Jump to content
IGNORERAD

Chaiyaphum - ett nytt center i Isaan, äntligen en bar!


Oregistrerad

Recommended Posts

micke isaan

Seriöst talat pojkar.. Tänk efter lite nu!!!! Var skall dessa människor arbeta då som ni säger de kan ta??? Det går flera tusen ungdomar ut ifrån skolan vareviga år här. De går i väldigt många fall rakt ut i ren arbetslöshet... Bara SÅ många kan jobba på Tesco, Big C, MAKRO Global och Hom Pro, bara SÅ många kan jobba på den kommunala förvaltningen, och bara SÅ många kan jobba på den lokala cementfabriken!!

 

Resterande av dessa tusentals nya människor varje år, blir liggande i hängmattan i väntan på ris-säsongen eller ett tillfälligt daglönat vägjobb eller så tvingas dom ner till Bangkok eller någon annan turistort..

 

Jag har ytterligt svårt att se Era siffror stämma faktiskt.

 

uncen.

Men dina siffror på 90-95% stämmer ? Seriöst bara lägg ner eller visa källan på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    57

  • Sam sip sam

    31

  • Soengsang

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns ingen arbetslöshet mer än självvald sådan i den nämnda delen av Isaan, i fabriker runt Korat endast en dryg timmes väg från CP skriker de efter arbetskraft, relativt välbetalda ingångslöner typ 8-12000 Bth i månaden.

Det är mest lata människor som int klarar att passa tider och att ha regelbundna tider som ligger i hängmattan dag ut och dag in!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Finns hur mycket arbete som helst inom en radie av en 15 mil från eran del av det fattiga Issam Bra betalda arbeten.

Bara att ta åt sig och njuta av arbete o livet.

 

Men nu tvivlar jag på att iakttagelser  är rätt.

 

Frågan du måste ställa dig hur har man kunnat bygga upp denna stad.

 

Sedan kan ju du fundera på vad får man pengar från för att spendera på stora varuhus. Sen kan du ju lägga till alla små affärs idkare som är mångfalt större än de som du räknat upp.

 

Konstig ekonomi man har i din stad, inget arbete, inga pengar men affärs livet blomstrar!  

 

Ja du.. och alla räkningar är betalda antar jag också????? Ingen i Isaan lever sina liv på kredit, eller som vi säger i Göteborg lever på  "lånta fjädrar".. Men vänta ni bara tills bubblan i detta landet och här i Isaan brister.  när det slår igenom i ekonomin att inga lån blir betalda. DÅ får vi säkert ett nytt 1997 kanske...

 

För dig Micke, så låter du mer som en liten ungtupp som i ren vanmakt och ilska ger dig på vuxet folk.. stilla dig och försök att se dig omkring.. För övrigt så tror jag att man hinner se mer på cykeln än på moppen som ju svischar förbi allting i kanske 60 km/timmen. Konstigt att du har en sådan enorm inblick här i Chaiyaphum efter ALLA dina 6 månaders erfarenhet..555555...

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Finns ingen arbetslöshet mer än självvald sådan i den nämnda delen av Isaan, i fabriker runt Korat endast en dryg timmes väg från CP skriker de efter arbetskraft, relativt välbetalda ingångslöner typ 8-12000 Bth i månaden.

Det är mest lata människor som int klarar att passa tider och att ha regelbundna tider som ligger i hängmattan dag ut och dag in!

Välbetalda? Låter väl mer som en normal sketlön på Big C och Tesco Lotus.  Men annars en bra analys tycker jag också!!

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välbetalda? Låter väl mer som en normal sketlön på Big C och Tesco Lotus.  Men annars en bra analys tycker jag också!!

 

uncen...

 

Mja välbetald och välbetalda kanske var fel ord då, men iaf massor mer än som daglönare på fälten eller i hängmattan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en kategori till som inte jobbar och de är de som inte kan jobba med att ta order av en chef eller boss.

 

Fungerar inte som anställda då dom kör sitt eget race.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Idag skulle det smaka jäkligt bra med en australiensisk steak, stekta potatis och deras skitgoa sås,  med ett glass rött vin till...

Efterrätten får bestå av hallonpaj med glass, och till det en härligt yppig Irish coffe, med mitt farinsocker på toppen.

