Jump to content
IGNORERAD

Solceller till huset i Thailand


Wangthong

Recommended Posts

Köpte en anläggning i somras från Tyskland. Totalt pris blev ganska exakt 100 000 uppsatt och klar. Anläggningen är på 7,3 kw, räknar med en produktion på c:a 6000 kwh/år.

Har skrivit avtal nu med energibolaget, får 1,75 kwh = 10500/år. Är betald på 10 år oräknat inflation etc etc. Avtalet säger att produktionen skall kvittas.

Och du. Jag har INTE fått någon subvention för anläggningen

Stämmer bra med min tidigare länk: http://www.palangthai.org/docs/ClarifyingTheThaiSolarFeedinTariff4Feb2011.pdf

 

"Second (and perhaps most important), policy makers were concerned about tariff impacts to consumers.The money to pay for renewable energy subsidy adder comes from rate payers. For solar, the subsidy adder was set at 8 baht/kWh. This could have a considerable tariff impact considering that typical retail tariffs are 2,5 baht/kwh and Thailand's 3 GW of solar is potentially over 10% of Thailand's peak load. 3 GW of solar at 15% capacity factor could add a net burden to consumers of 31 billion baht/yr."

 

Du får alltså en subvention på 5,5 baht/kwh som betalas av andra elkonsumenter. Totalt kan subventionen uppgå till  31 miljarder baht årligen.

 

Tysklands 2 solcellsproducenter, Bosch och Siemens har slutat tillverkningen, de gick med stor förlust. Solceller är den sämsta elproducenten med ett verkligt EROI av 2,5 bara vid större anläggningar och är helt beroende av subventioner annars skulle inget byggas.

 

Sorry men så ser verkligheten ut, trots politikers allt desperatare rop på "grön energi". Solceller står för 0,2% av världens energiproduktion. Vindsnurror 1%. Kol och olja 82%.

Ändrades av MrPeung
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    14

  • Nicholas

    13

  • Boa52

    11

  • kitungmakmak

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Stämmer bra med min tidigare länk: http://www.palangthai.org/docs/ClarifyingTheThaiSolarFeedinTariff4Feb2011.pdf

 

"Second (and perhaps most important), policy makers were concerned about tariff impacts to consumers.The money to pay for renewable energy subsidy adder comes from rate payers. For solar, the subsidy adder was set at 8 baht/kWh. This could have a considerable tariff impact considering that typical retail tariffs are 2,5 baht/kwh and Thailand's 3 GW of solar is potentially over 10% of Thailand's peak load. 3 GW of solar at 15% capacity factor could add a net burden to consumers of 31 billion baht/yr."

 

Du får alltså en subvention på 8 baht/kwh som betalas av andra elkonsumenter. Totalt kan subventionen uppgå till  31 miljarder baht årligen.

 

Tysklands 2 solcellsproducenter, Bosch och Siemens har slutat tillverkningen, de gick med stor förlust. Solceller är den sämsta elproducenten med ett verkligt EROI av 2,5 bara vid större anläggningar och är helt beroende av subventioner annars skulle inget byggas.

 

Sorry men så ser verkligheten ut, trots politikers allt desperatare rop på "grön energi". Solceller står för 0,2% av världens energiproduktion. Vindsnurror 1%. Kol och olja 82%.

Har inte Shell ett finger med i Solarvallley som ligger mellan Berlin och Leipzig.

Forskning ock Tillverkning

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, då kanske det inte var värt det. Tänkte mer på att man skulle få både billig el och varmvatten, men då kan nog separata system vara att föredra.

Blir lite mindre pyssel om nåt strular då.

 

En svart tunna på taket och lite paneler, sen en acc och regulator. Varmvatten och lite el för husbehov. Jäkligt intressant tråd denna. Lärt mig lite i alla fall.

Hej

Helt fel har du inte,en solpanel når utan större problem över 60 grader. 60=35x0,5% och du har 17,5% :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Helt fel har du inte,en solpanel når utan större problem över 60 grader. 60=35x0,5% och du har 17,5% :)

 

555, duschar man som tjejen gör sen 3ggr om dan så håller man ju ner tempen på vattnet åxå.

Men då finns det en ganska bra effekt i att sätta ihop VV- med solcellerna. den ena kyler den andra så att säga.

 

Jag når nog nästan 100°C (känns det som) bara genom att vara ute. Så sitta stilla på ett tak i solsken. Säker på att den bara blir 60°C Känns som att det kan bli lite mer.

