Jump to content
IGNORERAD

Mottagarbankens avgift - Kasikornbank vs ICA


ernst

Recommended Posts

Ica banken tar 125 SEK om man avsändaren skall stå för mottagarensavgift. Mailade KASIKORNBANK ifall det skulle löna sig att mottagaren står för avgifterna och fick nedanstående svar:

Please kindly be informed that to transfer money from abroad, you can contact any bank worldwide. We would like to recommend you the most and widely accepted method, which is SWIFT Transfer. The transferor has to contact and give the following information to the bank.

1.Bank’s name, which is KASIKORNBANK PCL, and the name of the branch you would like to transfer money to 2.Full name of the account of the beneficiary 3.The account number of the beneficiary 4.SWIFT CODE of KASIKORNBANK, which is “KASITHBK”

5.Any Special Command (if any)

To transfer funds from overseas, the correspondent bank will charge the sender of funds; the charge rate will depend on the conditions of the correspondent bank. The beneficiary will also be charged by KASIKORNBANK on the rate of 0.25% of the transferred amount (minimum 200 baht and maximum 500 baht)

Domestic , Bahtnet, Lease line

To transfer money to branches outside Bangkok and vicinity, there will be additional fees, which are leased line fee of 20 baht per transaction, and 10 baht for each 10,000 baht transferred (minimum 10 baht and maximum 750 baht).

Om jag tolkar det rätt så borde det vara bättre att mottagarebanken står för kostnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

Jag skickade med skandiabankens internettjänst till tjejen för ett tag sen, jag skickade 20000 bath och jag skrev att jag ska stå för alla kostnader, men när hon fick pengarna till sitt konto fick hon bara ca 16000 bath, verkligen irriterande, hur i helvete kan dom ta en avgift på 4000 bath?

Och säg nu inte att tjejen ljuger för jag har sett själv på hennes konto att det är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skickade med skandiabankens internettjänst till tjejen för ett tag sen, jag skickade 20000 bath och jag skrev att jag ska stå för alla kostnader, men när hon fick pengarna till sitt konto fick hon bara ca 16000 bath, verkligen irriterande, hur i helvete kan dom ta en avgift på 4000 bath?

Och säg nu inte att tjejen ljuger för jag har sett själv på hennes konto att det är så.

Var det Kasikornbank? Kan tänka mig att någon på banken kanske tar ut lite extra avgifter?

Skickade 10.000 bath som WesternUnion lyckades få till det till 9999,99 bath och mottagaren fick betala 1bath för att få ut 10.000 bath.  Men niorna var bra så mottagaren accepterade :agree:

Så frågan är om mottagaren inte får alla sina pengar att man kan göra reklamation på avsändare banken om man betalar alla avgifter istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Kan vara värt att kolla med den bank som du för över pengarna från vilken valuta som är bäst. Enligt Swedbank så var det bäst att ange ett belopp i SEK för överföring till Thailand än att välja ett belopp i THB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Hej,

Jag har skickat pengar från Skandiabanken till mitt eget konto i Kasikornbank.

Kasikorn Bank tar alltid 100 Bath på en transfer från Utlandet.

Jag har skickat vid flera tillfällen och det har alltid kostat 100 Bath hos Kasikorn bank. Det har dragits direkt från mitt konto.

Paypal till Kasikornbank tar 7 dagar och är 100% gratis.

Mvh

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skickade med skandiabankens internettjänst till tjejen för ett tag sen, jag skickade 20000 bath och jag skrev att jag ska stå för alla kostnader, men när hon fick pengarna till sitt konto fick hon bara ca 16000 bath, verkligen irriterande, hur i helvete kan dom ta en avgift på 4000 bath?

4000 THB  :surprised:

Skickar själv alltid via Skandiabanken och den enda kostnaden belastar mottagarkontot med 100 THB.

Ta och kolla upp det där ordentligt för det läcker uppenbarligen rejält någonstans. Jag tycker att Western Union tar hutlöst betalt, men här ligger ju även dom i lä.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har ett tips som jag kör. Skaffa ett ICA Maestro online kort, årskostnad 230 kr . Som ni ger eller skickar till tjejen och uppger koden. Sen sätter ni in önskat belopp och vips så kan hon plocka ut pengar på närmsta ATM med symbolen Maestro. Jag har precis skickat ett och det funkar iallafall för oss.

Och man slipper alla avgifter. Och man kan endast få ut de pengar som man satt in , varken mer eller mindre. Detta är ju mycket klokt  om man nu inte litar på sin  käresta till 100%. Vilket jag hoppas ni inte gör åtminstone vad gäller nyfunnen kärlek till en tjej som är bra mycket fattigare och med dom plikter och skyldigheter dom känner till sin familj.

Kortet liknar ju mest ett sånt där förstagångs bankomatkort som ungdomar får.

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden för en fråga.. jag tänkte öppna ett bankkonto när jag var nere förra året. Siam Bank var det och för att öppna ett konto var jag tvungen att ha mitt arbetstillstånd med mig. Är det verkligen så på alla banker i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag lånar tråden för en fråga.. jag tänkte öppna ett bankkonto när jag var nere förra året. Siam Bank var det och för att öppna ett konto var jag tvungen att ha mitt arbetstillstånd med mig. Är det verkligen så på alla banker i Thailand?

