Jump to content
IGNORERAD

Chaiyaphum - ett nytt center i Isaan, äntligen en bar!


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag har flyttat från Korat, trivdes inte i den staden som är för stor och i mina ögon inte så trevlig med all rivalitet mellan farangerna.

 

Var på väg att flytta söderut  (Trang) men när jag fick erbjudandet om att få hyra ett hus i Chaiyaphum nästan granne med min goda vän (miss Chaiyaphum) sen många år för 2500bath per månad bestämde jag mig.

 

Eftersom jag reser mycket i hela Thailand är det bättre att ha ett billigt hus som står tomt än ett dyrt.

 

Men visst har kvinnan påverkat också.

 

 

attachicon.gifIMG_7843.JPG

Jaså, vad är det för problem med farangerna i Korat?

Måste vara något som jag missat totalt.

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    57

  • Sam sip sam

    31

  • Soengsang

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I kväll skulle jag in och köpa friterad kyckling vid Night Bazar, men en regnskur stoppade mig så jag fick återvända efter en km på cykeln.

Regnet upphörde och jag drog åter igen mot centrum och naturligtvis drog regnet igång igen, kraftigt och en rejäl motvind men för sent att vända om då man passerat halva sträcken. Sista biten så var det 5cm vatten på gatorna och man var våt när man klev in på baren.

Den härliga personalen hurrade åt mig och kom med en handduk som räddning.

 

Satt några gäster och väntade på mat, så vi började prata lite lätt och döm om min förvåning att alla var från Sverige.

 

Sju falanger på Number One Bar och alla svenskar. 100%

 

Trevliga värmlänningar som dock inte blir kvar till lördagsträffen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jas men vi blir väl runt det antalet ändå till lördag tror jag, kanske... en ny gubbe (Björn- Nong Bua Daeng) ansluter dessutom till lördag

 

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jas men vi blir väl runt det antalet ändå till lördag tror jag, kanske... en ny gubbe (Björn- Nong Bua Daeng) ansluter dessutom till lördag

 

uncen

Tio är mitt tips, men åtta duger långt också.

 

Allt över en är en lyckad träff... :14:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, vad är det för problem med farangerna i Korat?

Måste vara något som jag missat totalt.

 

/biker

Biker har fått ett PM om farangerna i Korat för att inte förstöra tråden.

Bara mina erfarenheter av Korat till honom direkt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Numera heter baren The 1 Bar, men fortfarande "number bar" i vardagligt snack.

 

Nytt sen i söndags är att det finns ett svenskt bibliotek av böcker där som man får låna av eller byta.

 

Ingemar, Roland och jag har bidraget med böcker sen starten som nog redan nu ligger på 40 böcker.

Kanske någon fler som jag inte känner till.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Det pågår ett infernaliskt byggande i Chaiyaphum, liksom det gör till viss del i övriga Isaan också! Det nästan knakar av utveckling. Alla verkar ha stålar här, och alla verkar satsa på något.

 

Så risfälten säljes med god fart och till bra förtjänst, och man vet inte hur snabbt man måste bränna stålarna. Man bygger resorter precis överallt, man har ju en fantastisk åsikt att resorter alltid lönar sig, helt oberoende på var de ligger någonstans.

 

Man investerar väldigt ofta i dessa lägenhets-längor som rymmer runt 10-14 lägenheter. Och man bygger också dessa byggnader där man köper 2 våningar, man sover ovanpå sin lilla butik som ockuperar nedervåningen..

 

Och med all denna aktivitet, så dras sedan de större bolagen hit, alltså företag som säljer någonting till lokalbefolkningen. Vi hade redan tidigare MAKRO, Big C samt Tesco Lotus. Nu har även Global House och HomePro sina stora affärer här... Robinson har annonserat sin ankomst också... Och man undrar i all stillhet. Vem fan har alla dessa pengar till att köpa saker, och hålla dessa jättar flytande ekonomiskt???

 

Allting är detsamma här, samma människor och samma pengar. Det finns NOLL fabriker som producerar varor och ger arbetstillfällen. Och där det inte kommer in pengar hit utifrån andra orter... ingenting. Så man lever i en stor bubbla här, liksom man gör i hela Thailand... Och allt detta medans valutan är stark, och det politiska läget är stabilt.

 

Men i all denna röra av aktiviteter, så har en stor lysande gnista kommit till oss boende här i Chaiyaphum, och det är engelsmannens Ben´s bar, som han startat upp här för några månader sedan. Den heter Number 1 bar, och ligger alldeles vid infarten till Night Bazaar, alltså på vägen som går ner till Tesco Lotus.

 

Så nu äntligen efter 8 års väntan, så kan man få Pizza som är kanongo, man kan få australiensisk steak, spagetti, potatismos och goa såser, irish coffe Öl samt groggar. Livet leker och solen steker, och alla falanger är jätteglada över detta.

