Jump to content
IGNORERAD

Arbetstillstånd i Thailand


S m i l e 1

Recommended Posts

Hur är det med arbetstillstånd i Thailand nu ?

 

Jag fick ett erbjudande att jobba några timmar i kväll på nyårsafton på ett hotell som talare och underhålla hotell gästerna. 

 

Kan inte fixa arbetstillstånd på så kort varsel, vad kan hända om någon vill se ett arbetstillstånd ?

 

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    4

  • NiceBeaver

    2

  • kitungmakmak

    2

  • Muimatt

    1

Mest aktiva i denna tråd

Guest bangkokkille

Hur är det med arbetstillstånd i Thailand nu ?

 

Jag fick ett erbjudande att jobba några timmar i kväll på nyårsafton på ett hotell som talare och underhålla hotell gästerna. 

 

Kan inte fixa arbetstillstånd på så kort varsel, vad kan hända om någon vill se ett arbetstillstånd ?

 

 

Puman

Om du arbetar utan arbetstillstånd så skulle jag tro att du blir svartlistad och inte får komma tillbaka till Thailand nåt mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Om du arbetar utan arbetstillstånd så skulle jag tro att du blir svartlistad och inte får komma tillbaka till Thailand nåt mer.

Risken är väl också mkt stor att du placeras i finkan och kastas ut ur Thailand, mitt råd, arbeta inte utan arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med arbetstillstånd i Thailand nu ?

 

Jag fick ett erbjudande att jobba några timmar i kväll på nyårsafton på ett hotell som talare och underhålla hotell gästerna. 

 

Kan inte fixa arbetstillstånd på så kort varsel, vad kan hända om någon vill se ett arbetstillstånd ?

 

 

Puman

Du behover inget visum till fylleprat o lekar!.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Du behover inget visum till fylleprat o lekar!

Det verkar vara fylleprat från dig. Eftersom han arbetar och får betalt krävs ett arbetstillstånd och det lär han inte få för detta. För att få ett arbetstillstånd krävs bla en inkomst på MINST 50.000 bath per månad. Jag har haft arbetstillstånd i Thailand i många år och det är ganska krångligt och svårt att få, ska sökas varje år eftersom det bara gäller ett år. Från nästa år kommer man antagligen att kunna få 2-års arbetstillstånd. Mitt råd är fortfarande att inte arbeta utan detta tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

2-års arbetstillstånd låter bra. Jag får ett nytt gjort precis efter nyår, det ska bli spännande att se om man kan få två-års stämpel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

2-års arbetstillstånd låter bra. Jag får ett nytt gjort precis efter nyår, det ska bli spännande att se om man kan få två-års stämpel.

Regeringen diskuterar detta nu, vet ej hur långt dom har kommit, själv så ska jag förnya mitt också efter nyår, vore trevligt att få 2 år eftersom det är bökigt att förnya det, tar massa tid och alla dessa papper som ska skickas in :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte får betalt utan arbetar så att säga ideellt (svart, eller mot mat och dryck dvs utan att det går att spåra), hur ser reglerna ut då?

 

Tänker även på volontärer tex som faktiskt betalar för att jobba åxå. Kanske finns undantag för 50,000 THB/månads regeln.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Om man inte får betalt utan arbetar så att säga ideellt (svart, eller mot mat och dryck dvs utan att det går att spåra), hur ser reglerna ut då?

 

Tänker även på volontärer tex som faktiskt betalar för att jobba åxå. Kanske finns undantag för 50,000 THB/månads regeln.

