Jump to content
IGNORERAD

Militärbas nära Pattaya?


Wwax

Recommended Posts

För en oherrans massa år sen följde jag med på en tripp till en militärbas som inte låg allt förlångt ifrån Pattaya, Kostade ca 15 baht att komma in (om jag inte minns fel).

Maten var superb och ölen nästan gratis, stranden var öde..

Är inte helt nykter och sitter och längtar tillbaks.  :preved:

Lärde mig vad "Hello dukling" (Hej aparsel) kan betyda där.  :shout:

Finns den kvar? Vet inte ens om det var öst eller väst om Pattaya.

//Wwax

Link to comment
Dela på andra sajter

                                              TJENA !

Var där för 7 år sen, ligger lite utanför Sattahip. Åkte moppe med flickvän (thai-) och fick lämna

passet i pant.

Försökte återvända dit för 2 år sedan, tvärnobben ! Annars perfekt ställe-inga turister och låga

priser på mat o. dryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer, Sattahip Royal Naval and Marine base!

Den är hemvist för Thailänska Flottan, Thailänska Marinkåren samt Thailänska Navy SEAL:s. Man bedriver även fallskärmsutbildning här i marin miljö för flottan samt special kurser för The Royal Thai Police samt The Royal Thai Border Guards.

Utbildningstecknet för att man har genomgått och är godkänd som Royal Thai Navy SEAL är två delfiner som stångar den Thailänska flaggan från varsitt håll i form av en sköld på ett ankare på gyllende vågor.

Utbildningstecknet för att man har genomgått och fått godkänt på The Royal Thai Navy Parachute course är en fallskärm på ett ankare flakerat av två vingar medan utbildningstecknet för The Royal Thai Army Parachute School är en fallskärm flankerad av två vingar.

Inom den Thailänska polisen är det tillåtet och påbjudet att man skall bära sina militära utbildningstecken och det är därför man ofta kan se poliser och Border guards som bär hoppvingar.

Den överhängande delen av dessa har hoppvingar från Armén då deras första hoppskola startades i Hua Hin på sextiotalet (av tidigare Amerikansk Special Forces personal med erfarenhet från Vietnam och Laos som nu arbetade åt CIA, två av dem kunde man se hänga på Nana fram till 90 talet). Tanken var att denna hoppskola även skulle utbilda kurser från Polisen, Borderguards och Flygvapnet.

När sedan den Thailänska Flottan öppnade sin hopputbildning i Sattahip så var den primärt för deras SEAL:s och Marinkår, varför den anses tuffare att genomgå och det är därför så förhållandevis få poliser som har dessa hoppvingar. Med moderna tider så har man utbildat flera special kurser med Borderguards och Poliser som primärt skall arbeta i marin miljö och tillsammans med Thailänska Flottan och deras special förband framförallt i och med terrorism och narkotika ärenden.

Man kan därför se ett antal mycket stolta poliser som har dessa hoppvingar och med dessa ett överaskande antal kvinnor.

Thailänska Flottan har även sitt flyg stationerat på Utapao Royal Thai Naval Air Force base 30 minuter med bil från Pattaya och Rayong.

Det var förr möjligt att som civilist kunna komma och besöka Sattahip basen men den möjligheten har man nu slutat med efter ett starkt ändrat krisläge när det gäller terrorism och även kriget mot narkotika.

Ett undantag brukar dock göras under Flottans dag som är någon gång under hösten, (Augusti-November).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

jag var dar i somras med hela familjen, 4 faranger, thaifru och ett 50/50 barn. Det ar fortfarande oppet for allmanheten, pass eller ID kort lamnas mycket ritkigt som pant.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena,

jag var dar i somras med hela familjen, 4 faranger, thaifru och ett 50/50 barn. Det ar fortfarande oppet for allmanheten, pass eller ID kort lamnas mycket ritkigt som pant.

Kalas, ska svänga förbi där i April.

Visst ligger det öster om Pattis? Ca hur långt, karta?

Har lokalsinne som en guldfisk och behöver verkligen veta innan vart jag ska.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Manöver! Som en gammal hemvärnsman i Fo44 8312 så vill man gärna åka dit å träffa sina "vänner" inom det militära! Nådde själv upp till fänriks grad som kvartersmästare och man insåg att ju högre upp man kom så desto mera fick man att göra, var tvungen att sluta sedan! Men det var en lärorik tid med 9 år inom svenska försvaret. Gjorde föresten lumpen i Finlands enda svenskspråkiga kustförband 1975.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också varit inne på flottbasen i Sattahip, dock utan att bli avkrävd något id eller pass. Körde bara in med bilen genom vakten utan problem. Fick dock inte gå ombord på krigsfartygen, det fick bara thailändare. Så jag väntade på kajen med sonen medan frugan och kompis kollade in innanmätet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kalas, ska svänga förbi där i April.

Visst ligger det öster om Pattis? Ca hur långt, karta?

Har lokalsinne som en guldfisk och behöver verkligen veta innan vart jag ska.  :crazy:

Det ligger ca: 45 minuter till 1 timme söder om Pattaya beroende på trafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Manöver! Som en gammal hemvärnsman i Fo44 8312 så vill man gärna åka dit å träffa sina "vänner" inom det militära! Nådde själv upp till fänriks grad som kvartersmästare och man insåg att ju högre upp man kom så desto mera fick man att göra, var tvungen att sluta sedan! Men det var en lärorik tid med 9 år inom svenska försvaret. Gjorde föresten lumpen i Finlands enda svenskspråkiga kustförband 1975.

En gammal finsk kustjägare, respect!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...