Jump to content
IGNORERAD

Förnya thailändskt körkort


stefan5300

Recommended Posts

Ska göra det nu på Måndag, vad behövs det för handlingar/dokument förutom gamla körkortet och passet?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    11

  • leifen

    11

  • carpenter

    9

  • Khemmarat

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gula boken eller intyg från Immigration om var du bor. Läkarintyg.

 

Med vänlig hälsning

BBJ

:good:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanliga intyget om adress (Immigration), signerade kopior på passet och läkarintyg enl. mina engelska grannar som nyligt förnyat sina.

 

Skall också förnya innan 17 januari, så återkom gärna hur det gick.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man det efter eller före det gått ut?

 

Har läst lite olika bud.

Tror man har en vecka på sig efter det gått ut för att förnya, men skulle aldrig våga chansa så jag ska göra det 1 -2 veckor före utgången som är okej.

 Att det finns många olika bud är i alla fall säkert.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förnyade mina körkort för några veckor sedan. De hade gått ut för nästan ett år sedan å det var då inga problem. Jag får ju dock bara ettårs eftersom jag saknar visum.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska lämna information om vad jag fick göra och vilka handlingar/dokument som jag behövde, för när jag "fick" mitt 1-års körkort så behövdes mitt svenska körkort (ej översatt till engelska eller thai), passet, ett läkarintyg som frugan fixade, (jag satt 5 meter ifrån och tittade på), husbok, intyg om att jag var skriven på den adressen samt titta på en tavla med färgade prickar på och säga grön, gul och röd när en på körkortregistret pekade på prickarna

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förnyade mina körkort för några veckor sedan. De hade gått ut för nästan ett år sedan å det var då inga problem. Jag får ju dock bara ettårs eftersom jag saknar visum.

 

Var i Thailand förnyade du körkortet och vilka handlingar behövde du?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man har en vecka på sig efter det gått ut för att förnya, men skulle aldrig våga chansa så jag ska göra det 1 -2 veckor före utgången som är okej.

 Att det finns många olika bud är i alla fall säkert.

 

Polaren var där 2 dagar innan körkortet gick ut och fick åka hem igen, han kunde komma tillbaka när det gått ut sa de. Men det beror väl på vem som sitter där som det alltid gör här i Thailand.

 

Med vänlig hälsning

BBJ

:good:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

 Så här min upplevelse när jag förnya mitt körkort i BURIRAM.

 

Efter som jag läst här på forumet  så ska man ha ett adressintyg från Mig så jag fråga forst om det stämmer dom svara om du ska dit så skaffa ett där annars så går du till Polisen o får ett

.
Eftersom jag skulle förnya mitt 1år visum i början på Sep så skaffa jag ett intyg då for 500 baht

Den 28 Okt fyller jag år så då knalla jag in o lämna alla dokument som dom kräver då blir
Jag upplyst att mitt intyg är for gammal gäller bara 30 dagar och läkarintyget behovs inte resten var ok

.
Så det var bara att åka in till Polisen o få ett intyg och dom tog fingeravtryck på mig varför  vet jag inte, när allt var klart så fråga jag vad kostar detta nu han skruva på sig o sa tillslut 1000 till kaffekassan  vad säger vad säger man då gav han 500 o tack for hjälpen.

 

Så dagen efter 29 Okt var jag på plats igen for att förnya körkortet alla papper ok, Detta är tredje gången jag fornyar kortet och nu fick jag gora om alla tester bromsprov färgtesten o även titta på en stoppsignal med rod gul o gront ljus och säga färgen vart effter han skifta fårg

Där efter fick jag kolla en film om trafikvett ca 30 min som inte gav mig ett dugg nytta.

 

När det var klart så var det dags for körkortet som gick smidigt bara le o se glad ut när fotot tog vänta ett par min kosta 600 for bil o 300 for mc va fan tänkte jag farang pris men betihop o betala fruga fråga några andra Thai vad dom betala o do svar 600 o 300 så det var en kraftig hojning sen forra gången

Så det blev en kostnad på 1900Bath

 

Som bonus så fick jag 1år efter som jag kom dagen efter jag fyllt år så nu kan jag åka 6år till nästa gång
 

Ändrades av Janne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man har en vecka på sig efter det gått ut för att förnya, men skulle aldrig våga chansa så jag ska göra det 1 -2 veckor före utgången som är okej.

 Att det finns många olika bud är i alla fall säkert.

 

Senast ett år efter utgång är den info jag fått.

Men du får köra på det gamla en vecka extra.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Thailand förnyade du körkortet och vilka handlingar behövde du?

I Pattaya eller strax utanför ligger det. Jag behövde adressintyg från immigrations och friskintyg och mitt pass och de gamla körkorten. Två av varje eftersom jag förnyade både bil och mc. Alla kopier fixade jag på plats utanför för småpengar. De vet ju vad som behövs.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressintyget från Immigrations gäller bara 30 dagar, har jag fått erfara.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man har en vecka på sig efter det gått ut för att förnya, men skulle aldrig våga chansa så jag ska göra det 1 -2 veckor före utgången som är okej.

 Att det finns många olika bud är i alla fall säkert.

 

Ett år har man, mitt hade gått över med 10 mån.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man det efter eller före det gått ut?

 

Har läst lite olika bud.

