Jump to content
IGNORERAD

Fler och fler utlänningar i byarna på landet.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I våran lilla by på 250 hus finns det numera 2st engelsmän, 2st danskar, 1st italienare och 2st svenskar.

För bara två år sedan fanns det bara 3st totalt.

Den dramatiska ökningen har kommit med internet.

Det finns en thai kille som förmedlar kontakter i närmaste större samhälle som är Fao Rai.

Han ligger bakom nästan hela förändringen i området, och det är lika dant i flera av byarna runt Fao Rai.

Är det fler som har märkt av en liknande utveckling i era byar?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    17

  • ban99arne

    13

  • broder tuk tuk

    10

  • Kim

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tjenare Lennart och tack for senast, kul att Du ar tillbaks i "civilisationen" sa man far lite Issanstorys till livs igen.

Jo det stammer som Du sager, t.o.m. i var avkrok finns det idag 3 faranger,dock inga svenskar men en norrman som det gar att fosta nar han ar nykter, inte sa ofta dock, och en yankee som haller pa och sliter sitt har i fortvivlan i sina forsok att fa byggfirman att fatta vad han menar. Grannbyn innehaller en italienare en schwietsare och 2 tyskar sa visst, det borjar bli internationellt harpa landsorten med.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer nog bra att det har skett en märkbar ökning, dock ingen explosion. Inom närområdet ca 5-10km fanns det väl 5 utlänningar för femton år sedan och nu kanske femton, kanske flera. Träffade en dansk kille på natt-marknaden för fyra år sedan. Han hade varit där varje vinter utan att jag hade sett honom. Det är väl så att man bara inte springer på varandra.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa och Rospigg

Det verkar ju vara samma utveckling hos er.

Italienaren i vår by var snabb att slå till.

Efter kontakt på internet kom han till byn i 2 veckor.

Han beslutade att bygga till och familjens hus och kollade upp byggkostnader med mig + funderade även på att köpa ett eget hus till tjejen.

Detta ska ske i april när han kommer tiibaks.

Han är egen företagare från Genoa och är 47 år, tjejen är nyss fyllda 20 år och har aldrig lämnat byn.

Dessutom pratar han ingen thai eller lao och hon ingen engelska.

Mvh Isan Lover

Det ska bli spännande att följa det här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig själv ha märkt ungefär en fördubbling av antalet farangobservationer per år ute i dom icketuristiska landsbygdsprovinserna.

För 7-8 år sen hajade man faktiskt till när man såg en farang i Surin, året efter såg man två, året därpå fyra, nästa 8, ännu ett år senare 16, förra året 32 och i år 64. Var ska det hela sluta?

I vår relativt stora by (finns 4 Moo) har vi inga fast boende faranger.. fast ett antal som har hus där. Man ser dock aldrig till husägarna själva trots att jag spenderar månader i sträck i byn varje år. På 2,5 månad i vinter så var det allt som allt två faranger på korta besök i byn... förutom jag då. En skotte som bott i Thailand i 10 år (fast på annat håll) samt en trevlig Stockholmare som förra året träffade en av dom lokala tjejerna.

Men som sagt, ett antal alltid tomma faranghus finns det och antalet närmar sig säkert 10.

I betydligt större Prasat 38 km bort så finns det en bra restaurang nära busstn där man för 6-7 år sedan, trevligt nog, ibland såg till någon farang bland matgästerna. I vinter så åt jag väl där runt ett tiotal ggr och såg inte vid något av dom tillfällena till färre än 2-3 faranger som åt där samtidigt som jag. Inte vid något enda av besöken var det farangfritt.

Jag reser ju också runt väldigt flitigt när jag är i Thailand och har vid det här laget besökt merparten av alla provinser i landet. Utvecklingen är den samma överallt.

Visst. det finns fortfarande en del provinser med ganska få synliga faranger men faranger hittar man dock överallt.

