Jump to content
IGNORERAD

Resekamera


FF

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Har en rx100 3, men måste nu köpa 4:an

12k för en pocketkamera tycker jag känns som lite overkill.

Vad får man för förbättringar?

4k Video och 1000Fps.

 

Jag har inte studerat den så noga, men vid en snabb koll så ser det ut som att det mesta krutet är lagt på video.

Är det några större förbättringar på fotodelen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rillex

    10

  • Nilsson68

    8

  • dtbkk

    6

  • FF

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12k för en pocketkamera tycker jag känns som lite overkill.

Vad får man för förbättringar?

4k Video och 1000Fps.

 

Jag har inte studerat den så noga, men vid en snabb koll så ser det ut som att det mesta krutet är lagt på video.

Är det några större förbättringar

Bra förbättringar som du säger där.

Slutartiden på fotosidan då.

Förmodligen ökad känslighet ett uns.

Men framförallt för den häftiga sensorn, Sony smiskar rumpa med hala branschen nu och jag tror dom flesta har deras sensorer och tänk när full-size sensorerna följer efter med dubbla-kisel skivor.

Autofokus oxå bättre.

950 USD så då kostar den väl 8000 SEK ungefär i BKK skulle jag gissa.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bra förbättringar som du säger där.

Slutartiden på fotosidan då.

Förmodligen ökad känslighet ett uns.

Men framförallt för den häftiga sensorn, Sony smiskar rumpa med hala branschen nu och jag tror dom flesta har deras sensorer och tänk när full-size sensorerna följer efter med dubbla-kisel skivor.

Autofokus oxå bättre.

950 USD så då kostar den väl 8000 SEK ungefär i BKK skulle jag gissa.

 

 

Ja, sensorn är tydligen bättre och även slutartiden, tydligen.

Men mitt intresse för kameror är nog inte tillräckligt stort. Vid mer avancerad fotografering så väljer jag nog en systemkamera.

Kompaktkameran kan man däremot alltid ha med sig. Men 11500:- i Sverige är för mycket för en "bara för att ha med sig" kamera.

Sponsrar helst lokala företag och helst inte ens nätshopping.

 

Men den är absolut kompetent och är nog det bästa alternativet om man vill ha zoom och kompakt, om man känner att det är värt pengarna.

8k kaäns som smärtgräns för en kompakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har inhandlat en Nicon Coolpix P900 som resekamera, 83 gånger zoom..

Sen tog förståndet? över, så på lördag blir det en Canon 5Ds som jag ska ha för att lära mig på nytt att använda rätt.

Min dröm är att jag får åka till Bangkok själv o träffa btbkk o lär mig att ta dessa otroligt fina bilder som han tar..

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en resekamera som du tänker köpa så bör du kolla på micro 4/3 systemet.

Panasonics nya Lumix DMC-80 verkar vara en fantastisk kamera.

 

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX80silver1232

 

 

Själv har jag en Lumix DMC- GM1 som jag är mer än nöjd med. Nu tror jag att en Canon 5Ds tar lite bättre bilder, men att skillnaden

är väldigt liten. Framför allt är det ju så att den bästa kameran är den man har med sig och det är troligare att man har med sig en 

liten systemkamera än en stor.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Lumix GM5 i fjol var inte nöjd med den för smått och kändes inte bra bildmässigt

 

 

Så i våras slog jag till med en Fuji X-pro 2 en kamera jag bara älskar snabb att hantera ligger skönt i handen.

Riktigt nöjd är jag med den!!!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just nu behov av en ny resekamera, ny mobil samt en ny platta. 

Använder mobilen och kameran då jag cyklar så den blir utsatt för mycket fukt, svett o regn. 

Så jag tänkte göra en kombo;. Skall köpa iPhone 7 plus. 

 

Denna kombo innebär att jag kan fotografera med hyfsad kvalitet, posta inlägg på fb, geotagga, samt använda GPS "on the go"

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just nu behov av en ny resekamera, ny mobil samt en ny platta. 

Använder mobilen och kameran då jag cyklar så den blir utsatt för mycket fukt, svett o regn. 

Så jag tänkte göra en kombo;. Skall köpa iPhone 7 plus. 

 

Denna kombo innebär att jag kan fotografera med hyfsad kvalitet, posta inlägg på fb, geotagga, samt använda GPS "on the go"



Det är ju det med iPhonen blir ju bilderna lite för bra.
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Rillex:

 


Det är ju det med iPhonen blir ju bilderna lite för bra.

 

och lite för ofta ;) 

 

Testade en Huawei telefon i går och de bilderna imponerade, telefonerna håller på bli bra kameror som även går att ringa med.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

och lite för ofta [emoji6] 

 

Testade en Huawei telefon i går och de bilderna imponerade, telefonerna håller på bli bra kameror som även går att ringa med.



Men det är inget att "showa" med [emoji57] slutar väl att man står som kineserna med plattor och fotar hahaha
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Rillex:

Köpte en Lumix GM5 i fjol var inte nöjd med den för smått och kändes inte bra bildmässigt

 

Så i våras slog jag till med en Fuji X-pro 2 en kamera jag bara älskar snabb att hantera ligger skönt i handen.

Riktigt nöjd är jag med den!!!

 

 

 

 

18 000 för en kamera av mindre modell kanske är en del men jag kan förstå att du är nöjd. Om det var den som användes under Västgötaträffen

alltså för dem bilderna blev ju grymt bra!

Ändrades av edvardpop

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev edvardpop:

 

 

18 000 för en kamera av mindre modell kanske är en del men jag kan förstå att du är nöjd. Om det var den som användes under Västgötaträffen

alltså för dem bilderna blev ju grymt bra!

 

Tack!!!

Ja det är den som jag använde där, blir ibland jobbigt att släpa på min gamla Nikon, även om jag gillar den också!

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv köpte jag nyss en Lumix DMC-TZ70 som jag personligen är kraftigt imponerad av.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-08 at 17:50, skrev FF:

Har inhandlat en Nicon Coolpix P900 som resekamera, 83 gånger zoom..

Sen tog förståndet? över, så på lördag blir det en Canon 5Ds som jag ska ha för att lära mig på nytt att använda rätt.

Min dröm är att jag får åka till Bangkok själv o träffa btbkk o lär mig att ta dessa otroligt fina bilder som han tar..

 

    FF

Hmmm,åka till Bangkok och träffa btbkk för en fotokurs?

Du måste skoja,alla hans bilder är som du vet bara fusk.

Med ett bra Bildredigering program så kan alla bilder bli bra.

Duger gott med en kamera för 6000 Bath,sen kan btbkk fuska till allt så folk tror att kameran kostar minst 200.000 bath.

Nu få jag nog Fan för detta inlägg;)

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev L200:

Hmmm,åka till Bangkok och träffa btbkk för en fotokurs?

Du måste skoja,alla hans bilder är som du vet bara fusk.

Med ett bra Bildredigering program så kan alla bilder bli bra.

Duger gott med en kamera för 6000 Bath,sen kan btbkk fuska till allt så folk tror att kameran kostar minst 200.000 bath.

Nu få jag nog Fan för detta inlägg;)

Men det är j--vligt bra fuskat. Jag klarar inte av att fuska sådär bra.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...