Jump to content
IGNORERAD

Förnya thailändskt körkort


stefan5300

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Stämmer inte jag har förnyat ett antal gånger och får enbart ettårigt, dom säger

 

att jag måste ha workpermit för att få 5 årigt.  Jag har förövrigt gul bok, det

 

är olika vart en bor verkar det som

Hej

I Nong Khai behöver man 1 års visum och vara skriven på en adress för att få 5 årigt körkort.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    11

  • leifen

    11

  • carpenter

    9

  • UglyFarang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Men är det inte detta det handlar om.

 

En på ett IM kontor har ju blivit förflyttad på grund av att han taget emot pengar för en tjänst som är gratis.

 

Varför tror du att det är registrerat i datorn för en tjänst som enligt uppgift skall vara gratis, och där är dina pengar registrerade .

 

Samma tjänst som du använt dig av.

 

Så jag kan ju bara tolka det som du är för korruption.

Nu är det  inte gratis med denna tjänst för körkort i Thailand för utlänningar. Finns en prislista för det.

 

Blanda inte äpplen och päron samt blanda lite svagare groggar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Nong Khai behöver man 1 års visum och vara skriven på en adress för att få 5 årigt körkort.

Mvh isan lover

Jag har en plan, försöka förnya  på annan ort nu i februari, vad tror du om det ?

 

Är det möjligt att göra så ? I så fall åker jag till nåt ställe jag vet dom ger 5årigt

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Nong Khai behöver man 1 års visum och vara skriven på en adress för att få 5 årigt körkort.

Mvh isan lover

Korat har samma regler.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en plan, försöka förnya  på annan ort nu i februari, vad tror du om det ?

 

Är det möjligt att göra så ? I så fall åker jag till nåt ställe jag vet dom ger 5årigt

 

Det borde väl inte vara något problem så länge du har ett papper som styrker din adress.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl inte vara något problem så länge du har ett papper som styrker din adress.

Har gul bok så det har jag

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gul bok så det har jag

Be din fru att kolla på trafikmyndighetens sida om det räcker med gula boken eller om dom i alla fall vill ha ett ytterligare papper från immigration? Så borde det vara ok.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 Nu undrar jag, efter den info vi fått skall det inte vara gratis.

 

Ock så vitt jag förstått så har en blivit förflyttad på grund av att han tagit betalt för en tjänst som skall vara gratis.

 

Eller är det något jag missuppfattat.

 

 

 

Hämtade just mitt adressintyg vid Immigrationen i Mapthaput, Rayong, alldeles gratis. Dock lite 'leveranstid' då jag beställde intyget på Onsdag förra veckan.

 

 

Oscar (utlänning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade just mitt adressintyg vid Immigrationen i Mapthaput, Rayong, alldeles gratis. Dock lite 'leveranstid' då jag beställde intyget på Onsdag förra veckan.

 

 

Oscar (utlänning)

Ja där ser man, då ligger det väl nått i att en person blivit förflyttad på IM, för att taget betalt för adress intyg, som högre tjänsteman sagt att det skall vara gratis.

 

Lejfen inte går väl thai till IM för adressintyg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 2 addressintyg kostade 500 i Pattaya, allt som allt ca 1000 bath för bil och mc...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man, då ligger det väl nått i att en person blivit förflyttad på IM, för att taget betalt för adress intyg, som högre tjänsteman sagt att det skall vara gratis.

 

Lejfen inte går väl thai till IM för adressintyg?

Kan tyvärr inte besvara din fråga Carpenter.

 

Någon annan kanske vet.

 

EDIT:

 

Gick över och frågade grannfrun i huset bredvid.

 

Hon sa att IM är en funktion för utlänningar och inte för Thailändska medborgare, så thai går inte till IM med andra ord.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte besvara din fråga Carpenter.

 

Någon annan kanske vet.

Dom har väl sin familjs eller sin egen husbok. Som alla Thaiare måste ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina 2 addressintyg kostade 500 i Pattaya, allt som allt ca 1000 bath för bil och mc...

 

Behövs bara en omgång dokument för arr förnya både MC- och Bil-körkort i Rayong. D.v.s. 1 läkarintyg, 1 adressintyg o.s.v.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs bara en omgång dokument för arr förnya både MC- och Bil-körkort i Rayong. D.v.s. 1 läkarintyg, 1 adressintyg o.s.v.

 

 

Oscar.

Det skiljer mellan regionerna, för mig en omgång per körkort och en för arkivet på IM.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man, då ligger det väl nått i att en person blivit förflyttad på IM, för att taget betalt för adress intyg, som högre tjänsteman sagt att det skall vara gratis.

 

Lejfen inte går väl thai till IM för adressintyg?

 

Att Thai skulle behöva gå till IM(Immigration=för utlänningar) skulle tom i Thailand vara liiiiite konstigt, Thai har sin husbok och behöver inte styrka sin vistelseadress hos Immigration :sFduh:

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs bara en omgång dokument för att förnya både MC- och Bil-körkort i Rayong. D.v.s. 1 läkarintyg, 1 adressintyg o.s.v.

 

 

Oscar.

 

 

 

Måste ändra på det där med kopiorna, lite olika vem som står i 'incheckningsluckan'.

 

Förra onsdagen: Manlig betjäning, hade kopior så där inga problem. In till chefen som gav tillbaka hälften av kopiorna och sa att de inte behövdes. Men han gillade inte mitt 6.5 år gamla adressintyg från Komunkontoret.

Oscar: 'är det för gammalt'?

Chefen: 'Nej, men det saknas någon uppgift på det'.