Värsta chocken fick jag i Udon thani stad där jag i vintras nästan trodde mig förflyttad till farangtäta Sukhumvit, Bangkok eller dom lika turisttäta kvarteren i Chiang mai. Otroligt mycket faranger i den staden. måste bero på att jag också tyckte mig märka att det fanns fler vackra kvinnor per kvadratmeter där än jag lyckats se någon annanstans i landet. ;)

Men Udon är förstås en riktig storstad och kanske beror farangtätheten på det?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag satte min fot i byn första gången så minns jag så väl hur barnen som spelade fotboll tystnade helt och tappade fokus på bollen, sprang fram till staketet och började småviska till varandra och samtidigt peka på mig.

De var nåt helt nytt för dem att se en farang i byn, de hade kanske aldrig sett en farang "på riktigt" förut.

Då, för ca 9 år sedan fanns det en farang förutom mig i området.

Nu finns det ca 20-30 inom samma område.

Om man tar vår pytte-by med ca 130 hus så är idag fyra hus byggda av faranger.

Ja, jag vet inte om jag ska tycka att det är lite otäckt eller inte...

Lite charmigt var det i allafall att bli uttittad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig att tänka på min dryge svåger som oxå blir uttittad vart än han kommer.

[move]

Otittade Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nuförtiden finns det ju särskilda nätkontaktfirmor även i hembyn, så det är inget märkligt att fler och fler gubbar dyker upp i byarna.

Det positiva är ju att gubbsen och Noierna kan träffas utan att baren ska fungera som mellanhand.

Gubbarna kan åka direkt upp till byn och slipper konkurrera med ett antal andra faranggubbar om lilla Nois gunst. Även om en del tjejer säkert har en tre fyra gubbar i luften på samma gång.

Men det man inte vet har man ju inte ont av.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för den passningen Kim,men omständigheterna har varit sådana att det inte blivit något besök i "vår by".Frugan var där under tråkiga omst(svärfars begravning)Och nån måste ju sköta marktjänsten i Sverige oxå,istället får jag åka på en grabbresa nu i mars och det är väl inte så tokigt ,eller?Nu har ju jag varit i byn sen 1994 så en har du en bit kvar  :great:   Hälsa nu alla och välkommen tillbaka till vardagen  ;)   Mvh Måne PS har verkligen skotten vågat sig tillbaka DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man får tacka för den passningen Kim,men omständigheterna har varit sådana att det inte blivit något besök i "vår by".Frugan var där under tråkiga omst(svärfars begravning)Och nån måste ju sköta marktjänsten i Sverige oxå,istället får jag åka på en grabbresa nu i mars och det är väl inte så tokigt ,eller?Nu har ju jag varit i byn sen 1994 så en har du en bit kvar  :great:   Hälsa nu alla och välkommen tillbaka till vardagen  ;)   Mvh Måne PS har verkligen skotten vågat sig tillbaka DS

Nja, nu var det väl inte dig jag tänkte på i första hand när jag nämde husägare som aldrig syns till. :) Du har ju synts till varje vinter utom just den här. Nä, jag tänker på dom andra faranghus där jag ännu, trots 7 års årliga och långa bybesök ännu aldrig sett till ägarna. Finns ju ett antal sådana.

Vad gäller skotten Steve så var han faktiskt tillbaka i byn en sväng och jag talade en stund med honom. Han har tydligen ett hus uppe i Chiang mai men var på väg att sälja det och det lät som att han var på väg att flytta tillbaka till byn igen. Dom la ut en massa fyllnadsmassor framför hans gamla hus så möjligen planerar han något nytt? Var lite på lyset när jag talade med honom (vi var mitt uppe i munkcermonifestligheterna och dansade genom byn) så jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa rörande detta. ha ha

Till BTT kan jag väl säga att nätkontaktfirmorna inte är speciellt vanliga ute på landsbygden även om du råkat se en sådan på teve. :)

Så dra inte allt för långtgående slutsatser av din teveobservation samt det faktum att farangerna ökar i antal på landsbygden. Finns säkert många fler och betydelsefullare orsaker än just dom lokala "nätkontaktfirmorna". ;)

