Jump to content
IGNORERAD

Varför Buriram?


buriram

Recommended Posts

Varför Buriram?

Den här tråden startade jag i TT men hann ej komma i mål innan nedläggelsen, hoppas ni accepterar upprepningen?  Här kommer svaret från ämnesfliken.

Det startade år 2000, min barndomskamrat och jag ”två mogna män” funderade på en resa till Thailand våren 2001, våra planer var flygstol till BKK och därifrån tåg norrut.

Vi har båda lekt av oss på semesterorterna i Europa från -60talet och framåt , så målet var att uppleva den Thailändska verkligheten, inte de trevliga människotyperna som vi hade träffat på hålligångställena tidigare.

På min dåvarande arbetsplats i Sumpan, städade en tjej från Thailand som jag pratade med på morgnarna, hennes svenska var långt ifrån bra, men vill man förstå så går det.

Hon var gift och vi bodde i samma kommun, jag hörde mig för om hon hade någon kompis i norra Thailand, där hon kom ifrån, tanken var och få lite kontakt lokalt. Inga problem sa hon, jag återkommer.

Veckorna gick, vi träffades ibland på morgnarna och fikade när hon hade tid, men inte ett ord om den tänkta kontakten.

Vid några tillfällen hade jag frågat henne, om jag fick bjuda på lunch, hon tackade alltid nej för hon hade mat med sig. Men… en dag sa hon ja, hon skulle bara ringa först, till sin man tänkte jag för att tala om att vi skulle luncha ihop.

Halv tolv utanför Hemköp på järnvägsgatan, frågade hon. Okay sa jag.

Står och hänger vid nämnda ställe när hon dyker upp, straxt därefter kommer en tjej upp ifrån T-banan och börjar prata Thai med min kompis…………….. Jag fick dubbelt lunchsällskap.

Så kan det bli, språkliga missförstånd kan även bli något bra,    från tänkt brevvän till fru.

När vi gick tillbaka så frågade jag om hennes telefonnummer, och det fick jag. Det här hände i augusti och jag började uppvakta henne, åkte runt till hennes kompisar, och som jag förstår efteråt och även fått bekräftat så ville hon veta vad de tyckte om mig.

Anders fick tydligen godkännandestämpel…….  Den 1feb. 2001 flyttade vi ihop och på den vägen är det.

Förlovning 9/6 och gifte oss 1/12.  Mycket brödtext blev det, har inte direkt några passande bilder till detta.

Kontentan av detta, om du ska åka till Thailand med en kompis, var försiktig med vem du lunchar med. : :)

I slutet av januari 2002 bar det av mot Thailand, Hjärtat och jag. Stannade i BKK några dagar för att acklimatisera oss och träffa Nangs brorsa som kör mctaxi där. Vi kom bra överens över en öl eller två och fick även förmånen att träffa hans kompisar och se hur de levde.

Så kom dagen T som i tåg, det är klart att en 7 timmars tågresa till Buriram är optimalt, se hela Thailand susa förbi i 60 knyck.  Äntligen  bilddax, 

Centralstationen, för resande bl.a till Buriram.

116-1643_IMG.jpg

Säkrast och säkra upp med muggpapper.

116-1646_IMG.jpg

Telefon på tåget. SJÄLVKLART, här är det modernt.

116-1648_IMG.jpg

Fortsättning Följer. Hälsningar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra bild på muggpapper, brukar inte åka så mycket tåg i Los.

Men när vi åker till chiang Mai (natt-tåget), brukar jag ha med muggpapper för det finns aldrig på tåget.

så det blir ett + till dig, för att du påminner om att ha en rulle i reserv när man reser i los.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nerike  :thumbsup: , eget muggpapper ökar självförtroendet när man bäst behöver det. //anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som slog mig när vi skulle sätta oss på tåget, stolarna var vridbara.. här ska man inte åka bakockfram, Om man inte vill.  X2000  släng dig i väggen.

116-1647_IMG.jpg

Så var vi då framme i min fru´s hemstad, stationshuset i Buriram.

116-1649_IMG.jpg

Stod utanför och rullade en cigarette och tog emot alla intryck, inga turister endast orginalinnevånare, Härligt. Det räcker med en turist  :D

116-1650_IMG.jpg

Vi blev hämtade av Nang´s syskon och sedan bar det av till Mamma Jay´s by.