Omgivningstempen här är nu 32°C i skuggan. Och att solen bara skulle lyfta det till 60°C känns nästan fel på nåt som ligger i direkt solsken.

 

Men, jag har ju inte mätt. så jag vet faktiskt inte. Dock verkar den idén bra helt plötsligt. Även 20% mer effekt är ju inte att förakta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det snurrar lite i huvudet efter dom här 7 sidorna men jag är nog lite besviken.Jag som trodde att Thailand var solcellernas

förlovade land.Men nej då är det för varmt.Aldrig får man vara riktigt glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra med min tidigare länk: http://www.palangthai.org/docs/ClarifyingTheThaiSolarFeedinTariff4Feb2011.pdf

 

"Second (and perhaps most important), policy makers were concerned about tariff impacts to consumers.The money to pay for renewable energy subsidy adder comes from rate payers. For solar, the subsidy adder was set at 8 baht/kWh. This could have a considerable tariff impact considering that typical retail tariffs are 2,5 baht/kwh and Thailand's 3 GW of solar is potentially over 10% of Thailand's peak load. 3 GW of solar at 15% capacity factor could add a net burden to consumers of 31 billion baht/yr."

 

Du får alltså en subvention på 5,5 baht/kwh som betalas av andra elkonsumenter. Totalt kan subventionen uppgå till  31 miljarder baht årligen.

 

Tysklands 2 solcellsproducenter, Bosch och Siemens har slutat tillverkningen, de gick med stor förlust. Solceller är den sämsta elproducenten med ett verkligt EROI av 2,5 bara vid större anläggningar och är helt beroende av subventioner annars skulle inget byggas.

 

Sorry men så ser verkligheten ut, trots politikers allt desperatare rop på "grön energi". Solceller står för 0,2% av världens energiproduktion. Vindsnurror 1%. Kol och olja 82%.

Subventioner av ett eller annat slag har funnits länge för att "pusha" på olika saker (eller hålla under armarna som du antagligen skulle uttryckt det).

Vi kanske skall vänta till oljan är slut och elpriset rusar i höjden och solceller blir lönsamma?

Jag satte inte upp solcellerna för att göra en vinst, utan mer för att hålla nere kostnaderna på lång sikt och att jag hade pengarna.

Ersättningen för solel var c:a 1 krona när jag köpte anläggningen. Så visst det är lite bonus att bli subventionerad av dig nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske skall vänta till oljan är slut och elpriset rusar i höjden och solceller blir lönsamma?

Jag satte inte upp solcellerna för att göra en vinst, utan mer för att hålla nere kostnaderna på lång sikt och att jag hade pengarna.

Ersättningen för solel var c:a 1 krona när jag köpte anläggningen. Så visst det är lite bonus att bli subventionerad av dig nu

Visst är det ett lovvärt iniativ att faktiskt försöka göra nåt själv! I stället för att hoppas att det löser sig av sig själv om några decennier när den resterande oljan blir för svår/dyr att få upp. Dock är just el från solceller det i särklass sämsta alternativet i dag att producera el i större skala. Små anläggningar för egenproduktion kommer säkert att öka, speciellt om batteritekniken blir bättre/billigare.

 

Med en EROEI (Enegy Return On Energy Invested) på 2,5 kommer det aldrig gå att producera storskaligt. Det måste upp runt 10 för att det skall vara möjligt i längden. Då krävs minst 4 gånger så effektiva paneler som i dag. Läs gärna länken till jätteanläggningen i Spanien, där finns intressanta data på hur verkligheten ser ut.

 

Jag försöker bara visa på lite fakta, nåt som våra kära politiker inte verkar så intresserade av. Varken PV paneler eller t.ex. att göra bilbränsle av mat tyder på nåt större intresse i att göra faktakoll före populistiska utspel. Att med subventioner styra oss åt fel håll gör bara situationen värre. Kortsiktiga lösningar över den kommande mandatperioden verkar prioriteras framför långsiktigt hållbara alternativ.

 

När den lagrade solenergin från 500 000 år sen inte längre går att pumpa upp så får vi så snällt ta oss tillbaka mot den mängd energi som fanns tillgängligt på 1700-talet innan vi hittade oljan och kolet. Ett litet problem bara; vi är 15 gånger så många som skall dela den nu... Men det löser säkert politikerna med ännu mera tillväxt, bränna den resterande oljan ännu fortare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var till Surin och köpte 2 st lampor för att se om det var något att ha, de ger inte något ljus utan ett lite blekt sken bara, enl tillverkaren ska de lysa i 8-10 timmar men efter 2-3 timmar är de mörka. Köpte de på Thaiwatsadu och priset var c:a 260B /st. 