I vår by ligger det närmaste internetstället 4 mil bort och där är det bara en massa grabbar som spelar onlinespel framför datorerna. Inga giftassugna ungmöer som söker faranger har synts till där. Nästa internetställe ligger 7 mil från byn men inte heller där finns någon äktenskapsförmedling. Men visst, kan man skriva och förstå engelska är det ju bara att sätta sig framför datorn och leta farangkillar på egen hand. Finns många sådana som suktar efter vackra thaiflickor från landsbygden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit i Nakhon Phanom sen 22 oktober och trivs alldeles utmärkt. Men det är ju helt klart att datorn och bra kanaler på teven underlättar livet här i byn.  Sen bor det en engelsman på 79 år 2 km från vårat hus som jag brukar hälsa på ibland

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En av danskarna i byn är ihop med en tjej som jobbar i en känd turistort.

Han betalar henne för att inte jobba och stanna i byn.

Där bor hon ihop med sin thailändska man.

Så när dansken kommer presenteras han som en bror.

Dansken är generös mot brodern och dom umgås mycket.

Utvecklingen i det förhållandet skall också bli spännande att följa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med nätsidor med thaidamer som vill träffa en farang, har jag sett.

Den första var när jag träffa min tjej vintern 2004-2005, då hon kommer från Roi et provinsen samt en stad som heter Kaset Wisai.

Då sökte jag lite om provinsen och hitta en sida från Roi Et, och dom har hållit på ett tag med förmedling via nätet ett tag.

http://www.asianthaiwife.com/index.htm

Och min tjej har också märkt att det har kommit fler faranger till Kaset Wisai, men det är också många släktingar till killar som har träffat en tjej från kaset wisai.

Och dom vill visa hur hans tjej bor och kommer ifrån.

Nu i december träffa min tjej en tjej och en kille från Sverige i kaset wisai, då hon kan engelska samt mycket lite svenska så hörde hon att dom var från Sverige.

Hon vart då nyfiken och undra hur dom hittat till Kaset wisai, då sa dom att dom var syskon till en som hade träffat en tjej och dom var där och hälsa på.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Baa och Rospigg

Det verkar ju vara samma utveckling hos er.

Italienaren i vår by var snabb att slå till.

Efter kontakt på internet kom han till byn i 2 veckor.

Han beslutade att bygga till och familjens hus och kollade upp byggkostnader med mig + funderade även på att köpa ett eget hus till tjejen.

Detta ska ske i april när han kommer tiibaks.

Han är egen företagare från Genoa och är 47 år, tjejen är nyss fyllda 20 år och har aldrig lämnat byn.

Dessutom pratar han ingen thai eller lao och hon ingen engelska.

Mvh Isan Lover

Det ska bli spännande att följa det här.

Sånt där vill jag kalla tragiskt, kan med 99% säkerhet tala om hur det kommer sluta.följer gärna utvecklingen av detta.

Mitt slut kan nog alla gissa sig till..det kommer ta slut, alldeles för stor åldersskillnad, tror inte det är hon som vill detta utan kanske mer hennes familj, när det tar slut så står han med byxorna nere utan allt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vikingen!  Håller med. Förmodligen bara det att du borde ha laggt till en nia och skrivit 99.9%. Hoppas bara att de ( alla ) får ut någonting positivt av detta.

De kulturella skillnaderna kan också visa sig vara större efter en tid än man först har trott.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Måne

Det kanske gick att missförstå, men det ska vara att den thailändske mannen  presenteras som bror till

tjejen.

Dansken tror på detta och köper öl och umgås med "tjejens bror".

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Måne

Det kanske gick att missförstå, men det ska vara att den thailändske mannen  presenteras som bror till

tjejen.

Dansken tror på detta och köper öl och umgås med "tjejens bror".

Mvh Isan lover

Och det är naturligtvis så att det inte på något sätt borde vara på sin plats att en vänlig själ,

Som vet det mesta om Thailand i allmänhet,och isaan i synnerhet.

Skulle upplysa den stackars dansken,att här står inte rätt till...? :stop:

Mvh.Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Frazze

Det låter enkelt men vad skulle tjejen och hennes thai man tycka om mig.

Och risken att hela våran familj skulle hamna i bråk med deras familj är överhängande om jag stoppar den familjens största inkomst.

