Jump to content
IGNORERAD

Köpa Vattenbuffel :-)


Peolito

Recommended Posts

Jaha nu fick jag hörta av frugan att hon vill sälja årets risskörd och köpa en vattenbuffelkalv eller två för priset. Det ska ge ett hyggligt överskott när man säljer den som vuxen. Dessutom så blir det mindre och mindre jobb att skörda ris då man använder maskiner.

 

Någon som har koll på priser för tjurkalv och pris per såld vuxen tjur?

 

 

:-) Hoppas inte vattenbuffeln blir sjuk.

 

 

Tur man ska på julölsprovning idag och trösta sig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    12

  • micke isaan

    6

  • Peter Hultgren

    5

  • erkki

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jaha nu fick jag hörta av frugan att hon vill sälja årets risskörd och köpa en vattenbuffelkalv eller två för priset. Det ska ge ett hyggligt överskott när man säljer den som vuxen. Dessutom så blir det mindre och mindre jobb att skörda ris då man använder maskiner.

 

Någon som har koll på priser för tjurkalv och pris per såld vuxen tjur?

 

 

:-) Hoppas inte vattenbuffeln blir sjuk.

 

 

Tur man ska på julölsprovning idag och trösta sig med.

För länge sedan var det bra att sälja vattenbufflar. När maskinerna började ta över blev det en sämre affär. Men det var en 5-6 år sedan jag senast hörde nått om det och vet inte hur det är idag. Men lever hon i risbyn vet hon förmodligen vad som gäller. Vore det inte bättre att använda pengarna för att gå över till andra grödor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte sponsra henne med en traktor ? Man ska tydligen kunna göra väldigt bra pengar när man äger sin egna traktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag skulle använt pengarna till att låna ut pengarna och få rismark som man får använda i säkerhet.

Hyfsad avkastning och man får tillbaka alla pengar.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

För länge sedan var det bra att sälja vattenbufflar. När maskinerna började ta över blev det en sämre affär. Men det var en 5-6 år sedan jag senast hörde nått om det och vet inte hur det är idag. Men lever hon i risbyn vet hon förmodligen vad som gäller. Vore det inte bättre att använda pengarna för att gå över till andra grödor?

Nej hon lever i Fruängen :-). Hon vill hjälpa en bror med familj nu när det är svårare med jobb och brorsans ena knä har rasat.

Tror inte det är en vanlig vattenbuffel modell grå utan en gul variant. Det ska gå att tjäna ca 30.000 baht efter två år när den säljs men vad vet jag.

Det verkar fungera i Chiang Rai iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte sponsra henne med en traktor ? Man ska tydligen kunna göra väldigt bra pengar när man äger sin egna traktor.

Nja känns inte riktigt bra. Thaiarna är lite kassacpå att vårda maskiner som någon annan äger.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej hon lever i Fruängen :-). Hon vill hjälpa en bror med familj nu när det är svårare med jobb och brorsans ena knä har rasat.

Tror inte det är en vanlig vattenbuffel modell grå utan en gul variant. Det ska gå att tjäna ca 30.000 baht efter två år när den säljs men vad vet jag.

Det verkar fungera i Chiang Rai iaf.

Snällt av dig att hjälpa till men deras vint prognos ska du nog ta med en klackspark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag skulle använt pengarna till att låna ut pengarna och få rismark som man får använda i säkerhet.

Hyfsad avkastning och man får tillbaka alla pengar.

Erkki

En bra idé men frugan vill hjälpa en bror så han har något att göra som inte är för tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra idé men frugan vill hjälpa en bror så han har något att göra som inte är för tungt.

Har dom nån form av stall så kan dom odla svamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snällt av dig att hjälpa till men deras vint prognos ska du nog ta med en klackspark.

 

Jag tror som du och vad är 30.000 på 2 år.

 

Bygg höns- och grishus i stället så har de ägg, kyckling och fläsk.

Är de intresserade av att arbeta lite så går det att utöka besättningen och tjäna några baht på det utöver maten man får på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom nån form av stall så kan dom odla svamp.

Ja han ska odla svamp efter att ha skördat riset nästa vecka. Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som du och vad är 30.000 på 2 år.

Bygg höns- och grishus i stället så har de ägg, kyckling och fläsk.

Är de intresserade av att arbeta lite så går det att utöka besättningen och tjäna några baht på det utöver maten man får på bordet.

