Jump to content
IGNORERAD

Solceller till huset i Thailand


Wangthong

Recommended Posts

Eller så gör man som mig och utgår i från 35 års yrkeserfarenhet om det som diskuteras.

Det är lite svårt att jobba mot fysikens lagar. Men finns vilja så går det säkert att ro iland. Frågan är bara hur bra det fungerar i slutändan mot konventionella lösningar som är beprövade och fungerar.

Vad har du själv för praktiska erfarenhet på området?

Du verkar ju insatt, vad tror du om en vattensäng som man kylt ner under dagen?

 

Kanske lite kallt att krypa ner i, så det är nog inte den mest lysande idén jag haft. Men det tar ju ett tag att få den massan varm igen.

 

Körde tvärtom metoden i stugan då jag råkat slå på ett svart tak och ganska lite isolering.

Bastu/sauna... Sen var allt annat ganska svalt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    14

  • Nicholas

    13

  • Boa52

    11

  • kitungmakmak

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eller så gör man som mig och utgår i från 35 års yrkeserfarenhet om det som diskuteras.

Det är lite svårt att jobba mot fysikens lagar. Men finns vilja så går det säkert att ro iland. Frågan är bara hur bra det fungerar i slutändan mot konventionella lösningar som är beprövade och fungerar.

Vad har du själv för praktiska erfarenhet på området?

 

Det finns en bok som heter vanlig mat, vanliga sjukdomar.

 

Vanliga lösningar, vanliga kostnader,.

 

Rankpulling, 5555

 

så lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju insatt, vad tror du om en vattensäng som man kylt ner under dagen?

Kanske lite kallt att krypa ner i, så det är nog inte den mest lysande idén jag haft. Men det tar ju ett tag att få den massan varm igen.

Körde tvärtom metoden i stugan då jag råkat slå på ett svart tak och ganska lite isolering.

Bastu/sauna... Sen var allt annat ganska svalt.

Hade vattensäng tidigare. Och när värmaren gick sönder kändes det i kroppen som om jag hade feber. Så du blir nog nedkyld. Dock lite för nedkyld.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vattensäng tidigare. Och när värmaren gick sönder kändes det i kroppen som om jag hade feber. Så du blir nog nedkyld. Dock lite för nedkyld.

555, kan ju slå åt båda hållen.

 

Tjejen jag är med nu har en lite annan åsikt än mig om vad ACn skall stå på... Hon verkar aspirera på att bli nån polarforskare fast hon är från Thailand.

Hon skulle nog gilla det lite för kallt. Den står på typ 18°C när jag vaknar fast jag ställt den på 27°C... Jäkla fruntimmer.

 

Tillbaka till vad jag tänkte på:

Men massan  borde ju göra att det i alla fall håller sig kallt/svalt under natten, då solen inte skiner var nog mer det jag var inne på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyltak borde fungera även Thailand men vattentemperaturen får inte vara under daggpunkten.

 

Är ganska vanligt i kontor när man inte vill ha blåsande fläktar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyltak borde fungera även Thailand men vattentemperaturen får inte vara under daggpunkten.

 

Är ganska vanligt i kontor när man inte vill ha blåsande fläktar

Kan du utveckla det lite om kyltak.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra AC bara med solceller utan batteri är nog närmast omöjligt,

Även med en bra regulator och omvandlare blir strömmen så ojämn att omvandlaren eller ACn inte klarar av skiftningarna

räkna hur många paneler som behövs,,en panel 100W panel ger MAX 12V 7A DC

. hur många paneler behövs för 3-4KW 220 AC ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra AC bara med solceller utan batteri är nog närmast omöjligt,

Även med en bra regulator och omvandlare blir strömmen så ojämn att omvandlaren eller ACn inte klarar av skiftningarna

räkna hur många paneler som behövs,,en panel 100W panel ger MAX 12V 7A DC

. hur många paneler behövs för 3-4KW 220 AC ?

 

 

 

 

 

man ska inte köra en 220w ac pump

 

man får göra nya pump motorer och styrning,  brush less dc som kör på det dom får.

 

Mycket kräm in ger mer kyla.

 

10 paneler = 1KW  ?

 

det är iallafall lite "gratis" kyla

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra AC bara med solceller utan batteri är nog närmast omöjligt,

Även med en bra regulator och omvandlare blir strömmen så ojämn att omvandlaren eller ACn inte klarar av skiftningarna

räkna hur många paneler som behövs,,en panel 100W panel ger MAX 12V 7A DC

. hur många paneler behövs för 3-4KW 220 AC ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ac som som kan köras på likström 48 volt och så finns ac som körs på 24 volt .som alting annat tillverkas dessa i kina, finns ac anläggningar till bussar och lastbilar som fungerar utan att motorn är i gång, 48 volts ac.n kan köras på 4 st 240 watts solpaneler googla på  www.china-aircon.com. hälsningar från en som är för gammal att prova själv www.auto-airconditioner.com rätt ska vara rätt behövs också 4 st 100 a batterier antingen bly syra eller lipo

