Jump to content
IGNORERAD

Fler och fler utlänningar i byarna på landet.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej Isan Lover,

Härligt att du trivs så bra i Isaan! För min del får det räcka med kortare vistelser, men som det heter: "Each to his own"

Känner mig inte utnyttjad där, men antagligen är trycket betydligt hårdare på fru Chang. Misstänker att jag inte får veta allt om de intriger som försiggår... jaja så kan det gå om man inte behärskar språket.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    17

  • ban99arne

    13

  • broder tuk tuk

    10

  • Kim

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tja Isaan,

Den där listan gäller nog flertalet av farangerna som vistas i byarna, det är inte det jag menar.

Det jag menar är att det är ett paradis för dig eftersom det du får från byarna bara är ett komplement i din välfärd.

Tror nog att de flesta av dina bykompisar byter direkt med dig om de skulle få chansen.

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har exakt samma erfarenhet som IssanLover, MEN, det kostar pa att vara i byn, bade mentalt och fysiskt. Det ar ju inte precis som i Ulricehamn dar alla kanner varandra utan att for den skull kliva in i den vardagliga varkligheten. (Ursakta Ni som bor dar).

Har man ( liksom de flesta) en familjedispyt sa kanske det ar nagot man vill losa sjalv, utan 6 andra familjers inblandning.

Hot om repressalier i olika former ar ju vardagsmat i LOS, Vi faranger klarar oss ganska bra, tack vare det "stora" kapital vi forvaltar.

Har nagon an uppfattning om hur lange vi skulle sta oss utan the Cinderellatory?

Tror nog att det blev en hyggligt stor utvandring om valutan skulle jamstallas,.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Isanlower

Jag skojar bara lite med Thailandsromantiken. Det är heller inget problem för mig att pröjsa lite extra när vi är där nere. Men jag har lite svårt för vuxna, fullt friska personer som inte vill göra vad man kan för att försörja sig själva och som ständigt försöker pungslå mig på några battingar. Men men, släkten är värst o det gäller väl även i LOS:).

Om man trivs ute i "byn" eller inte beror naturligtvis främst på en själv. Jag är en orolig själ som vill ha lite fart i tillvaron. Språket är ju ett annat problem. Trodde länge att jag hade språkbegåvning, men fan vet om jag nånsin kommer att kunna lära mig mer än några fraser på Thai. Och då kan det bli lite ensamt på groggverandan.

mvh

Ateisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ateisten

Om man trivs på landet är man nog lite annorlunda än folk i allmänhet.

Det är nog mera "normalt" att inte trivas där.

Språket, maten, vettig sysselsättning och kulturen är några av dom områden som kan vara problematiska.

Att lära sig så mycket av språket (Thai eller Lao) som möjligt är jätteviktigt.

Maten är också bra om man kan lära sig att tycka om,

även om det går att få tag i falang mat inom 10-15 mils avstånd.

Inte minst för att kunna äta hos släktingar och vänner.

Sysselsättning finns om man själv vill arbeta inom jordbruket, hur mycket som helst.

Fiske och fångst av skaldjur, jakt på ormar, fågel och sorkar är också något man kan hålla på med om intresset finns.

Att ta till sig kulturen och försöka vara med på så mycket som möjligt är också bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så lämnade jag knappt byn de första tre åren jag bodde i Thailand, försiktig som jag är.

Träffade en del faranger som passerade förbi, fick en del riktigt goda vänner som bodde som jag.

Bl.a. en kille som heter Claudio, från Italien. Hans historia är ganska extrem.

Han kom till Pattaya och träffade sin blivande fru som inte var så pålitlig kom det fram till slut, de flyttade till en by ca 15 km ifrån vår och byggde sig ett litet fint hus. När huset var klart så sa hon helt enkelt: Nu kan du dra!!!

Vilket han inte gjorde, som nam naa, till henne. Han fortsatte helt enkelt med sitt liv utan henne.

Hans ekonomiska situation var den att han hade 5000 THB ifrån sin lägenhet i Italian som han hyrde ut. Inte mycket att skryta med, men, men... Han hade en rai mark till sitt förfogande och (ingen kommer att tro på detta) en buffel. Han plöjde sin åker och sådde sitt ris själv. Hade tillräckligt med mat för hela året och bodde där som en helt vanlig Thai-snubbe.

Ett bilbatteri som drev en gammal TV och belysningen. Denna måste laddas en gång i veckan, men det går ju bra, tyckte Claudio. Inte så dyrt.

Några år senare kommer hans fru tillbaka med en ny farang och ni kan ju tänka er hennes blick när Claudio sitter på verandan och dricker sin öl i lugnan och roan.

Hon försöker givetvis kasta ut honom, men under tiden hon varit borta har vår Claudio lärt sig språket och även fått en del vänner, varav några poliser.

Han blir hotad till livet av tjejens pappa, men efter att polisen gått igenom vad som hänt, så får Claudio stanna tills han träffar en ny tjej. Detta är rättvisa på hög nivå...! Nog om Claudio.

Jag trivdes riktigt bra och det som fanns i byn var faktiskt det jag letade efter i mina drömmar när jag bestämde mig för att lämna Sverige. Idag känns det som dessa tre år i all ensamhet i byn har varit till stor hjälp med mitt liv.

Men allt gott har ett slut, började åka in till stan efter dessa år och träffade många som hade varit i Thailand lika länge som jag, men hade i princip aldrig satt sin fot i en by. Och givetvis undrade vem jag var... hehe. En "ny" farang som man kan läxa upp tänkte nog många i början.

