Jump to content
IGNORERAD

Härsket smör i Thailand? eller...


JohanB

Recommended Posts

Grundregel nr:1. Smörpaket med en känguru på paketet gåt fetbort !

 

Fritz..

 

Tillverkarens egna bilder på hemsidan från känguru-smörproduktionen... :nono:

 

w5t5-vert1.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var fan, tyckte det påminde om margarin i alla fall. Inte åt lätta hållet utan mer smörkaraktär än så.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, en kandidat till att spana efter:csm_OL_Butter_gesalzen_250g_EP_01_WWW_02post-2733-1271484438.jpg I Thailand anno 2010

Hur förpackningen ser ut i Thailand i dag och var den finns, vet jag inte..

Den till höger köpte jag på Central Supermarket i Pattis.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna grädde var perfekt för Jansson och köttbullar och får :meuh: :meuh: :meuh: :meuh: :meuh:   av  :meuh: :meuh: :meuh: :meuh: :meuh:av mig

post-3485-0-32212600-1419303154.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna grädde var perfekt för Jansson och köttbullar och får :meuh: :meuh: :meuh: :meuh: :meuh:   av  :meuh: :meuh: :meuh: :meuh: :meuh:av mig

attachicon.gifDSC07257.jpg

Köper samma men i små förpackningar om 2 dl

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du Jansson på anjovis Kenneth? Hittar ingen bra. Mvh Plan

Hade med mig från Sverige

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även Arlas grädde i Pattaya42b9c702bd00c9ea7e3144ac087a7d92.jpg

 

 

Här provat olika Whipping Cream men tycker det som funkar bäst är Cooking Cream i Thailand för de andra har skärt sig

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även Arlas grädde i Pattaya42b9c702bd00c9ea7e3144ac087a7d92.jpg

Köper Foremost whipping cream då den är färsk och billigare. Har aldrig haft några problem med att den skär sig.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst denna tråd har jag äntligen förstått varför det mesta "smör" som inhandlats i Thailand smakar skit. Idag när sista "smöret" tog slut, begav jag mig således med nyvunnen kunskap från MPR till Villa Market för att inhandla ett nytt smörpaket.

 

Efter nogrann genomgång av utbudet föll valet på Emborg, som nämnts här men som jag inte provat förut. "Made from delicious European churned cream" hävdas det på framsidan, made in Belgium står det i fin stil på baksidan. Ingredients: Cream & Salt (1,4%). Kändes tryggt. Dessutom extrapris, 109 Battingar. Ett första provsmak ger också klart  godkänt betyg.

 

Ska sätta den på hårdare prov under de närmsta dagarna, som pålägg tillsammans med julskinkan, samt som ingrediens i Blå Bands extrakryddade beasås :-). Hoppas det blir bra.

 

post-8552-0-29095900-1419592474_thumb.jp

 

 

p.s. I diskussionen om grädde säger jag som Seaserpent. Foremost funkar helt ok och är relativt billig.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst denna tråd har jag äntligen förstått varför det mesta "smör" som inhandlats i Thailand smakar skit. Idag när sista "smöret" tog slut, begav jag mig således med nyvunnen kunskap från MPR till Villa Market för att inhandla ett nytt smörpaket.

 

Efter nogrann genomgång av utbudet föll valet på Emborg, som nämnts här men som jag inte provat förut. "Made from delicious European churned cream" hävdas det på framsidan, made in Belgium står det i fin stil på baksidan. Ingredients: Cream & Salt (1,4%). Kändes tryggt. Dessutom extrapris, 109 Battingar. Ett första provsmak ger också klart  godkänt betyg.

 

Ska sätta den på hårdare prov under de närmsta dagarna, som pålägg tillsammans med julskinkan, samt som ingrediens i Blå Bands extrakryddade beasås :-). Hoppas det blir bra.

 

attachicon.gifemborg.jpg

 

 

p.s. I diskussionen om grädde säger jag som Seaserpent. Foremost funkar helt ok och är relativt billig.

samt som ingrediens i Blå Bands extrakryddade beasås :-)ja där hjälper inget smör i Småland till kan jag lova

Link to comment
Dela på andra sajter

samt som ingrediens i Blå Bands extrakryddade beasås :-)ja där hjälper inget smör i Småland till kan jag lova

 

För oss mindre begåvade i kökskonster, är halvfabrikat en underskattad hjälp på vägen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst denna tråd har jag äntligen förstått varför det mesta "smör" som inhandlats i Thailand smakar skit. Idag när sista "smöret" tog slut, begav jag mig således med nyvunnen kunskap från MPR till Villa Market för att inhandla ett nytt smörpaket.