Föreslog det men grisfarm luktar för mycket och kycklingfarm är för dålig lönsamhet säger dom.
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra idé men frugan vill hjälpa en bror så han har något att göra som inte är för tungt.

Tja,

Av alla jobb så tror jag ris är det lättaste, max 2 mån. Jobb/år.

Samt att alla kan detta och har björnkoll på ev. Vinster.

30000-inköp(ca 4000)stämmer bra, men de har glömt jobbet under 2 år...

Ge dom tusen bath/mån så kan de lägga ner dessa planer...

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

En buffel ger inte mer än max 20.000b som vuxen, så mellanskillnaden från att köpa en kalv till vuxen blir nog hälften.

 

Vi köpte vita tjurkalvar av dessa med hängpung i halsen för 8000b och kunde sälja 18 månader senare för 14.000b.

 

 

Thai brukar ju räkna med slutpriset som ren vinst när falangen betalt, ingen återbetalning av inköpet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jaha nu fick jag hörta av frugan att hon vill sälja årets risskörd och köpa en vattenbuffelkalv eller två för priset. Det ska ge ett hyggligt överskott när man säljer den som vuxen. Dessutom så blir det mindre och mindre jobb att skörda ris då man använder maskiner.

 

Någon som har koll på priser för tjurkalv och pris per såld vuxen tjur?

 

 

:-) Hoppas inte vattenbuffeln blir sjuk.

 

 

Tur man ska på julölsprovning idag och trösta sig med.

Nej Nej Nej  Inte lyssna på såna helvetes dumma förslag..   Köp en Kubota istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Nej Nej  Inte lyssna på såna helvetes dumma förslag..   Köp en Kubota istället

Tja,

Håller med, men byt ut Kubota mot Ford, New Holland eller John Deere.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

klart som fan man ska ha en vattenbuffel om nu flyttlasset går i framtiden, gillar dom skarpt, lite grisar å höns funkar med

helt klart ett trevligt och givande liv efter allt båtåkande . där har jag bara lyckats ha en apa ett par månader innan vi

skulle gå till staterna.  skepparn kom och sa att det är bäst jag gör mej av med den för tullen

skulle tagit den till karantän, och då får du nog stanna ett par år för att betala av det sa han. . Näää månskensbonde i

Isaan tror jag skarpt på... å går inte det så får det bli Pattaya och apor igen :haha: . .. förlåt ts jag spårade ur en aning :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har detta spännande köp tagit en ny vändning. Frugan som är djurvän etc har haft mardrömmar om slaktade vattenbuffel kalvar så nu vill hon inte köpa det.

Jag sade inte emot :-)

Men saken kanske tar ny vändning. Återkommer isf

Trevlig Måndag

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hultgren

Min Ann har 6st bufflar, de var 10 från början men "vi" sålde 4 för ett par månader sedan. Fick ca.120 000 för dem. Har dem kvar enbart för
att mormor o morfar ska ha lite sysselsättning. De gillar att sitta ute vid farmhuset och se efter bufflarna.

 

//Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hultgren

Min Ann har 6st bufflar, de var 10 från början men "vi" sålde 4 för ett par månader sedan. Fick ca.120 000 för dem. Har dem kvar enbart för

att mormor o morfar ska ha lite sysselsättning. De gillar att sitta ute vid farmhuset och se efter bufflarna.

 

//Peter

post-10698-0-57445400-1416214202_thumb.j

post-10698-0-61777300-1416214264_thumb.j

post-10698-0-31720400-1416214307_thumb.j

post-10698-0-72265900-1416214447_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju lite mer välgödda ut än dom jag råkat ut för i Isan i alla fall. Tja, dom i Kambodja ser lika eländiga ut. Olika raser kanske...

Magra spektakel som det inte verkar finnas nåt att käka av.

 

Men det är nog inte vattenbuffel jag sett. Ser mer ut som... tja, jag vetefan vad... vandrande skelett.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Hultgren

Ser ju lite mer välgödda ut än dom jag råkat ut för i Isan i alla fall. Tja, dom i Kambodja ser lika eländiga ut. Olika raser kanske...

Magra spektakel som det inte verkar finnas nåt att käka av.

 

Men det är nog inte vattenbuffel jag sett. Ser mer ut som... tja, jag vetefan vad... vandrande skelett.

Äkta Isan vattenbufflar från Paeng Si, de du sett måste vara någon av korna de har, ser ut som vandrande skelett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...