Jag trivdes bra i stan och spenderade mer tid där än i byn. Öppnade ganska snart en liten thai-restaurang med frugan och det gick ju som det gick. En till liten restaurang med pizza på menyn och det gick som det gick.

Just nu provar vi på livet i Sverige, men det lär ju gå som för restaurangerna. ;)

Nej, ett par år till i Sverige sen är det tillbaka till by/stadslivet i Surin. Träffa nya, udda människor och gamla, goda vänner.

Så får det bli...

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, tänker starta en jaktklubb här i Flen med inriktning på just sork, ett fantastiskt villebråd som dessutom är jättegott.

[move]

Mullvaden Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Surin P3

En underbar historia om Claudio.

Och Ban99arne dina kommentarer är oslagbara.

Jag valde att kalla dom stora råttor som bor i risfälten för sork eftersom dom äter och lever ungefär som våra sorkar.

Och helt riktigt är dom mycket goda att äta.

Tack båda två.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i en liten förort i Korat där min fru jobbade som byggledare,fastighetsmäklare när vi träffades. Området där vi bor har ganska fina villor och bebos därför av många faranger men även av thailändare av medelklass och uppåt.Alla faranger utom en engelsman jobbar utomlands och kommer endast några månader varje år. Endast en av tjejerna har vad jag vet en thaiälskare när farangmannen inte är här. Den mannen är en allmänt stimmig och otrevlig tysk och det skulle aldrig falla mig in att berätta för honom de få gånger vi träffas. Eftersom min fru sålt alla villor runt där vi bor känner hon nästan alla vilket innebär att vi blir bjudna på alla partyn, födelsekalas o.s.v. Blir nästan ett födelsekalas om dagen så jag fick lov säga min fru att  säga att jag inte tål wisky annars kunde jag haft fri fylla varje dag om jag ville. I år hade jag tur och fick lov att återvända till Sverige vid min födelsedag annars hade det nog blivit ett jättekalas om jag skulle bjuda alla, får väl ordna när jag kommer ned istället eftersom min fru fyller då. Trivs aldelens utmärkt här och umgås med alla runtikring men när jag vill ha lite mera fart brukar vi åka till Pattaya och gå på musikklubbar och festa lite med andra svenskar brukar doch tröttna efter några dagar och då är det skönt att komma hem igen. Vill jag bada och ha det lite lugnare åker vi till Koh Chang och stannar någon vecka. Trivs alldelens utmärkt med detta livet och har ännu inte ångrat en sekund att jag flyttade hit. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Lite mycket info om hur man ska trivas på landet.

Det enklaste är väl att vara sig själv, antingen trivs man eller inte.

En låda öl och en thaiwhiskey får väl alla att trivas överallt?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej P3,

Mycket intressant berättelse om Claudio... verkligheten överträffar dikten!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag trivdes bra i stan och spenderade mer tid där än i byn. Öppnade ganska snart en liten thai-restaurang med frugan och det gick ju som det gick. En till liten restaurang med pizza på menyn och det gick som det gick.

Kul att läsa om forumvärdens upplevelser. Får man vara så fräck och fråga om vad som gick fel gällande restaurangen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det var väl mest att jag försökte slå världsrekord i att dricka öl många dagar i sträck och att vår som föddes som fick mig att sluta med restaurangen. Plus att jag var lite trött på att bara tjäna 15.000 Baht i månaden o jobba från 12.00 till 04.00 vareviga dag.

Pizza restaurangen vart vi lurade på lite grann, ett par goda vänner till oss ville öppna en pizzeria och behövde vår hjälp.

Vi gick med som delägare och en månad senare så tyckte de att det fick räcka, och de var som borta med vinden, så i princip var vi tvungna att fortsätta för att få tillbaka de lilla vi satsat.

Och det var slutet på min karriär som restaurang-ägare. Nu så här i efterhand så vet jag att jag passar bättre på rätt sida om disken. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja P3,

Så kan det gå. Men, som det heter: "hellre lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge"

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja P3,

Så kan det gå. Men, som det heter: "hellre lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge"

Herr Chang har talat.

Mitt motto i livet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Erkki,du vet hur livet ska levas,kan inte annat än att instämma,changen har räddat mången tråkig stund,hoppas vi kan ha ett litet årsmöte därnere nu i mars/april. :crazy:   Mvh Ordensbroder Måne.  :clapping:   :dance:   :dance1:   :drinks:   :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur man ser på saken beror på vilken sorts kvinna man har träffat.

[move]

Träffsäkre Arne

[/move]

Har du träffat nån annan kvinna än din mamma då?  :bag:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Herr Fodervärd, lite vänsterprassel är välan sin sak men när det handlar om pengar blir det ju lixom en helt annan sak eftersom pengar oxå är min stora kärlek.

[move]

Snållänningen Arne

[/move]

Jaha, så du horar då?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Har du träffat nån annan kvinna än din mamma då?  :bag:

Din?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente, fast di flesta män som åker till Thailand förstår ju uppenbarligen inte bättre.

Många av dessa använder ju till och med det maskliknande nedre organet till tankeverksamheten.

[move]Organisten Arne[/move]

Torde väl vara bättre än att inte använda nåt organ alls.  :bag:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Din?

Känner han din mamma också? Då hade jag låst in henne snarast.  :rofl:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...