 

uncen...

Finns gott om fabriker runt Chaiyaphum om du hoppar av cyklen och tar moppen så ska du nog se lite fabriker :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns gott om fabriker runt Chaiyaphum om du hoppar av cyklen och tar moppen så ska du nog se lite fabriker :)

Menar du fabriker som hanterar betong, ris, kassava och sockerrör så har du rätt.

 

Tänker man på fabriker som tillverkar tekniska varor, plastprodukter, kemiska produkter mm. och som är personalintensiv och ger många arbetstillfällen så finns det väldigt få.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Menar du fabriker som hanterar betong, ris, kassava och sockerrör så har du rätt.

 

Tänker man på fabriker som tillverkar tekniska varor, plastprodukter, kemiska produkter mm. och som är personalintensiv och ger många arbetstillfällen så finns det väldigt få.

Bra då hade jag rätt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

I kontext till mitt inlägg så har du helt fel i alla fall... Det finns helt enkelt inget ekonomiskt läge alls här ute på landsbygden, utanför orter som Bangkok och Rayong m.fl. städer. Du måste se skillnaden emellan fabriker som hanterar varor som bara rör inhemska grejor som cement och naturprodukter.. och fabriker som tillverkar saker som kan säljas utanför regionen och utanför landets gränser och som ger arbetstillfällen,, som ger löner,  som sedan kan omsättas här i området.. Det är i stort sett stendött, och arbetslösheten lite grand .överdrivet, är nog upp emot 90-95% faktiskt ser det ut som...

 

Så det hjälpernog  inte att jag hoppar av cykeln Micke, men vad som skulle hjälpa mer i så fall nu när du påpekar det, är väl att du kanske bosätter dig, och bor härnere, istället för att fladdra hit nån enstaka gång då och då när ekonomin din tillåter. DÅ kan du se samma saker som mig!!

 

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

I kontext till mitt inlägg så har du helt fel i alla fall... Det finns helt enkelt inget ekonomiskt läge alls här ute på landsbygden, utanför orter som Bangkok och Rayong m.fl. städer. Du måste se skillnaden emellan fabriker som hanterar varor som bara rör inhemska grejor som cement och naturprodukter.. och fabriker som tillverkar saker som kan säljas utanför regionen och utanför landets gränser och som ger arbetstillfällen,, som ger löner,  som sedan kan omsättas här i området.. Det är i stort sett stendött, och arbetslösheten lite grand .överdrivet, är nog upp emot 90-95% faktiskt ser det ut som...

 

Så det hjälpernog  inte att jag hoppar av cykeln Micke, men vad som skulle hjälpa mer i så fall nu när du påpekar det, är väl att du kanske bosätter dig, och bor härnere, istället för att fladdra hit nån enstaka gång då och då när ekonomin din tillåter. DÅ kan du se samma saker som mig!!

 

uncen...

Som du vet är jag bara 40 år och har en del kvar av mitt arbetsliv innan jag ens skulle få tanken på att flytta till Thailand. Jag va där 6 månader och jag tycker jag har sett det jag vill. Sen att det skulle va 90-95% arbetslöshet så vill jag gärna ha källan till det.

Låter lite på dig som du skulle ha gott med stålar vilket vi vet att så är inte läget.För jag har ju hört dig beklaga dig över dina lån i som du och din fru har.

Nej hoppa av cykeln och ta moppen "om du nu har pengar till soppan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Låter lite på dig som du skulle ha gott med stålar vilket vi vet att så är inte läget.För jag har ju hört dig beklaga dig över dina lån i som du och din fru har.

Nej hoppa av cykeln och ta moppen "om du nu har pengar till soppan"

Mickepojken, läser och läser men kan inte se någonstans att jag ens pratar om att jag skulle ha gott om pengar. Du yrar och vet inte vad du skriver...

Sov gott!!

 

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Mickepojken, läser och läser men kan inte se någonstans att jag ens pratar om att jag skulle ha gott om pengar. Du yrar och vet inte vad du skriver...

Sov gott!!

 

uncen.

Du skriver att jag fladdrar hit och dit och bara åker ner när min ekonomi tillåter,precis DÄR drog du upp ekonomin,och då ville jag bara säga att vissa "du" kan bo i Thailand utan pengar.

Jag gör som många många andra,jag sticker ner 6 månader om året då jag jobbat ihop pengar. Slut med det nu iofs.

Vart har du källan på att arbetslösheten skulle ligga på 90-95% ?

Jag känner då ingen som går arbetslös där uppe,men du kanske hänger med slöfockar ?

 

God natt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du vet är jag bara 40 år och har en del kvar av mitt arbetsliv innan jag ens skulle få tanken på att flytta till Thailand. Jag va där 6 månader och jag tycker jag har sett det jag vill. Sen att det skulle va 90-95% arbetslöshet så vill jag gärna ha källan till det.

