Jump to content
IGNORERAD

Solceller till huset i Thailand


Wangthong

Recommended Posts

Jordfelsbrytare är ett måste till duchvärmare

Finns en del med inbyggd

Det har du rätt i men det Thaiarna monterar funkar inte alltid det hände hos oss när en kille erbjöd sej att montera en jordfelsbrytare den var inte ens inkopplad, den var förbikopplad. Nu var väl Wangthongs fråga om solceller är lönsamt eller användbart. Men varför används inte solenergin i Thai där det finns soldagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jocko53

    14

  • Nicholas

    13

  • Boa52

    11

  • kitungmakmak

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det har du rätt i men det Thaiarna monterar funkar inte alltid det hände hos oss när en kille erbjöd sej att montera en jordfelsbrytare den var inte ens inkopplad, den var förbikopplad. Nu var väl Wangthongs fråga om solceller är lönsamt eller användbart. Men varför används inte solenergin i Thai där det finns soldagar?

Finns en hel del solkraftverksparker runt Korat, följer detta med intresse, har också en vision om att montera solceller på taket och leverera ut på nätet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför används inte solenergin i Thai där det finns soldagar?

 

Det finns ett gäng solcellsanläggningar på olika ställen så den används.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ samma ide som med hinkar. Elementena var bara ett ex. förstår vad ni menar att det inte blir nog varmt för att döda bakterier. Någon som vet vad solvärmare kostar per kvadratmeter kanske inte så mycket för att hålla ned el-kostnaden utan slippa el i duschen.Thai elektriker och deras kopplingar är inte så säkra som hemma i Sverige

Hej

En solpanel som är på 100W ger ca 6a som bäst  är 120x 54 cm väger 9 kg kostar ca 600 kr.

du behöver en regulator  ca 500 kr (20A) batteri ca 100Ah  en omvandlare DC 12V-AC 220v  

panelen en Monokristallin, ei  en Polly kristallin

 

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En solpanel som är på 100W ger ca 6a som bäst  är 120x 54 cm väger 9 kg kostar ca 600 kr.

du behöver en regulator  ca 500 kr (20A) batteri ca 100Ah  en omvandlare DC 12V-AC 220v  

panelen en Monokristallin, ei  en Polly kristallin

 

Jocko

Det vore inte så dumt att ha för tex jag och min fru som bara vistas i huset 1 mån/ år än så länge.Lite belysning på natten kanske avskräcker tjuvar eller hjälper dom hitta vad dom ska ta. Barnen i byn kallar det spökhuset för det är alltid mörkt. Vi har folk som tittar till huset och goda grannar men ändå inte dumt att ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

En solpanel som är på 100W ger ca 6a som bäst  är 120x 54 cm väger 9 kg kostar ca 600 kr.

du behöver en regulator  ca 500 kr (20A) batteri ca 100Ah  en omvandlare DC 12V-AC 220v  

panelen en Monokristallin, ei  en Polly kristallin

 

Jocko

Vart finns dessa att köpa ? 600 kr är ett kanonpris

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att handla från dessa till Thailand? Leifen hade gjort ett provköp, och som jag förstod, var det ej ett klockrent köp...

 

Mvh. borje222

Jag handlar med paneler här i sverige,

men till Thailand köper man värdens bästa paneler från Kina,

Att importera en panel från kina till EU kostar 65% i strafftull

men till Thailand är det ok vad jag vet,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag handlar med paneler här i sverige,

men till Thailand köper man värdens bästa paneler från Kina,

Att importera en panel från kina till EU kostar 65% i strafftull

men till Thailand är det ok vad jag vet,

 

I teorin är det säkert ok, men i praktiken är jag inte lika säker... Vill nog gärna höra någon som gjort detta innan jag lägger in en större beställning... :wink:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med en liten beställning

Det finns en massa bra paneler i Kina

http://www.alibaba.com/product-detail/Solar-panel-with-VDE-IEC-CSA_51489812.html

 

Jag låter nog någon annan vara "testpilot" först, som behöver dessa bättre än jag... :)

Alibaba / Ali express har en hel del roliga saker som jag skulle kunna tänka mig att köpa till Thailand, men blev lite skeptisk efter att Leifen provat...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

Den största experten på sol energi finns straxt utanför Chanthaburi, ett Tysk/Thailändskt par, har en grym anläggning och är helt självförsörjande genom sol energi.

Håller kurser och förevisning i ämnet.

Googla på J&B Green homestay, båda pratar bra engelska.

Hälsningar

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha fakta i ämnet är jag förvånad över att solens energi inte tas tillvara bättre här i Thailand, eller gör den det utan att jag fattat det? Uppvärmning av vatten till tvätt och dusch tex, där jag bor är hotellet ca 5 år gammalt men varje rum har en separat elektrisk vattenuppvärmare till duschen, samtidigt måste jag kyla ned rummet för att det skall gå att sova, känns lite ologiskt, thaistyle?

Utanför Lampang byggs det en gigantisk solkraft anläggning.

Många många rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nagon som kan svara pa hur manga watt 1m2 solcell ger per dag i Thailand?

Har hört nagonstans 1000w men vet inte om det stämmer,

Vet ej om siffran var baserad för Thailand eller Sverige

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Nagon som kan svara pa hur manga watt 1m2 solcell ger per dag i Thailand?

Har hört nagonstans 1000w men vet inte om det stämmer,

Vet ej om siffran var baserad för Thailand eller Sverige

 

Mvh. SWED THAI

Frågan är felställd!

Per dag får du ut energi som mäts i Wh oftast kWh i det här fallet. Det blir alltså ett genomsnitt när all energi under dagen läggs till varandra. Mäts med energimätare.

