Jump to content
IGNORERAD

Dubbla pass för Thai-Svenska barn...


Sara 50/50

Recommended Posts

Är det möjligt att skaffa ett Thailändskt pass / medborgarskap om man har 1 förälder från Thailand, fast att man själv aldrig  har bott där och att föräldern numera bara är Svensk medborgare? :neutral:

Mvh Sara

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen bor jag i Helsingborg sen 1.5 år tillbaka,

men om jag känner mig som en Hbg:are vet jag inte ;)

Du med antar jag...?..?

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du känner möjligtvis inte till om det är möjligt för mig att skaffa thaipass??? :wacko:

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt en kompis som är i samma ålder som oss.. som har flyttat ner.. hasiphasip samma som dig :) kan höra mig med henne :)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om du har en registrerad födelseattest (bai göt) från Thailand

så står det på den om du är thailändsk medborgare eller ej.

Är du thailändsk medborgare så kan du också skaffa ett thailändskt pass vid sidan av det svenska.

Lycka till,

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har jag inte vad jag vet om iaf...

Jag är ju född i sverige...

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej igen,

Du skriver i första inlägget "föräldern numera bara är Svensk medborgare".

Innebär detta att din thailändska förälder aktivt har avsagt sig sitt thailändska medborgarskap för att bara ha det svenska?

Eller har de thailändska myndigheterna inte informerats om att föräldern är svensk numera?

Om din förälder fortfarande anses som thai i Thailand, så borde det gå bra för dig att skaffa ett thailändskt pass.

Du får nog rådfråga någon på den Thailändska ambassaden hur man ska göra.

Om du är tjugo år och har uppnått myndig ålder i Thailand, så kanske det också kan inverka på om du kan ange anknytningsskäl eller ej när du vill ansöka om ett thai-pass.

Inte så mycket till hjälp, men kanske alltid något...

tills vidare, lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker visst att det är mycket till hjälp!!! Tack :wai:

Nu är det så att jag har fruktansvärt dålig koll på hur vida min mor aktivt har avsagt sig medborgarskapet eller inte.. Hon har sagt till mig att hon inte har dubbelt pass och medborgarskap för att hon inte behöver det och att det kostar... Sen kan jag mycket väl ha missuppfattat det hela oxå.. För hon har visserligen ganska nyligen köpt nymark och byggt hus hemma i byn.. Jga får ta och reda ut det med henne en gång till och sen  får jag antagligen höra av mig till Ambasaden med ytterligare frågor.

Men om jag mot all förmodan lyckas få ett Thaipass, hur länge kan jag då stanna i Thailand utan att lämna landet??

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men om jag mot all förmodan lyckas få ett Thaipass, hur länge kan jag då stanna i Thailand utan att lämna landet??

Som medborgare så länge du vill.

Här finns trådar av bla Rosarin som gäller adopterade som skaffat thailändskt pass.

Är du född i Sverige eller Thailand?

Om du är född i Sverige spelar åldern roll , om du är född i Thailand kvittar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Du kan bara få thailändskt pass om du är thailändsk medborgare.

Och med ett thailändskt medborgarskap så kan du stanna hur länge du vill i Thailand.

Var dock beredd på att du under tiden som du undersöker möjligheterna också kan få en hel del olika svar som går stick i stäv med vad andra har sagt (gäller nog även hos ambassaden). Ditt fall verkar ju inte helt okomplicerat så att säga, och därför är det lätt att det blir en del missförstånd. 

Men kämpa på , så kan det nog gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey nu är jag lite klokare.men ytterst lite :whistle:

Min mamma säger att hon avsagt sig sitt Thailändska medborgarskap i Sverige för ca.24 år sen när jag föddes.

Att hon och min pappa gjorde det på en polisstation då...Myndigheten i Thailand sa då att hon skulle få betala 5000kr för att återfå medborgarskapet igen.

Nu för 1 år sen när min mamma besökte Thai-ambasaden i Sverige så sa dem att myndigheten i Thailand aldrig skrivit under på papprena ang uppsägningen av medborgarskapet. Därför anses hon fortfarande som Thai i Thailand, men hon har dock inget Thaipass.