Det här med arbetstillstånd är en snårig djungel, generellt så brukar man säga att man inte får göra någonting som en thailändare kan göra, klart att det finns undantag, finns en lista på jobb som utlänningar inte får göra, och den är lååång, du får tex inte arbetstillstånd för att köra taxi osv. Jag har eget företag här i Thailand och har arbetstillstånd för att jag har minst 4 thailändare som anställda, tror att det är så med eget företag så får man 1 st arbetstillstånd per 4 thailändare som är anställda, har du 8 thai anställda så kan man få 2 arbetstillstånd för utlänningar till företaget. Om du arbetar svart så får du självklart inget arbetstillstånd utan riskerar att omg förpassas ut ur Thailand och riskerar att svartlistas på livstid, dvs du får aldrig komma tillbaka, dom är stenhårda på detta så mitt tips är att aldrig riskera detta och arbeta inte utan tillstånd. När det gäller volontärer så vet jag inte men skulle tro att där gäller kanske andra regler, typ arbeta för röda korset gratis och andra sådana saker. Men som sagt är ingen expert på detta men det finns mycket info på nätet om just arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Det här med arbetstillstånd är en snårig djungel, generellt så brukar man säga att man inte får göra någonting som en thailändare kan göra, klart att det finns undantag, finns en lista på jobb som utlänningar inte får göra, och den är lååång, du får tex inte arbetstillstånd för att köra taxi osv. Jag har eget företag här i Thailand och har arbetstillstånd för att jag har minst 4 thailändare som anställda, tror att det är så med eget företag så får man 1 st arbetstillstånd per 4 thailändare som är anställda, har du 8 thai anställda så kan man få 2 arbetstillstånd för utlänningar till företaget. Om du arbetar svart så får du självklart inget arbetstillstånd utan riskerar att omg förpassas ut ur Thailand och riskerar att svartlistas på livstid, dvs du får aldrig komma tillbaka, dom är stenhårda på detta så mitt tips är att aldrig riskera detta och arbeta inte utan tillstånd. När det gäller volontärer så vet jag inte men skulle tro att där gäller kanske andra regler, typ arbeta för röda korset gratis och andra sådana saker. Men som sagt är ingen expert på detta men det finns mycket info på nätet om just arbetstillstånd.

Vill även säga att det verkar som reglerna för arbetstillstånd skiljer sig beroende på var man söker detta i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetstillstånd söks tillsammans med arbetsgivare och det spelar inte nån roll om det är volontärarbete eller betalt arbete.

Även arbetsgivaren kan straffas om som är "anställd" inte har tillstånd att arbeta.

 

Straffen är märkbart högre om arbetet inte tillåts alls för utlänningar.

 

Gott nytt år. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

hej bangkokkille (eller någon annan som vet)

du verkar ha koll på läget, jag håller på att bygga drag till våran(min frus) bil, tänkte försöka skaffa en liten båt med tillhörande båtkärra att åka med på ubonrat dammen, 

vad tror du om det att jag svetsar och grejar själv? jag har också byggt garage själv vad äger lagen om det? 

//ingvar

Ändrades av in-ka
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

hej bangkokkille (eller någon annan som vet)

du verkar ha koll på läget, jag håller på att bygga drag till våran(min frus) bil, tänkte försöka skaffa en liten båt med tillhörande båtkärra att åka med på ubonrat dammen, 

vad tror du om det att jag svetsar och grejar själv? jag har också byggt garage själv vad äger lagen om det? 

//ingvar

Att bygga hus själv finns det en tråd om här på forumet, antar att hus eller garage är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bygga hus själv finns det en tråd om här på forumet, antar att hus eller garage är samma sak.

 

Ja det gav ju verkligen ett glasklart svar på frågan :whoco5:

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Ja det gav ju verkligen ett glasklart svar på frågan :whoco5:

 

/matz

Det verkar inte finns några glasklara regler, tror själv att det inte är tillåtet att bygga ett garage själv, jag skulle inte göra det. Bäst är ju att fråga myndigheterna, på ett forum får man olika svar. Dessutom så är det säkert som vanligt här i Thailand att myndigheterna tolkar lagen olika beroende på var man bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med arbetstillstånd är en snårig djungel, generellt så brukar man säga att man inte får göra någonting som en thailändare kan göra, klart att det finns undantag, finns en lista på jobb som utlänningar inte får göra, och den är lååång, du får tex inte arbetstillstånd för att köra taxi osv. Jag har eget företag här i Thailand och har arbetstillstånd för att jag har minst 4 thailändare som anställda, tror att det är så med eget företag så får man 1 st arbetstillstånd per 4 thailändare som är anställda, har du 8 thai anställda så kan man få 2 arbetstillstånd för utlänningar till företaget. Om du arbetar svart så får du självklart inget arbetstillstånd utan riskerar att omg förpassas ut ur Thailand och riskerar att svartlistas på livstid, dvs du får aldrig komma tillbaka, dom är stenhårda på detta så mitt tips är att aldrig riskera detta och arbeta inte utan tillstånd. När det gäller volontärer så vet jag inte men skulle tro att där gäller kanske andra regler, typ arbeta för röda korset gratis och andra sådana saker. Men som sagt är ingen expert på detta men det finns mycket info på nätet om just arbetstillstånd.

