Jump to content
IGNORERAD

Chaiyaphum - ett nytt center i Isaan, äntligen en bar!


Oregistrerad

Recommended Posts

Det pågår ett infernaliskt byggande i Chaiyaphum, liksom det gör till viss del i övriga Isaan också! Det nästan knakar av utveckling. Alla verkar ha stålar här, och alla verkar satsa på något.

 

Så risfälten säljes med god fart och till bra förtjänst, och man vet inte hur snabbt man måste bränna stålarna. Man bygger resorter precis överallt, man har ju en fantastisk åsikt att resorter alltid lönar sig, helt oberoende på var de ligger någonstans.

 

Man investerar väldigt ofta i dessa lägenhets-längor som rymmer runt 10-14 lägenheter. Och man bygger också dessa byggnader där man köper 2 våningar, man sover ovanpå sin lilla butik som ockuperar nedervåningen..

 

Och med all denna aktivitet, så dras sedan de större bolagen hit, alltså företag som säljer någonting till lokalbefolkningen. Vi hade redan tidigare MAKRO, Big C samt Tesco Lotus. Nu har även Global House och HomePro sina stora affärer här... Robinson har annonserat sin ankomst också... Och man undrar i all stillhet. Vem fan har alla dessa pengar till att köpa saker, och hålla dessa jättar flytande ekonomiskt???

 

Allting är detsamma här, samma människor och samma pengar. Det finns NOLL fabriker som producerar varor och ger arbetstillfällen. Och där det inte kommer in pengar hit utifrån andra orter... ingenting. Så man lever i en stor bubbla här, liksom man gör i hela Thailand... Och allt detta medans valutan är stark, och det politiska läget är stabilt.

 

Men i all denna röra av aktiviteter, så har en stor lysande gnista kommit till oss boende här i Chaiyaphum, och det är engelsmannens Ben´s bar, som han startat upp här för några månader sedan. Den heter Number 1 bar, och ligger alldeles vid infarten till Night Bazaar, alltså på vägen som går ner till Tesco Lotus.

 

Så nu äntligen efter 8 års väntan, så kan man få Pizza som är kanongo, man kan få australiensisk steak, spagetti, potatismos och goa såser, irish coffe Öl samt groggar. Livet leker och solen steker, och alla falanger är jätteglada över detta.

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    57

  • Sam sip sam

    31

  • Soengsang

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Var en sväng till Night Bazar för två timmar sen och det som slog mig är att det mindre folk fredag, lördag och söndag ute på stan än på vardagarna.

 

Det är för att många har ledigt och åker hem till sina byar/familjer över helgen.

 

Någonstans jobbar eller studerar dom i lilla staden i alla fall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår ett infernaliskt byggande i Chaiyaphum, liksom det gör till viss del i övriga Isaan också! Det nästan knakar av utveckling. Alla verkar ha stålar här, och alla verkar satsa på något.

Så risfälten säljes med god fart och till bra förtjänst, och man vet inte hur snabbt man måste bränna stålarna. Man bygger resorter precis överallt, man har ju en fantastisk åsikt att resorter alltid lönar sig, helt oberoende på var de ligger någonstans.

Man investerar väldigt ofta i dessa lägenhets-längor som rymmer runt 10-14 lägenheter. Och man bygger också dessa byggnader där man köper 2 våningar, man sover ovanpå sin lilla butik som ockuperar nedervåningen..

Och med all denna aktivitet, så dras sedan de större bolagen hit, alltså företag som säljer någonting till lokalbefolkningen. Vi hade redan tidigare MAKRO, Big C samt Tesco Lotus. Nu har även Global House och HomePro sina stora affärer här... Robinson har annonserat sin ankomst också... Och man undrar i all stillhet. Vem fan har alla dessa pengar till att köpa saker, och hålla dessa jättar flytande ekonomiskt???

Allting är detsamma här, samma människor och samma pengar. Det finns NOLL fabriker som producerar varor och ger arbetstillfällen. Och där det inte kommer in pengar hit utifrån andra orter... ingenting. Så man lever i en stor bubbla här, liksom man gör i hela Thailand... Och allt detta medans valutan är stark, och det politiska läget är stabilt.