Så hur vida jag ska gå till väga återstår att se efter att jag pratat med ambasaden själv!

Tack så mycket för era svar!!

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är född i Sverige och är snart 24 år.. vilket då alltså betyder mer problem...??..

Tror ni att jag har möjlighet till medborgarskap/pass iaf?

Jag tycker att jag borde kunna säga som det är att jag vill "hem" till familjen och alla släktingar (mormor,morfar ja i stort sett alla på mammas sida.)

Innan hade jag inte råd med biljetter osv och va inte myndig och fick bestämma över mig själv, vilket jag får nu...

Eller vad ska man säga då om inte sanningen??

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det låter väl som ett bra skäl.

Uppge du att du vill flytta till Thailand och för att jobba där i framtiden.

Om ambassaden beviljar ett pass till dig så är ju frågan om de även kan hjälpa till med att skaffa dig ett thailändskt ID-kort. För ett ID-kort behöver du ju om du ska kunna bo och arbeta i Thailand.

Vanligtvis så skaffar ju Thailändska ungdomar ett ID-kort i 16-årsåldern, och för att kunna göra det så måste de vara inskrivna i någons huspapper (samnao trabein baan).

Om de sedan vill skaffa pass innan de har fyllt 20 år så måste deras förälder hjälpa till med detta eftersom de då inte är myndiga.

Men om man redan har fyllt 20 så är det bara att bestämma själv, och det räcker att man tar med sig sitt thailändska ID-kort för att ordna pass i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jippiiiiiiiiiiiiiiii :yahoo:

Det låter underbart!!!!!!  :dance1::dance:

Pratadde precis med Thailändska ambasaden. Dem sa att det inte skulle vara några problem för mig att få medborgarskap. Mamma skulle bara fylla i blanketter från ambasaden och lämna in så skulle jag få ett Thailändskt födelseattest. Sen så skulle mamma registrera mig i ett hus i Thailand o sen kunde jag ansöka om ett pass. :good:

Min ålder skulle inte spela någon roll utan det skulle gå jätte bra oavsett sa dem.

Hoppas nu detta är sant!! Jag lever på hoppet :im_so_happy:

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ambasaden sa att mamma måste åka till Thailand innan jag får ett pass och registrera mig så jag får ett Thai ID.

Sen va det bara att köra på :great:

Alltså inget som skulle strula sa dem iaf..

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Grattis!

Håll gärna oss andra underättade om hur det går för dig och ditt pass.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska göra det!!! :wai:

Mamma åker förmodligen hem till Thailand i Maj, så min förhoppning är att hon ska ha tid att fylla i blanketter och skicka in till ambasaden innan hon åker. Och då självklart att ambassaden inte har för lång handläggnings tid på detta så det går att ordna i år.

Annars får jag vänta tills mamma åker nästa gång och då blir det tidigast om 1 år framåt...

Tack tack snälla ni!!!

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sara 50/50,

På ett annat forum berättar några som blivit adopterade från Thailand till Sverige om sin kamp för att få sitt rättmätiga thailändska medborgarskap. Inte riktigt din situation, men du kan nog få några tips om proceduren:

http://www.thailandsforum.se/forum/

Sök på Rosarin, hon har skrivit mycket om detta.

För övrigt tycker jag det är en mycket lovvärd ambition att kunna kommunicera med morfar och mormor innan det är försent!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tack så mycket! Känns ärligt talat som om det är det viktigaste för mig nu, att kunna göra sig förståd inför släkten. Dem börjar bli gamla nu..

Tack för tipsen och tack alla för hjälpen!!!

Hör av mig när jag vte hur det går!! :yes:

1:a målet är att kunna prata med min kära mormor och morfar innan det är försent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vi har nyligen fått pappret från ambasadenför för att registrera våran Svenskfödda dotter i Thailand. Det tog tre veckor att få det.

Nu ska vi till kommunhuset i Thailand och föra in henne i husboken först sen får hon ett id. Sverige tillåter dubbla medborgarskap sen

1 juli 2001. Det verkar därimot svårare för killar att få dubbelt pga värnplikt. Migverket har en bra info häfte om medborgarskap.

C.K_Wai

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...