Jump to content
IGNORERAD

Fler och fler utlänningar i byarna på landet.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

#83  BTT

Så Kim har nu fått epitetet  Alla skygglappars okrönte mästare.  :rofl:   :mdr:   :mdr:   :mdr:

Nåväl, jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men han är duktig på att förringa thailändska problem på det här forumet. Han har kanske inte läst Bangkok post med fl. liknande tidningar som nästan dagligen skriker ut olika problem. Mantrat, Thailand har inga problem och jag är en del därav, har han lyckats lära sig med bravur.

Detta till trots tror jag inte att han är någon otrevlig och elak kille, även om det vid något tillfälle har kommit något nedsättande uttryck i stundens hetta.

Angående snesteg, utnyttjande  eller vad man skall kalla det så skickar jag med en länk från just ovan nämda tidning.

http://www.bangkokpo...nastery?blog=64

Fast det här har väl aldrig hänt, utan är bara ett sätt för tidningen att sälja sig?

Rospigg-en

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    17

  • ban99arne

    13

  • broder tuk tuk

    10

  • Kim

    8

Mest aktiva i denna tråd

Hej Rospigg,

Kim ska väl tala för sig själv, men jag kan dock tillägga att det är väldigt individuellt hur man väljer att se på Thailand. En positiv inställning ger i regel en positiv erfarenhet i Thailand. Kim är säkert väl medveten om Thailands dåliga sidor, men varför fokusera på det?

Även om jag själv ofta är benägen att göra det... som sagt, det beror mycket på vad slags personlighet man har.

Och nu ska jag ut och supa med Bibben ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man ser på saken beror på vilken sorts kvinna man har träffat.

[move]

Träffsäkre Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

har vid flertal tillfällen varit i fd flickvänners byar och hört berättas om otrogna thaiflickor med farang. dock nästan alltid handlat om att töserna haft flera faranger samtidigt. dessutom har två töser personligen berättat om sina eskapader för mig personligen. sannerligen intressant hur i princip en hel by kan känna till det men ingen säger något.

Detta gäller dock inte bara i Thailand utan många thaitjejer i sverige också.många av dem, goda som onda, håller helt tyst även om de vet att en del av tjejerna spelar bort pengar, säljer kroppen, är otrogna osv. de kan lugnt sitta hemma i köket och prata om det medan deras gubbar ölar i soffan.i en del fall är det så illa att de inte ens klarar av att öppna munnen även om de vet att barn far illa.

ha det

Neil 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

#83  BTT

Så Kim har nu fått epitetet  Alla skygglappars okrönte mästare.  :rofl:   :mdr:   :mdr:   :mdr:

Nåväl, jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men han är duktig på att förringa thailändska problem på det här forumet. Han har kanske inte läst Bangkok post med fl. liknande tidningar som nästan dagligen skriker ut olika problem. Mantrat, Thailand har inga problem och jag är en del därav, har han lyckats lära sig med bravur.

Ehhh, var har du fått för dig att jag anser att "Thailand inte har problem samt att jag dessutom är en del av det". I en mardröm eller?  :mdr:

Jag är och förblir en turist i Thailand, har inga som helst illusioner om att det skulle vara ett drömland jag vill leva permanent i. Men gå omkring där och vara bitter och hatisk som du och btt, nää, det ligger som tur är inte i min personliga natur. Verkar tragiskt nog mest vara den känslan du och btt har i ert umgänge och förhållande till thailändare och Thailand. Trist!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ehhh, var har du fått för dig att jag anser att "Thailand inte har problem samt att jag dessutom är en del av det". I en mardröm eller?  :mdr:

Jag är och förblir en turist i Thailand, har inga som helst illusioner om att det skulle vara ett drömland jag vill leva permanent i. Men gå omkring där och vara bitter och hatisk som du och btt, nää, det ligger som tur är inte i min personliga natur. Verkar tragiskt nog mest vara den känslan du och btt har i ert umgänge och förhållande till thailändare och Thailand. Trist!

Det verkar som vissa medlemmar bara går in för att vara negativ och spy galla över Thailand och Thaifolket.