Men i all denna röra av aktiviteter, så har en stor lysande gnista kommit till oss boende här i Chaiyaphum, och det är engelsmannens Ben´s bar, som han startat upp här för några månader sedan. Den heter Number 1 bar, och ligger alldeles vid infarten till Night Bazaar, alltså på vägen som går ner till Tesco Lotus.

Så nu äntligen efter 8 års väntan, så kan man få Pizza som är kanongo, man kan få australiensisk steak, spagetti, potatismos och goa såser, irish coffe Öl samt groggar. Livet leker och solen steker, och alla falanger är jätteglada över detta.

uncen...

Så allt är inte så eländigt i Thailand som du annars brukar vilja påskriva på div forum o bloggar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så allt är inte så eländigt i Thailand som du annars brukar vilja påskriva på div forum o bloggar?

Nä inte alls i detta fallet i alla fall. En falangbar i Chaiyaphum--- härliga tider.Men notera att en beskrivning av verkligheten kanske kan upplevas olika beroende på vem som läser den. Du verkar negativ, och då upplever du det mesta negativt i livet. Medans andra kanske tycker att beskrivningen är helt korrekt och inte läser in mer i texten, och fortsätter att vara positiva,,,

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä inte alls i detta fallet i alla fall. En falangbar i Chaiyaphum--- härliga tider.Men notera att en beskrivning av verkligheten kanske kan upplevas olika beroende på vem som läser den. Du verkar negativ, och då upplever du det mesta negativt i livet. Medans andra kanske tycker att beskrivningen är helt korrekt och inte läser in mer i texten, och fortsätter att vara positiva,,,

uncen...

Styckesindelning?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår ett infernaliskt byggande i Chaiyaphum, liksom det gör till viss del i övriga Isaan också! Det nästan knakar av utveckling. Alla verkar ha stålar här, och alla verkar satsa på något.

 

Så risfälten säljes med god fart och till bra förtjänst, och man vet inte hur snabbt man måste bränna stålarna. Man bygger resorter precis överallt, man har ju en fantastisk åsikt att resorter alltid lönar sig, helt oberoende på var de ligger någonstans.

 

Man investerar väldigt ofta i dessa lägenhets-längor som rymmer runt 10-14 lägenheter. Och man bygger också dessa byggnader där man köper 2 våningar, man sover ovanpå sin lilla butik som ockuperar nedervåningen..

 

Och med all denna aktivitet, så dras sedan de större bolagen hit, alltså företag som säljer någonting till lokalbefolkningen. Vi hade redan tidigare MAKRO, Big C samt Tesco Lotus. Nu har även Global House och HomePro sina stora affärer här... Robinson har annonserat sin ankomst också... Och man undrar i all stillhet. Vem fan har alla dessa pengar till att köpa saker, och hålla dessa jättar flytande ekonomiskt???

 

Allting är detsamma här, samma människor och samma pengar. Det finns NOLL fabriker som producerar varor och ger arbetstillfällen. Och där det inte kommer in pengar hit utifrån andra orter... ingenting. Så man lever i en stor bubbla här, liksom man gör i hela Thailand... Och allt detta medans valutan är stark, och det politiska läget är stabilt.

 

Men i all denna röra av aktiviteter, så har en stor lysande gnista kommit till oss boende här i Chaiyaphum, och det är engelsmannens Ben´s bar, som han startat upp här för några månader sedan. Den heter Number 1 bar, och ligger alldeles vid infarten till Night Bazaar, alltså på vägen som går ner till Tesco Lotus.

 

Så nu äntligen efter 8 års väntan, så kan man få Pizza som är kanongo, man kan få australiensisk steak, spagetti, potatismos och goa såser, irish coffe Öl samt groggar. Livet leker och solen steker, och alla falanger är jätteglada över detta.

 

uncen...