 

DSCN6815_zps2796709c.jpg

 

DSCN6819_zpsd2f2e31e.jpg

 

 

Ändrades av mrsurin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ni som vill ha varmt vatten och elproduktion ska kanske titta på hybridsolpaneler, då får man en liten bonus genom temperatur sänkningen av solcellerna så deras produktion blir lite högre.

Även i Thailand så kan man sätta in en ackumulator tank med varmvattenberedare och tvårörssystem till varmt/kallt vatten, lite kostnad men stor komfort.

Läs lite här, visserligen i Sverige:

 

http://www.byggahus.se/varme/varmer-villan-bade-solfangare-solceller-hybridsystem

 

 

Om man har problem med skuggning så ska man satsa på microinvertorer så att en skuggad panel inte slår ut hela kretsen som den är kopplad i.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som bor i Thailand här är en firma som tillverkar paneler

http://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Solar-Panel-Hight-Efficiency-140_142718718.html

 

Tror du att denna firma passar att köpa av för någon här på forumet?

Minimumbesällning är 143 stycken vilket behövs för att producera 20 000 watt.

Jag tror inte det är någon här som har så stort tak.

En normalstor anläggning på en villa brukar vara på 8-12 paneler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att denna firma passar att köpa av för någon här på forumet?

Minimumbesällning är 143 stycken vilket behövs för att producera 20 000 watt.

Jag tror inte det är någon här som har så stort tak.

En normalstor anläggning på en villa brukar vara på 8-12 paneler.

 

Hej

Jag tror att en kontakt  med denna firma kan hjälpa dig vidare

 

God Jul 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som bor i Thailand här är en firma som tillverkar paneler

http://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Solar-Panel-Hight-Efficiency-140_142718718.html

 

Alibaba brukar vara större partier, prova Aliexpress som kör mindre partier/enstaka enheter tex:

 

http://www.aliexpress.com/item/1920W-on-grid-home-solar-power-system-home-solar-generaror-includes-1920w-solar-panel-and-2kw/912581730.html

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Alibaba brukar vara större partier, prova Aliexpress som kör mindre partier/enstaka enheter tex:

 

http://www.aliexpress.com/item/1920W-on-grid-home-solar-power-system-home-solar-generaror-includes-1920w-solar-panel-and-2kw/912581730.html

 

Hej

Jag tänkte att ni kontaktade säljaren i Nonthaburi , Thailand,  Jag är helt övertygad att ni kan köpa direkt och rätt antal och till rätt pris av denna säljare

God jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som bor i Thailand här är en firma som tillverkar paneler

http://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Solar-Panel-Hight-Efficiency-140_142718718.html

 

Den här firman tillverkar inga solpaneler vad jag kan se.

Det är ett trading company, utan R&D, som säljer kinesiskaOEM icke-märkes-solpaneler.

Den där som visas på 100W är också inte lämpad för att använda seriekopplade i en grid-tie anläggning, utan ger 17Volt och är avsedda att ladda ett 12V batteri via en laddningsregulator.

 

I en liten grid-tie anläggning (googla om ni inte vet vad det är) använder man normalt 8-10st seriekopplade 36Volts paneler på 200-240W/st.

Det ger max C:a 1,5 - 2,5Kw ut på nätet via en omvandlare. Om panelerna är fast monterade och inte är vridbara som föjer solen, så kan man räkna i snitt 5 timmar ekvavilent full effekt /dag i mellersta Thailand.  Alltså c:a 10KWh/dag på en sån anläggning

 

Det är mycket byråkrati och papper för att få en godkänd typ privat- anläggning (även under 10Kw) att ansluta via en godkänd och dyr specialmätare till elnätet för att få bidrag.

Fodrar också en av myndigheterna godkänd installatör med licens!!! (var man nu hittar en sån) !!! och certifierade besiktningsmän mm !!

Bidraget var c:a 7B/Kwh för ett par år sen på under 10Kw. Hur det är nu vet jag inte.

 

Har ni en sån icke godkänd liten gri-tie anläggning och ansluter den (svart) innanför elmätaren, minskar mätarens visade förbrukning med de Kwh som anläggningen ger.

