Jump to content
IGNORERAD

Svärmorsbesök i 1 år?


Woodywoman

Recommended Posts

Min Thailändska svärmor vill komma på besök till Sverige i 1 år.

Kan hon ansöka om besöksvisum för 1 år direkt, eller kan hon bara ansöka om 3 månader först, och sedan förlänga eftersom?

Eller ska hon ansöka om UT för 1 år?

Hon vill bara stanna i 1 år, ej bosätta sig här.

Vilka papper behövs i Thailand och i Sverige?

Vad ska man mer tänka på? :scare:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 år är en väldans lång tid. Jag personligen skulle aldrig gå med på att ha en svärmor boende hos oss i 1 år.  :girl_devil: :girl_devil:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svärmor kommer också att komma på besök i ca ett år nu. Det man ska söka är ett tillfälligt uppehållstillstånd som varar i 1 år. Man behöver inte ha köpt biljett innan för detta men det det tar lite längre tid att få än tremånaders visa. Dock blir det ju både billigare och enklare att ansöka om tillfälligt UT med familjeanknytning istället för 3 månader plus förlängning som kan strula och kostar pengar. Info finns på dels thaikonsult.se samt Migrationsverkets hemsida.

Quote

1 år är en väldans lång tid. Jag personligen skulle aldrig gå med på att ha en svärmor boende hos oss i 1 år.  :girl_devil: :girl_devil:

Japp, lång tid men har man ett hus på tre våningar, svärmor passar barn och man vet att man kommer bra överens med svärmor så kan det också vara en rätt så smidig lösning. Bor man trångbott och aldrig träffat svärmor är risktagandet mycket större.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas för din skull att din mamma inte bor i närheten av er. Jag är ganska säker på att hon och din svärmor med tiden skulle ha lite olika uppfatningar om hur man tar hand om barn m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hoppas för din skull att din mamma inte bor i närheten av er. Jag är ganska säker på att hon och din svärmor med tiden skulle ha lite olika uppfatningar om hur man tar hand om barn m.m.

Vem prat du me?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hoppas för din skull att din mamma inte bor i närheten av er. Jag är ganska säker på att hon och din svärmor med tiden skulle ha lite olika uppfatningar om hur man tar hand om barn m.m.

Min mamma bor inte jättenära och det är mycket troligt att de har olika sätt att ta hand om barn på samma sätt som jag och min fru har olika sätt, inga problem med det. Min ena syster bor granne med sin svärmor och har gjort så i många år, mycket smidigt när barnvakt behövs. Min frus systers man bor i princip i samma hus (gemensamt kök och vardagsrum) som svärmor och har gjort så sedan han gifte sig med fruns syster för flera år sedan. För mig kommer det bli en begränsad tid på macx ett år.

Att ha någon från familjen som kan passa mitt barn innan det är dags för dagis så att jag kan jobba och frun kan plugga svenska för att sedan jobba ser jag inte som något problem. Fruns kusins mamma har nyligen kommit över och ska stanna hos kusin och man ett år för att passa deras dotter. Dels kan bägge jobba och dels får mormorn vara med mer i barnbarnets uppväxt. Avståndet till Thailand är ju för långt för flera besök per år.

I Thailand är det nog vanligare att killar får bo tillsammans eller mycket nära sina svärmödrar medans det i Sverige har varit tjejerna som fått bo nära eller tillsammans med sina svärföräldrar. Ingen familj är den andra lik dock så vad som passar en familj kan vara katastrof för en annan. Man skall därför inte dömma ut nägot innan man känner till förutsättningarna.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh..  måste nog läsa imorrn oxå... :slow_en:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Att ha någon från familjen som kan passa mitt barn innan det är dags för dagis så att jag kan jobba och frun kan plugga svenska för att sedan jobba ser jag inte som något problem. Fruns kusins mamma har nyligen kommit över och ska stanna hos kusin och man ett år för att passa deras dotter. Dels kan bägge jobba och dels får mormorn vara med mer i barnbarnets uppväxt. Avståndet till Thailand är ju för långt för flera besök per år.

I Thailand är det nog vanligare att killar får bo tillsammans eller mycket nära sina svärmödrar medans det i Sverige har varit tjejerna som fått bo nära eller tillsammans med sina svärföräldrar. Ingen familj är den andra lik dock så vad som passar en familj kan vara katastrof för en annan. Man skall därför inte dömma ut nägot innan man känner till förutsättningarna.

Amen till det Merlins skriver här!

Att som vi ha Svärmor boende i vårt hem ger oss en fantastisk rörelsefrihet, vi kan i princip få för oss att sticka ut på middag med 1 sekunds varsel, inga problem med att skaffa barnvakt, inget strul med halvskumma barnflickor (eller deras pojkvänner)...

Sen är det en extra trygghet för mig när jag jobbar bortifrån hemmet under långa perioder, det finns alltid 2 vuxna hemma.

Nu bor vi i Bkk, och Svärmor är frånskiljd, så det är en något annorlunda situation en den som det talas om i tråden.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...