 

Sedan hem och nana en stund...

Men detta är bara drömmar...

 

uncen...

post-7974-0-77880200-1426832321_thumb.jp

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skulle det smaka jäkligt bra med en australiensisk steak, stekta potatis och deras skitgoa sås,  med ett glass rött vin till...

Efterrätten får bestå av hallonpaj med glass, och till det en härligt yppig Irish coffe, med mitt farinsocker på toppen.

 

Sedan hem och nana en stund...

Men detta är bara drömmar...

 

uncen...

Du får passa på innan man slår igen, inte lätt att driva en falang restaurang bar på 15 falanger.

 

 

I Koratt fungerar det hyfsat men där är väl underlaget hundra falt större.

 

Där kan till o med  Thai driva kombinerade restauranger med thai o falang mat..

 

O många rena falang restauranger o barer 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du får passa på innan man slår igen, inte lätt att driva en falang restaurang bar på 15 falanger.

 

 

I Koratt fungerar det hyfsat men där är väl underlaget hundra falt större.

 

Där kan till o med  Thai driva kombinerade restauranger med thai o falang mat..

 

O många rena falang restauranger o barer 

 Vi får hoppas att du har fel...

 

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skulle det smaka jäkligt bra med en australiensisk steak, stekta potatis och deras skitgoa sås,  med ett glass rött vin till...

Efterrätten får bestå av hallonpaj med glass, och till det en härligt yppig Irish coffe, med mitt farinsocker på toppen.

 

Sedan hem och nana en stund...

Men detta är bara drömmar...

 

uncen...

Vad skulle notan för det landa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad skulle notan för det landa på?

australiensisk steak; 260 baht 

Glas rött                      65 baht

paj+glass                    90 baht

Irish coffe                  120 baht

Totalt;     535 baht (tror jag)

 

Vill man käka gris-steak istället så kostar den 100 baht billigare, vill man dricka vatten så tjänar du 50 baht på den grejen o.s.v.

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får passa på innan man slår igen, inte lätt att driva en falang restaurang bar på 15 falanger.

 

 

I Koratt fungerar det hyfsat men där är väl underlaget hundra falt större.

 

Där kan till o med  Thai driva kombinerade restauranger med thai o falang mat..

 

O många rena falang restauranger o barer 

Nu har barägaren erfarenhet från både Chum phae och Khon Kaen där han drivit bar tidigare.

En stor grupp kunder har varit de 23 unga engelsklärare som jobbat i stan, med som nu har sommarlov och inte dyker upp förrän i maj.

 

Lågsäsong med andra ord.

 

Det är status med pizza för många thai så där är nog de säkraste inkomsterna.

Menyn på thaimaten är stor också.

 

Finns rätt många svenskar här, så bara den gruppen överstiger 15 faranger.

 

Tror jag vet av runt 30 skandinaver bara efter drygt två månader.

 

Engelsmän och tyskar är de största farang-grupperna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nu har barägaren erfarenhet från både Chum phae och Khon Kaen där han drivit bar tidigare.

En stor grupp kunder har varit de 23 unga engelsklärare som jobbat i stan, med som nu har sommarlov och inte dyker upp förrän i maj.

Lågsäsong med andra ord.

Det är status med pizza för många thai så där är nog de säkraste inkomsterna.

Menyn på thaimaten är stor också.

Finns rätt många svenskar här, så bara den gruppen överstiger 15 faranger.

Tror jag vet av runt 30 skandinaver bara efter drygt två månader.

Engelsmän och tyskar är de största farang-grupperna.

En köttbit och pommes är också populärt bland thai såg jag när jag var hos Nenne i khon kaen
Link to comment
Dela på andra sajter

I går torsdag dök det upp fem skandinaver (mest svenskar) från Pattaya som var ute med sina HD och gjorde barägarens dagskassa rejäl.

 

Deras mål är Buriram och motortävlingarna i helgen.

 

Jesters MC klubb som trodde att dom kunde dyka upp fler gånger med mera medlemmar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

I går torsdag dök det upp fem skandinaver (mest svenskar) från Pattaya som var ute med sina HD och gjorde barägarens dagskassa rejäl.