Helt plötsligt låter ju Kambodja som ett trevligare land om det nu skall vara så förbenat svårt. Om jag t.ex. skulle jobba med support av den relativt okända reatidsdatabasen IP.21 och lite utvecklingsprojekt kring densamma så måste jag alltså anställa två thailändare som troligen inte kommer att kunna göra mer än att hålla rent på kontoret (min lägenhet) och koka kaffe åt mig... verkar ju logiskt. :not_i:

 

Dessutom betala mig själv 50.000 THB (under uppbyggnadsfasen blir det nog inte så lätt, men det skulle nog gå ändå) och nån minimilön åt thailändarna.

 

Dom verkar verkligen sugna på att locka entrepenörer till landet.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga med säkerhet att jag skulle hjälpa till med mitt eget husbygge.

Allt annat är überriskabelt just eftersom det är ens egna hus.

 

Om det är lagligt eller inte är underordnat just risken att få ett hus man inte vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Jag kan säga med säkerhet att jag skulle hjälpa till med mitt eget husbygge.

Allt annat är überriskabelt just eftersom det är ens egna hus.

 

Om det är lagligt eller inte är underordnat just risken att få ett hus man inte vill ha.

Det är ju konstigt om man äger ett hus och ändå inte får göra något på det, men logiken i detta land är konstig, jag tror dock att man inte får göra större saker som bygga garage själv, sedan är det ju upp till var o en om man skiter i lagen och bygger själv, bara se upp så ingen avundsjuk thailändare ser det och anmäler en, problem med myndigheterna här är inget jag skulle vilja ha. Vill man vara säker så skulle jag fråga tex kommunkontoret eller dyl vad som gäller, arbeta utan arbetstillstånd ser dom allvarligt på och kan få tråkiga konsekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill även säga att det verkar som reglerna för arbetstillstånd skiljer sig beroende på var man söker detta i Thailand.

 

Tack för bra svar. Flera frågor dök upp, vet du något om detta?

Min fru är väldigt företagsam. Så om hon startar ett företag så kan jag kanske få arbetstillstånd via det om företaget har 4 thai. Dock begränsar sig mina expertkunskaper till att vara en snäll och trevlig man till min fru. Jag tror inte jag vill, kan eller får jobba som busschaufför i Bangkok. 

Men gäller det bara jobb inom det företaget eller skulle jag kunna hjälpa till hos andra? Antingen direkt eller som "konsult". I vårt område finns en privatutbildning för engelska, dom är intresserade av att jag kommer dit några kvällar i veckan.

Något som jag alltid har gjort är att vara funktionär på diverse matcher. Hockey, fotboll och sånt. Är det något jag skulle kunna fortsätta med om jag har arbetstillstånd från min frus företag eller måste dom utfärda ett nytt, trots att jag gör det utan ersättning?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju konstigt om man äger ett hus och ändå inte får göra något på det, men logiken i detta land är konstig, jag tror dock att man inte får göra större saker som bygga garage själv, sedan är det ju upp till var o en om man skiter i lagen och bygger själv, bara se upp så ingen avundsjuk thailändare ser det och anmäler en, problem med myndigheterna här är inget jag skulle vilja ha. Vill man vara säker så skulle jag fråga tex kommunkontoret eller dyl vad som gäller, arbeta utan arbetstillstånd ser dom allvarligt på och kan få tråkiga konsekvenser.

 

Första problemet man springer på om man nu bygger sitt hus/garage...

Vilket företag ska man kontakta för att få arbetstillstånd?

Jag har inget företag som vill anställa mig för mitt egna husbygge.

 

Det är som sagt ett virrvarr av regler, men för att bygga sitt hus själv, är på andra gränsen till omöjligt att få arbetstillstånd till.

Så jag ser det som "lagligt" att bygga på egen tomt.

 

Men visst kan man säkert hamna i trubbel även för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan har i princip gjort allt själv på våra två hus. Byggt till.byggt om m.m Här är en del:  

Jag anser jag har min fulla rätt att göra vad jag vill inom vår tomtgräns. Visserligen äger frugan rubbet men vi är ju gifta.