Låter lite på dig som du skulle ha gott med stålar vilket vi vet att så är inte läget.För jag har ju hört dig beklaga dig över dina lån i som du och din fru har.

Nej hoppa av cykeln och ta moppen "om du nu har pengar till soppan"

Nä det är väl ingen som har stålar som bosätter sig i Isaan Ändrades av Benjamas
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nä det är väl ingen som har stålar som bosätter sig i Isaan

Jasså!! Känner flera stycken som är goda för miljoner som bor där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nä det är väl ingen som har stålar som bosätter sig i Isaan

Ja jag Känner minst 7 st som är goda för en miljon och uppåt som bor i isaan och är även medlemmar på mpr [emoji1] [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja där fick du dina svar Mikael med polare om pengarna. Vad det angår arbetslösheten, så är ett förslag att du öppnar ögon och öron, och ser dig omkring och lär dig om din omgivning!! Lär känna lite människor vet jag...Jag tror att du skulle göra stor succe på den thailändska politiska scenen... Alltså att se folk in i ögonen, och säga att där inte finns arbetslöshet häruppe... hahaha dagens bästa!!

 

uncen.

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns ju det en färsk under sökning på arbetslösheten, glömt siffrorna men inte var den hög.

 

Och inte får att jag trodde på dom siffrorna heller, var väl bara några veckor sedan de publicerades.

 

Sedan finns det ju några miljoner arbetande migranter.

 

Så dina arbetslöshets siffror får man nog ta med en stor skyffel salt.

 

Bara för att det ligger några i en hängmatta dagarna i ända, så kan man inte ta det för att det är ont om arb.

 

Nä det fattas arbetskraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller på arbetslöshetssiffror som är tvåsiffriga i Chaiyaphum.

Brist på "bra" jobb gör att många tar hängmattan och stoltheten än att jobba för en skitlön.

 

Mängden migrantarbetare är nog låg här.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Seriöst talat pojkar.. Tänk efter lite nu!!!! Var skall dessa människor arbeta då som ni säger de kan ta??? Det går flera tusen ungdomar ut ifrån skolan vareviga år här. De går i väldigt många fall rakt ut i ren arbetslöshet... Bara SÅ många kan jobba på Tesco, Big C, MAKRO Global och Hom Pro, bara SÅ många kan jobba på den kommunala förvaltningen, och bara SÅ många kan jobba på den lokala cementfabriken!!

 

Resterande av dessa tusentals nya människor varje år, blir liggande i hängmattan i väntan på ris-säsongen eller ett tillfälligt daglönat vägjobb eller så tvingas dom ner till Bangkok eller någon annan turistort..

 

Jag har ytterligt svårt att se Era siffror stämma faktiskt.

 

uncen.

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste så sent som i veckan att Thailands totala arbetslöshet är 1%.

Att jämföra med Sveriges 8%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså!! Känner flera stycken som är goda för miljoner som bor där

Du menar gubbar som VAR goda men numer har rika fruar
Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst talat pojkar.. Tänk efter lite nu!!!! Var skall dessa människor arbeta då som ni säger de kan ta??? Det går flera tusen ungdomar ut ifrån skolan vareviga år här. De går i väldigt många fall rakt ut i ren arbetslöshet... Bara SÅ många kan jobba på Tesco, Big C, MAKRO Global och Hom Pro, bara SÅ många kan jobba på den kommunala förvaltningen, och bara SÅ många kan jobba på den lokala cementfabriken!!

 

Resterande av dessa tusentals nya människor varje år, blir liggande i hängmattan i väntan på ris-säsongen eller ett tillfälligt daglönat vägjobb eller så tvingas dom ner till Bangkok eller någon annan turistort..

 

Jag har ytterligt svårt att se Era siffror stämma faktiskt.

 

uncen.

Finns hur mycket arbete som helst inom en radie av en 15 mil från eran del av det fattiga Issam Bra betalda arbeten.

Bara att ta åt sig och njuta av arbete o livet.

 

Men nu tvivlar jag på att iakttagelser  är rätt.

 

Frågan du måste ställa dig hur har man kunnat bygga upp denna stad.

 

Sedan kan ju du fundera på vad får man pengar från för att spendera på stora varuhus. Sen kan du ju lägga till alla små affärs idkare som är mångfalt större än de som du räknat upp.

 

Konstig ekonomi man har i din stad, inget arbete, inga pengar men affärs livet blomstrar!  

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Arbetslöshet här uppe!!!!! Isaan!!!!!!!!!

 

uncen.

Det finns jobb där uppe,det är som jag säger hoppa av cykeln och kör runt lite med moppen så får du med uppleva staden och närliggande byar.

Snacka om att yra,har bristen på pengar gjort så du inte får i dig nog med mat ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...