Skulle du inte förbruka någonting alls själv, så kommer de vanliga mekaniska thai-mätarna att gå baklänges när du matar in ström. 

 

Det finns även små 500- 1000W anläggningar från Alibaba, som bara kopplas in med en anslutning typ kontakt, var som helst på ditt elnät.

 

Om ni inte behärskar det elektriska, så rekommenderar jag verkligen inte att du exprementerar med det här.

 

En firma som säljer olika solpaneler och även 36-Volts paneler i Thailand är Amorn Electronics som har butiker över hela Thailand. Jag har inte sett några grid-tie utan bara kompletta off-grid anläggningar för batteri. 

 

 

.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Hej

Den här firman tillverkar inga solpaneler vad jag kan se.

Det är ett trading company, utan R&D, som säljer kinesiskaOEM icke-märkes-solpaneler.

Den där som visas på 100W är också inte lämpad för att använda seriekopplade i en grid-tie anläggning, utan ger 17Volt och är avsedda att ladda ett 12V batteri via en laddningsregulator.

 

I en liten grid-tie anläggning (googla om ni inte vet vad det är) använder man normalt 8-10st seriekopplade 36Volts paneler på 200-240W/st.

Det ger max C:a 1,5 - 2,5Kw ut på nätet via en omvandlare. Om panelerna är fast monterade och inte är vridbara som föjer solen, så kan man räkna i snitt 5 timmar ekvavilent full effekt /dag i mellersta Thailand.  Alltså c:a 10KWh/dag på en sån anläggning

 

Det är mycket byråkrati och papper för att få en godkänd typ privat- anläggning (även under 10Kw) att ansluta via en godkänd och dyr specialmätare till elnätet för att få bidrag.

Fodrar också en av myndigheterna godkänd installatör med licens!!! (var man nu hittar en sån) !!! och certifierade besiktningsmän mm !!

Bidraget var c:a 7B/Kwh för ett par år sen på under 10Kw. Hur det är nu vet jag inte.

 

Har ni en sån icke godkänd liten gri-tie anläggning och ansluter den (svart) innanför elmätaren, minskar mätarens visade förbrukning med de Kwh som anläggningen ger.

Skulle du inte förbruka någonting alls själv, så kommer de vanliga mekaniska thai-mätarna att gå baklänges när du matar in ström. 

 

Det finns även små 500- 1000W anläggningar från Alibaba, som bara kopplas in med en anslutning typ kontakt, var som helst på ditt elnät.

 

Om ni inte behärskar det elektriska, så rekommenderar jag verkligen inte att du exprementerar med det här.

 

En firma som säljer olika solpaneler och även 36-Volts paneler i Thailand är Amorn Electronics som har butiker över hela Thailand. Jag har inte sett några grid-tie utan bara kompletta off-grid anläggningar för batteri. 

 

 

.

Jag är helt enig med dig, jag tog denna annons för att visa på ett företag i Thailand som sålde paneler

Detta företag har utskeppning från Thailand,så jag kan tänka mig en viss tillverkning

dom har 12-15 anställda  så kan dom säkert få fram rätt panel till även seriekoppling enligt din beskrivning,

 

Ha en god jul

Ändrades av jocko53
Link to comment
Dela på andra sajter

.

Hej

Den här firman tillverkar inga solpaneler vad jag kan se.

Det är ett trading company, utan R&D, som säljer kinesiskaOEM icke-märkes-solpaneler.

Den där som visas på 100W är också inte lämpad för att använda seriekopplade i en grid-tie anläggning, utan ger 17Volt och är avsedda att ladda ett 12V batteri via en laddningsregulator.

 

I en liten grid-tie anläggning (googla om ni inte vet vad det är) använder man normalt 8-10st seriekopplade 36Volts paneler på 200-240W/st.

Det ger max C:a 1,5 - 2,5Kw ut på nätet via en omvandlare. Om panelerna är fast monterade och inte är vridbara som föjer solen, så kan man räkna i snitt 5 timmar ekvavilent full effekt /dag i mellersta Thailand.  Alltså c:a 10KWh/dag på en sån anläggning

 

Det är mycket byråkrati och papper för att få en godkänd typ privat- anläggning (även under 10Kw) att ansluta via en godkänd och dyr specialmätare till elnätet för att få bidrag.

Fodrar också en av myndigheterna godkänd installatör med licens!!! (var man nu hittar en sån) !!! och certifierade besiktningsmän mm !!

Bidraget var c:a 7B/Kwh för ett par år sen på under 10Kw. Hur det är nu vet jag inte.

