Jump to content
IGNORERAD

Solceller till huset i Thailand


Wangthong

Recommended Posts

Läs det här, där finns mycket intresant:

http://www.saveenergyasia.com/products/catalogue/SEA%20CATALOGUE%202011.pdf

 

De påstår upp till 70% besparing genom att värma mediet med solen före kondensorn så kompressorn bara funkar som en pump och drar mindre el från nätet.

Finns även rent oberoende system med batterier. Batterier är dock problematiskt i varma klimat då de tapper effekt med stigande temp. De blir heller inte så långlivade här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    14

  • Nicholas

    13

  • Boa52

    11

  • kitungmakmak

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läs det här, där finns mycket intresant:

http://www.saveenergyasia.com/products/catalogue/SEA%20CATALOGUE%202011.pdf

 

De påstår upp till 70% besparing genom att värma mediet med solen före kondensorn så kompressorn bara funkar som en pump och drar mindre el från nätet.

Finns även rent oberoende system med batterier. Batterier är dock problematiskt i varma klimat då de tapper effekt med stigande temp. De blir heller inte så långlivade här.

 

Problemet är att många här har sin AC för att kyla sängkammaren på natten då solen inte lyser

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att många här har sin AC för att kyla sängkammaren på natten då solen inte lyser

Beroende på att dom inte kylda ner den under dagen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på att dom inte kylda ner den under dagen.

 

Beror väl lite på isolering åxå. nu bor jag iofs i en condo ett tag. Men med ACns utomhusaggregat utanför balkongdörren och både jag och tjejen röker dvs öppnar den dörren så blir det liksom nödvändigt att köra ACn på natten. Dessutom är inte glas/plastdörrar nån bra isolering heller.

 

Men med lite planering så kan det nog fungera att ha sovrummet som termos. Kyla ner på dan och så klarar man sig på kvällen.  Man får väl tänka till lite före. Alltså innan man bygger.

 

Batterier är väl dock nåt man kan förvara lite svalare, värre med solpanelerna då. Men jag vet inte om det är så smart att ha dom i nån markkällare direkt. Kan ju bli lite blött delar av året.

 

Funderar lite på om en vattensäng kan vara en del av lösningen, kyla ner den på dan med sol-energi från ACn och så klarar man natten utan större problem. Har inte testat. Men idén låter ju i alla fall vettig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på att dom inte kylda ner den under dagen.

Planering vid nybygge med 20 sten i ytterväggar och isolering i tak sa räcer det nog att kyla pa dagen.

Har man kylt väggarna pa dagen sa har dom väl en kylande effekt pa natten.

Perfekt hade nog en sten i tegel lämpat sig för detta.

 Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på isolering åxå. nu bor jag iofs i en condo ett tag. Men med ACns utomhusaggregat utanför balkongdörren och både jag och tjejen röker dvs öppnar den dörren så blir det liksom nödvändigt att köra ACn på natten. Dessutom är inte glas/plastdörrar nån bra isolering heller.

Men med lite planering så kan det nog fungera att ha sovrummet som termos. Kyla ner på dan och så klarar man sig på kvällen. Man får väl tänka till lite före. Alltså innan man bygger.

Batterier är väl dock nåt man kan förvara lite svalare, värre med solpanelerna då. Men jag vet inte om det är så smart att ha dom i nån markkällare direkt. Kan ju bli lite blött delar av året.

Funderar lite på om en vattensäng kan vara en del av lösningen, kyla ner den på dan med sol-energi från ACn och så klarar man natten utan större problem. Har inte testat. Men idén låter ju i alla fall vettig.

Betong håller mycket kyla / värme.

Oftast öppnar folk dörren på morgonen och värmer upp sin betong under dagen.

Upp och nedvänt tänk.

Med god isolering så krävs inte så mycket AC.

Bättre fönster och dörrar ger bättre isolering och framförallt tystare inomhus.

Rökare och deras beteenden är som det är.

Cigg går före allt, inkl livet.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt vis måste man ju lagra energin som strålar in under dagen för att använda på natten om man vill kyla sovrum. En möjlighet kunde vara att lägga golvvärmeslang i betonggolvet och köra ut kallvatten från kylanläggningen under dagen. Borde gå med en enkel värmeväxlare och DC pump. Borde väl gå att få till med bara liten batteribackup, det får stanna eller gå ner i effekt vid mulet väder. Det handlar ju inte om så många grader det behöver sänkas. Så värmer vi ju i Sverige, borde gå att kyla här med motsvarande besparing. Ett 20 cm betongvalv lagrar rätt mycket energi.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt vis måste man ju lagra energin som strålar in under dagen för att använda på natten om man vill kyla sovrum. En möjlighet kunde vara att lägga golvvärmeslang i betonggolvet och köra ut kallvatten från kylanläggningen under dagen. Borde gå med en enkel värmeväxlare och DC pump. Borde väl gå att få till med bara liten batteribackup, det får stanna eller gå ner i effekt vid mulet väder. Det handlar ju inte om så många grader det behöver sänkas. Så värmer vi ju i Sverige, borde gå att kyla här med motsvarande besparing. Ett 20 cm betongvalv lagrar rätt mycket energi.

