Jump to content
IGNORERAD

Vaccin mot denguefeber !


S m i l e 1

Recommended Posts

Forskningen för att ta fram ett vaccin mot denguefeber har pågått länge och nu har en ny framgångsrik studie publicerats. Den visar att det finns hopp för ett nytt vaccin.

 

Mia Eriksson Holst befann sig på ett hotellrum i Hong Kong, på väg hem från Thailand 2011, när symptomen slog till.

– Jag hade en fruktansvärd huvudvärk, som inte var normal. Jag kunde knappt öppna ögonen. Jag gick in i badrummet och där fick jag så stora magsmärtor att jag föll ihop på golvet, säger hon.

Väl hemma i Sverige visade proverna vad Mia Eriksson Holst misstänkte, hon hade fått denguefeber, även kallad benbrytar-feber.

– Det gör så otroligt ont, så där rakt in i skelettet. Det är en väldigt jobbig smärta, säger hon.

Blivit vanligare

Med sjukdomen kom också 30 dagars feber, åtta veckors hostande, enorm trötthet och karaktäristiska utslag i form av ett rutnät på kroppen.

Denguevirus sprids via myggbett, framför allt i tropiska områden. Sjukdomen har blivit allt vanligare och har spridits runt jorden.

Runt 150 svenskar anmäls smittade efter utlandsresor, främst de som varit i Thailand, varje år. Men många är smittade utan att veta om det, eftersom sjukdomen inte behöver vara allvarlig. Många hinner därför tillfriskna innan de kommer hem.

20.000 barn i ny studie

Det finns inget botemedel mot denguefebern, men man har länge forskat för att ta fram ett vaccin.

En ny studie, gjord med drygt 20.000 barn i Latinamerika, som publicerats i ”The New England Journal of Medicine” ger hopp om ett nytt vaccin.

– Det här är bland de viktigaste sjukdomarna vi har kvar, som vi inte har ett vaccin mot i dag. Förhoppningsvis kan man ta det här vaccinet hela vägen nu, vilket har varit väldigt svårt när man jobbat med det här tidigare, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Myggsprej viktigt

Än så länge finns vaccinet alltså bara på försöksstadiet och det handlar sannolikt om några år innan det kan finnas på marknaden.

Mia Eriksson Holst bor växelvis i Thailand och märker av en ökning av denguen.

– Efter det här är vi, hela familjen, väldigt strikt. Myggsprej, kläder och myggnät, det är ju det man kan göra.

 

 

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att komma ihåg, den myggan finns bara i fuktig miljö, är nästan bara aktiv dagstid så att befinna sig i torrt klimat, exempelvis på kustområden och att inte vara oskyddad i bushen ger en betydligt säkrare tillvaro, myggstift eller spray om man sku ut i bushen, gärna långärmat o tunna långbyxom om man ska på "safari".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att komma ihåg, den myggan finns bara i fuktig miljö, är nästan bara aktiv dagstid så att befinna sig i torrt klimat, exempelvis på kustområden och att inte vara oskyddad i bushen ger en betydligt säkrare tillvaro, myggstift eller spray om man sku ut i bushen, gärna långärmat o tunna långbyxom om man ska på "safari".

Hej

Räknas Patong Beach i Phuket till kust o torrt ?

Jag fick iallafall denna feber där för ganska exakt 3 år sedan, med sjukhus visstelse i 1 vecka.

Damerna var ganska fuktiga iochförsi.

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Räknas Patong Beach i Phuket till kust o torrt ?

Jag fick iallafall denna feber där för ganska exakt 3 år sedan, med sjukhus visstelse i 1 vecka.

Damerna var ganska fuktiga iochförsi.

Puman

Du fick den knappast på beachen utan förmodligen någon annan stans, du kanske hade paus mellan ligga på beach och ligga på brud!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkraste stället att vara i Thailand för att undvika malariamygga är att vara i Kungliga världsstaden Bangkok. Det är så skitigt i vattendrag

och klonger där så myggan drar vidare för att lägga ägg.någon annan stans
Jag läste denna info på svenska smittskyddsinstitutets sidor--- för några år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick den knappast på beachen utan förmodligen någon annan stans, du kanske hade paus mellan ligga på beach och ligga på brud!

 

Hej 

 

Men jag hade ju kondom, men det skydda visst inte mot allt elände.

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 

 

Men jag hade ju kondom, men det skydda visst inte mot allt elände.

 

Puman

det krävs en stor kådis för att skydda mot denguefeber! :wink: 

Link to comment
Dela på andra sajter

det krävs en stor kådis för att skydda mot denguefeber! :wink: 

Sopsäck med skyddsvantar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt det där om att man kanske inte ens märker det första gången.