 

Har ni en sån icke godkänd liten gri-tie anläggning och ansluter den (svart) innanför elmätaren, minskar mätarens visade förbrukning med de Kwh som anläggningen ger.

Skulle du inte förbruka någonting alls själv, så kommer de vanliga mekaniska thai-mätarna att gå baklänges när du matar in ström. 

 

Det finns även små 500- 1000W anläggningar från Alibaba, som bara kopplas in med en anslutning typ kontakt, var som helst på ditt elnät.

 

Om ni inte behärskar det elektriska, så rekommenderar jag verkligen inte att du exprementerar med det här.

 

En firma som säljer olika solpaneler och även 36-Volts paneler i Thailand är Amorn Electronics som har butiker över hela Thailand. Jag har inte sett några grid-tie utan bara kompletta off-grid anläggningar för batteri. 

 

 

.

Jag är helt enig med dig, jag tog denna annons för att visa på ett företag i Thailand som sålde paneler

Detta företag har utskeppning från Thailand,så jag kan tänka mig en viss tillverkning

dom har 12-15 anställda  så kan dom säkert få fram rätt panel till även seriekoppling enligt din beskrivning,

 

Ha en god jul

 

God  Jul till dej och alla er andra också.

 

Här är en firma Greenshop108 utanför Bangkok som säljer mycket solenergi-relaterade grejor. Både off-grid batteri  och grid-tie anläggningar.

Även en godkänd ABB grid-tie inverter på drygt 3KW FÖR 57.000b.

 

10-15st 300w 36V paneler skulle passa till den.

Om det fortfarande finns möjlighet att få bidrag, så är det typ en sån firma man får gå igenom med installation och allt tillståndsjox & besiktningar.

 

Alla priser finns på hemsidan, men det är säkert föhandlingsbart som allt annat..

 

http://www.greenshop108.com/

http://www.greenshop108.com/14490819/pvs300-tl-3300w-2-33-kw

 

Johan

 

PS.
 Google-översatt från hemsidan:
The National Energy Policy Council (NEPC). Department of Energy has agreed to purchase electricity rates FIT- Feed In Tariff of electricity from solar panels on the roof, Roof (Solar RoofTop) the home public. Small, and medium-to-large.
This is part of the cost savings. Reduce the cost of living and
 
 
      List of necessary equipment To support the installation For the sale of electricity and links photovoltaic installation on the roof (Solar PV Rooftop).
 
INVERTER

 Growatt-small.jpg

 

DataGrowatt-picsmall.jpg

- Growatt 3600MTL-10  3.6 kW CALL

 - Growatt 4200MTL-10  4.2 kW CALL

- Growatt 5000MTL-10  4.6 kW CALL

- Growatt 10000UE     10.0 kW CALL

 - Growatt 12000UE     12.0 kW CALL

- Growatt 18000UE     18.0 kW CALL

- Growatt 20000UE     20.0 kW CALL

 

 Abb-small.jpg

 

 

ABB-picsmall.jpg

- PVS300-TL-3300W-2   3.3 kW CALL

- PVS300-TL-4000W-2   4.0 kW CALL

- PVS300-TL-4600W-2   4.6 kW CALL

- PVS300-TL-6000W-2   6.0 kW CALL

- PVS300-TL-8000W-2   8.0 kW CALL

 

sun.jpg Solar Panels  Polycrystalline 27 บาท/วัตต์,  Monocrystalline ราคา 28 บาท/วัตต์

 amerisolar-small.jpg

el

 

amerisolar-mono.jpg

 - AS-6M30 240W-Monocrystalline 6,720 บาท

  - AS-6M30 245W-Monocrystalline 6,860 บาท

 - AS-6M30 250W-Monocrystalline 7,000 บาท

 - AS-6M30 255W-Monocrystalline 7,140 บาท

 - AS-6M30 260W-Monocrystalline 7,280 บาท

 Da

 amerisolar-poly.jpg

- AS-6P 280W-Polycrystalline 7,560 บาท

 - AS-6P 285W-Polycrystalline 7,695 บาท

- AS-6P 290W-Polycrystalline 7,830 บาท

- AS-6P 295W-Polycrystalline 7,965 บาท

- AS-6P 300W-Polycrystalline 8,100 บาท

- AS-6P 305W-Polycrystalline 8,235 บาท

- AS-6P 310W-Polycrystalline 8,370 บาท

 

 

