Jump to content
IGNORERAD

Varför är Bahten så stark??


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    11

  • Sam sip sam

    6

  • Tallviking

    3

  • Offe1609

    3

Mest aktiva i denna tråd

Sälj allt världen håller på att gå under!

Uppköparen Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom ni ha nämt priset på silver så undrar jag om det finns någon som köper det i LOS Jag har många Sek kronor med högt silvervärde ( Före 1975 ) Innan raste skulle jag få 11sek st Har nog 100 troligtvis flera

Offe

Jag skulle kunna köpa samtliga av dig för 11:- styck idag om det är 40% silver (1952-1968). Silvervärdet på dessa idag är ca. 21:- per krona.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Silverraset en bubbelvarning

Silverprisets historiska kollaps i förra veckan, vilket även utlöste ett fall i riskvalutor, kan vara en tidig signal på en gigantisk bubbla på väg att brista, skriver Wall Street Journal.

http://www.e24.se/business/ravaror/silverraset-en-bubbelvarning_2799149.e24

Denna länk postades tidigare i denna tråd av Maakaao. Visst är en gigantisk bubbla på gång men denna är inte silver. Allt silver i världen står bara för en liten bråkdel av världsekonomin så om denna skulle brista så skulle det inte vara en gigantisk bubbla.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Denna länk postades tidigare i denna tråd av Maakaao. Visst är en gigantisk bubbla på gång men denna är inte silver. Allt silver i världen står bara för en liten bråkdel av världsekonomin så om denna skulle brista så skulle det inte vara en gigantisk bubbla.

Det är inte silvret som är bubblan utan det anses allmänt att det är en indikator hur det går med övriga råvaror som guld etc bl.a

– ”Silver är en kanariefågel i kolgruvan” för riskvalutor och råvaror, säger Simon Derrick, valutaanalytiker vid The Bank of New York Mellon i London till Wall Street Journal.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte silvret som är bubblan utan det anses allmänt att det är en indikator hur det går med övriga råvaror som guld etc bl.a

– ”Silver är en kanariefågel i kolgruvan” för riskvalutor och råvaror, säger Simon Derrick, valutaanalytiker vid The Bank of New York Mellon i London till Wall Street Journal.

Visst kommer råvaror sjunka när vi eller kanske framför allt Kina går in i kommande lågkonjunktur men riskvalutan dollar kommer nog att falla desto kraftigare. Frågan blir blir då i vilken måttstock som vi skall mäta råvaror? Allt guld som har har grävts fram i mänsklighetens historia på detta klot motsvarar ca. halva USA:s statsskuld om en ounce guld kostar $1500. Större delen av USAs statsskuld har "grävts fram" de senaste 15 åren... USA är dessutom inte ensamma om att ha stora skulder.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Så vad är den säkra investeringen då? Fastigheter, mark, skog, etc? Känns som det är lika bra att bränna pengarna på vin, kvinnor och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad är den säkra investeringen då? Fastigheter, mark, skog, etc? Känns som det är lika bra att bränna pengarna på vin, kvinnor och sång.

Låter som en alldeles utmärkt ide.

Även om jag själv får avstå sången. Skulle jag stämma upp min stämma spricker vinglasen och kvinnorna flyr.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad är den säkra investeringen då? Fastigheter, mark, skog, etc? Känns som det är lika bra att bränna pengarna på vin, kvinnor och sång.

Vi har en bostadsbubbla/väldigt högt upptrissade priser på bostäder så detta är också en risk. Mark, skog, näringsverksamheter som producerar livsnödvändiga produkter (som mat och energi) tycker jag alltid är säkra investeringar om bolagen sköts ordentligt. Vin ses av många som livsnödvändigt och skulle kunna falla under mat-kategorin. Kanske dags att skaffa en vingård så har man både mat och vin. Det andra kanske kommer på köpet...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en artikel i dagens DI

så lär en höjning av den kinesisk valutan komma framöver.

http://di.se/Default...&epslanguage=sv

Hoppas verkligen att Yuan kommer att gå upp till 5 eller mer mot Thai Bahten, har en hel låda full med 100 Yuan sedlar, detta eftersom jag inte kunde föra ut detta lagligt när man flyttade från helvetet på jorden till parardiset ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Merlin för ett bra svar du har fått +

Att kronan kostade 11 visste jag Men att den var vär nästan det dubbla hade jag "inte en aning om"

Tack igen :clapping:

Offe

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hittade en nyare artikel från 6/5 som säger att Soros nu sålde ut merparten av sitt guld och silver till en vinst på 65% nu när silver och därefter resterande commoditys föll.

http://www.guardian.co.uk/business/2011/may/06/george-soros-john-paulson-gold-commodities-market

Både guld och silver har ju stigit efter fallet men detta betyder ju inte att priset kan falla ytterligare. Pappersguld och papperssilver på EFT:er kan falla hur mycket som helst... Priset på fysiskt guld och silver har inte rört sig direkt mycket.