Deras mål är Buriram och motortävlingarna i helgen.

Jesters MC klubb som trodde att dom kunde dyka upp fler gånger med mera medlemmar.

Bra grabbar det där känner flera av dom [emoji1] Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har barägaren erfarenhet från både Chum phae och Khon Kaen där han drivit bar tidigare.

En stor grupp kunder har varit de 23 unga engelsklärare som jobbat i stan, med som nu har sommarlov och inte dyker upp förrän i maj.

 

Lågsäsong med andra ord.

 

Det är status med pizza för många thai så där är nog de säkraste inkomsterna.

Menyn på thaimaten är stor också.

 

Finns rätt många svenskar här, så bara den gruppen överstiger 15 faranger.

 

Tror jag vet av runt 30 skandinaver bara efter drygt två månader.

 

Engelsmän och tyskar är de största farang-grupperna.

Jisses har ni så många falanger där uppe?

Det bor ca 5000 svenskar här bara på longstay..

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses har ni så många falanger där uppe?

Det bor ca 5000 svenskar här bara på longstay..

Skulle tro hälften bor här delar av året, max 6 månader. Kvar under 10 på heltid.

 

 

 

Har sett siffor tidigare på 6000 faranger i Udon.

 

Kanske 10% är svenskar.

 

Det kan dom i Udon bättre redovisa.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grabbar det där känner flera av dom [emoji1]

Kan bara hålla.me dig där
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro hälften bor här delar av året, max 6 månader.

Å medelåldern 67 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jisses har ni så många falanger där uppe?

Det bor ca 5000 svenskar här bara på longstay..

Undrar om den siffran stämmer så värst bra egentligen?? Jag tänker på "long stay"...De flesta av alla dessa "halvtidare" som finns här, har väl oftast 3 månaders eller 6 månaders Non Immigrant O-VISA,?

 

Men hur får du fram den siffran?? Skulle vara kul att veta. Det enda jag sett i alla fall vad det gäller svenskar och Thailand, är att det finns runt 900 st skrivna i Thailand, alltså utskrivna svenskar. Och visst finns det massor mer det förstår jag. men var finner du en siffra på 5.000 st...???

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Å medelåldern 67 år?

De flesta jag mött är under 50 år med thaifru och ett barn i skolåldern som är bosatta i Sverige.

 

Helårsboende är oftast över 60 år

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har extremt sällan mött en falang här i Chaiyaphum som är UNDER 50 år i ålder. borträknat dessa unga lärare då, men dom räknar jag inte.. Den absoluta majoriteten som jag träffat ligger runt 65 år och uppåt, med eller utan barn.. Men det är jag det!!

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du menar gubbar som VAR goda men numer har rika fruar

Nej de har fortfarande gott ställt eftersom de är smartare än både dig och MI

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om den siffran stämmer så värst bra egentligen?? Jag tänker på "long stay"...De flesta av alla dessa "halvtidare" som finns här, har väl oftast 3 månaders eller 6 månaders Non Immigrant O-VISA,?

 

Men hur får du fram den siffran?? Skulle vara kul att veta. Det enda jag sett i alla fall vad det gäller svenskar och Thailand, är att det finns runt 900 st skrivna i Thailand, alltså utskrivna svenskar. Och visst finns det massor mer det förstår jag. men var finner du en siffra på 5.000 st... :huh:

 

uncen

Läste i den lokala tidningen här att det ska vara ca 5000 som bor här på longstay och det innebär väl då 3-12 mån typ.

Hur bra det stämmer vetefasen men man hör folk som pratar svenska precis överallt och speciellt i högsäsong när turisterna väller in.

Jag tillhör kategorin som gillar detta, umgås absolut helst med svennar, danskar funkar väl men norrmän går fetbort faktiskt.

Efter svennar föredrar jag Australienare som jag tycker är gott laidback och begriper detta med ironi, och det finns gott om dom här också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de har fortfarande gott ställt eftersom de är smartare än både dig och MI

Är du både fattig och korkad menar du?

Tråkigt för dig i så fall.

Själv e jag väl bara korkad då eftersom jag inte bor i Isaan.

Hur varmt är det där uppe nu?

Här det är det hett som tusan, hela 31° på dagarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...