Jump to content
IGNORERAD

Solceller till huset i Thailand


Wangthong

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    14

  • Nicholas

    13

  • Boa52

    11

  • kitungmakmak

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

No 'backup' charge for home solar power users

 

c1_1274275_170623112459_620x413.jpg

 

Householders who produce their own solar power will not be charged a special "backup" tariff if they also remain connected to the power grid, the Electricity Generating Authority of Thailand (Egat) said on Friday.

Spokesman Saharat Boonpotipukdee was responding to reports by some media outlets that a fee could be imposed on consumers who use rooftop solar panels to supply some of their power needs.

He said the Energy Regulatory Commission (ERC) is considering a special electricity rate for large commercial and industrial customers who produce some of their own power but maintain access to the national grid. 

This would not apply to households.

ERC spokesman Veerapol Jirapraditthakul said the tariff would target commercial and industrial customers such as shopping malls or factories, not small entrepreneurs or householders.

It was still not finally decided which groups would be required to pay the fee.

With the cost of renewable energy decreasing, several large electricity users had started producing their own power, but still also purchase power from the electricity authority.

The special tariff was being considered to cover the cost of maintaining a reliable power supply, Mr Veerapol said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1274275/no-back-up-charge-for-home-solar-power-users

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

It was still not finally decided which groups would be required to pay the fee.

 

Nä, de måste väl invänta de bruna kuverten först.......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Väcker denna tråd till liv igen.

 

Är det några som har erfarenhet av solpanel i Thailand ?

Läste igenom tråden, någon skriver att privatpersoner inte kan instalera sådana till huset dom har ?

 

Om man skulle kunna instalera så funderar jag på denna anläggning https://www.homepro.co.th/p/1172736  passar perfekt till taket.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet, utan att själv vara intresserad, är att det tidigare varit väldigt tyst om solpaneler. Ett problem verkar ha varit att det har saknats system för att kunna sälja sin överskottsel. Frågan är om detta har löst sig nu för jag tycker jag att det är en ökande aktivitet på solcellsfronten. På byggmarknader säljer dom och efter vägarna ser man reklam för solceller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har kunnat sälja tillbaka el i många år här i Thailand. Men jag ser priset som alldeles för lågt. Ligger nu runt 2.8 Baht per kWh för "hemma producenter".

Plus att de är extremt knepiga. Som vanligt.

 

Du får med 1 fas ha ett säljsystem på upp till 5kW och 3 fas 15 kW.

 

Men om du inte säljer elen, så får du ha vilken storlek som helst på systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...