 

Hur vet man då om att man fick dengue?.

 

Jag går då fan inte och testar mig för allt när jag kommer hem till Sverige. Skulle få stå i kö tills det var tid för nästa resa antar jag.

 

"hej, jag har varit till Thailand en sväng, och nu vill jag att ni testar mig för allt". Tror inte min VC skulle prioritera mig då.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

det krävs en stor kådis för att skydda mot denguefeber! :wink: 

Nädå, en liten en. Problemet är att få den på myggans/myggornas snabel eller vad det nu skall kallas.

Stickverktyg, näbb... har inte funderat på det tidigare. Slår bara ihjäl dom... Det fungerar åxå, fast nu har jag fått lite bett.

 

Om det är löss eller mygga eller nåt annat vet jag ju inte. Kanske skall sluta slumma i Kambodja. Men billigt, 0$ natten.

Tja, då kanske jag fick dengue på köpet eller nåt annat otrevligt. Men snål som jag är så testade jag i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt det där om att man kanske inte ens märker det första gången.

 

Hur vet man då om att man fick dengue?.

 

Jag går då fan inte och testar mig för allt när jag kommer hem till Sverige. Skulle få stå i kö tills det var tid för nästa resa antar jag.

 

"hej, jag har varit till Thailand en sväng, och nu vill jag att ni testar mig för allt". Tror inte min VC skulle prioritera mig då.

Nja, det är inte riktigt rätt uppfattat, nog fan märks det och att fåveta att man haft det hjälper föga då det i alla fall inte ger någon immunitet, möjligen ger det detta i några månader men det är individuellt.

Det förekommer uppgifter om att äldre och unga drabbas lindrigare (inte utan undantag) och därifrån har forskningen utgått, gamla celler och icke utvecklade som skulle vara mer resistenta, hoppas innerligt att dom kommer fram med detta för är det något i livet jag inte vill ha repris på så är det detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är inte riktigt rätt uppfattat, nog fan märks det och att fåveta att man haft det hjälper föga då det i alla fall inte ger någon immunitet, möjligen ger det detta i några månader men det är individuellt.

Det förekommer uppgifter om att äldre och unga drabbas lindrigare (inte utan undantag) och därifrån har forskningen utgått, gamla celler och icke utvecklade som skulle vara mer resistenta, hoppas innerligt att dom kommer fram med detta för är det något i livet jag inte vill ha repris på så är det detta!

 

Ok, satt just och glodde på mina bett. Det visar väl sig om det var en sån mygga eller inte. Dom bilder jag sett liknar inte alls dom jag mosat i alla fall. Men då var det ju mest svarta fläckar kvar.

Så kanske lite svårt att artbestämma nåt från det.

 

Hur utbrett är det i Kambodja? Thailand har jag väl hört talas om att det kommer hem lite folk som har fått dengue. Men det kanske inte är lika många som åker till kambodja så det blir lite missvisande.

 

Har väl sett en eller två baranger på dom sista två dagarna nu. Men även riverside i PP vid festen som var häromsistens så var det inte så förkräckligt många om jag jämför med tex Pattaya på en vanlig dag.

 

Slutade med DEET för jag får utslag av det. Kläder går ju knappt att ha på sig här heller. Lite för varmt för mig i alla fall om jag skall pälsa på mig.

 

Så ett vaccin mot dengue, och ett annat medel mot dom jäkla myrorna som förpestar min tillvaro skulle ju vara kul. Nu kör jag med tejp (mot myrorna). Myggen slår jag bara ihjäl.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Chrille Columbus

Snubblade på en nyhet  om vaccin mot dengue , ett  vaccin har tydligen blivit godkänt i Mexico går allt bra så kanske det kommer fram bra vaccin på fler marknader men tyvärr så ger vaccinet inte så jättebra skydd som man hoppats på från början men får nog ses som ett framsteg trots allt.

http://indianexpress.com/article/explained/dengvaxia-dengue-vaccine-delhi-health-deaths-india-fever/

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-12-09/world-s-first-dengue-vaccine-approved-after-20-years-of-research

Ändrades av Chrille Columbus
trassel med länkarna

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att den inte kan ges till barn och gamla, de som verkligen behöver det.. Men det ger ju hopp om att det kan komma en bättre vaccin med tiden.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fick nyss Dengue efter ett besök på Ban Amphur beach söder om Jomtien. Dagtid och alldeles på stranden. Mår skit och ser ut som ett mässlingsfall med mörtögon. Det där med att myggorna inte finns nära stranden är bara nys. Men dagtid, absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nyss Dengue efter ett besök på Ban Amphur beach söder om Jomtien. Dagtid och alldeles på stranden. Mår skit och ser ut som ett mässlingsfall med mörtögon. Det där med att myggorna inte finns nära stranden är bara nys. Men dagtid, absolut.