Och dom tror att vi andra har skygglappar och måste bli "upplysta" i våran okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju förstå, att om man reser från Norrland till Thailand mitt i smällkalla vintern och vistas här några månader, så framstår nog det mesta i ett paradisiskt skimmer.

Har man levt ett normalt vardagsliv här nere ett antal år, så klarnar blicken succesivt och man förmår bedöma omgivningen på ett mera klarsynt sätt.

Detta behöver alls inte betyda att man är bitter eller hatisk. Snarare sunt kritisk till sådant som man upptäcker kan bli bättre.

Ungefär som man, som sverigeboende, är kritisk till vissa företeelser i Sverige.

Mer dramatiskt än så är det inte.

Det är väl oxå så, att när man, för dyra pengar, åker på sin thailandsemester så står humörbarometern på POSITIV och KUL - självklart.

Efter en längre tid här så slätar den värsta semesterentusiasmen ut sej och utrymme ges för vissa kritiska tankar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det mesta har ju en förbättringspotensial utom jag förståss.

[move]

Oförbätterlige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive,

Visst är det som du skriver. Tror dock tyvärr inte att man lyssnar så mycket på oss faranger.

Min lilla teori är att det finns betydligt större möjlighet till förändring när thailändare återvänder till Thailand efter ett antal år i farangland. Deras eventuella kritik tas nog på större allvar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag också, HC, men det hindrar dock inte mej från att tycka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan ju förstå, att om man reser från Norrland till Thailand mitt i smällkalla vintern och vistas här några månader, så framstår nog det mesta i ett paradisiskt skimmer.

Har man levt ett normalt vardagsliv här nere ett antal år, så klarnar blicken succesivt och man förmår bedöma omgivningen på ett mera klarsynt sätt.

Detta behöver alls inte betyda att man är bitter eller hatisk. Snarare sunt kritisk till sådant som man upptäcker kan bli bättre.

Jive, jag forringar inte alls dina kunskaper och erfarenheter, du verkar ha koll. Bor man som du i en turistort sa kan jag tanka mig att de flesta huvudsakligen umgas med andra utlanningar samt thailandare fran turismindustrin. Det ar da inte alls sakert att man "forstatt" Thailand battre efter x antal ar an en person som tillbringar y antal/manader per ar i en stad/by som ar mer "genuint thailandsk".

Jag tror inte nagon farang som spenderat en langre tid i Thailand kan blunda for att det finns problem, dock kan de positiva intrycken gora att man kan ha overseende med atminstonde de mindre av problemen och manga av problemen som faranger drabbas av hamnar val i denna kategori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom!

Jag har förvisso en del erfarenhet av bylivet också, eftersom mina svärföräldrar är risodlare.

Jag vill påpeka att det positiva med thailandboendet är vida överlägset det negativa och därmed är det ganska lätt med överseendet.

I stort sett, ser jag mitt liv här som en extra jättebonus.

Det där med tyckandet ligger djupt förankrat i min svenska ryggsäck.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut Jive, man ska ha asikter och framforallt sa vore ju ett forum typ detta ganska meningslost om man inte hade det. Mitt inlagg var bara ett papekande om att det inte ar tiden man tillbringat i ett land som avgor hur mycket kunskaper och erfarenheter man samlat pa sig (isf skulle ju jag hamna i den absoluta toppen  ;) ) utan en hel massa andra saker som hur nyfiken man ar, hur mycket invanare fran olika samhallsskick man pratar med, hur bra man ar pa det lokala spraket mm mm. Det finns ju svenskar som bott i Sverige i hela sitt liv utan att ha sarskilt bra koll pa hur Sverige funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är vi överens!

Tid spenderad i Thailand är ej nödvändigtvis proportionell mot mängd kunskap om Thailand. Även om det ibland finns visst samband.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag kan ju förstå, att om man reser från Norrland till Thailand mitt i smällkalla vintern och vistas här några månader, så framstår nog det mesta i ett paradisiskt skimmer.

Förstår inte varför det tydligen för så många framstår som att jag ser Thailand i ett "paradisiskt skimmer". Det är nämligen ingalunda någon sanning.