Ja där ser man lite olika, blev det här också, så frågeställningen var ju inte helt fel.

 

Så om man försöker att dra en slut sats av det hela, 

 

Så får man bara köra en vecka efter det gått ut

 

Men kan vänta ett år innan förnyelse

 

Eller har vi nya bud

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man lite olika, blev det här också, så frågeställningen var ju inte helt fel.

 

Så om man försöker att dra en slut sats av det hela, 

 

Så får man bara köra en vecka efter det gått ut

 

Men kan vänta ett år innan förnyelse

 

Eller har vi nya bud

 

För oss turister så är det kanon att det räcker att förnya inom ett år, bor du i Thailand så lär du väl förnya när det gått ut.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

För oss turister så är det kanon att det räcker att förnya inom ett år, bor du i Thailand så lär du väl förnya när det gått ut.

För oss turister lät detta med adressintyg från Migration eller vad det nu hette, husbok och gula boken lite knepigt.

 

Får börja köpa cornflakespaket istället och hoppas. Tja, jag skulle nog inte våga köra där i alla fall...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss turister lät detta med adressintyg från Migration eller vad det nu hette, husbok och gula boken lite knepigt.

 

Får börja köpa cornflakespaket istället och hoppas. Tja, jag skulle nog inte våga köra där i alla fall...

 

Det är nog större chans att du hittar ett thailändskt körkort i en rissäck eller nudelpåse.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss turister lät detta med adressintyg från Migration eller vad det nu hette, husbok och gula boken lite knepigt.

 

Får börja köpa cornflakespaket istället och hoppas. Tja, jag skulle nog inte våga köra där i alla fall...

 

Om man är turist med Thai tant så är det en smidigare variant att fixa adressintyget mha ambassaden än mha immigration.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är turist med Thai tant så är det en smidigare variant att fixa adressintyget mha ambassaden än mha immigration.

Då måste man ju åka dit så det verkar inte så smidigt. Det är bara att be hotellet att skriva ett intyg att du bor där som du tar med till immigration. Numera behöver jag bara ta med gamla körkortet eftersom adressen står där.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förnyade mc för en vecka sedan. Har det gått ut för mer än ett år sedan får man göra om teori/praktiktest.

Det behövs adressintyg (Ambassadens går också bra)

Läkarintyg som du köper billigt på någon klinik.

Pass (inklusive kopior) + gamla körkortet ska med.

Kostnad 405 Baht på land/transportation office

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Förnyade mc för en vecka sedan. Har det gått ut för mer än ett år sedan får man göra om teori/praktiktest.

Det behövs adressintyg (Ambassadens går också bra)

Läkarintyg som du köper billigt på någon klinik.

Pass (inklusive kopior) + gamla körkortet ska med.

Kostnad 405 Baht på land/transportation office

 

/ SatanG

Har man husbok räcker det med kolpia av den!

Jag har förnyat 2 ggr, ena gången ville man ha kopia på giltigt visa eller UT i passet, inte bara förstasidan, men detta behövde jag inte gång nr två, dagsformen på tjänstemannen förmodligen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa gula boken så får ni nästa gång 5år

Jag frågade när jag skulle förnya det då sa hon 1 månad före eller efter men det skiljer sig nog i olika provinser

Här är det en jävla byroktati jag tror det beror på hur man uppför sig mot myndigheterna 

som ex när jag hämtade mitt 1års VISA hos immigration på julafton gav jag en flaska Wiskey till dem det var uppskattat

dagen innan nyår ringde officern från immigration som skulle till surin hade vägarna förbi och ville hälsa på oss han kom och var jätte trevlig och rättskfaffens man ville inte ha något att dricka eftersom han körde bil

 

Vad jag har lärt mig här inte muta någon men får man bra bemötande så ger man en gåva efteråt och nästa gång kommer de ihåg en

och ibland får man gå före i kön det får jag alltid göra på banken har 2 kontaktpersoner där så fort en av blit lediga är det min tur

behöver inte ta nummerlapp.

 

oj nu vart det kanske lite OT vet inte om det var fingrarna som var snabbare än hjärnan

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

pho, on 05 Jan 2015 - 12:10, said:

Skaffa gula boken så får ni nästa gång 5år

Jag frågade när jag skulle förnya det då sa hon 1 månad före eller efter men det skiljer sig nog i olika provinser

Här är det en jävla byroktati jag tror det beror på hur man uppför sig mot myndigheterna 

som ex när jag hämtade mitt 1års VISA hos immigration på julafton gav jag en flaska Wiskey till dem det var uppskattat

dagen innan nyår ringde officern från immigration som skulle till surin hade vägarna förbi och ville hälsa på oss han kom och var jätte trevlig och rättskfaffens man ville inte ha något att dricka eftersom han körde bil

 

Vad jag har lärt mig här inte muta någon men får man bra bemötande så ger man en gåva efteråt och nästa gång kommer de ihåg en

och ibland får man gå före i kön det får jag alltid göra på banken har 2 kontaktpersoner där så fort en av blit lediga är det min tur

behöver inte ta nummerlapp.

 

oj nu vart det kanske lite OT vet inte om det var fingrarna som var snabbare än hjärnan

 

Mvh Pho

 

Behövs ingen gul husbok för att få femåriga körkort.

Jag har 5 år både på bil och mc, första thaikortet blir alltid 1 år och nästa fem.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...