 

Efter nogrann genomgång av utbudet föll valet på Emborg, som nämnts här men som jag inte provat förut. "Made from delicious European churned cream" hävdas det på framsidan, made in Belgium står det i fin stil på baksidan. Ingredients: Cream & Salt (1,4%). Kändes tryggt. Dessutom extrapris, 109 Battingar. Ett första provsmak ger också klart  godkänt betyg.

 

Ska sätta den på hårdare prov under de närmsta dagarna, som pålägg tillsammans med julskinkan, samt som ingrediens i Blå Bands extrakryddade beasås :-). Hoppas det blir bra.

 

attachicon.gifemborg.jpg

 

 

p.s. I diskussionen om grädde säger jag som Seaserpent. Foremost funkar helt ok och är relativt billig.

 

 

Kul att medlemmarna har nytta av tråden!!

Jag var själv och handlade ett paket Emborg på Makro i Nakhon Sawan i dag.

Har tidigare letat på BigC och Lotus m.m. här i stan, utan att hitta något riktigt smör, så Makro är de enda som har det i den här så gott som farangfria stan.

 

Tyvärr har man en påstämplad BästFöreDatum på ett år på Emborg!!  Det färskaste paket jag hittade var från April-2014!! med bäst före April-2015 

Det fanns också några paket från Mars (månaden alltså) Made in Belgium stod det på de här paketen också. .

 

Vid provsmakning smakade det mycket bra med en utpräglad äkta smörsmak, men det fanns en liten unken bismak.

Hyvlade jag av det översta skiktet med en osthyvel, så försvann bismaken på lagret under.

Alltså tror jag att den lite unkna smaken beror på att det är 8 månader gammalt och har oxiderat lite på ytan.

Tror det är 3 månader som gäller i Sverige? Nån som vet?.

 

Men slutbetyget är skyhögt över de syntetiska lokalt tillverkade typ känguru och orchidé "smören"

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen grädde så man kan vispa fram sitt egna smör? Men det kanske blir riktigt kort hållbarhet på det smöret...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen grädde så man kan vispa fram sitt egna smör? Men det kanske blir riktigt kort hållbarhet på det smöret...

jo visst finns det grädde ,bara att vispa upp så mkt du behöver

 

Är du nyfiken på hur man gör smör? Bästa sättet att ta reda på det är att göra det själv. Det är jätteenkelt och går fort – på tio minuter är smöret klart. Gör så här:

1. Häll ett par deciliter vispgrädde i en bunke.

2. Vispa grädden till ett fint skum. Fortsätt att vispa tills skummet faller ihop, blir grynigt och bildar smörkulor. Den fasta delen är själva smöret och den vätska som bildas kallas kärnmjölk.

3. Häll bort kärnmjölken och smaksätt smöret med lite salt.

4. Klart! Nu har du gjort ditt eget smör.

Smöret får en sötare smak än det du köper i affären. Vill du ha lite syrligare smak kan du smaksätta grädden med ett par matskedar filmjölk, naturell yoghurt eller matlagningsyoghurt. Då kommer mjölksyrabakterierna att syra smöret

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

post-5349-1419651637,41_thumb.jpg

Då vi har varit inom smör och grädde i denna smörtråd så vill jag ge uttryck om vilken mjölk jag gillar bäst i ord och bild.

Dairy Home ekologisk mjölk har bästa smaken! Lite dyrare ca 70 baht för 1.2 liter. Köpt hos Tops och deras avknoppningar.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tycker att detta smör är klart godast.

attachicon.gif008.JPG

Njaeä, du får naturligtvis tycka vad du vill men inte skulle jag ta chansen att steka renskav i det "smöret". ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, du får naturligtvis tycka vad du vill men inte skulle jag ta chansen att steka renskav i det "smöret". :wink:

 

Fritz..

 

Det används inte på stekplåten men är mycket gott på smörgåsen :nyam: .

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det används inte på stekplåten men är mycket gott på smörgåsen :nyam: .

 

Japp, köper samma på Makro!

 

Min dator verkar lite konstig för det första ordet i rubriken ser ut att vara delat i två dvs:

Här sket smör i Thailand? eller

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...