Jump to content
IGNORERAD

Varför är Bahten så stark??


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Thailand har under vintern och den senaste tiden köpt mer GULD till valutareserven.

Senast handlade centralbanken hela 9,3 ton guld,

och nu har de hela 108,9 ton guld i valvet.

http://www.e24.se/business/ravaror/jakten-efter-guldet-hardnar_2792169.e24

http://www.bloomberg.com/news/2011-05-05/central-banks-expand-gold-reserves-with-6-billion-in-purchases.html

Finns säker flera orsaker till varför den Thailändska Centralbanken ägnar sig åt denna spekulation i GULD?

Kanske de tror på att Bathen ska falla ytterligare?

Här är några orsaker till att Bathen kan få sig en käftsmäll:

* Det kommande parlamentsvalet kan bli oroligt och "bad for business".

* Relationen mellan Thailand och Kambodja kan försämras ytterligare.

* Tron på USA, och thaibathens koppling till dollarn kan vara på nedåtgående.

* Oro för hur det ska gå med Bathens värden då Kungen går bort.

* Att Thailand vill gå på tvärs mot George Soros som redan 2010 hävdade att guldpriserna är en gigantisk bubbla. Sedan dess har guldpriset stigit ytterligare.

(Thailand är ju inte direkt förtjusta i herr Soros som sägs ha medfört thailands ekonomiska krasch 1997, och att få rätt mot honom kanske ses som en lockande revansch för centralbanken? )

Vad tror ni själva?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    11

  • Sam sip sam

    6

  • Tallviking

    3

  • Offe1609

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Dina första 4 punkter känns helt rätta allihop

Thailand framtid med dessa händelser kan bli väldigt turbulent och då är guld en av de säkraste investeringarna eftersom det är den enda praktiska "världsvalutan" som inte påverkas av lokala händelser.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att sitta med ca 159 miljarder bath investerade i Guld idag skulle göra mig en

smula nervös.

Guldbubblan kan nämligen spricka med "bang" den dag som Kina annonserar att

de antingen skiver upp eller släpper deras valuta yuan (Red Back) fri för spekulation.

Det kommer att medföra att investerare flockas till att sälja guld och

istället köpa upp den kinesiska valutan (om den släpps fri).

Ett par intressanta bieffekter blir att guldet sjunker kraftigt i värde och dollarn

blir då en total skräpvaluta på allvar.

När Yuan ökar kraftigt i värde tar Kina över det ekonomiska herraväldet i världen och Kina har då ekonomiska muskler att köpa upp alla de internationella industrier och råvaror som de önskar.

Andra länder kan bara sitta och titta på vad som händer.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Hej

Kan du som utlänning köpa guld i Thailand ? (jag menar som investering)

Jocko

En fråga: vet någon vad som är en kub på 20x20x20 meter? :wai:

Pingis som inte tycker det är speciellt stort

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

En fråga: vet någon vad som är en kub på 20x20x20 meter? :wai:

Pingis som inte tycker det är speciellt stort

Allt världens guld..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Allt världens guld..

Stämmer bra det Wille....ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Stämmer bra det Wille....ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses :drinks:

Låter bra det ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sitta med ca 159 miljarder bath investerade i Guld idag skulle göra mig en

smula nervös.

Guldbubblan kan nämligen spricka med "bang" den dag som Kina annonserar att

de antingen skiver upp eller släpper deras valuta yuan (Red Back) fri för spekulation.

Det kommer att medföra att investerare flockas till att sälja guld och

istället köpa upp den kinesiska valutan (om den släpps fri).

Ett par intressanta bieffekter blir att guldet sjunker kraftigt i värde och dollarn

blir då en total skräpvaluta på allvar.

När Yuan ökar kraftigt i värde tar Kina över det ekonomiska herraväldet i världen och Kina har då ekonomiska muskler att köpa upp alla de internationella industrier och råvaror som de önskar.

Andra länder kan bara sitta och titta på vad som händer.

SN

Ja första varningen är här!

Silverprisets historiska kollaps i förra veckan, vilket även utlöste ett fall i riskvalutor, kan vara en tidig signal på en gigantisk bubbla på väg att brista, skriver Wall Street Journal.

Silvret rasar med 30 %

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vi får hoppas att botten är nådd,i jan.-95 fick jag 2.96 för kronan,i jan 98 fick jag ,7.16 då var man kung i baren Mvh Måne

Kan tyvärr inte säga detsamma.

