Jump to content
IGNORERAD

Härsket smör i Thailand? eller...


JohanB

Recommended Posts

Är det någon mer fettväktare än jag som reagerar på den kraftigt "härskna" bismaken på smöret i butikerna i Thailand.

Eller är det inte PC att påpeka detta förhållande..?????

 

Det kvittar om det påstås komma från Nya Zeeland, Australien el dyl.

Kollar man datumstämplarna så är alla smörprodukter jag sett, som är märkt med tillverkningsdatum, märkt med 12 månaders "bäst före"

 

Även om man hittar något som bara ska vara någon månad gammalt enligt märkningen, så finns ändå den härskna bismaken där.

Gör dom inte rent bunkarna/maskinerna mellan tillverknings/förpacknings.batcharna???

Eller har dom tillsatt någon illasmakande kemikalie för att det inte ska härskna ännu mer???

 

Gör man en bearnaise eller hollandaise på det, så smakar det faan.

 

Finns det nån annan fettväktare här som också har forskat i detta?? eller har rekommendation/erfarenhet om välsmakande fabrikat?

 

Jag har funderat på att göra smör själv på vispgrädde, som är rätt billigt här, men det verkar även där svårt att hitta någon sort som inte är kemikaliebehandlad. Någon som har provat?

 

Thailand verkar vara ett typ Mecca för alla kemikalie-tillsats-tillverkare i världen. 

 

JohanB

 

PS: Skulle man t.ex. glömma ett paket smör 1 år i kylen i Sverige, så skulle man ju kasta det utan att smaka!!

 

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon mer fettväktare än jag som reagerar på den kraftigt "härskna" bismaken på smöret i butikerna i Thailand.

Eller är det inte PC att påpeka detta förhållande.. :huh:??

 

Det kvittar om det påstås komma från Nya Zeeland, Australien el dyl.

Kollar man datumstämplarna så är alla smörprodukter jag sett, som är märkt med tillverkningsdatum, märkt med 12 månaders "bäst före"

 

Även om man hittar något som bara ska vara någon månad gammalt enligt märkningen, så finns ändå den härskna bismaken där.

Gör dom inte rent bunkarna/maskinerna mellan tillverknings/förpacknings.batcharna???

Eller har dom tillsatt någon illasmakande kemikalie för att det inte ska härskna ännu mer???

 

Gör man en bearnaise eller hollandaise på det, så smakar det faan.

 

Finns det nån annan fettväktare här som också har forskat i detta?? eller har rekommendation/erfarenhet om välsmakande fabrikat?

 

Jag har funderat på att göra smör själv på vispgrädde, som är rätt billigt här, men det verkar även där svårt att hitta någon sort som inte är kemikaliebehandlad. Någon som har provat?

 

Thailand verkar vara ett typ Mecca för alla kemikalie-tillsats-tillverkare i världen. 

 

JohanB

 

PS: Skulle man t.ex. glömma ett paket smör 1 år i kylen i Sverige, så skulle man ju kasta det utan att smaka!!

Tycker det samma som du.

 

Mvh.SWED THA

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte tycker jag det smakar härsket, utan en mer söt smak som jag inte gillar heller.

 

Lite ton av vanilj kanske...

 

Även viss mjölk har den bismaken.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker samma men behandlas inte svensk smör lite anorlunda?

Har läst nån stans att i Sverigeä

Vet inte riktigt vad det innebär

Link to comment
Dela på andra sajter

Mejeriprodukter över lag är väl inte som vi är vana dem, bla väldigt söta, men härsket det vet jag inte?

 

Det så kallade smöret är riktigt kasst, därför ersätter jag det i den mån det går med olja när jag bakar bla.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med minst konstig bismak som jag hitintils provat heter ALLOWRIE och verkar komma från Australien.

 

Det som är "salted" smakar typ "extrasaltat".                                       Finns även osaltat

c49c4085678382bf103c4890e8b2046e-362x270c18b91987b28c5a8ccfde2429610ad87-362x270

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med minst konstig bismak som jag hitintils provat heter ALLOWRIE och verkar komma från Australien.

Det som är "salted" smakar typ "extrasaltat". Finns även osaltat

c49c4085678382bf103c4890e8b2046e-362x270c18b91987b28c5a8ccfde2429610ad87-362x270

Håller med, och konstigt nog smakar dessa småförpackningar bättre än de större paketen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken på smör och mjölk beror på fodret korna får..smaken varierar även i Sverige beroende på säsong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjölk som värmebehandlas för lång hållbarhet får en sötare smak...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är väll laktosfria, och då blir dom lite sötare i smaken.

 

Så även laktosfri mjölk i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa nåt som heter " Dannie butter " som jag tycker är helt OK. Det är en kossa avbildad på paketet. En polare köpte nån annan variant med en känguru avbildad, han var inte lika nöjd.   :fie:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa nåt som heter " Dannie butter " som jag tycker är helt OK. Det är en kossa avbildad på paketet. En polare köpte nån annan variant med en känguru avbildad, han var inte lika nöjd.   :fie:

 

Fritz..

Det är mera studs i den med känguru på.    :kort:  :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper smör på Macro, LurPak, det står "butter" på paketet.

