Jump to content
IGNORERAD

Svenska träd i Thailand?


Rospigg

Recommended Posts

Vid något tillfälle har jag funderat på att ta med en trädplanta till Thailand, som ett vårdträd, t.ex. en ek, lönn eller björk. Är det överhuvud taget möjligt att få dem att växa med tanke på klimatet och värmen, men även insekter? Är det lagligt eller ens lämpligt då det med tiden kan påverka den inhemska floran?

Finns det någon som har erfarenhet av detta, kanske genom att ha tagit med en blomväxt från Sverige till trädgården i Thailand?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också gärna villa ha något svenskt trädslag nere i Thailand men jag rekommenderar inte att själv ta med något dit.  Det lär inte bara följa med en trädplanta när du tar med en trädplanta med lite jord... Du skulle kunna testa med frön visserligen, mycket mindre risk att man då får med sig annat än trädet.  Träd är lite trögare vad gäller fortplantning än vad t.ex. kaniner är men skulle de trädet eller busken stormtrivas (får inte vara tall eller gran som träffat Gudrun då ;) ) så kan det bli en mycket stor ökning när trädet väl fortplantar sig. Kan dock nog vara svårt för många trädslag att trivas i Thailand men jag har dock sett björk i Sydafrika så möjligheten finns.

Lagligt är det nog inte heller om du försöker smyga med det. Man kan säkert få tillstånd. Thailand har lite friare importregler vad gäller t.ex. djur än vad Sverige har.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr R O Sprigg, bland di svenska trädarterna så är nog julgranen den som har störst förutsättningar att trivas, prova gärna med en i plast.

[move]

Julgransuppfödaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...