I jan 98 råkade jag ut för en veritabel penningmaskin som snabbt köpte upp det man vann på valutan. Jag hade srörre köpkraft i jan 95 :whoco5:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har under vintern och den senaste tiden köpt mer GULD till valutareserven.

Senast handlade centralbanken hela 9,3 ton guld,

och nu har de hela 108,9 ton guld i valvet.

http://www.e24.se/business/ravaror/jakten-efter-guldet-hardnar_2792169.e24

http://www.bloomberg.com/news/2011-05-05/central-banks-expand-gold-reserves-with-6-billion-in-purchases.html

Finns säker flera orsaker till varför den Thailändska Centralbanken ägnar sig åt denna spekulation i GULD?

Kanske de tror på att Bathen ska falla ytterligare?

Här är några orsaker till att Bathen kan få sig en käftsmäll:

* Det kommande parlamentsvalet kan bli oroligt och "bad for business".

* Relationen mellan Thailand och Kambodja kan försämras ytterligare.

* Tron på USA, och thaibathens koppling till dollarn kan vara på nedåtgående.

* Oro för hur det ska gå med Bathens värden då Kungen går bort.

* Att Thailand vill gå på tvärs mot George Soros som redan 2010 hävdade att guldpriserna är en gigantisk bubbla. Sedan dess har guldpriset stigit ytterligare.

(Thailand är ju inte direkt förtjusta i herr Soros som sägs ha medfört thailands ekonomiska krasch 1997, och att få rätt mot honom kanske ses som en lockande revansch för centralbanken? )

Vad tror ni själva?

SN

Visst gick Soros ut med att guld var den ultimata bubblan men efter det så köpte han på sig ännu mera guld...

http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/gold/7259161/George-Soros-buys-gold-despite-dubbing-it-ultimate-bubble.html

Thailand är långt ifrån ensamma att köpa på sig guld. Jag tror att de flesta centralbanker köper guld utom möjligtvis USA... Här kommer några exempel

Sri Lanka

Indien

China

Iran

Mexiko

Bolivia

Mauritius

Bangladesh

Ryssland

Här kommer ytterligare en länk om länder som köper på sig guld, försöker minska dollar-beroendet.

http://goldnews.bullionvault.com/centralbank_gold_050620117

Jag tror knappast att det är några spekulationer från alla dessa länder utan man ser mer att petrodollarn håller på att ge sig. Dollarn tappar mark som världens reservvaluta. Land efter land meddelar att de delvis lämnar dollarn som betalmedel för t.ex. oljs eller energi och ofta är det guld som man går över till istället. Indien, Kina, Ryssland och Iran är några exempel på detta.

Thailand har dock även köpt på sig dollar. Mellan juni 2010 och februari 2011 har de ökat utlåningen till USA med ca. 22 miljarder eller från $35,7 miljarder till $57,6 miljarder.

http://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/mfh.txt

Jag tror att dollarn kommer att fortsätta att tappa mark. Dels pga att de slagit i sitt egna lånetak och tycker att de inte kan betala av på nuvarande lån om de inte får låna mer pengar(!) samt att det är övriga världen och då främst Asien som står för produktion idag.

PS. 108,9 ton guld (vilket är Thailands totala innehav av guld) till ett pris på $1500 per ounce motsvarar ca. $5,2 miljarder dollar. Detta är bara 20% av den ökning i dollar som Thailand har gjort på 8 månader eller knappt 10% av totala skulden i dollar till USA. Troligtvis sitter de på ännu mera dollar vilket inte bådar gott i en dollarkrasch...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja första varningen är här!

Silverprisets historiska kollaps i förra veckan, vilket även utlöste ett fall i riskvalutor, kan vara en tidig signal på en gigantisk bubbla på väg att brista, skriver Wall Street Journal.

Silvret rasar med 30 %

:wai:

Silver har fallit mer tidigare (28 mars 1980) men visst var det ett stort fall. Fallet berodde dock inte på att någon fundamenta ändrades utan att marginalkraven på CME ändrades vilket såg till att spekulanter skrämdes bort och tvingade ut personer som inte hade marginaler på sitt innehav. Hastigheten (-14% på 12 minuter) gjorde nog att många aldrig hann reagera utan blev tvingade av sina positioner.

Visst var silver väldigt överköpt och med parabolisk uppgång strax innan. En korrigering krävdes nog i vilket fall som helst. Jag tror dock inte ett ögonblick på att $50 eller ens $75 är dyrt. Det finns mindre silver än guld ovan mark pga att vi de senaste åren har konsumerat mer silver än vad vi har producerat samtidigt som guld har lagts på hög.

