Jump to content
IGNORERAD

Övertidsersättning i Thailand


S m i l e 1

Recommended Posts

Synd att detta inte gäller i Sverige, då kunde min arbetsgivare rensat ordentligt både i produktionen och på kontoret.

Innan jag fick avtalspension så gick det inte att använda FB mm på arbetsdatorerna, men de privata smartphone är inte så lätt att komma åt för en varning och senare avsked av arbetsgivaren.

Bevis och loggningar är nästan omöjliga av användandet av privata "phones".

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    7

  • leifen

    4

  • andrejsdenruskige

    3

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Precis lika lätt att avskeda anställda i Sverige, allt annat är rent skitsnack. Du behöver bara hävda förväntad arbetsbrist, säger upp, och personen jobbar tills uppsägningen trätt i kraft, lite beroende på hur länge person i fråga varit anställd. Därefter "anställer" du bara en egenföretagare, svensk eller utländsk spelar ingen som helst roll. Finns en AD dom på att förväntad arbetsbrist är skäl nog för uppsägning.

Är det många på samma avdelning kan det dock innan uppsägningen sker behövas en viss omorganisation, t.o.m offentliga företag som FK har använt sig av den metoden för att bli av med personal som börjat bli lite till åldern. Har kamrater inom åkeribranchen som även de drabbats på samma sätt, uppsagda och efter att de slutat har österupeer placerats bakom ratten på "deras" lastbilar. Transport har stillatigande låtet detta ske.

M.a.o. idag finns INGEN arbetstrygghet kvar.

 

Detta funkade inte hos oss.

Transport är inget fack längre, det är ett före detta fack.(Fd medlem)

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha-ha, jag har ingen Facebook, jag har ett liv....

Nää, du du har MPR, mycket värre farsot

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du Lever på MPR??

 

 

 

Några veckor till sen är semestern över och jag kommer inte att synas här så ofta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Några veckor till sen är semestern över och jag kommer inte att synas här så ofta.

 

:huh: På ledigheten har man väl inte tid att hänga här, mpr är för

att fylla ut arbetstiden    :beach:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Precis lika lätt att avskeda anställda i Sverige, allt annat är rent skitsnack. Du behöver bara hävda förväntad arbetsbrist, säger upp, och personen jobbar tills uppsägningen trätt i kraft, lite beroende på hur länge person i fråga varit anställd. Därefter "anställer" du bara en egenföretagare, svensk eller utländsk spelar ingen som helst roll. Finns en AD dom på att förväntad arbetsbrist är skäl nog för uppsägning.

Är det många på samma avdelning kan det dock innan uppsägningen sker behövas en viss omorganisation, t.o.m offentliga företag som FK har använt sig av den metoden för att bli av med personal som börjat bli lite till åldern. Har kamrater inom åkeribranchen som även de drabbats på samma sätt, uppsagda och efter att de slutat har österupeer placerats bakom ratten på "deras" lastbilar. Transport har stillatigande låtet detta ske.

M.a.o. idag finns INGEN arbetstrygghet kvar.

I Thailand kan du säga upp en person utan grund och samma dag anställa en annan person men du behöver ev betala uppsägningslön som jag redan skrivit om , det är en stor skillnad mot sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

:huh: På ledigheten har man väl inte tid att hänga här, mpr är för

att fylla ut arbetstiden    :beach:

 

När jag jobbar så brukar det vara fullt upp även på fritiden.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du Lever på MPR??

 

Angående Facebook så var jag tvungen att kolla upp en sak innan jag skrev här.

 

En kompis tyckte det var häftigt, bättre än MSN och delade med sej mycket av sitt liv det kunde även ganska lätt läsas mellan raderna att han brände hemma.

 

En fredag skrev han att:

-Nu ska ett långkok igång.

Några timmar senare svängde två bilar in på hans garageuppfart innehållande 5st Poliser som gjorde en ganska snabb husrannsakan som gav nada..

Saker hade kört ihop sej och koket startades inte, det skulle inte kokts i huset utan i anslutning till en verkstad han delade med några polare.

 

Någon hade anmält vad de trodde var på gång!

 

Efter denna fredag så blev han mycket sparsam med sina inlägg om vad han gjorde, men innan han la ner helt så varje fredag såg det ut ungefär så här:

 

 

 

 

Freeedag!!!!