På dagen levererar man ut på nätet och mätaren backar, på natten tar man tillbaka, har man tillräckligt med solceller så blir det ett positivt netto, annars så sänker man i alla fall sin elräkning betydligt förhoppningsvis.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På dagen levererar man ut på nätet och mätaren backar, på natten tar man tillbaka, har man tillräckligt med solceller så blir det ett positivt netto, annars så sänker man i alla fall sin elräkning betydligt förhoppningsvis.

 

Håller inte i längden utan subventioner som vi andra får stå för. Hela den infrastruktur som kraftnäten utgör måste till sist betalas av användarna. Du kommer att få betalt som motsvarar vad kraftbolagen ger på spotmarknaden, men måste betala fullt elpris vad du konsumerar. Nåt annat är inte möjligt i längden. Sorry men verkligheten ser sån ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte i längden utan subventioner som vi andra får stå för. Hela den infrastruktur som kraftnäten utgör måste till sist betalas av användarna. Du kommer att få betalt som motsvarar vad kraftbolagen ger på spotmarknaden, men måste betala fullt elpris vad du konsumerar. Nåt annat är inte möjligt i längden. Sorry men verkligheten ser sån ut.

Vad för subventioner?

Givetvis betalas kraftnät och infrastruktur av användarna, jag bara beskrev hur det kan fungera i Thailand med solceller.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för subventioner?

Givetvis betalas kraftnät och infrastruktur av användarna, jag bara beskrev hur det kan fungera i Thailand med solceller.

 

Kan fungera skriver du. Har du exempel på att det verkligen funkar så? Då blir jag nyfiken, i så fall vorde det ju strålande om man fick "köra elmätaren baklänges". Då blir det bara styrelektroniken som kostar. Fast nu kanske det blir OT, det var AC tråden handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fungera skriver du. Har du exempel på att det verkligen funkar så? Då blir jag nyfiken, i så fall vorde det ju strålande om man fick "köra elmätaren baklänges". Då blir det bara styrelektroniken som kostar. Fast nu kanske det blir OT, det var AC tråden handlade om.

Mja, indirekt så påverkar ju detta energikostnaden för att driva en AC.

Finns tidigare trådar på forumet ang detta, med att leverera ut på nätet i Thailand.

Finns en svensk kille på Samui/Lamai i som säljer dessa system.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt vis måste man ju lagra energin som strålar in under dagen för att använda på natten om man vill kyla sovrum. En möjlighet kunde vara att lägga golvvärmeslang i betonggolvet och köra ut kallvatten från kylanläggningen under dagen. Borde gå med en enkel värmeväxlare och DC pump. Borde väl gå att få till med bara liten batteribackup, det får stanna eller gå ner i effekt vid mulet väder. Det handlar ju inte om så många grader det behöver sänkas. Så värmer vi ju i Sverige, borde gå att kyla här med motsvarande besparing. Ett 20 cm betongvalv lagrar rätt mycket energi.

 

Då borde man dra dessa ledningar i taket istället för kyla sjunker neråt och värme stiger uppåt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde man dra dessa ledningar i taket istället för kyla sjunker neråt och värme stiger uppåt

Visst, men du måste ha tillräcklig massa att lagra kylan i. Det har du "gratis" i betongvalvet. Du kan ju gjuta ett valv över bostaden i stället för konventionellt tak stål/bräder + gips med då blir det dyrt och du måste isolera rätt bra på vinden för att behålla kylan till kvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men du måste ha tillräcklig massa att lagra kylan i. Det har du "gratis" i betongvalvet. Du kan ju gjuta ett valv över bostaden i stället för konventionellt tak stål/bräder + gips med då blir det dyrt och du måste isolera rätt bra på vinden för att behålla kylan till kvällen.

 

Funkar i ett tvåvåningshus

 

Kylan i bottenplattan har du inte så stor nytta av mer än att du får kalla fötter

 

Det är högre upp i rummets luft du vill ha den kalla luften

 

Möjligen i kombination med ett takfläkt som "suger upp" luften från golvet kan du få nytta av den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha temperatur-skillnad till låg kostnad så är isoleringen nyckeln.

 

Inget nytt under solen.

 

Isolera med vakum, kostar ingenting, väldigt effektivt. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, indirekt så påverkar ju detta energikostnaden för att driva en AC.