Här är hennes hus.

116-1693_IMG.jpg

Inget fattas, här bekvämligheter, badrum med manuell dusch och sportig låg toalett  :shocked2:

a118-1840_IMG.jpg

a118-1839_IMG.jpg

En trappa upp bodde vi, det är något visst med korrigerad plåt. Lokal AC ingick  :icon_lol:

116-1694_IMG.jpg

Fortsättning Följer.  // Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Buri..

Tack för att du vissar upp huset, det är roligt att nån vissar upp det riktiga Thailand.

Det är så dom flesta som har Thaitjejer har det när man hälsar på i byn, fast ingen vågar visa upp det tänk vad dom andra ska säga om dom får reda på att min tjej inte är rik.

Det finns för många som skryter om saker dom inte har, tycker din bildserie är bra med båda fötterna på jorden.

För vi dödliga är inte så rika som många påstår, har hört så många som skrävlar om hur dom har fått gamlabuddha figurer när dom har hälsat på i byn och hur mycket dom är värda.

Kan skriva hur mycket som helst om sådan personer som man har mött, och ändå bor dom på budgethotell fast dom har så fina och rika släktingar i Thailand som har jättehus.

Nä en engång tack för att du delar med dig av den sanna Thailand, som är så trevlig och enkel tänker när jag är i byn hur dom delar med sig fast dom inte är rika utan risbönder men hjärtan och glädje.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Nerike, lever man i verkligheten så är det enklast och visa den så. LIVSKVALITÉ har fått en ny innebörd för mig efter denna första resa.

Det fanns gott om samlor i Buriram, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att någon med muskelkraft ska transportera mig. MEN tvärtom är okay.  Mvh Anders

119-1920_IMG.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

För dig Zimmerman  :wai:

En fördel/nackdel med bortaplan är att man inte vet vad som ska hända  :ahh:

Här sitter man helt ovetande och fixar PH värdet, då kommer första informationen, det ska bli insamling och lite

fest efteråt.

117-1721_IMG.jpg

Det visade sig att det var fest i flera dagar, kände precis att man hade kommit i säng så var det dax och festa

vidare. Här gällde det och visa Farangstyrka :crazy:

117-1765_IMG.jpg

Mobilt Penningträd.

117-1769_IMG.jpg

Thailändsk Sambaorkester. Tre varv runt byn blev det, men inte för mig.

117-1787_IMG.jpg

Kom IGEN TJEJER, Inrättning i ledet.

117-1791_IMG.jpg

Fortsättning Följer  // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Anders,

Tack för sevärda bilder! Visst är det kul när man inte riktigt vet vad som ska hända och får den ena överraskningen efter den andra!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

En sak som slog mig när vi skulle sätta oss på tåget, stolarna var vridbara.. här ska man inte åka bakockfram, Om man inte vill.  X2000  släng dig i väggen.

116-1647_IMG.jpg

Så var vi då framme i min fru´s hemstad, stationshuset i Buriram.

116-1649_IMG.jpg

Stod utanför och rullade en cigarette och tog emot alla intryck, inga turister endast orginalinnevånare, Härligt. Det räcker med en turist  :D

116-1650_IMG.jpg

Vi blev hämtade av Nang´s syskon och sedan bar det av till Mamma Jay´s by.

Här är hennes hus.

116-1693_IMG.jpg

Inget fattas, här bekvämligheter, badrum med manuell dusch och sportig låg toalett  :shocked2:

a118-1840_IMG.jpg

a118-1839_IMG.jpg

En trappa upp bodde vi, det är något visst med korrigerad plåt. Lokal AC ingick  :icon_lol:

116-1694_IMG.jpg

Fortsättning Följer.  // Mvh Anders

buriram

I Roi Et var det lika toalett och dusch när jag hälsade på hos tjejens mamma första gången

i dec -03, det är numera tillputsat och indraget i hennes hus. :thumbsup:

Kul att se dina bilder!  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jyst Preecha, dessa bilder går rakt in i mitt Hjärta, mitt i Haninge. Har du möjlighet och lägga in lite text oxå nästa gång, så blir behållningen större, // anders

Morsning Changen, ska berätta en kortis. Året efter vi hade köpt tomten med huset så hade vi elektriker där. Grannen som är ordförande i byn, hans son hade en firma. Bra val om priset är rätt. De fixade även undertaket, som jag från början undrade över varför vi skulle ha, Hade inte sett det i något annat bygge tidigare, trodde att det var Thaistyle, luftigt och klämmigt. Ja Ja..