Jag tror dock också att en gigantisk bubbla håller på att brista, fiat-valuta bubblan eller skuld-bubblan. När denna briserar så är det guld och silver som kommer att ta över vilket redan har börjat ske...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra det Wille....ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses :drinks:

Hur många veckor gäller det erbjudandet?

Det kan bli dyrt ifall ni inte ses på några år

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst gick Soros ut med att guld var den ultimata bubblan men efter det så köpte han på sig ännu mera guld...

http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/gold/7259161/George-Soros-buys-gold-despite-dubbing-it-ultimate-bubble.html

Hittade en nyare artikel från 6/5 som säger att Soros nu sålde ut merparten av sitt guld och silver till en vinst på 65% nu när silver och därefter resterande commoditys föll.

http://www.guardian.co.uk/business/2011/may/06/george-soros-john-paulson-gold-commodities-market

Både guld och silver har ju stigit efter fallet men detta betyder ju inte att priset kan falla ytterligare. Pappersguld och papperssilver på EFT:er kan falla hur mycket som helst... Priset på fysiskt guld och silver har inte rört sig direkt mycket.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Hur många veckor gäller det erbjudandet?

Det kan bli dyrt ifall ni inte ses på några år

Som jag skrev ta en pilsner/öl..

vet inte vad Bangkoks dyraste pilsner/öl kostar

men tror inte mer än 2-300 bathingar som mest :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev ta en pilsner/öl..

vet inte vad Bangkoks dyraste pilsner/öl kostar

men tror inte mer än 2-300 bathingar som mest :drinks:

Så du är på väg hit Pingis? :giggle:

Gäller att Wille gömmer sej då :whistle:

Hare bra!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev ta en pilsner/öl..

vet inte vad Bangkoks dyraste pilsner/öl kostar

men tror inte mer än 2-300 bathingar som mest :drinks:

Så här skrev du ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses

300bath x52 =15,600 per år :drinks:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skrev du ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses

300bath x52 =15,600 per år :drinks:

Men älskling, jag tog ju bara EN öl...

:whistle: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Thailand toppar idag Weiss rating scale tillsammans med Kina och får som enda länder rent A i betyg. Sverige hamnade på B+.

On the Weiss Ratings scale, which ranges from A (excellent) to E (very weak), a C rating is the approximate equivalent of a triple-B on the scales used by other credit rating agencies.

http://weissratings.com/news/archives/debt/110428.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så här skrev du ta en pilsner i veckan och

ge räkningen till mig nästa gång vi ses

300bath x52 =15,600 per år :drinks:

"I veckan" = denna vecka = 300 baht

Hade han menat nästa vecka hade han skrivit "i veckan som kommer"

Hade han menat flera veckor hade han skrivit "i de kommande veckorna"

Nu vet du varför man bör anlita advokat när avtal ska skrivas.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, då det gäller receptordinationer, vilket det ju är här, är det ju frågan om dosering och då skall man definitivt inte anlita advokater, i alla fall inte så länge patienten lever.

Sålunda är det som så att en öl skall konsumeras per vecka, en något återhållsam medicinering enligt mitt tycke.

Dr Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Mja, då det gäller receptordinationer, vilket det ju är här, är det ju frågan om dosering och då skall man definitivt inte anlita advokater, i alla fall inte så länge patienten lever.

Sålunda är det som så att en öl skall konsumeras per vecka, en något återhållsam medicinering enligt mitt tycke.

Dr Arne

Om en öl är en återhållsam medicinering eller inte, är en fråga om behållarens storlek.

Ska mängden öl beskrivas i medicinska termer är det depåmedicin vi pratar om.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Thailand toppar idag Weiss rating scale tillsammans med Kina och får som enda länder rent A i betyg. Sverige hamnade på B+.

On the Weiss Ratings scale, which ranges from A (excellent) to E (very weak), a C rating is the approximate equivalent of a triple-B on the scales used by other credit rating agencies.

http://weissratings.com/news/archives/debt/110428.aspx

Knepigt att Sverige och Norge fick samma betyg B+

Norge är väl per capita nästan det rikaste landet i världen?

In the Weiss ratings scale, ranging from A (excellent) to E (very weak)

— debt burdens, international stability, economic health and market acceptance

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom ni ha nämt priset på silver så undrar jag om det finns någon som köper det i LOS Jag har många Sek kronor med högt silvervärde ( Före 1975 ) Innan raste skulle jag få 11sek st Har nog 100 troligtvis flera

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...