Jump to content
IGNORERAD

Chaiyaphum - ett nytt center i Isaan, äntligen en bar!


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag har extremt sällan mött en falang här i Chaiyaphum som är UNDER 50 år i ålder. borträknat dessa unga lärare då, men dom räknar jag inte.. Den absoluta majoriteten som jag träffat ligger runt 65 år och uppåt, med eller utan barn.. Men det är jag det!!

 

uncen...

Jag har vid fyra olika tillfällen har jag gjort det i vinter,

en gång var du med också och träffade några under 50 år med hus i Thailand och boende växelvis Sverige/Thailand.

(Tomurdoc, och två till, Khon Kaen och Non Thai)

 

Träffade tillsammans med Claes391 på Bens Bar ett yngre svensk/thai par som var på vintersemester till sitt hus i city.

 

Ett gäng västerbottningar pratade jag med på BigC som bor i Kaeng Khro i ca tre månader varje vinter och som inte är över 50 år.

Samma sak där svensk med thaifru som bor och jobbar i Sverige.

 

Den gruppen är en gråzon då dom sällan ses på barer eller är medlemmar på olika forum.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    57

  • Sam sip sam

    31

  • Soengsang

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jisses har ni så många falanger där uppe?

Det bor ca 5000 svenskar här bara på longstay..

Regionen har ca, 1,2 miljoner innevånare så att det finns en hel del faranger är nog inte förvånande.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Regionen har ca, 1,2 miljoner innevånare så att det finns en hel del faranger är nog inte förvånande.

Fast jag pratar inte om Isaan utan bara om den lilla byn Hua Hin där jag bor ;-)

Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag pratar inte om Isaan utan bara om den lilla byn Hua Hin där jag bor ;-)

Har redan förstått det,

Jag pratar bara om Chaiyaphum och inte hela Isaan när jag beräknade denna regions faranger.

 

Isaan har mer än 20 miljoner innevånare för delade på 19 distrikt

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag pratar inte om Isaan utan bara om den lilla byn Hua Hin där jag bor ;-)

Låter mycket med 5000 svenskar, men det är ju en anledning att inte åka dit, var där -99 och -05, och redan under dessa år förändrades det från bra till dåligt, men det är givetvis upp till var och en vart man trivs.

 

post-3563-0-14648600-1426849138.jpg

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag pratar inte om Isaan utan bara om den lilla byn Hua Hin där jag bor ;-)

Dubbelpost...

Ändrades av Bananen

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Är du både fattig och korkad menar du?

Tråkigt för dig i så fall.

Själv e jag väl bara korkad då eftersom jag inte bor i Isaan.

Hur varmt är det där uppe nu?

Här det är det hett som tusan, hela 31° på dagarna

:huh:

 

 

Nej jag är både listig och smart då frugan har betalt sitt hus själv med egna pengar

 

Här är det 5 grader just nu

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket med 5000 svenskar, men det är ju en anledning att inte åka dit, var där -99 och -05, och redan under dessa år förändrades det från bra till dåligt, men det är givetvis upp till var och en vart man trivs.

 

attachicon.gifbilligast.jpg

Kanonbra, tillräckligt med folk här så håll er borta :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra, tillräckligt med folk här så håll er borta :good:

Nog skulle väl även Hua Hin kunna fixa en MPR-träff ändå?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Att påstå att arbetslösheten någonstans i Thailand skulle vara 90-95% är givetvis helt absurt och att sedan gå till attack mot de som ifrågasätter påståendet tyder på dålig självkänsla. 

 

Om Uncen istället för arbetslösa hade skrivit "saknar fast anställning" och sänkt siffran till 80% så kan det säkert stämma i många byar. I "min" by som bara ligger 3 minuter med moppe från en mindre tätort, 20 minuter från några av Sydostasiens största industriområden och en dryg timme från Bangkok så finns det nog ingen över 35 som har en fast anställning i ett privat företag. Några är anställda av militären, polisen, kommunen etc men resten har antingen sin egna lilla rörelse eller tar ströjobb när det behövs och/eller finns.

 

Har man valt att ligga i hängmattan och sedan gnäller på att man inte har pengar då är man lat och Yellow Trash. Har man valt att ligga i hängmattan och accepterar att det innebär en ytterst begränsad köpkraft så kan man dock inte kallas lat; det ser jag som ett livsval som jag kan sympatisera med även om det är väldigt långt från mitt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Atom, ämnet har redan passerat zenith, så du är lite sent ute tyvärr. .Ingen har gått till attack emot någon här, så ingen har heller någon dålig självkänsla. Din egna kunskap om mitt närområde vågar jag nog ifrågasätta, Så ha en fortsatt bra dag, ingen nappar idag!!

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Atom, ämnet har redan passerat zenith, så du är lite sent ute tyvärr. .Ingen har gått till attack emot någon här, så ingen har heller någon dålig självkänsla. Din egna kunskap om mitt närområde vågar jag nog ifrågasätta, Så ha en fortsatt bra dag, ingen nappar idag!!

 

uncen

 

Nja, inte kan väl arbetslösheten i Chaiyaphum förändrat sig så mycket sedans ditt påstående igår att mitt inlägg kan anses helt malplacerat? Huruvida zenith (märligt ordval förresten) passerats och jag är sent ute finner jag fantastiskt ointressant. Har man jobb och familj så ligger inte MPR högst upp på to-do listan så jag tar mig faktiskt friheten att skriva inlägg när andan faller på och tiden tillåter.

 

Nog var du väl onödigt otrevlig och tillplattande mot Micke Isaan? Du må ha bott längre än han i Chaiyaphum men i detta fall så har han ju tveklöst en bättre förståelse än du vilket jag antar att du fann något pinsamt. 