Har haft snutar,kommungubbar här flera ggr på besök. Det enda jag får är beröm och tummen upp för det jag gör.

Om någon skulle anmäla mig så hade jag nog tagit en rättstvist om detta. Även om risken är stor att jag torskar.

Mitt hem=min borg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Tack för bra svar. Flera frågor dök upp, vet du något om detta?

Min fru är väldigt företagsam. Så om hon startar ett företag så kan jag kanske få arbetstillstånd via det om företaget har 4 thai. Dock begränsar sig mina expertkunskaper till att vara en snäll och trevlig man till min fru. Jag tror inte jag vill, kan eller får jobba som busschaufför i Bangkok. 

Men gäller det bara jobb inom det företaget eller skulle jag kunna hjälpa till hos andra? Antingen direkt eller som "konsult". I vårt område finns en privatutbildning för engelska, dom är intresserade av att jag kommer dit några kvällar i veckan.

Något som jag alltid har gjort är att vara funktionär på diverse matcher. Hockey, fotboll och sånt. Är det något jag skulle kunna fortsätta med om jag har arbetstillstånd från min frus företag eller måste dom utfärda ett nytt, trots att jag gör det utan ersättning?

Du kan inte jobba med olika saker tex hos flera olika företag, arbetstillståndet gäller ett företag, om du slutar där förlorar du ditt arbetstillstånd. Arbetstillståndet söks med arbetsgivaren och du kan som sagt inte använda det hos ett annat företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får överhuvudtaget inte utföra fysiskt byggarbete huruvida man har workpermit eller inte. Blir det koll så är det inte förmildrande att det är ens eget hus. Dock måste man ju kunna titta på och godkänna ritningen samt löpande ha synpunkter på hur arbetet sköts. Men om man själv håller i verktyg så räknas detta som att jobba. Och är enligt lagen olagligt.

Jobbar man däremot som mig som arbetsledare så har man endast rätt att leda arbetet och få arbetstillstånd för detta. Jag har ett sådant då jag äger 49% av Prapaexpert ( www.prapaexpert.com ). Dock kan jag ju alltid hävda att jag i utbildnings syfte håller i verktyg om jag skulle bli påkommen. Dock kräver detta naturligtvis att jag har en thai bredvid mig som är anställd.

Men faktum är att det är ajabaja för utlänningar att utföra byggnads arbete själv.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Man får överhuvudtaget inte utföra fysiskt byggarbete huruvida man har workpermit eller inte. Blir det koll så är det inte förmildrande att det är ens eget hus. Dock måste man ju kunna titta på och godkänna ritningen samt löpande ha synpunkter på hur arbetet sköts. Men om man själv håller i verktyg så räknas detta som att jobba. Och är enligt lagen olagligt.

Jobbar man däremot som mig som arbetsledare så har man endast rätt att leda arbetet och få arbetstillstånd för detta. Jag har ett sådant då jag äger 49% av Prapaexpert ( www.prapaexpert.com ). Dock kan jag ju alltid hävda att jag i utbildnings syfte håller i verktyg om jag skulle bli påkommen. Dock kräver detta naturligtvis att jag har en thai bredvid mig som är anställd.

Men faktum är att det är ajabaja för utlänningar att utföra byggnads arbete själ

Har nog varit otydlig, du har självklart rätt i detta, det jag menade är att utföra arbete utan arbetstillstånd är olagligt, jag har ju ett arbetstillstånd men det gäller för mitt företag och självklart så kan jag inte hänvisa till det och bygga ett garage tex, ber om ursäkt för otydligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte jobba med olika saker tex hos flera olika företag, arbetstillståndet gäller ett företag, om du slutar där förlorar du ditt arbetstillstånd. Arbetstillståndet söks med arbetsgivaren och du kan som sagt inte använda det hos ett annat företag.

 

Ursäkta. En fråga till från en novis till en kunnig eftersom detta kan bli aktuellt för mej.

Låt oss säga att jag har arbetstillstånd hos min frus firma eller helt enkelt är en stilla hemmaman med årsvisum som städar huset och tvättar kläder.

Sedan ska man arrangera C-VM i hockey i Bangkok där jag får i uppdrag att vara funktionär. Kan jag då söka arbetstillstånd för den här veckan, antingen parallellt med det tillstånd jag har, eller med mitt visum som grund?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...