Ändrades av simca76
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ac som som kan köras på likström 48 volt och så finns ac som körs på 24 volt .som alting annat tillverkas dessa i kina, finns ac anläggningar till bussar och lastbilar som fungerar utan att motorn är i gång, 48 volts ac.n kan köras på 4 st 240 watts solpaneler googla på  www.china-aircon.com. hälsningar från en som är för gammal att prova själv

Vad jag ville säga var att det inte går att köra utan batteri, solcell varierar så mycket från timme till timme att det måste till någon form av

utjämnare av vad panelen ger,det räcker inte med en regulator kanske om du hittar en kompressor som går på multiström

en tllfäligt moln som blåserförbi och du har en svacka på 50-60%, vad händer då med anläggningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag ville säga var att det inte går att köra utan batteri, solcell varierar så mycket från timme till timme att det måste till någon form av

utjämnare av vad panelen ger,det räcker inte med en regulator kanske om du hittar en kompressor som går på multiström

en tllfäligt moln som blåserförbi och du har en svacka på 50-60%, vad händer då med anläggningen?

 

inget händer.

 

Kompressorn går långsammare.

 

Tänk dig en linjär motor som lämnar den effekt ut som den får in. (minus förluster)

 

mycket sol = mycket pumpande

lite sol = pumpande

 

enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

555, kan ju slå åt båda hållen.

 

Tjejen jag är med nu har en lite annan åsikt än mig om vad ACn skall stå på... Hon verkar aspirera på att bli nån polarforskare fast hon är från Thailand.

Hon skulle nog gilla det lite för kallt. Den står på typ 18°C när jag vaknar fast jag ställt den på 27°C... Jäkla fruntimmer.

 

Tillbaka till vad jag tänkte på:

Men massan  borde ju göra att det i alla fall håller sig kallt/svalt under natten, då solen inte skiner var nog mer det jag var inne på.

Har haft en sängkamrat tidigare i veckan som sätter AC på 19 c och kan inte duscha kallare än 39 c i 20 minuter. 

 

Kan det ha att göra med hur dyrt det är?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

inget händer.

 

Kompressorn går långsammare.

 

Tänk dig en linjär motor som lämnar den effekt ut som den får in. (minus förluster)

 

mycket sol = mycket pumpande

lite sol = pumpande

 

enkelt.

Låter enkelt, varför inte lägga batterierna i en kyl kylen drar ingenting, och du har garanterat ström även på natten, :)

Link to comment
Dela på andra sajter

man får göra nya pump motorer och styrning, brush less dc som kör på det dom får.

 

Det är så en inverter ac fungerar

 

Lägger in en snutt från wikipedia

An inverter in an air conditioner is used to control the speed of the compressor motor to drive variable refrigerant flow in an air conditioning system to regulate the conditioned-space temperature. By contrast, traditional air conditioners regulate temperature by using a compressor that is periodically either working at maximum capacity or switched off entirely. Inverter-equipped air conditioners have a variable-frequency drive that incorporates an adjustable electrical inverter to control the speed of the motor and thus the compressor and cooling output.

The variable-frequency drive uses a rectifier to convert the incoming alternating current (AC) to direct current (DC) and then uses pulse-width modulation in an electrical inverter to produce AC of a desired frequency. The variable frequency AC drives a brushless motor or an induction motor. As the speed of an induction motor is proportional to the frequency of the AC, the compressor can now run at different speeds.[citation needed] A microcontroller can then sample the current ambient air temperature and adjust the speed of the compressor appropriately. The additional electronics and system hardware adds cost to the equipment installation but can result in substantial savings in operating costs.[1]

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så en inverter ac fungerar

 

Lägger in en snutt från wikipedia

An inverter in an air conditioner is used to control the speed of the compressor motor to drive variable refrigerant flow in an air conditioning system to regulate the conditioned-space temperature. By contrast, traditional air conditioners regulate temperature by using a compressor that is periodically either working at maximum capacity or switched off entirely. Inverter-equipped air conditioners have a variable-frequency drive that incorporates an adjustable electrical inverter to control the speed of the motor and thus the compressor and cooling output.

The variable-frequency drive uses a rectifier to convert the incoming alternating current (AC) to direct current (DC) and then uses pulse-width modulation in an electrical inverter to produce AC of a desired frequency. The variable frequency AC drives a brushless motor or an induction motor. As the speed of an induction motor is proportional to the frequency of the AC, the compressor can now run at different speeds.[citation needed] A microcontroller can then sample the current ambient air temperature and adjust the speed of the compressor appropriately. The additional electronics and system hardware adds cost to the equipment installation but can result in substantial savings in operating costs.[1]

 

 

Jag vet detta , men jag försökte få polletten att trilla ner på andra ställen.

 

Men styrningen till en normal linjär/inverter pump matas med stabil spänning från ett reglerat nät. 240V AC tex, som sedan omvandlas och fixas med.