 

Min kunskap om Chaiyaphum är helt riktigt obefintlig. Att Chaiyaphum skulle vara helt olikt resten av Thailand, en egen liten bortglömd vit fläck, faller dock på sin egen orimlighet så jag vågar mig nog på en extrapolering av min tämligen ordinära kunskap av övriga Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Atom vi behöver inte dra detta i långbänk nu, men att du plötsligt skulle försvara Micke Isaan är ju trevligt. Men Micke fick vad han förtjänade när han drar upp personliga saker som ekonomi  och min familj, och skriver om det öppet här. DÅ satte han prägeln, det kunde du också läsa, men du väljer att lägga ansvaret på mig.

 

Atom ja du säger att din kunskap om området vi pratar om är obefintlig, så då svarar jag dig helt enkelt inte..Du har redan svarat dig själv...

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Chaiyaphum låter som en trevlig stad.

Synd det där med bara 1 bar,,, men så mkt lättare som newbee  att träffa ngn o snacka Svengelska med om man skulle ha vägen förbi.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra, tillräckligt med folk här så håll er borta :good:

Tja, det behöver du knappast upprepa, men visst, vill man uppleva thailands Mallorca så är ju Hua Hin ett bra alternativ.. :y15:

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Chaiyaphum låter som en trevlig stad.

Synd det där med bara 1 bar,,, men så mkt lättare som newbee  att träffa ngn o snacka Svengelska med om man skulle ha vägen förbi.

 

C;D

Det blir svårare med flera tomma barer som i Korat, endast en bar fångar upp fler möjliga kompisar.

Även alla andra typer också.

 

Fast i kväll var det trögt, endast två faranger förutom jag.

En kanadensare och en "skotte" som båda är pensionärer på dryga 40 år efter sina insatser i det militära i Irak/Afghanistan.

 

Baren kommer inte att ha lönsamhet under lågsäsong, så Ben måste nog utanför Thailand och jobba i hop stålarna till sina barn som kostar.

 

Australien hoppas han på inom "byggnationer" om det går att få visa och arbetstillstånd. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog skulle väl även Hua Hin kunna fixa en MPR-träff ändå?

Vi har mpr träff varje helg, du är välkommen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nå hur varmt är det uppe hos di smarta i Isaan nu då?

Härliga 40gr bara eller :ROFLOL:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

sketvarmt.. men vi tänker då i samma andetag på temperaturen hemma i Sverige, tar oss en GT och sedan är vi glada igen..

 

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

sketvarmt.. men vi tänker då i samma andetag på temperaturen hemma i Sverige, tar oss en GT och sedan är vi glada igen..

uncen..

Tänker samma här, görsvettiga 32gr nu men som tur är blåser det en frisk bris.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker samma här, görsvettiga 32gr nu men som tur är blåser det en frisk bris.

 

Här har det varit mellan 29-31 idag också med en fläktande vind och igår hadde vi även ett uppfriskande regn

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Här har det varit mellan 29-31 idag också med en fläktande vind och igår hadde vi även ett uppfriskande regn

är väl bara att dra  en slang från Mekong kan du ha regn när du vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Atom vi behöver inte dra detta i långbänk nu, men att du plötsligt skulle försvara Micke Isaan är ju trevligt. Men Micke fick vad han förtjänade när han drar upp personliga saker som ekonomi  och min familj, och skriver om det öppet här. DÅ satte han prägeln, det kunde du också läsa, men du väljer att lägga ansvaret på mig.

 

Atom ja du säger att din kunskap om området vi pratar om är obefintlig, så då svarar jag dig helt enkelt inte..Du har redan svarat dig själv...

 

uncen...

 

Helt rätt, långbänkar är inte särskilt kul. Vill bara, så där i all vänlighet, påminna dig om att även om en stock ligger i en flod i 30 år så blir den ändå inte en krokodil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Helt rätt, långbänkar är inte särskilt kul. Vill bara, så där i all vänlighet, påminna dig om att även om en stock ligger i en flod i 30 år så blir den ändå inte en krokodil.

Kan trösta dig med att Chaiyaphum är en mkt vilande köping ,var som att komma tillbaka 20 år i dåtidens Thailand :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan trösta dig med att Chaiyaphum är en mkt vilande köping ,var som att komma tillbaka 20 år i dåtidens Thailand :drinks:

 

Jag är ruggigt dålig på att turista och åka runt i Thailand. Jag har bott här i 17 år nu men jag är helt säker på att du och många andra Sverigeboende har besökt dubbelt så många provinser som jag gjort. Jag reser runt i Asien 2-3 veckor varje månad så det absolut sista jag vill göra när jag kommer hem är att resa; dessutom har vi ju boende både i Bangkok och på landet och det är resande nog.

 

Min erfarenhet är dock att städer och byar i Thailand inte är sådär väldigt olika oavsett om de ligger i Söder, Norr, Centrala eller Isaan. Visst, provinserna som ligger nära Bangkok och kusten har fler fabriker och man har lite olika grödor och orterna nära turistområden formas av det. Närheten till större stad och större genomfartsled påverkar också. En större stad i Isaan har dock mer gemensamt med en större stad i Centrala Thailand än den har med en by i Isaan.

 

Att Chaiyaphum ligger 20 år efter Bangkok och Pattaya tvivlar jag inte en sekund på, det finns säkert byar i Chaiyaphum provinsen som ligger 50 år efter. Detsamma kan dock sägas om Chachoengsao, där vi har hus en dryg timme från Bangkok. Tätorten är ganska utvecklad och det finns gigantiska industriområden för Toyota, Panasonic mm men det finns också byar där vissa barn fortfarande går barfota till skolan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...