Ja jävlar, låter lockande, kanske värt ett besök, ligger det långt ifrån Pattaya?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlar, låter lockande, kanske värt ett besök, ligger det långt ifrån Pattaya?

Bra sagt. Tar vi mopparna på en tur imorgon Lördag? Vi ses på soi Diana vid 17? Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Det pågår ett infernaliskt byggande i Chaiyaphum, liksom det gör till viss del i övriga Isaan också! Det nästan knakar av utveckling. Alla verkar ha stålar här, och alla verkar satsa på något.

Så risfälten säljes med god fart och till bra förtjänst, och man vet inte hur snabbt man måste bränna stålarna. Man bygger resorter precis överallt, man har ju en fantastisk åsikt att resorter alltid lönar sig, helt oberoende på var de ligger någonstans.

Man investerar väldigt ofta i dessa lägenhets-längor som rymmer runt 10-14 lägenheter. Och man bygger också dessa byggnader där man köper 2 våningar, man sover ovanpå sin lilla butik som ockuperar nedervåningen..

Och med all denna aktivitet, så dras sedan de större bolagen hit, alltså företag som säljer någonting till lokalbefolkningen. Vi hade redan tidigare MAKRO, Big C samt Tesco Lotus. Nu har även Global House och HomePro sina stora affärer här... Robinson har annonserat sin ankomst också... Och man undrar i all stillhet. Vem fan har alla dessa pengar till att köpa saker, och hålla dessa jättar flytande ekonomiskt???

Allting är detsamma här, samma människor och samma pengar. Det finns NOLL fabriker som producerar varor och ger arbetstillfällen. Och där det inte kommer in pengar hit utifrån andra orter... ingenting. Så man lever i en stor bubbla här, liksom man gör i hela Thailand... Och allt detta medans valutan är stark, och det politiska läget är stabilt.

Men i all denna röra av aktiviteter, så har en stor lysande gnista kommit till oss boende här i Chaiyaphum, och det är engelsmannens Ben´s bar, som han startat upp här för några månader sedan. Den heter Number 1 bar, och ligger alldeles vid infarten till Night Bazaar, alltså på vägen som går ner till Tesco Lotus.

Så nu äntligen efter 8 års väntan, så kan man få Pizza som är kanongo, man kan få australiensisk steak, spagetti, potatismos och goa såser, irish coffe Öl samt groggar. Livet leker och solen steker, och alla falanger är jätteglada över detta.

uncen...

Ja och Irishen är icke att förakta

mvh Christer

Ändrades av kongo24

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sagt. Tar vi mopparna på en tur imorgon Lördag? Vi ses på soi Diana vid 17?

Kör inte moppe men är på om det inte är för långt ut i obygden...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör inte moppe men är på om det inte är för långt ut i obygden...

43mil, 6 timmar med bil. Lite söder om Khon Kaen, eller från pattis sett ungefär halvvägs till Laos.

 

Du kan väl åka bakpå apknug, bönpallen... :wink:

 

Kul att stan växer, snackade med nån som bodde där tidigare. Ganska vettiga priser på att hyra hus där tydligen, tja eller han hade vettigt pris i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

43mil, 6 timmar med bil. Lite söder om Khon Kaen, eller från pattis sett ungefär halvvägs till Laos.

 

Du kan väl åka bakpå apknug, bönpallen... :wink:

 

Kul att stan växer, snackade med nån som bodde där tidigare. Ganska vettiga priser på att hyra hus där tydligen, tja eller han hade vettigt pris i alla fall.

 

Det kommer det antagligen inte vara länge till..

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucky Lucken kommer nog snart att glida in där med sin monster moppe! :good:  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer det antagligen inte vara länge till..

 

Nä, det är väl baksidan på "utveckling". Priserna far åt helskotta... Tja, det är väl priset man får betala för att leva nära "allt".

Antingen så har man BigC och 7-11 med ATMs och farangrestauranger eller så är det billigt men då är slaktaren snubben som har en halv kropp hängandes från ett träd vid vägen.

