Jump to content
IGNORERAD

Damens son till Sverige!


jokasto

Recommended Posts

Hej alla !

Kanske ni kan hjälpa oss med en del funderingar.

Har lämnat in ut ansökan för Tjejens Son som idag varit på intervju på ambassaden i Bangkok.

Vad händer sen? Misstänker at alla papper skall till Norrköping för att sedan skickas till Uppsala där vi tillhör.  Men sen tid? Osv…

Någon som har erfarenhet som kan dela med sig ...

???   / Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen egen erfarenhet men har bekanta som tagit hit sina ungar och handläggningstiden har varit betydligt snabbare än när man sökte UT för sin partner. Så det är bara att vänta nån månad och sen ringa närmaste MIG kontor och fråga hur det går. :)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Förra sommaren när frugan åkte ner så hadde hon alla papper med sig, upp tiill ambasaden, vänta några veckor, tillbaka med grabben för ett litet samtal, sen så var det klart.

Tog endast några veckor.

Vilka papper du skall ordna är inga större problem för dig att finna ut på MG:s websida.

Hursomhelst så var det enkelt och snabbt att ordna med UT för barn.

Lycka till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Hej alla !

Kanske ni kan hjälpa oss med en del funderingar.

Har lämnat in ut ansökan för Tjejens Son som idag varit på intervju på ambassaden i Bangkok.

Vad händer sen? Misstänker at alla papper skall till Norrköping för att sedan skickas till Uppsala där vi tillhör.  Men sen tid? Osv…

Någon som har erfarenhet som kan dela med sig ...

???   / Johan

Det brukar inte ta sån lång tid, knappt 2 månader för min sambos son, om jag inte minns fel!  :rolleyes3:

Om du har "Ärendenr" från Amb. i Bangkok, underlättar det när du pratar med MIG i Norrköping.

Lycka till! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ordnade T för hennes son nere i Thailand helt själv, utan att jag behövde ha någon kontakt med MG i Nkpg, och det tog som sagt inte längre än 4-5 veckor.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar..  :thumbsup:

verkar som det skall kunna gå ganska fort iaf... Alla papper klara lämnade på ambaad i Bkk samt  intervju gjord nu 2 månader senare...

Bara att vänta på att Mig hör av sig.. har inte fått någott ärende nummer det var frugans syster som ordnade allt i Bkk och hur jag än förklarat att hon skulle be om Ärende nummer så.vi får vänta och se..

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Tack för alla svar..  :thumbsup:

verkar som det skall kunna gå ganska fort iaf... Alla papper klara lämnade på ambaad i Bkk samt  intervju gjord nu 2 månader senare...

Bara att vänta på att Mig hör av sig.. har inte fått någott ärende nummer det var frugans syster som ordnade allt i Bkk och hur jag än förklarat att hon skulle be om Ärende nummer så.vi får vänta och se..

Johan

:laugh: Det går säkert lika bra ändå!  :thumbsup:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Att ordna UT åt styvsonen gick smärtfritt trots att han var redan 19 år(trodde att MV kommer aldrig att bevilja för att han var redan myndig). Enda som var viktigt var att få biologiska faderns accpterande att ta barnen utomlands för att bosätta sig.

Annat var det för adoptivdottern. Frugan adopterade sin döde brors dotter som var då 3 år gammal. När adoptionshandlingarna var färdiga åkte till Sveriges ambassad i Bkk för att få turistvisum. UT tänkte vi ordna åt henne senare i Sverige. Eftersom jag är medborgare i annat nordiskt land  får anhöriga till EU/EES-medborgare söka UT i Sverge.

Personalen frågade om jag tänker söka UT för barnet i Sverige. Jag svarade "ja" som jag aldrig borde ha gjort. Det blev blankt nej till visumansökan och inga protester hjälpte. Dessutom de hävdade att man måste söka adoption via adoptioncentrumet men jag sa det behövs inte för att min fru är ensam adoptant av barnet. Det hjälpte inte heller. Det var bara lämna barnet hos sin farmor. Väl framme i Sverige kollade hos MV om jag hade gjort fel men icke det var ambassaden som hade handlat fel.

Adoptivdottern kunde komma senare med sin farmor till Sverige lagom till jul.

Svärmor hade möjlighet att stanna 1 år men åkte tillbaks efter 6 mån.

Nästa gräl blev med Försäkringskassan som nekade dottern barnbidrag fast hon hade fått sina 4 sista siffrorna till personnr.

Även de hävdade att vi hade inte adopterad via adoptioncentrumet så de kan inte acceptera nån fast mamman hade papper att hon hade adopterad brorsdottern ensam i Thailand ocj jag hade endast skrivit mitt medgivande för adoptionen(obs. jag ej som medadoptant). Kontaktade en jurist som konstaterade att FK handlat fel. Han lovade att ringa till FK och påpeka att de handlade fel. Även jag ringde att de får skicka svar skriftligt att de vill inte ge barnbidrag så att jag kan överklaga ärendet till länsrätten.

Nästa dag fick svar att barnbidraget är beviljad. Fattar inte varför FK gör så, är de så okunniga där eller gör de det här bara för att jävlas. Misstyänker själv det senare alternativ. Kan bara tänka mig hur många som går miste om sina rättigheter bara för att de kan inte språket.

Nu är hon 10 (fyller 11 i november).

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...