Enl en artikel sålde "Soros" under vintern och våren alla sina investeringar i "GULD".

Tydligen har han något på känn.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3179819.ece

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl en artikel sålde "Soros" under vintern och våren alla sina investeringar i "GULD".

Tydligen har han något på känn.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3179819.ece

SN

Stämmer att Soros verkar ha sålt det mesta av sina guldpositioner. Man skall dock inte lita på vad han säger. Strax efter att han gick ut med att guld var den ultimata bubbla så köpte han på sig mer guld. Dessa positioner avslutade han sedan i tysthet senare. Vill poängtera att det inte är något fel att göra på detta sätt. Att tänka på är dock att de stora spelarna (och även de flesta små) alltid tänker på sig och sina egna investeringar i första hand. Man bör tänka på detta när de gör något uttalande till media.

Om USA inte inför QE3 i nära framtid och höjer räntan för att få bukt med inflationen så kommer dollarn stiga och allt som är mät i dollar kommer att sjunka. Frågan är dock hur hög ränta USA kan betala på sina lån eller hur mycket USA kan dra ner på underskotten i finanserna för att inte behöva låna så mycket mer.

Vad kommer att ersätta dollarn när denna tappar status som världens reservvaluta?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Stämmer att Soros verkar ha sålt det mesta av sina guldpositioner. Man skall dock inte lita på vad han säger. Strax efter att han gick ut med att guld var den ultimata bubbla så köpte han på sig mer guld. Dessa positioner avslutade han sedan i tysthet senare. Vill poängtera att det inte är något fel att göra på detta sätt. Att tänka på är dock att de stora spelarna (och även de flesta små) alltid tänker på sig och sina egna investeringar i första hand. Man bör tänka på detta när de gör något uttalande till media.

Om USA inte inför QE3 i nära framtid och höjer räntan för att få bukt med inflationen så kommer dollarn stiga och allt som är mät i dollar kommer att sjunka. Frågan är dock hur hög ränta USA kan betala på sina lån eller hur mycket USA kan dra ner på underskotten i finanserna för att inte behöva låna så mycket mer.

Vad kommer att ersätta dollarn när denna tappar status som världens reservvaluta?

Sek

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Drachmer när Grekerna har fått kicken från Euron Förövrigt varnas det i dagen SVD att tyska banker och delstater är mera skuldsatta än grekerna

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag har försökt fråga min tjej, men hon kan inte riktigt svara på detta...

Varför är Bahten så stark??

/ Joe

Bathen är inte stark den är mkt svag mot kronan , första gången jag var i Thailand var den stark man fick knappt 3 baht för en krona

Link to comment
Dela på andra sajter

Bathen är inte stark den är mkt svag mot kronan , första gången jag var i Thailand var den stark man fick knappt 3 baht för en krona

Var det många år sedan?

Är dagens bath nivå hög eller låg om man kollar historiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Var det många år sedan?

Är dagens bath nivå hög eller låg om man kollar historiskt?

Bathen är svag mot kronan men stark mot dollarn om man tittar historiskt senaste 20 åren ,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bathen är svag mot kronan men stark mot dollarn om man tittar historiskt senaste 20 åren ,

Ok, Kanske ett bra läge att köpa lite Bath för framtida resor nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bathen är svag mot kronan men stark mot dollarn om man tittar historiskt senaste 20 åren ,

Vad är inte starkt mot dollarn på senaste tiden? Kommer bara på argentinska peso så här på rak arm.

Vill man köpa baht innan man åker ner för att man tror att bahten kommer att stärkas så är det bäst att ha ett konto i Thailand. Att köpa kontanter här i Sverige kostar bara onödigt mycket så då kan man lika gärna vänta.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Vad är inte starkt mot dollarn på senaste tiden? Kommer bara på argentinska peso så här på rak arm.

Vill man köpa baht innan man åker ner för att man tror att bahten kommer att stärkas så är det bäst att ha ett konto i Thailand. Att köpa kontanter här i Sverige kostar bara onödigt mycket så då kan man lika gärna vänta.

Jaha och vad har argentina med bahten att göra???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha och vad har argentina med bahten att göra???

Inte mycket mer än att den, till skillnad från bahten och en rad andra valutor, har tappat gentemot dollarn. Du tog upp att bahten hade stärkt sig mot dollarn och jag påpekade då att de allra flesta valutorna har gjort det. Det är alltså inget starkt styrketecken att bahten har stärkt sig mot dollarn eftersom det är dollarn som tappar mark och inte bahten som stärks.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Inte mycket mer än att den, till skillnad från bahten och en rad andra valutor, har tappat gentemot dollarn. Du tog upp att bahten hade stärkt sig mot dollarn och jag påpekade då att de allra flesta valutorna har gjort det. Det är alltså inget starkt styrketecken att bahten har stärkt sig mot dollarn eftersom det är dollarn som tappar mark och inte bahten som stärks.

Ja det var ju lixom inget nytt :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...