Tragiskt att inte kunna säga något, men jag ställer inte till med storbråk i byn.

Hoppas du förstår.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

En av danskarna i byn är ihop med en tjej som jobbar i en känd turistort.

Han betalar henne för att inte jobba och stanna i byn.

Där bor hon ihop med sin thailändska man.

Så när dansken kommer presenteras han som en bror.

Dansken är generös mot brodern och dom umgås mycket.

Utvecklingen i det förhållandet skall också bli spännande att följa.

Mvh Isan Lover

När jag tillbringade några månader byn träffade jag väldigt trevlig engelsman som byggt ett fint hus till sin unga fru. Så fort han åkte iväg på jobb(var ofta borta någon månad) så flyttade thai kille in oss tjej. Funderade ibland på man skulle tipsa den killen hur trogen hans fru var men gjorde det inte lite fegt  :tommy: .

Men visste den Thai killen var känd för vara riktig skittstövel  droger mm.

Det kan vara farligt  :suicide: om det kommer fram vem som snackat.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Frazze

Det låter enkelt men vad skulle tjejen och hennes thai man tycka om mig.

Och risken att hela våran familj skulle hamna i bråk med deras familj är överhängande om jag stoppar den familjens största inkomst.

Tragiskt att inte kunna säga något, men jag ställer inte till med storbråk i byn.

Hoppas du förstår.

Mvh Isan Lover 

Jag förstår att du inte vill blanda dig i denna pinsamma situation.

Fast det finns väl ändå viss risk att du blir klandrad om dansken får reda på det på annat sätt? Antingen att man tror att du skvallrat för dansken, eller att dansken blir arg på dig för att du inte sagt något? Hur man än vänder sig har man rumpan bak...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragisk tråd.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag förstår att du inte vill blanda dig i denna pinsamma situation.

Fast det finns väl ändå viss risk att du blir klandrad om dansken får reda på det på annat sätt? Antingen att man tror att du skvallrat för dansken, eller att dansken blir arg på dig för att du inte sagt något? Hur man än vänder sig har man rumpan bak...

Herr Chang har talat.

Dansken flyttar nog rätt snabbt men thailänska familjen blir kvar. Vill man bo där i byn med sin "nya" familj ska nog inte ställa till besvär för dom.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Nu lägger jag ju ingen negativ aspekt på byarnas nätkontaktsförmedlingar, tvärtom så är det ju bara bra om tjejerna kan träffa falanger utan att tvingas arbeta i en chickenbar eller go go bar.

Om gubbsen kan åka direkt till byn och möta darlingen så är det ju egentligen trevligare. Man slipper bekymmret över om andra gubbar är inblandade.

På något sätt är det ju lättare att skippa nätkontakter om tycke skulle uppstå även IRL.

Inga spöken behöver dyka upp på arenan.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim!

Nu lägger jag ju ingen negativ aspekt på byarnas nätkontaktsförmedlingar, tvärtom så är det ju bara bra om tjejerna kan träffa falanger utan att tvingas arbeta i en chickenbar eller go go bar.

Om gubbsen kan åka direkt till byn och möta darlingen så är det ju egentligen trevligare. Man slipper bekymmret över om andra gubbar är inblandade.

På något sätt är det ju lättare att skippa nätkontakter om tycke skulle uppstå även IRL.

Inga spöken behöver dyka upp på arenan.

BTT

Nu lägger ju inte heller jag någon negativ aspekt på det du kallar byarnas nätförmedlingar. Jag bara hävdar att dom fortfarande är så ytterst få att dess betydelse för farangernas stora ökning på landsbygden kan anses vara försumbar.

Innan det kan finnas en nätförmedling i en by så måste det ju trots allt först finnas ett internetcafé... något som ca 99% av byarna saknar.

Nej, dom tjejer som träffar faranger via internet hittas nog fortfarande framför allt i städerna. Dvs landsbygdsstäder i ungefär samma storlek som t ex Helsingborg. Och dom flesta klarar nog att hitta en farang på internet utan att ta hjälp av någon förmedling. Ungefär som nätdejtande svenska tjejer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...