 

 

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kan du säga upp en person utan grund och samma dag anställa en annan person men du behöver ev betala uppsägningslön som jag redan skrivit om , det är en stor skillnad mot sverige

 

Hej Bangkokkille,

 

Jag anser att du har fel. i mitt tidigare jobb hade vi ett par fall där arbetstagaren inte skött sig enligt företagets policy, och vi var i kontakt med Department of Labour Protection and Welfare samt även advokat för att inte riskera något. Notera att den anställde hade skrivit under policyn, och det var inte "bara" att "slänga" ut personerna.

 

Däremot är provanställning ett sätt som en del använder och också en förlängd provanställning (max 6 månader? om jag kommer ihåg rätt) vid dessa fall kan du "skicka" hem den provanställde på dagen.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Bangkokkille,

 

Jag anser att du har fel. i mitt tidigare jobb hade vi ett par fall där arbetstagaren inte skött sig enligt företagets policy, och vi var i kontakt med Department of Labour Protection and Welfare samt även advokat för att inte riskera något. Notera att den anställde hade skrivit under policyn, och det var inte "bara" att "slänga" ut personerna.

 

Däremot är provanställning ett sätt som en del använder och också en förlängd provanställning (max 6 månader? om jag kommer ihåg rätt) vid dessa fall kan du "skicka" hem den provanställde på dagen.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Kul att du är tillbaka Thomas hälsa familjen och hoppas det är bra med er

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Hej Bangkokkille,

 

Jag anser att du har fel. i mitt tidigare jobb hade vi ett par fall där arbetstagaren inte skött sig enligt företagets policy, och vi var i kontakt med Department of Labour Protection and Welfare samt även advokat för att inte riskera något. Notera att den anställde hade skrivit under policyn, och det var inte "bara" att "slänga" ut personerna.

 

Däremot är provanställning ett sätt som en del använder och också en förlängd provanställning (max 6 månader? om jag kommer ihåg rätt) vid dessa fall kan du "skicka" hem den provanställde på dagen.

 

Ha en kanonbra dag

Du har fel anser jag, jag har också haft en advokat i ryggen om det skulle behövas, det var inga problem att avskeda en person, däremot måste du betala uppsägningslön som beror på hur länge du jobbat. Ha en trevlig dag själv :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Du har fel anser jag, jag har också haft en advokat i ryggen om det skulle behövas, det var inga problem att avskeda en person, däremot måste du betala uppsägningslön som beror på hur länge du jobbat. Ha en trevlig dag själv :-)

Även jag kan bli uppsagd på dagen. Även om inte reglerna är sådana.

Sedan är det bara en ekonomisk fråga, så är problemet löst.

Och det är denna ekonomiska bit som gör att det går att bli uppsagd på dagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar här i Sverige också! Det är bara en ekonomisk fråga.

En kollega till mig fick veta när han kom till jobbet en dag att han inte var välkommen längre.

Han fick inte sätta sin fot på företaget igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand kan du säga upp en person utan grund och samma dag anställa en annan person men du behöver ev betala uppsägningslön som jag redan skrivit om , det är en stor skillnad mot sverige

 

 

I Sverige gör arbetsgivaren som han villl. Glöm hur det var förut, det är historia. Nya tider nu.

 

Nu är det arbetsgivaren som bestämmer vad som är sanning och alla samhälls-funktioner utgår från att arbetsgivaren talar sanning.

 

Vad den enskilde, en thai eller annan säger, är ointressant ur ett perspektiv, enligt Förskingringkassan iaf. 

 

Fråga mig, jag vet. En thai har ingen rätt till försäkring, enligt förskingringskassan. 

 

Fri sjukvård kan de däremot ha problem med att motivera, men det kommer snart.

 

Förskingringskassan tjänstemän biter er snart i arslet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarande GF jobbar på ett statligt sjukhus i Chaiyaphum och dom får som regel jobba 30 minuter till 90 minuter övertid varje dag och för det får dom ingen ersättning alls.

Raster får tas när det passar men det finns det knappt tid till när det väller in akuta fall hela tiden.

 

Ifrågasätta och gå hem när arbetspasset är slut gör att du blir ovän med bossen och får problem vid schemaläggningar och begäran om ledigheter.

 

Hon och sina kollegor är plikttrogna men har samtidigt få val då dom som statsanställda har i stort obegränsade lånemöjligheter och är ofta överbelånade då andra i familjen lånar via dom.

Därför blir man kvar, fast man skulle få bättre lön och arbetstider vid de privata alternativen.

 

Finns inte pengar tillräckligt från staten. Sverige har också liknande problem med underbemanning inom sjuksköterskor.

 

Rätten till övertidsersättningar är nog marginell i Thailand inom statliga anställningar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...