Oscar: 'Det har fungerat bra två gånger tidigare'.

Chefen: 'Jo, men vi kontrollerar mera noga nu'.

 

Så till Immigrationen för ansökan om nytt intyg vilket hade nästan en hel veckas 'leveranstid'.

 

Idag: Fruntimmer i mottagningen som ylar 'Copy, copy, copy'. Egentligen inga problem då de gamla kopiorna var med i 'påsen'.

In till chefen som lämnar tillbaka hälften av kopiorna. Sen glo på film i uppåt en timme som blev lite kortare då chefen kallade in mig för 'Röd-gul-grön' test. Skriva namn på 2 dokument.

När allt var stämplat och 'kråkat' av berörda instanser så behövdes helt plötsligt ett helt gäng kopior på allt (skickade Fru Oscar).

Sen skulle det vara reaktionstest, parallellsynstest och vidsynstest, men chefen sa att jag skulle gå direkt till lucka 4 där jag betalade 760 b. och fick ett turnummer för fotografering.

Vid körkortstillverkningen fick jag slanta ut 200 b. till för Smart-cards.

 

 

 

Oscar (som nu innehar 2 friska 5-års körkort)

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

I måndags var jag i Pranburi (strax söder om Hua Hin) och fixade mina första körkort. Hade alla kopior och andra papper i ordning. Så det gick smidigt. Först en kö med 4 personer före.  Där kollade hon att allt var som det skulle med pappren och registrerade mig. (Hade 2 ex av dokumenten då jag skulle ha både för bil och mc). 

Sedan vart det in i rummet med löpande band där man skulle göra färgtest, reaktionstest, parallellsynstest och vidsynstest. Vi var ca 20 i rummet , bara jag som var farang. Och det var riktigt löpande band. 

 

Sedan tillbaks till kön igen och då 3 personer före. Där slutfördes pappersexersisen och jag fick betala (drygt 300 thb tror jag det var för båda korten) . Därefter var det bara att gå till fotografering där det inte var kö. Och dom gjorde korten på några minuter. 

 

När detta var klart gick jag till våningen under och betalade försäkring och skatt till min MC och sedan kunde jag åka hem. Tog 1 1/2 timma allt som allt. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thai skulle behöva gå till IM(Immigration=för utlänningar) skulle tom i Thailand vara liiiiite konstigt, Thai har sin husbok och behöver inte styrka sin vistelseadress hos Immigration :sFduh:

 

Går så många thai i körskola överhuvudtaget.

 

Trodde att det var som när jag var liten pojk, då fick man ju saker i cornflake och kalaspuffspaket och i Thailand kan man tro att många thai fått körkortet i en rissäck eller i en nudelpåse. :y2:

 

       Jabba, tjoho.

post-3132-0-82079000-1421207155.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går så många thai i körskola överhuvudtaget.

 

Trodde att det var som när jag var liten pojk, då fick man ju saker i cornflake och kalaspuffspaket och i Thailand kan man tro att många thai fått körkortet i en rissäck eller i en nudelpåse. :y2:

 

       Jabba, tjoho.

attachicon.gif001.JPG

 

Det behövs ingen körskola, men det finns en del som går där och enligt uppgift så ingår det att köra i trafik då till skillnad mot när man kör upp då behövs det inte köras i trafik...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs ingen körskola, men det finns en del som går där och enligt uppgift så ingår det att köra i trafik då till skillnad mot när man kör upp då behövs det inte köras i trafik...

Kostnad för att gå på körskola rör sig om ca 3500 bht, de har oftast en bana där du börjar, sen får du ge dig ut i trafiken.

Ca tio lektioner ingår, du får väl en liten grädd fil till körkortet men teorin måste du klara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnad för att gå på körskola rör sig om ca 3500 bht, de har oftast en bana där du börjar, sen får du ge dig ut i trafiken.

Ca tio lektioner ingår, du får väl en liten grädd fil till körkortet men teorin måste du klara. 

Moppe hörde jag (för länge sen) var en tur runt en bana bakom polisstationen och sen fick man lappen som Thai i alla fall, var en Svensk som drev restaurang i Ao Nang och frun hans hade just tagit kortet.

Men, Sverige har ju (när jag var ung) 15år sen är det bara gasa ut i Trafiken. Dvs ingen koll alls. Moppen kanske inte går så fort, men det finns ju trafik runtom. 

Fast skillnaden från cykel var ju inte så stor, tills man började trimma moppen i alla fall. ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnad för att gå på körskola rör sig om ca 3500 bht, de har oftast en bana där du börjar, sen får du ge dig ut i trafiken.

Ca tio lektioner ingår, du får väl en liten grädd fil till körkortet men teorin måste du klara. 

 

Vilken teori måste man klara?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken teori måste man klara?

Den idag som har utökats från 40 frågor till 50.

 

Lite som i Sverige trafikskyltar beteende i olika situationer.

 

Hur många rätt du måste ha har jag gömt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den idag som har utökats från 40 frågor till 50.

 

Lite som i Sverige trafikskyltar beteende i olika situationer.

 

Hur många rätt du måste ha har jag gömt. 

 

När jag tog mina Thai KK för några år sedan så var det 30 frågor per KK-klass varav minst 23 måste vara rätt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har en plan, försöka förnya  på annan ort nu i februari, vad tror du om det ?

 

Är det möjligt att göra så ? I så fall åker jag till nåt ställe jag vet dom ger 5årigt

Hej

Jag har ingen aning om hur det fungerar, men rapportera hur det går om du provar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...