เราติดตั้งถูกที่สุด ถูกกว่าท่านติดตั้งเอง

ปรึกษาฟรี ไม่ติดตั้งไม่เป็นไรค่ะ

 

โทร : 092-6699286 คุณกานต์

Line ID : greenshop108

Email : greenshop108@hotmail.com

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Kanske fel helg att ta upp denna tråd men provar. Vi behöver i vår farm där det inte finns ansluten el ledning, Vi ska borra vatten, antingen driva den med el verk eller solceller. Pumpen (ca 2 kw) kommer inte att gå hela dagen, beroende hur många l/tim den ger. Sen farm huset är det mycket mindre W som går åt !2 v tv, kylskåp och belysning 2-3 Lampor det blir inte många watt bara kylskåpet som kanske måste vara på hela dygnet. Kör ju inte vattenpumpen på natten så jättestort batteri behöver man ej, kwth. Det är ju pumpskrället som förbrukar energi, den skall fylla på ett antal 2 kubiks tunnor kanske inte varje dag eller kanske bäst att fylla på en varje dag. Laddningsregulator behöver man och omvandlare för pump 220 v, men satsar man på mera batterier eller flera solceller

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla för bilden men vad driver du med den, hur många watt

Snälla , det finns många el-gubbar som kan hjälpa mej lite, är maskinare, lite el men vill ha lite hjälp och jag vet att det finns många duktiga el- gubbar som lägga till ett förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske fel helg att ta upp denna tråd men provar. Vi behöver i vår farm där det inte finns ansluten el ledning, Vi ska borra vatten, antingen driva den med el verk eller solceller. Pumpen (ca 2 kw) kommer inte att gå hela dagen, beroende hur många l/tim den ger. Sen farm huset är det mycket mindre W som går åt !2 v tv, kylskåp och belysning 2-3 Lampor det blir inte många watt bara kylskåpet som kanske måste vara på hela dygnet. Kör ju inte vattenpumpen på natten så jättestort batteri behöver man ej, kwth. Det är ju pumpskrället som förbrukar energi, den skall fylla på ett antal 2 kubiks tunnor kanske inte varje dag eller kanske bäst att fylla på en varje dag. Laddningsregulator behöver man och omvandlare för pump 220 v, men satsar man på mera batterier eller flera solceller

Personligen skulle jag satsa på fler solceller istället för batterier eftersom batterier blir märkbart dyrare i det långa loppet pga kortare livslängd än solpaneler.

Jag skulle nog köpa drygt 1kW solpaneler. Hur många batterier som krävs beror på hur mycket du behöver köra pumpen.
Eller... 
2kW solpaneler och bara ett eller ett par batterier som reservkraft på natten.

PS. Behöver du verkligen en 2kW pump? Det är en stor pump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten för bevattning osv skulle en https://sv.wikipedia.org/wiki/Vädurspump om du har strömmande vatten vara fiffig till, är lite osäker men solceller i värmen har ganska dålig verkningsgrad så man får ösa på lite med dessa om man vill driva en 2kW pump, låter som ett elverk skulle kunna vara en genväg. Kostar ju en del och bränsle till den men då är du säker på att ha ström när du behöver det.

Batterier för belysning och kanske för att driva TVn (12v helst, inte via omformare) drar inte så mycket så där kan solceller som laddar batteriet vara ett alternativ.

Vi körde med att ladda via bilens batteri ett tag, ett 12v lysrör och inget mer. Funkade bra bara man kom ihåg att starta bilen innan batteriet var helt slut. Hände det så var det bara att knata över till grannen en km bort och be honom komma med startkablar.

Men ställ såklart kostnaden för solceller och batterier mot vad det kostar att ansluta vanlig el. Ingen familj som  jag bott hos/besökt i asien har haft solceller som elkälla - kan väl finnas ett skäl till det åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en remdriven pump med en elmotor på 0,5hk. Sughöjd ca 6m och sträckan är 60m med 1" rör och på det 25m slang.

Den levererar rejält med vatten så 2kW känns överdrivet mycket.

Skulle satsa på en bensindriven pump istället.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De brukar driva sina STORA ljudanläggningar med en generator och Kubotamotor som går på diesel. Kan inte det vara en lösning

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

De brukar driva sina STORA ljudanläggningar med en generator och Kubotamotor som går på diesel. Kan inte det vara en lösning

Om man behöver mer än 10kW.

Rod-Thai och kilrep är vanligt vid att pumpa vatten eller dra en generator.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...