Handla tar en halv dag och allt man köper är liksom för resten av året ser det ut som... 12l matolja... Vem f*n behöver handla... jaha... dom handlar inte så ofta, för det är 3 mil till affären.

Jag fattar fortfarande inte så jag hävdar att vissa Svenskar har 3 mil till jobbet som dom åker varje morgon... "You not Thai, you not understand"... Ok, där ger jag upp.

 

Charmigt är det på sitt sätt, att leva mest på det man kan fixa själv. Men nog finns det fördelar med lite utbud åxå. Det bästa är ju att jag kan välja - det kan inte alla Thailändare.

 

Kan nog komma nån i kläm, om det är en som föder upp tuppsjävlar så gråter dock inte jag.. Bodde 3 månader bredvid en sån... Kan inte sålts många väckarklockor där i närheten.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det är väl baksidan på "utveckling". Priserna far åt helskotta... Tja, det är väl priset man får betala för att leva nära "allt".

Antingen så har man BigC och 7-11 med ATMs och farangrestauranger eller så är det billigt men då är slaktaren snubben som har en halv kropp hängandes från ett träd vid vägen.

Handla tar en halv dag och allt man köper är liksom för resten av året ser det ut som... 12l matolja... Vem f*n behöver handla... jaha... dom handlar inte så ofta, för det är 3 mil till affären.

Jag fattar fortfarande inte så jag hävdar att vissa Svenskar har 3 mil till jobbet som dom åker varje morgon... "You not Thai, you not understand"... Ok, där ger jag upp.

 

Charmigt är det på sitt sätt, att leva mest på det man kan fixa själv. Men nog finns det fördelar med lite utbud åxå. Det bästa är ju att jag kan välja - det kan inte alla Thailändare.

 

Kan nog komma nån i kläm, om det är en som föder upp tuppsjävlar så gråter dock inte jag.. Bodde 3 månader bredvid en sån... Kan inte sålts många väckarklockor där i närheten.

Du som verkar vara en hel del i Thailand och även är Thaiexpert på ett mycket stort forum(om jag inte tagit helt fel?) borde kanske lätta lite på skygglapparna nästa resa och se lite hur landet funkar. När man läser det du skriver nu får man en känsla av att du knappt sätter foten utanför hotell rummet och låter din vän tom gå ut och fixa maten åt dig. Tror du att en vanlig thaifamilj ute i risbyn har lust att slösa sina surt förvärvade slantar på att åka 6 mil tor varje dag för att handla? Och vad är det för fel att köpa storpack när man har en liten budget och antagligen många magar att mätta? Det borde väl passa dig som reser runt med mjöl i resväskan och verkar vara extremt ekonomisk  :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som verkar vara en hel del i Thailand och även är Thaiexpert på ett mycket stort forum(om jag inte tagit helt fel?) borde kanske lätta lite på skygglapparna nästa resa och se lite hur landet funkar. När man läser det du skriver nu får man en känsla av att du knappt sätter foten utanför hotell rummet och låter din vän tom gå ut och fixa maten åt dig. Tror du att en vanlig thaifamilj ute i risbyn har lust att slösa sina surt förvärvade slantar på att åka 6 mil tor varje dag för att handla? Och vad är det för fel att köpa storpack när man har en liten budget och antagligen många magar att mätta? Det borde väl passa dig som reser runt med mjöl i resväskan och verkar vara extremt ekonomisk  :wink:

Helt märkligt, jag är novis - kallar mig inte expert, jag är där nere för att plugga. Sen att jag gör annat åxå är väl en sidoeffekt. 

Jag tycker det är märkligt att man köper storpack för att jag inte gör det. Och jag skriver om mina åsikter.

 

Tycker jag det är normalt att åka (pendla) 3 mil om dan enkel väg och sen upptäcker att andra människor inte gör det så är jag i alla fall en som reagerar över skillnaden.

 

Jag har 0kr i inkomst så lite ekonomisk måste jag väl ändå få vara. Tja, får väl in lite på aktier och räntor, utdelningar... Men inte så att det ens skulle göra en Thaifamilj glad.