Träligt.

Det är bara att hålla sig inne dagtid då.

De ska tydligen inte vara så aktiva nattetid.

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Träligt.

 

Det är bara att hålla sig inne dagtid då.

De ska tydligen inte vara så aktiva nattetid.

 

Skickat från min SM-T710 via Tapatalk

 

 

Tydligen så blir man imun mot den virussort man drar på sig. Men om man skulle få en av dom andra 4 sorterna, blir man riktigt dålig. Sketolen på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nyss Dengue efter ett besök på Ban Amphur beach söder om Jomtien. Dagtid och alldeles på stranden. Mår skit och ser ut som ett mässlingsfall med mörtögon. Det där med att myggorna inte finns nära stranden är bara nys. Men dagtid, absolut.

Usch lider med dig, men att du fick de nyss?

Du menar nog att du fick reda på att du hade fått Dengue nyss,

Har för mig att det tar mellan 3 och 7 dagar från att du blir smittad tills du får symtomen

Kom ihåg att tvinga i dig vatten .

Hade Dengue för några år sedan, var på Phuket då, men kom från Chiang-rai via Bangkok.

Så vet ej vart jag blev smittad.

Krya på dig

Link to comment
Dela på andra sajter

DFick nysefter ett besök på Ban Amphur beablödning om Jomtien. Dagtid och alldeles på stranden. Mår skit och ser ut som ett mässlingsfall med mörtögon. Det där med att myggorna inte finns nära stranden är bara nys. Men dagtid, absolut.

shit

jag har haft 2 gånger 

tog 3 mån innan jag blev frisk,värst var blödningarna från munnen,är nu livrädd för tredje gången 

fick också det på dagen på ko lipe

lider med dig showel

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft set en gång, det var en mindre trevlig upplevelse. Två nätter på sjukhus.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch lider med dig, men att du fick de nyss?

Du menar nog att du fick reda på att du hade fått Dengue nyss,

Har för mig att det tar mellan 3 och 7 dagar från att du blir smittad tills du får symtomen

Kom ihåg att tvinga i dig vatten .

Hade Dengue för några år sedan, var på Phuket då, men kom från Chiang-rai via Bangkok.

Så vet ej vart jag blev smittad.

Krya på dig

Jo det tog 7 dagar efter bettet tills det bröt ut. Därför vet jag vart jag blev biten. Dessutom blev bettet väldigt fult och fick senare ett stort blåmärke just där som värkte väldans mycket några dagar. Nu är jag helt återställd. Själva sjukdomen varade 6 dagar. Ska tillägga att jag blev biten den 17 december.

Ändrades av Shovel78
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det tog 7 dagar efter bettet tills det bröt ut. Därför vet jag vart jag blev biten. Dessutom blev bettet väldigt fult och fick senare ett stort blåmärke just där som värkte väldans mycket några dagar. Nu är jag helt återställd. Själva sjukdomen varade 6 dagar. Ska tillägga att jag blev biten den 17 december.

Själv märkte jag inte alls att jag blev smittad eller biten förens det bröt ut, men det lär ju finnas ett antal olika arter av sjukdomen, jag fick inga blödningar heller, hög feber, värk i lederna samt en satans massa röda prickar på kroppen som kliade helvetiskt i några dagar! Hela sjukdomsförloppet varade i ganska precis en vecka!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Febern o värken satt i ca 1 vecka .

Men efter det blev jag totalt orkeslös i 3-4 veckor ,bara låg och jätte jobbigt om man skulle fixa räkningar .m.m.

Skulle kanske jämföra med att gå in i väggen .

Ingen klåda men utslag så det verkar ta olika.

Sen är det ju många ggr som man varit lite hängig så det är ju möjligt att man fått en lindrigare variant  innan.

 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv märkte jag inte alls att jag blev smittad eller biten förens det bröt ut, men det lär ju finnas ett antal olika arter av sjukdomen, jag fick inga blödningar heller, hög feber, värk i lederna samt en satans massa röda prickar på kroppen som kliade helvetiskt i några dagar! Hela sjukdomsförloppet varade i ganska precis en vecka!

Hade samma symtom som dig förutom klådan, tydligen nån mildare variant.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Läste på Thaivisa att Dengue ökat mycket senaste veckorna !

Här hemma är det myggfritt nu !

image.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...