Riktigt smör alltså, måste tas ut ur kylen ett tag innan användning (stenhårt annars)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper smör på Macro, LurPak, det står "butter" på paketet.

Riktigt smör alltså, måste tas ut ur kylen ett tag innan användning (stenhårt annars)

 

LurPak är väl danskt eller norskt har jag för mig !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska man ha smör?Jag har valt bort smöret.Jag har gorgonsola eller rochefort en liten klick och någon god korv till frukost

När jag får dåligt samvete tröstar jag mig med smöret.

Link to comment
Dela på andra sajter

LurPak är väl danskt eller norskt har jag för mig !

Har för mig att företaget är Danskt, men produkterna kommer inte från Danmark tyvärr.

 

Lokalproducerat...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att företaget är Danskt, men produkterna kommer inte från Danmark tyvärr.

Lokalproducerat...

Smakar fortfarande bättre än de flesta andra smör produkterna tycker jag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Smakar fortfarande bättre än de flesta andra smör produkterna tycker jag.

helt rätt, en av de bästa

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag forskat lite mer.."Butter" är tydligen inte namnskyddat i Thailand, så allt som liknar smör och innehåller "smörolja", kan tydligen kallas för butter, real butter, pure New Zealand butter o.s.v.

 

Så ospecifierat smörfett (+transfetter?), skummjölk, syntetisk smöressens och diverse kemikalier är receptet för thai-smöret både med och utan känguru/ orchidé och pure New Zealand butter på paketet.

Smeten kokas ihop i en fabrik i t.ex. Klong Toey i Bangkok och säljes som äkta smör   :fie:

 

Det förklarar också den långa "hållbarhetstiden" på ett år!!! 

 

Just det där med söt "vaniljsmak" som någon skrev här i tråden är exakt vad en sk smöressens smakar som jag hoppfullt köpte en liten flaska för ett par år sen.

 

 

Den här frågan har tydligen också grundligt behandlats i vår syster-forum i tråden: http://www.thaivisa.com/forum/topic/724753-imported-butter-price/

 

Där bl.a. en medlem uttryckte sig målande om Anchor "smör" (troligen hopkokat i Indonesien).

 

.." last week i bought a 1kg block of Anchor,just to try it,and its terrible,has a slight rancid,oily taste,it does not even melt in the sun,its like Plasticine".

 

I den tråden har 2 smörsorter som säges vara importerade från Danmark seglat upp som kandidater på äkta-smör-gjort-på-grädde. Men inget är bevisat än, så jag är nyfiken på att prova dom.  De här märkena är  LurPak  och Emborg  Ska finns bl a. på Makro, Lotus, BigC och diverse andra ställen. Leifen skrev att LurPak är lokalproducerat på något sätt i Thailand, så vi får se..

Lånade bilder Tesco/Lotus:        ShotType1_328x328.jpgShotType1_328x328.jpg

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lurpak är det enda som smakar smör, Emborg är ett brukbart alternativ.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurpak är gjort av Arla i Danmark. Emborg är gjort nån annan stans. Köpte Oldenburg ett tyskt smör betydligt billigare än Lurpak.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, en kandidat till att spana efter:csm_OL_Butter_gesalzen_250g_EP_01_WWW_02post-2733-1271484438.jpg I Thailand anno 2010

 

Hur förpackningen ser ut i Thailand i dag och var den finns, vet jag inte..

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alloure" tror jag den hette, portionsförpackningar med guldfärgat folielock, smakade inte mycket men gjorde att det blev lite mer macka i alla fall.

Är väl australiensiskt tror jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alloure" tror jag den hette, portionsförpackningar med guldfärgat folielock, smakade inte mycket men gjorde att det blev lite mer macka i alla fall.

Är väl australiensiskt tror jag.

 

Om det är Allowrie du menar så är det inte smör.

 

Det enda australiska i det är en bild av en känguru på paketet.

 

Den och de andra konstgjorda så kallade "smören" är inte smör, utan industriprodukter vi faranger skulle kalla margarin.

Margarin i farang-land är normalt gjort på vegitabila fetter men i Thailand kan dom använda vad som helst såsom transfetter utan att speca.

 

Det är KCG Corporation i Bangna utanför Bangkok som rör ihop Allowrie-sörjan.

Den består av diverse mättade industrifetter, skummjölk och kemikalier, såsom tvättmedel & antioxidationsmedel samt smak-estrar.

 

De små portionspaketen Allowrie kan passera som ok på en frukostbulle i en flygplansstol, men de större paketen smakar apa.

Använd inte i matlagning, då den svagt härskna och oljiga kemikaliesmaken slår igenom mer.

Det förstörde bl.a. ett bullbak med lussekatter för frugan.

 

Det är det som är anledningen att jag startade den här tråden, för att samla medlemmarnas erfarenheter och sortera ut de äkta och välsmakande smörsorterna som är tillgängliga i Thailand, från de konstgjorda illasmakande

.

Att det står "Butter" , "Real Butter" och liknande på samtliga paket betyder alltså inte att det är äkta smör..

 

Johan

 

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda australiska i det är en bild av en känguru på paketet.

 

Grundregel nr:1. Smörpaket med en känguru på paketet gåt fetbort !

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...