Jump to content
IGNORERAD

Strul med ICA banken ?


Micke031

Recommended Posts

Mitt ICA kort la helt plötsligt av. Hade inte använt det på ett tag då vi kör med tjejens Thaikonto men blev ganska förvånad när jag skulle ta ut med ICA kortet de sista dagarna och det inte gick. Avsluta kontot direkt vid hemkomst. Får bli thaikontot i fortsättningen med och slippa alla begränsningar och dyra avgifter. Bara att flytta över en summa och sedan ta ut när man vill. Kostar 50kr för överföringen och tror nog kursen är ganska bra. I varje fall betydligt bättre än att växla in cash i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    11

  • Dolemon

    7

  • apknug

    7

  • UglyFarang

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Messerschmitt;

 

attachicon.gifmesserschmitt.jpg

Flera

Den Tyska produktionen av Fpl. var högst på sommaren 1944 enligt A Galland H Görings närmaste man Uttalandet finns i hans bok The firts and the last Köpte den i BKK 1969 en serie om Flygkriget V2 Om ni får tag iden kan jag rekommendera hela serien Bra läsning för fly nördar och krigsnördar

Offe

post-10609-0-13494400-1418648087_thumb.j

post-10609-0-96949200-1418648097_thumb.j

post-10609-0-49360800-1418648110.jpg

post-10609-0-00242900-1418648126.jpg

post-10609-0-22508100-1418648149_thumb.j

post-10609-0-21737800-1418648164_thumb.j

post-10609-0-94503000-1418648203.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Pratade med ICA banken om problem med mina kort i Thailand och dom säger att deras kort är låsta för utag i Atm s som bara läser av magnetremsan

Ändrades av Conn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Pratade med ICA banken om problem med mina kort i Thailand och dom säger att deras kort är låsta för utag i Atm s som bara läser av magnetremsan

Jag råkade ut för samma sak med Icabankens kort förra året. Ringde Icabanken och de kunde se att den specifika bankomaten bara körde med magnetremsa och att det var därför det inte gick. Valde då en annan bankomat och då gick det bra. Men visst är det trist om man har behov av pengar och det bara finns en bankomat i närheten som läser magnetremsa.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2015-06-22 at 13:37, skrev Conn:

Pratade med ICA banken om problem med mina kort i Thailand och dom säger att deras kort är låsta för utag i Atm s som bara läser av magnetremsan

 

On 2015-06-22 at 14:38, skrev Jordbromannen:
On 2015-06-22 at 13:37, skrev Conn:

Pratade med ICA banken om problem med mina kort i Thailand och dom säger att deras kort är låsta för utag i Atm s som bara läser av magnetremsan

Jag råkade ut för samma sak med Icabankens kort förra året. Ringde Icabanken och de kunde se att den specifika bankomaten bara körde med magnetremsa och att det var därför det inte gick. Valde då en annan bankomat och då gick det bra. Men visst är det trist om man har behov av pengar och det bara finns en bankomat i närheten som läser magnetremsa.

Jag har försökt två gånger att ta ut pengar inne på Bangkok bank på Icakortet men det har inte funkat. Undrar om de bara läser remsan inne på kontoret? Funkade i automaten utanför.

Swedbanks kort fungerade inne på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev thaiola:

 

Skulle nog tro det är lika på andra banker oxå.

Det är väl staten som ska ha koll på vi Svenskar som har skyldigheter att försörja dom nyanlända, och dom nyanlända som har bara rättigheter.

2018 blir det SD röst för mig ingen AKB röst (M)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

Vilken man !!  Köpa ett fika, slänga fram ICA-kortet men kräva att få betala med cash i stället för att summan enkelt dras från kontot ? Man behöver väl inte krångla till saker och ting bara för att man kan eller ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man visar fram ICA kortet för att man ska få sin bonus. OBS ovan gäller ENDAST ICA bankkort inte det vanliga betalkortet.:big_smile:

Köper man en svettig gårdagens ostfralla är man ekonomistisk på gränsen till snål och en sådan litar ingen ICA anställd på.

Normalt handlar en sådan inte på högprisbutiken ICA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Vilken man !!  Köpa ett fika, slänga fram ICA-kortet men kräva att få betala med cash i stället för att summan enkelt dras från kontot ? Man behöver väl inte krångla till saker och ting bara för att man kan eller ?

 

Fritz..

 

Han kanske inte hade pengar på kontot, själv för jag bara över för att täcka kortavgiften förutom när jag är i Thailand då jag för över delar av min reskassa. Vore verkligen att krångla till det att föra över pengar från en annan bank bara för att göra det enkelt i Fritz lilla värld och betala med kortet. Vill jag föra över pengar till ICA-banken från swedbank så måste jag göra det före kl 11.00 (tror jag) för att det ska genomföras samma dag annars får jag vänta tills nästa dag innan pengarna finns på kontot. Men nu gällde ju frågan om varför han var tvungen att legitimera sig för att få dra Ica-kortet och tjäna poäng så varför krångla till det med en massa andra ting, bara för att man kan eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bara att invänta Boa52 och fruns kloka inlägg.........

 

Storstadsproblem med andra ord.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken man !! Köpa ett fika, slänga fram ICA-kortet men kräva att få betala med cash i stället för att summan enkelt dras från kontot ? Man behöver väl inte krångla till saker och ting bara för att man kan eller ?