Jag har många ggr skrivit att jag aldrig skulle vilja bosätta mig i Thailand, att jag b la hatar korruptionen, klassamhället och byråkratin i landet. Dessutom blir jag alltid så jäkla fet efter några månaders av paradisikt skimmer. Skulle jag bo där heltid skulle jag snart rulla fram. ;)

Nej, dom 4 mån jag i genomsnitt vistas i Thailand per år räcker gott och väl för mig. Det finns så mycket roligt jag vill göra här hemma i Sverige också och jag älskar Sverige/Norrland lika mycket som Thailand.

Har alltså dom senaste 12 åren tillbringat ca 4 år sammanlagt i Thailand och på den tiden borde man väl hunnit nyktra till och få en någorlunda "sann" bild av sina vistelser trots att man bara är där som turist.

Och jag trivs fortfarande förträffligt bra i Thailand och bland thailändare. Tror inte jag har ändrat uppfattning 12 år framåt i tiden heller.

För övrigt så längtar jag faktiskt oerhört efter att få tillbringa en smällkall januarimånad på tjäderjakt i snötyngda Norrlandsskogar, något jag tyvärr missat dom 12 senaste vintrarna pga resor. Så nästa vinter stannar vi eventuellt i Sverige och reser under några höstmånader istället. Skulle vara nice med en vit jul också för en gångs skull. Är så länge sedan att man nästan glömt bort hur julen går till.

Hata norrländska vintrar har jag aldrig gjort, älskar dom med.  :yes:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande Kimpa,nu har du givit mig en affärside,kanske kan jag bli den nya byhallicken  :crazy:   För förhoppningsvis blir det flytt om några år,kan väl inte bli så fasligt dyrt att skaffa internetuppkoppling i vår by eller.BTT,vad skönt att jag inte tillhör den åldersgruppen som du avser,jag är ju 56 och damen snart 50 så vi kan väl känna oss tillfreds med vårt förhållande nu efter snart 16 år  :wub:   underbart att vara gift med en thaikvinna.  :good:   Mvh Måne PS nu råkar jag känna Kim med familj och vet att han brukar kolla upp saker och ting när de är ute och reser,det har ni väl sett på hans fotosafaris DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag lever nog nästan "paradisiskt" i Isaan, det liv som levs där är nog så nära det ursprungliga liv som vi levde en gång i tiden, och är skapta (programmerade) för som man kan komma.

Att jaga, fiska och odla sin egen mat, omgiven av flera generationer som hjälper varandra och umgås dagligen är fantastiskt.

Man mår mycket bättre, äter bättre, sover bättre kanske lite beroende på att mycket av arbetet är fysiskt krävande, och att man har roligt samtidigt.

Bylivet passar mig till 100%, och jag känner mig verkligen accepterad och inte det minsta utnyttjad eller särbehandlad för att jag är en bak seeda.

På senaste resan dit beskrev byborna mig som en riktig Isaanbo och sa att det enda som skiljer mig från dom är att min näsa är större än deras, det var en fin komplimang tycker jag.

Mvh Isan Lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag lever nog nästan "paradisiskt" i Isaan, det liv som levs där är nog så nära det ursprungliga liv som vi levde en gång i tiden, och är skapta (programmerade) för som man kan komma.

Att jaga, fiska och odla sin egen mat, omgiven av flera generationer som hjälper varandra och umgås dagligen är fantastiskt.

Man mår mycket bättre, äter bättre, sover bättre kanske lite beroende på att mycket av arbetet är fysiskt krävande, och att man har roligt samtidigt.

Bylivet passar mig till 100%, och jag känner mig verkligen accepterad och inte det minsta utnyttjad eller särbehandlad för att jag är en bak seeda.

På senaste resan dit beskrev byborna mig som en riktig Isaanbo och sa att det enda som skiljer mig från dom är att min näsa är större än deras, det var en fin komplimang tycker jag.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover!

Jag tror att du har uppnått, det vi alla söker...nämligen livskvalitet...eller harmoni med sig själv och med omgivningen.  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, en väl tilltaget luktorgan är väldigt underskattat och påvisar vissas nära släktskap med elefanten.