2007 bodde jag hos Håkan på La Chiquita, Soi Buakao, skrev mig där med Håkans välsignelse. Gick till Immigrations i Jomtien soi 5 för att registrera boendet. Åkte till Bangkok Bank och visade upp adressen och fick öppna ett konto med VISA. Men jag fick inte öppna Internetkonto. Måste tydligen ha ett 3-månaders Visum.

:wai:   gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

skickar ni via internetbanken då? det var första gången jag skickade.

Hon har siam commercial bank

Vad skriver ni när ni skickar på följande ställen, kanske jag som gjorde fel.

Belopp skrev jag 20000 thb men det finns ju även usd att välja på.

Sen på meddelande till mottagande bank, vad väljer ni där?

Och sen riksbankskod, vad väljer ni där?

Och sen till sist meddelande till kontoinnehavaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Changmai...jag skickar bara SEK,har märkt att jag får bättre kurs då,meddelande till banken:gift sen vet jag inte om du menar SWIFTN:r eller vad,jag har Kasikornbank,vet inte om du blev något klokare eller..Mvh Måne PS mottagarbanken betalar(tar kostnaden för överföringen,brukar kosta 100-200 bath)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har betalat till  15-20 olika länder, via iban konto, jag har Swedbank

jag får  betalt från lika många, det mesta jag betalt i avgift är 60 kr,

jag betalar altid i Svenska kr,växlar i motagarens bank och valuta,

M.V.H

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

när jag går in på utlandsbetalning så finns ju inte ens sek att välja på, bara usd eller thb.

meddelande till banken finns ju en rullgardinslista med följande

318001incomes and transfers

318002 services

318003freight expenses

318011travelling expenses

318015medical expenses

318017credit card expenses

318023telecommunication

318034rent of property

318039 income

318060investments

318075securities investment

318082borrowing

318089 loan

på riksbankskod finns ju också en rullgardinslista

101 varuexport/varuimport

221 kontokortsbetalningar

223 övriga reseutgifter

302 liv och pensionsförsäkring

462 övriga tjänster

560 övriga transferreringar

681 amortering av lån från utlandet

683 lån till utlandet

712 bostad/tomt i utlandet

793övriga kapitaltransaktioner

881 ränta på lån från utlandet

swiftadressen vet jag, det är inte det jag menar.

meddelande till kontohavaren skrev jag också gift

sen finns ju en rad där det står specifikation också

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

Jag brukar välja den första i din lista, incomes and transfers.

riksabankskoden brukar jag ta 560, såvida du inte för över av någon annan orsak än att tjejen ska få stålar.

Meddelande till kontohavaren kan var vad fan som helst. Är det nyår så blir det gott nytt år eller songkran så blir det glad påsk eller nåt.

Det smartaste är väl att skaffa ett konto i skandiabanken eller ica och skicka ner ett kort så slipper ni väntan på stålarna.

mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs inget 3 månadersvisa. Räcker med pass och att du skriver en adress du bor på.

Funkar det inte på första banken så går du bara till nästa. Även Internetbank på ex. Kasikorn bank.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

ernst

vart hittar du koden på den sidan? nån som kan bekräfta vilken som gäller? nån som skickat förut.

spelar det nån roll vart hon bor eller är det samma swift för alla kasikorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ernst

vart hittar du koden på den sidan? nån som kan bekräfta vilken som gäller? nån som skickat förut.

spelar det nån roll vart hon bor eller är det samma swift för alla kasikorn?

När man tar ENG så får man på engelska och då ska följande komma upp (contact us)

[table]  [tr] [td]Address : [/td] [td]1 Soi. Kasikornthai Ratburana Road Bangkok 10140 [/td][/tr] [tr] [td]Telephone: [/td] [td]0-2888-8888 [/td][/tr] [tr] [td]Telefax : [/td] [td]0-2888-8882 [/td][/tr] [tr] [td]Telex : [/td] [td]81159 KBANK TH, 82542 KBANK TH, 84749 KBANK TH

[table][tr] [td]SWIFT: [/td] [td]KASITHBK[/td][/tr] [tr] [td]e-mail: [/td] [td]info@kasikornbank.com[/td][/tr] [tr] [td]website : [/td] [td]www.kasikornbank.com[/td][/tr] [tr] [td][/td][td]

Location of KBANK Headquarter

[/td][/tr][/table][/t][/t]

Swift är samma för banken med största sannolikhet, sen när du skickar pengar så väljer du vilken bransch dvs vilket kontor som mottagaren har kontot på. Så Kaiskorn HQ vet vart de ska skicka pengarna till.[/td][/tr][/table]

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

vart väljer du bransch/kontor då? finns inget ställe att välja det på när man skickar via skandiabanken på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte tala om vilken kontor man vill skicka till. SWIFT-koden gäller huvudkontoret, och kontonumren är unika för banken inom Thailand så pengarna hamnar rätt till slut.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det,lyssna på Herr Chang,han har rätt igen  :good: om inte kan ni skicka till mitt konto på Kasikorn  :crazy:   Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...