Finns tidigare trådar på forumet ang detta, med att leverera ut på nätet i Thailand.

Finns en svensk kille på Samui/Lamai i som säljer dessa system.

Har letat lite och funnit några trådar. Verkar som den subvention som funnits har skapat för många solcell-anläggningar och det nu blivit problem med överproduktion i topparna. Kvoten uppfylld 2011, men hittar inte mer data nu. Var väl för hög subvention-lönsamhet så för många hoppade på tåget...

http://www.palangthai.org/docs/ClarifyingTheThaiSolarFeedinTariff4Feb2011.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha temperatur-skillnad till låg kostnad så är isoleringen nyckeln.

 

Inget nytt under solen.

 

Isolera med vakum, kostar ingenting, väldigt effektivt. :-)

 

K värdet är av stor betydelse att  bygga i tegel btg hål sten är helt förkastligt.. Om du inte har en stor plånbog, har du det så inga problem.

 

Men du hade fått tillbaka mångfalt om du valt rätt material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go again.

Kyl slingor fungerar inte helt enkelt av den anledningen att det blir kondens i Thailand,s fuktiga klimat.

Det är bara att titta på hur mycket en AC producerar. Sen är det då om man avser att ackumulerade kyla inte det heller enkelt. Då rummet blir svinkallt på dan för att få en hygglig kylning till natten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra isolerat hus (med god ventilation) och inverter air-cons tror jag kan spara en hel del energi. (Kan solpaneler driva dessa dagtid?)

 

Om man sedan använder solpanel till att tex driva poolpumpen och eventuella renings-system (salt-chlorinators eller UV tex)

På det viset skulle man kunna använda solpaneler utan batterier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go again.

Kyl slingor fungerar inte helt enkelt av den anledningen att det blir kondens i Thailand,s fuktiga klimat.

Det är bara att titta på hur mycket en AC producerar. Sen är det då om man avser att ackumulerade kyla inte det heller enkelt. Då rummet blir svinkallt på dan för att få en hygglig kylning till natten.

 

i kyl-elementet i en AC så är kanske temperaturen nära 0 grader och du forcerar en stor mängd luft över detta element.

 

Kan inte jämföras 1:1 med ett stort golv som kanske ligger 5 grader under omgivande temperatur och dessutom har möjlighet att dunsta av sin fukt.

 

Svinkallt behöver det inte vara om man har en hygglig isolering.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

i kyl-elementet i en AC så är kanske temperaturen nära 0 grader och du forcerar en stor mängd luft över detta element.

Kan inte jämföras 1:1 med ett stort golv som kanske ligger 5 grader under omgivande temperatur och dessutom har möjlighet att dunsta av sin fukt.

Svinkallt behöver det inte vara om man har en hygglig isolering.

Jag betvivlar att någon tycker ett sådant golv är behagligt att gå på barfota. Samt kyla går neråt. Det är således kontraproduktivt att sätta kylslingor i ett golv. Det är därför man har värmegolv i Sverige. Då värme till skillnad mot kyla strömmar uppåt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra isolerat hus (med god ventilation) och inverter air-cons tror jag kan spara en hel del energi. (Kan solpaneler driva dessa dagtid?)

 

Om man sedan använder solpanel till att tex driva poolpumpen och eventuella renings-system (salt-chlorinators eller UV tex)

På det viset skulle man kunna använda solpaneler utan batterier?

 

Exakt, skippa batterier konsumera direkt,  sparar mycket problem.

 

Bara AC / och möjligen en pool som drar någon el att tala om.

 

Miljö-effekten är stor bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betvivlar att någon tycker ett sådant golv är behagligt att gå på barfota. Samt kyla går neråt. Det är således kontraproduktivt att sätta kylslingor i ett golv. Det är därför man har värmegolv i Sverige. Då värme till skillnad mot kyla strömmar uppåt.

 

Om man själv överbestämmer sitt system med en oändlig lista på krav så går givetvis inget att genomföra.

Vanligt när man bara inte vill, men inte klarar säga det rakt ut.

En attitydsfråga helt enkelt.

 

Ta på flip-flop och var glad.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man själv överbestämmer sitt system med en oändlig lista på krav så går givetvis inget att genomföra.

Vanligt när man bara inte vill, men inte klarar säga det rakt ut.

En attitydsfråga helt enkelt.

Ta på flip-flop och var glad.

Eller så gör man som mig och utgår i från 35 års yrkeserfarenhet om det som diskuteras.

Det är lite svårt att jobba mot fysikens lagar. Men finns vilja så går det säkert att ro iland. Frågan är bara hur bra det fungerar i slutändan mot konventionella lösningar som är beprövade och fungerar.

Vad har du själv för praktiska erfarenhet på området?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...