[move]Dr Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag lever också kanon på landet, men det beror på att jag inte behöver ligga sömnlös p.g.a. riskörd, skolor, pengar m.m.

Jag är utnyttjad av de flesta i byn, eftersom jag uppmuntrar dom till det. Särbehandlad är jag garanterat! Det vi har gemensamt är att jag har en lika liten näsa.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkki SUPERPLUS

Precis som Du utnyttjas man, MEN, jag har mitt eget trix att unga detta. Jag drar till den stora staden och lever loppan nar det blir for "hett" i byn. INGEN vill mista farangen sa det ar bara att gasa pa.

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Isanlover!

Som falang i byn och med månatlig pension på ca 15000  sv kronor är man givetvis accepterad.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis BTT

Man bedöms efter de pengar man kan tillföra hushållet när man är på besök.

Det förutsätts att man betalar allt. Mat, öl, och bensin när man skall åka 30 mil för att besöka nåt tempel. Tempelbesöken sammanfaller av nån konstig anledning alltid med att jag råkar befinna mig i byn just då.

Vid ett tillfälle erbjöds jag storsint att få sitta i friska luften ute på pickupflaket, medan resten av familjen fick trängas inne i bilen:) :)

Jag har gjort ett otal resor till Thailand de senaste åren, men nån tanke på att bosätta mig i min frus hus där tillsammans med övrig släkt finns inte ens i min vildaste fantasi.

Vi har ett bättre liv i gamla Svedala med jobb o normala rutiner.

Det thailändska paradiset (åtminstone i den byn) består av ett stort antal alkoholiserade manspersoner som gör ingenting. Ett ännu större antal kvinnor som ägnar dagarna åt samtal om livets väsentligheter (skvaller om de kvinnor som inte är närvarande just då) Att sitta där och kedjeröka o dricka pilsner i brist på bättre, skulle döda mig inom sex månader. Tristessen blir fruktansvärd. Numera klarar jag bara några få dar i byn (för anständighetens skull.)

Nej någon längre vistelse i Thailand innebär för mig:

Att bo på en plats där jag kan träffa andra svenskar

Att ha en vettig sysselsättning (någon form av arbete) och att min fru arbetar.

Det är ingen lockande tanke att ha hennes vakande öga över sig under dygnets alla timmar.

Men vi får se, man kanske tänker annorlunda när man blir gammal o pensionär.

Det är för övrigt en annan myt om att gamla människor i Thailand för en paradisisk tillvaro där släkten vårdar dem ömt i livets slutskede. Det ligger förvisso en levande grönsak i nästan varje hus i byn o väntar på döden, men att de mår så bra tvivlar jag på. Jag föredrar vår svenska modell med att sätta morsan på hemmet när det är dags.

Men jag gillar Thailand ändå och bäst är det när jag bor på ett nice hotell vid stranden, har ätit en bättre middag med tillbehör och sitter o tittar ut över havet.

mvh

Ateisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Ateisten

Tråkigt att du med flera känner er utnyttjade, men jag vidhåller att jag inte upplever det så för egen del.

Och jag blir istället bjuden ofta, några exempel på detta följer här.

1. Numera är det ett lotteri som dom flesta bybor deltar i.

Varje gång någon släkting eller granne vann kom dom och hämtade mig och bjöd på rikligt med öl i en av byns affärer.

2. Det är i princip omöjligt att promenera i längre i byn än 50-100 meter utan att bli inbjuden på något att äta eller dricka. Det gäller i hela byn.

3. Folk fångar orm som dom vet att jag tycker om och missar aldrig att bjuda mig.

Kommer ofta och lämnar fisk, grönsaker och frukt till oss.

4. Lånar ut röjsåg, mc och bilar m.m utan att kräva någon betalning.

5. Bjuder på fest med mat och dryck vid bröllopp och begravningar.

6. Om någon får lön efter ett större jobb, är en bjudning obligatorisk.

7. Om någon kommer hem efter utlands arbete eller längre vistelse i Bangkok bjuder man rikligt.

Listan kan göras lång men detta är bara några exempel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...