dagar. Naturligtvis ville Mr.D träffa khun S och försöka lära känna henne.

När han fått reda på att hon inte hade någon man så friade han till henne efter ett tag.

De gifte sig för något halvår sedan. Han 74, hon 43. I khun S´s släkt blir damerna ganska gamla så det blir för Mr D´s gamla

amerikanska företag att pröjsa pension i kanske 60 år till

Undra på att ekonomin i USA går i botten.

18.5  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja , sitta och gotta sig åt korkade jänkare när många landsmän till oss gör samma sak om än i mindre skala dvs med mindre stålar är väl kanske värt ett litet småfniss och ett par klädsamt röda kinder för denna småfåniga avart av minipatriotism? ;D Sedan när man inte ens behöver åka längre än till Skövde för att träffa på filurer som öst stålar över kvinnor och blivit av med stålar så tycker jag iaf att det är synd på så rara ärtor att Martin inte skriver mer om Thailändarnas egeheter eller om Bangkok eller vad som helst istället.Han är ju mycket duktig på att skriva roande :14::14: och har en fin blick för sin omgivning ju.

Men det e bara vad jag tycker..

ha det!

/Tomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Kim,

Helt korrekt...En skytteslusk som du benämner lär inte få en fet lön...

Faktum är att Tom som är pensionerad militär med tjänstgöring i Korea samt Fillipinerna numera bor på Centre Point Sukhumvit Soi 10 har en månadshyra á 93000 BATH!!!

Det sitter en helt gäng pensionerade USA gubbar här i Bangkok. De har såvitt jag förstår inte suttit på frontlinjen och varit kanonmat...Det har varit mera underrättelsetjänst. Ja, du vet nog vad jag menar...

Jänkarna byggde ju även flygbaser i UBON, KORAT, NONG KHAI ja det finns även en i liten en i MUKHADAN.

Det finns fler...

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Tackar Martin :thumbsup:

Ibland undrar man om det finns några "normala" Falanger i Thailand...

Minn när jag och en vän satt på en barbeer vid Nana plaza, vi pratade med ett gäng Falanger från USA och England, de hade koll på varenda "Happy hour" i Sukumvit trakten, och planerade sina utekvällar helt och ållet efter var ölen var billligast!

MVH Tommy, helt onormal!

PS Test: gänga pastejköket  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Amerikanare är nog bra på att ta hand om sina egna krigsveteraner, men jag känner till flera thailändare som har blivit av med sin "livslånga" krigspension.

Det var många thai som deltog i kriget mot vietnam på USA sidan. Dom tjänstgjorde bl.a som spanare bakom fienden, fick oftast gå först och ta första smällen.

Enligt dessa thaisoldater höll sig amerikanarna i bakgrunden och behövde droga sig för att våga gå ut i djungeln på uppdrag.

Helt plötsligt när ekonomin gick ner vid förra lågkonjukturen slutade man betala pension till dessa.

Jag känner en i Udon thani och vet en i yasothon som har råkat ut för detta. Dom hade låga pensioner men det var värdefullt ändå.

Dessa människor hatar nu USA och CIA som dom riskerade sina liv för och blev lurade av.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...