Jump to content
IGNORERAD

En tågresa från öst


Kenneth4618

Recommended Posts

Har kollat en intressant tv serie på TV2 tisdagar 22.55 med repris fredagar 09.30

Första var från Vietnam och gårdagens Kambodia (se reprisen nu på fredag eller banda)  Tycker den är mycket sevärd

http://dmb.ur.se/mb/...eetxt=&x=32&y=6

Den 3:e februari blir det från Thailand

[table]  [tr] [td][/td] [td] En tågresa från öst  Samhällsreportage. Del 3 av 13.

Thailand - Storstaden kallar.

Filmaren Rob Hof pratar med resenärer på tågresor mellan Vietnam och Balkan.

Thailändarna berättar hur svårt det är att lämna hemorten och familjen på jakt efter en bättre framtid i storstaden. En buddhistmunk kallar de resande för vingbeklädda. Och han menar att de som inte reser har svansar.

Från 2008[/td][/tr][/table]

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

NU!!!!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag vad jag ska bli när jag är stor!  Tuttmassör :yes:   i Thailand :whistle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ett bra program. En och annan katoey också... varav två jag inte kunde identifiera förrän fru Chang nästan omedelbart meddelade att det faktiskt förhöll sig så ;-) Undrar hur hon så snabbt kan se det? Eller kanske hon har viss hjälp av hur dom uttrycker sig på thailändska?

Lite rörande att se att många intervjuade Isaanbor egentligen inte vill åka till Bangkok, men dom måste. Speciellt damen som började gråta efter att ha förklarat...

Jag gillade munken på tåget. "Gör vad du själv tycker är rätt, och strunta i vad andra säger om det!" Tummen upp från mig!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, den gamle munken va en skön snubbe! Reser man får man vingar. Annars får man svans. Eller hur

det nu var han uttryckte det. Speciellt hans avslutingsord "Man måste välja själv vilken väg man vill gå"

kommer jag ta med mej från detta program.

Självklart så uppmärksammade jag vilka 'damer' i programmet som var katoeyer... ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

nån som kan lägga ut denna på piratebay? tänkte ladda ner den så tjejen kan se den när hon kommer hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

[table]  [tr] [td]Kanal[/td] [td]SVT2[/td] [td]svt2.png

[/td][/tr] [tr] [td]Program[/td] [td]En tågresa från öst[/td][/tr] [tr] [td]Sändningsdatum[/td] [td]17 Februari 2009[/td][/tr] [tr] [td]Sändningstid[/td] [td]22:55 - 23:45[/td][/tr] [tr] [td]Beskrivning[/td] [td]Samhällsreportage. Burma - bakom stängda dörrar. På sin tågresa genom Asien har den brittiske filmaren Rob Hof tagit sig till Burma och Bangladesh. Burma är ett av de mest diktatoriska samhällena i vår tid och i Bangladesh tystas all form av oliktänkande. Detta avspeglar sig under tågresan då invånarna verkar ha lärt sig att skydda sig genom att vara tysta. Från 2008. Del 5 av 13. Medverkande: Rob Hof.[/td][/tr][/table]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har tyvär missat denna serie, som verkar vara sevärd enligt era beskrivningar.

Går den fortfarande?

Att folket i Isaan  motvilligt lämnar hembyarna och tar jobb i bl.a Bangkok känner jag mycket väl till.

Dom dagar som bilarna kommer och hämtar familjemedlemmar för avresa är sorgliga, både för dom som tvingas resa och för resten av familjen som blir kvar.

Jag lider med dom varje gång jag ser en full "pick up" lastad i två våningar med folk och ris på väg söderut genom Isaan.

Jag har skrivit det tidigare i andra inlägg, att jag inte tror att det är många som skulle lämna livet i Isaan om det bara fanns ett alternativ som gjorde det möjligt för dom att stanna kvar.

Men den sammanhållning som Isaanborna har både i Bangkok och utomlands är fantastisk, och gör nog tillvaron lite lättare för dom som inte kan stanna kvar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Visst är serien sevärd, och det är väl några avsnitt kvar. Fast det är ju en tågresa från Vietnam till Europa som skildras och igår kom man fram till gränsen mellan Bangladesh och Indien. Så något mer från Thailand och grannländer blir det förstås inte.

För övrigt en deprimerande skildring av Burma. I andra länder pratade folk på tåget villigt med reportern, i Burma vad det tydligen ingen som ville säga något. Utom några oppositionella som reportern fick söka upp i hemlighet. Rädslan för regimen och deras informatörer är stor.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

gårdagens program (genom Burma) går i repris på fredag 9.30 i skolradion TV1.

Ett mycket bra program där intressanta människor får prata ut ur hjärtat och utan att någon flamsig programledare ska göra sig lustig. Just "Burma-programmet"  var inte lika pratsamt som de tidigare då de stackarna inte törs prata. Förra veckans program (genom Malysia) tänkte jag att det är nog inte så intressant, thailandsfrälst som jag är. Dock hade jag bandat och det var tur annars hade jag missat den charmiga malaysiska flickan  (25) som berättade om sig själv, att hon var singel och sökte en man, kunde gärna vara från utlandet, kunde faktiskt vara TV-reporten sa hon på malay "han förstår inte vad jag säger". Mellan varje mening tittade hon mer och mer kärleksfullt och giftassugen på reporten. Helt underbart.Phuket 18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag får kolla på dom programm som är kvar då.

Ja i Burma är nog rädslan stor, jag har själv inte åkt dit p.g.a regimen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förra veckans program (genom Malysia) tänkte jag att det är nog inte så intressant, thailandsfrälst som jag är. Dock hade jag bandat och det var tur annars hade jag missat den charmiga malaysiska flickan  (25) som berättade om sig själv, att hon var singel och sökte en man, kunde gärna vara från utlandet, kunde faktiskt vara TV-reporten sa hon på malay "han förstår inte vad jag säger". Mellan varje mening tittade hon mer och mer kärleksfullt och giftassugen på reporten. Helt underbart.Phuket 18.5 :wai:

Håller med! Själv hade jag nog inte bangat. Hon var riktigt charmig. :yes:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Såg avsnittet med resan genom Burma, men missade ju avsnitten före det.

Synd för det verkar vara en bra serie.

Spännande att höra "vanligt" folk berätta om sina liv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Spännande att höra "vanligt" folk berätta om sina liv.

Mvh Isan Lover

Tycker det skulle vara mera spännande att höra "ovanligt" folk (vad det nu är) att berätta om sina liv.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyckats se programmet där dom åker genom Thailand samt det från Malaysia. Kan inte säga annat än att det var mycket bra och intressanta program. Till skillnad mot det mesta som visas från regionen på svensk tv.

Missade dock programmet från Burma, var för trött för att orka stanna uppe tills det började.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tack Fager great.gif för du friskade upp mitt minne jag missade hela serien när den gick och hittade inte vad man kunde se den på webb tv då.

Tyvärr visar inte SvtplayUR serien i sitt urval.

Men jag hittade en webb tv kanal som visar hela serien.

Trails from the East all episodes

Mycket Nöje

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...