Fritz..

Det intressanta är att hade han betalat med kortet så hade han inte behövt visa leg. Han hade bara knappat in pinkoden.

De kunde programmera om systemet så att det krävs kod också krävs vid bonusregistrering. Fast det är förmynderi.

Detta kan bli kul, skall testas. Dra "bonuskortet" betala och våga vägra visa nåt. Sätta sig på bänken o be att de ringer finanspolisen. Annars kan man ju ringa och anmäla sig själv om de vägrar att göra det.

Ett annat alternativ är att säga;

O sorry no have. Ni får backa bonusregistrering i systemet då. Det lär nog också röra om lite,

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

 

 

 

 


Det intressanta är att ande han betalat med kortet så hade han inte behövt visa leg. Han hade bara knappat in pinkoden.


De kunde programmera om systemet så att pilot också krävs vid bonusregistrering. Fast det är förmynderi.

Detta kan bli kul, skall testas. Dra "bonuskortet" betala och våga vägra visa nåt. Sätta sig på bänken o be att de ringer finanspolisen. Annars kan man ju ringa och anmäla sig själv om de vägrar att göra det.

Ett annat alternativ är att säga;

O sorry no have. Ni får backa bonusregistrering i systemet då. Det lär nog också röra om lite,




Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

 

Så kan man ju göra om man nu tycker det är roligt men det är inte min stil direkt. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan man ju göra om man nu tycker det är roligt men det är inte min stil direkt. [emoji4]

 

Fritz..



Det var inte heller direkt riktat åt Pastorn, jag blev bara så "carried away" som de säger!

Men allvarligt så tycker jag att här borde ändå svensken kunna visa civilkurage och säga ifrån. På ett helt harmlöst sätt.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thaiola:

Petterson hade lite otur. Hade jag stått i kön efter honom så hade jag ganska snabbt tröttnat  på hans svada och sagt " Hörru du du Pettersson, lägg ner nu, jag bjuder dig på ditt fika bara du ger upp och släpper fram mig, jag har inte tid att stå här hela dan "

 

Fritz..

Ändrades av Fritz
fel

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en sörlänning

Huva!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Fritz:

Petterson hade lite otur. Hade jag stått i kön efter honom så hade jag ganska snabbt tröttnat  på hans svada och sagt " Hörru du du Pettersson, lägg ner nu, jag bjuder dig på ditt fika bara du ger upp och släpper fram mig, jag har inte tid att stå här hela dan "

 

Fritz..

Känner igen mig, sen jag blev pensionär har jag inte tid att stå i köer.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Fritz:

Vilken man !!  Köpa ett fika, slänga fram ICA-kortet men kräva att få betala med cash i stället för att summan enkelt dras från kontot ? Man behöver väl inte krångla till saker och ting bara för att man kan eller ?

 

Fritz..

 

Nja, han ville väl bara få köpet registrerat för eventuella bonuspoäng eller liknande. OK har/hade ju likadant. Betala kontant men låt köpet registreras med kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja, han ville väl bara få köpet registrerat för eventuella bonuspoäng eller liknande. OK har/hade ju likadant. Betala kontant men låt köpet registreras med kortet.

Jag har haft ICA-kort under många år i Sverige men aldrig behövt legitimera mig på annat sätt än genom att knappa in min PIN-kod i en dosa när jag handlat och betalat med kortet. Är det andra regler, alltså att man även måste visa legitimation i fall som detta så är det verkligen på tok. Är det någon som har varit med om nåt liknande ?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har haft ICA-kort under många år i Sverige men aldrig behövt legitimera mig på annat sätt än genom att knappa in min PIN-kod i en dosa när jag handlat och dragit kortet. Är det andra regler, alltså att man även måste visa legitimation, i fall som detta så är det verkligen på tok. Är det någon som har varit med om nåt liknande ?

 

Fritz..

 

Man ska stoppa i kortet. 

och stå koden, 

sedan ska man ange att man beralar på annat sätt.

eller som jag ibland med coop-kortet. 

drar man kortet blir det bara strul. 

 

Det kan vara så att, dom i cafet inte kan systemet och sakna kunskap. 

 

 

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har haft ICA-kort under många år i Sverige men aldrig behövt legitimera mig på annat sätt än genom att knappa in min PIN-kod i en dosa när jag handlat och betalat med kortet. Är det andra regler, alltså att man även måste visa legitimation i fall som detta så är det verkligen på tok. Är det någon som har varit med om nåt liknande ?

 

Fritz..

 

Låter rimligt, men jag läste kommentarerna efter artikeln. Där var det en ICA-anställd som skrev:

 

"uppenbart att det är du som ej förstår vad det handlar om och blandar det med prat om nyanlända. jobbar själv inom ica och det går till som så att ibland får man upp en ruta när man drar icakortet och då måste vi fråga om personnummer. anledningen till detta är att det finns många kort ute på vift som vissa personer snott/”ärvt” och att man vill stävja detta. detta är bestämt av banken och inget personal ute i butik bestämmer över. bemöt personalen med lite respekt istället. finns heller inget som tvingar dig att säga personnumret för att köpa en smörgås men vill du ha det på bonusen har du ju gått med på de villkor som finns för icakortet bla att uppvisa att du är du.

Ett tips är att gör dig inte dummare än vad du är då det bara krånglar tll det för både dig och din omgivning."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...