W mäts ju vid ett tillfälle. I detta sammanhang kan tänkas att du menar hur mycket 1m2 av solpanel kan ge när de är som mest belysta, dvs full solinstrålning.

Förmodligen är det det senare du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är felställd!

Per dag får du ut energi som mäts i Wh oftast kWh i det här fallet. Det blir alltså ett genomsnitt när all energi under dagen läggs till varandra. Mäts med energimätare.

W mäts ju vid ett tillfälle. I detta sammanhang kan tänkas att du menar hur mycket 1m2 av solpanel kan ge när de är som mest belysta, dvs full solinstrålning.

Förmodligen är det det senare du menar.

Stämmer

Sa fragan är om man kan fa ut 1 KWh per dag i Thailand per m2 solcell i sntt?

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer

Sa fragan är om man kan fa ut 1 KWh per dag i Thailand per m2 solcell i sntt?

 

Mvh. SWED THAI

Om jag förstått så ger 1 m2 ca 150w, gissar att det är per timme och då får du ut 1kWh per dag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer

Sa fragan är om man kan fa ut 1 KWh per dag i Thailand per m2 solcell i sntt?

 

Mvh. SWED THAI

 

Om du t.ex. skaffar en solpanel på 240W (1m x 1,6m) och har 8 timmar (Thailand har ofta mer) med sol, producerar du 1,92 kW om dagen. 

Storleken på panelerna idag variera en del, men som svar på din fråga, så svarar jag ja.

 

Du får ut 1kW om dagen i Thailand per kvadratmeter solpanel. Och mer därtill om du köper moderna, kvalitativa solpaneler.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, P=U*I dvs watt är ström*spänning (likström)

W = U*I*T dvs p*tiden.

 

Hade en lärare som lärde oss ramsan om "uri, pui och wuit"... Den sitter i.

 

Så prata om samma saker, skilj på totalt vad en cell kan ladda på en dag eller vad den ger maximalt mitt under dan.

Ska man ha den till belysning när solen inte skiner (natten) så krävs det accar (battrier) och sen har dom rackarna en förmåga att producera sämre när det är varmt, så det kan ju åxå vara nåt att kolla upp.

 

Omformare för lysen skulle jag inte lagt lite pengar på, men en timer kan ju vara vettig att ha. En regulator dock, så batterierna inte överladdas är nog att rekommendera.

 

Men jag har ju inte en aning, jag bor inte i Thailand.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, P=U*I dvs watt är ström*spänning (likström)

W = U*I*T dvs p*tiden.

 

Hade en lärare som lärde oss ramsan om "uri, pui och wuit"... Den sitter i.

 

Så prata om samma saker, skilj på totalt vad en cell kan ladda på en dag eller vad den ger maximalt mitt under dan.

Ska man ha den till belysning när solen inte skiner (natten) så krävs det accar (battrier) och sen har dom rackarna en förmåga att producera sämre när det är varmt, så det kan ju åxå vara nåt att kolla upp.

 

Omformare för lysen skulle jag inte lagt lite pengar på, men en timer kan ju vara vettig att ha. En regulator dock, så batterierna inte överladdas är nog att rekommendera.

 

Men jag har ju inte en aning, jag bor inte i Thailand.

 

Effekt P, mäts i enheten W.

Momentant värde.

 

över tid blir det watt sekund (SI enheter)

I folkmun Kwh ( 1000 watt timmar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du t.ex. skaffar en solpanel på 240W (1m x 1,6m) och har 8 timmar (Thailand har ofta mer) med sol, producerar du 1,92 kW om dagen. 

Storleken på panelerna idag variera en del, men som svar på din fråga, så svarar jag ja.

 

Du får ut 1kW om dagen i Thailand per kvadratmeter solpanel. Och mer därtill om du köper moderna, kvalitativa solpaneler.

 

Ja solenergin borde räcka utan problem till en AC

 

speciellt om man gör en AC (kompressor) som var är framtagen för att drivas direkt från panelen utan omformare.

behovet av AC är ju direkt proportionellt emot instrålad energi, så nya linjära kompressorer borde ju funka med ny styrning, enkelt nog för att bygga själv.

 

det kommer, mark my words.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, P=U*I dvs watt är ström*spänning (likström)

W = U*I*T dvs p*tiden.

 

Hade en lärare som lärde oss ramsan om "uri, pui och wuit"... Den sitter i.

 

Så prata om samma saker, skilj på totalt vad en cell kan ladda på en dag eller vad den ger maximalt mitt under dan.

Ska man ha den till belysning när solen inte skiner (natten) så krävs det accar (battrier) och sen har dom rackarna en förmåga att producera sämre när det är varmt, så det kan ju åxå vara nåt att kolla upp.

 

Omformare för lysen skulle jag inte lagt lite pengar på, men en timer kan ju vara vettig att ha. En regulator dock, så batterierna inte överladdas är nog att rekommendera.

 

Men jag har ju inte en aning, jag bor inte i Thailand.

 

 

 

En solpanel tycker inte om sol, det är ljuset som ger energi till  en (solcell) solpanel, 25 plusgrader är den bästa temperaturen,

Norrbotten på sommaren med 24 tim  ljus och inte altför varmt är nog idealet :im_happy:  

Ändrades av jocko53
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja solenergin borde räcka utan problem till en AC

 

speciellt om man gör en AC (kompressor) som var är framtagen för att drivas direkt från panelen utan omformare.

behovet av AC är ju direkt proportionellt emot instrålad energi, så nya linjära kompressorer borde ju funka med ny styrning, enkelt nog för att bygga själv.

 

det kommer, mark my words.

Felpostat

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...