Anledningen var att de prioriterade inte innertak utan mat,  där satt man på pottan.

Back to buisness (stavning no good).

Sitter på tomgångsvarv i lusthuset och zippar på en pilsner (LEO) Då det varvar upp, vi ska in till stan och köpa ingridenser..  Från 500 varv till 2000 på noll,nix in i pickisen in till stan till lampaffärn, vilka lampor ska det vara ? på vilka ställen ? o.s.v. Hänger med på lampupplägget, men när vi kommer till vilka på/av knappar vi ska ha, avviker Anders på ett snyggt sätt för att fixa PH värdet.

Vill bara lägga till, i normala fall här i Svedala använder jag roten i bästa fall till 80% MEN i Thailand !  Värmen, kulturen kanske 47% Tyvärr kan jag ej skylla på ölen, har provat båda alternativen.

Hejsan Lars (eller får jag kalla dig Lasse?)

Det här utspelade sig 2002 och nu ser det för jävligt ut... Inte ens figgan ser sportig ut  :icon_lol:

Avslutar med en bild som jag såg ut då. :crazy:       :wai: anders

117-1780_img.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Thairobban

Hej Anders, du får allt se till att odla en ny snorbroms, mycket snygg  :Dt

Thairobban

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ja varför?

Frugan är därifrån närmare bestämt Byn Noncharoen.

Vi träffades dock i Phuket där hon jobba på hotellet jag bodde på då.

Thailändsk tvättmaskin hehe.

DSC01098.jpg

Dessa förbaskade termiter, familjens hus har dock rivits nu hålls på med nybygge nu.

DSC01116.jpg

Väckarklockorna måste få mat.

DSC01087.jpg

En av familjens ko och frugan (det är hon med handväskan förövrigt)

DSC01077.jpg

Songkran 2007

DSC00407.jpg

Jäkla Laokao

DSC00411.jpg

Gee,s farbror och jag svinga många bägare ihop :drunk:

DSC00412.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning Thaijanne, Härligt genuina bilder, ladda in fler Tack, hur många km från "centrum" ligger ert ställe?

Hälsningar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Morsning Thaijanne, Härligt genuina bilder, ladda in fler Tack, hur många km från "centrum" ligger ert ställe?

Hälsningar Anders

Hej tack.

Det ligger ca 4 mil från Stan (jag har själv inte vart i stan men blir ändring på det i Nov).

Byn heter Noncharoen och ligger i Bankrot (stavning?) kommun närmsta större ställe är Prokhonchai ca 2 mil.

Sen är det ju inte "vårt" ställe då jag bor i Sverige och är endast än så länge bara där på Semester 1-2 gånger per år.

Här kommer lite till.

Svärmor med några polare.

DSC00406.jpg

Grannen, Hem igen efter en hård dag på fälten

DSC01161.jpg

Brr va kallt frugans små kusiner.

DSC01150.jpg

Familjens (föredetta) hus

DSC01144.jpg

Svärfar och svärmor på "picknick"

DSC01132.jpg

Grannen säljer Rootee till min stora förtjusning längtar redan.

DSC01127.jpg

tills man sitter här och avnjuter sitt morgon kaffe ihop med denna delikatess.

DSC01125.jpg

Sep yu?

DSC01101.jpg

Behöver inte va krångligare för att laga till en god måltid.

DSC01074.jpg

Familjens stolthet (Bybetäckarn hehe)

DSC01078.jpg

Jag fick inget, måste skylla på betet som va..

DSC01109.jpg

longbean dock fick frugan napp så det håller väl inte är jag rädd.

DSC01079.jpg

Tänkte köpt en sån 5 baht kosta de styck detta är grannens som är på villovägar.

DSC01083.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysiga bilder, känner så himla väl igen miljön, lite blött i ögonen blir det. Trevlig helg önskar vi

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mysiga bilder, känner så himla väl igen miljön, lite blött i ögonen blir det. Trevlig helg önskar vi

Tack så mycket jo man längtar helt klart ner.

34 dar tills man är där :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...