 

Min vän köper mat åt oss alla, jag betalar och ser ingen vits med att jag skall gå med på hennes turer ute på stan. Möjligt att hon hjälper till med mamas masagesalong eller städar åt nån falang.

Jag vet inte, och jag har inte det kontrollbehovet att veta sånt heller.

 

Ang att lätta på skygglapparna så tror jag att jag har blivit väl behandlad då jag är en gäst, och får inte ens laga min egen mat utan att nån lägger sig i.

Skall jag kasta passet och kontokorten, kläderna och bo med suggorna i gris-stian fem år för att platsa då?

 

Jag kommer inte att bli Thai oavsett om jag åkt deras tunnelbana eller inte, har inte varit min avsikt heller. Jag är den jag är - och då reagerar jag utifrån mina referensramar.

Gillar du det inte så är du såklart välkommen att kommentera detta, det är alltid roligt att diskutera. Men att få etiketter som expert, ordbajsare eller spammare tycker jag inte är kul.

 

Men du verkar ju vara en expert, vad skall jag göra om några dagar då jag sticker ner igen? För att bli av med skygglapparna alltså... Skippa resan ner till Sak eller Lak (turistiskt) Sakon Nhakon eller vad det nu hette var nog inte tillräckligt eländigt heller... Kanske liera mig med frihetskämparna i Södra Thailand som kämpar mot annektionen och spränga lärare i luften så jag får åtnjuta 20+ år i fängelse kan vara nåt`... Passar det eller skall jag vara mer drastisk och ge fan i att åka ner alls. För det finns nån på MPR som tror att 3 mil är jävligt långt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

På MPR får man inte gnälla om man inte är thaiexpert! :)

 

Thailand är ett kalle anka land och kommer så förbli lång tid framöver. Det enda jag vet med säkerhet är att jag aldrig kommer bli nån thaiexpert.. för ju mer tid man spenderar där ju mindre fattar man. Men det är ändå ett ganska roligt land att besöka. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är ett kalle anka land och kommer så förbli lång tid framöver

 

Må så vara, men invånarna är inte Disneyfigurer

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

På MPR får man inte gnälla om man inte är thaiexpert! :)

 

Thailand är ett kalle anka land och kommer så förbli lång tid framöver. Det enda jag vet med säkerhet är att jag aldrig kommer bli nån thaiexpert.. för ju mer tid man spenderar där ju mindre fattar man. Men det är ändå ett ganska roligt land att besöka. :)

 

 

De här båda inläggen motsäger varandra till viss del men sammanfattar precis vad jag tänker. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men invånarna är inte Disneyfigurer

Inte alla. Men dom har sin beskärda del av dessa halvfigurer också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla. Men dom har sin beskärda del av dessa halvfigurer också. 

 

Och det har vi med i Sverige så , same same

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det har vi med i Sverige så , same same

När jag läser detta så tänker jag på vår nuvarande statsminister. ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nere igår kväll på falangbaren i Chaiyaphum, som ju nämns i första inlägget, vid namn "number 1 bar", och jösses secken go mat man fick sig till livs. Jag åt faktiskt en pizza denna gång med en Leo. Ingemar käkade den Australiska steaken, medans York åt Porksteak med potatis och en go sås..

 

Visst är det något lite dyrare än på Nightbazaar, men vad gör det, man går ju inte dit varje dag kanske. Men det är gött att träffa andra falanger där, och man kan tjöta med dom alla... Mycket god trivsel.

 

uncen

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Må så vara, men invånarna är inte Disneyfigurer

 

Se dig runt i Pattaya så ändrar du åsikt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Se dig runt i Pattaya så ändrar du åsikt !

Här i Pattaya händer det saker serru. MPR har fått en alldeles egen prost som håller fiskebyn under sin uppsikt ! :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Pattaya händer det saker serru. MPR har fått en alldeles egen prost som håller fiskebyn under sin uppsikt ! :)

 

Fritz..

 

Halleluja !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...