 

Så det är lite annorlunda då styrningen, eller bristen på styrning ska kunna gå rakt på pumpen och fungera under ett stort spann av volt/ ampere.

 

samma princip men annan kravbild på styrning / pump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp nam naeng för 20 bath då....och sprid ut på golvet.

 

Kyler rätt bra, våta golv kyler.

 

Vi använde grovsalt och blött beonggolv med jutevävsmattor  för att kyla med Lax och Sik till nästa dag för leverans till uppköpare.

 

Man spred grovsaltet  runt om fisken och inte på, Det fick inte bli två lager av fisk.

 

En sommardag med + 20 grader så höll den kemiska kylan sällan mer än  + 8  c.

 

Väven fick inte torka upp..

 

Våta ytor suger upp energi för att dunsta och därmed får man en kyleffekt.

 

Pinka på er innan sängdags så förstår ni bättre.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en sängkamrat tidigare i veckan som sätter AC på 19 c och kan inte duscha kallare än 39 c i 20 minuter. 

 

Kan det ha att göra med hur dyrt det är?

 

Låter lite bekant, fast det är jag som vill ha varmvatten i duschen, det struntar hon i trots att hon hoppar i den 3 ggr per dag.

 

Men lite varmvattentankar på taket tror jag skulle fungera som ersättare för el-duschen. Bara måla dom svarta så blir dom nog varma nog även för mig.

Bakterier och annat har jag såklart inte den blekaste aning om. Men vafan, i kambodja "duschade" jag från en skopa regnvatten. inte fan har jag dött än.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite bekant, fast det är jag som vill ha varmvatten i duschen, det struntar hon i trots att hon hoppar i den 3 ggr per dag.

 

Men lite varmvattentankar på taket tror jag skulle fungera som ersättare för el-duschen. Bara måla dom svarta så blir dom nog varma nog även för mig.

Bakterier och annat har jag såklart inte den blekaste aning om. Men vafan, i kambodja "duschade" jag från en skopa regnvatten. inte fan har jag dött än.

Klart du inte har dött av det.

Regnvatten är nog det renaste vatten du kan duscha i där! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du inte har dött av det.

Regnvatten är nog det renaste vatten du kan duscha i där! :wink:

 

555... Jo det var lite lägre standard på vissa "hotell" jag bodde på.

 

Men för att återgå till trådens fundering:

Funderar lite på om man kan öka verkningsgraden med kylning av panelerna.

Eller om det bara är slöseri med pengar och man sätter hellre in lite fler istället för att kompensera för att effekten sjunker lite vid högre temp.

Borde ju gå att bygga ihop ett system som både ger varmvatten till duschen och kyler solcellerna litegrann på samma gång. win-win på nåt sätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

555... Jo det var lite lägre standard på vissa "hotell" jag bodde på.

 

Men för att återgå till trådens fundering:

Funderar lite på om man kan öka verkningsgraden med kylning av panelerna.

Eller om det bara är slöseri med pengar och man sätter hellre in lite fler istället för att kompensera för att effekten sjunker lite vid högre temp.

Borde ju gå att bygga ihop ett system som både ger varmvatten till duschen och kyler solcellerna litegrann på samma gång. win-win på nåt sätt.

Menar lite så här?

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

555... Jo det var lite lägre standard på vissa "hotell" jag bodde på.

 

Men för att återgå till trådens fundering:

Funderar lite på om man kan öka verkningsgraden med kylning av panelerna.

Eller om det bara är slöseri med pengar och man sätter hellre in lite fler istället för att kompensera för att effekten sjunker lite vid högre temp.

Borde ju gå att bygga ihop ett system som både ger varmvatten till duschen och kyler solcellerna litegrann på samma gång. win-win på nåt sätt.

Förlusten är ca 0,5% av effekten på varje grad över 25,

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlusten är ca 0,5% av effekten på varje grad över 25,

Tja, då kanske det inte var värt det. Tänkte mer på att man skulle få både billig el och varmvatten, men då kan nog separata system vara att föredra.

Blir lite mindre pyssel om nåt strular då.

 

En svart tunna på taket och lite paneler, sen en acc och regulator. Varmvatten och lite el för husbehov. Jäkligt intressant tråd denna. Lärt mig lite i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte i längden utan subventioner som vi andra får stå för. Hela den infrastruktur som kraftnäten utgör måste till sist betalas av användarna. Du kommer att få betalt som motsvarar vad kraftbolagen ger på spotmarknaden, men måste betala fullt elpris vad du konsumerar. Nåt annat är inte möjligt i längden. Sorry men verkligheten ser sån ut.

Köpte en anläggning i somras från Tyskland. Totalt pris blev ganska exakt 100 000 uppsatt och klar. Anläggningen är på 7,3 kw, räknar med en produktion på c:a 6000 kwh/år.

Har skrivit avtal nu med energibolaget, får 1,75 kwh = 10500/år. Är betald på 10 år oräknat inflation etc etc. Avtalet säger att produktionen skall kvittas.

Och du. Jag har INTE fått någon subvention för anläggningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...