Jump to content
IGNORERAD

Självmord i Jomtien, min vän är död : del 1


Vaxet

Recommended Posts

Förord

Det har nu gått nästan ett halvår sedan min vän Larsa valde att ta livet av sig i Thailand. Denna tragiska historia känns nästan overklig men jag tänker i denna tråd samt följande trådar 1.2.3..., så kort som möjligt (lång som tusan i alla falla, hoppas ni orkar läsa) berätta vad som ledde till detta mycket tragiska beslut Larsa tog på morgonen den 5 september 2008.

Jag känner mig ledsen och jag saknar honom, men jag känner mig också arg och bitter på honom, inte bara för vad han gjorde den där dagen i september utan också för hur han behandlade mig och andra de sista åren av sitt liv.

Är det någon av er "gamla vänner" eller andra tidigare nära i Sverige som tycker det är dumt av mig att skriva denna historia så vill jag påpeka att ni inte brydde er om Larsa de sista åren av hans liv då ni kunde ha gjort skillnad mellan liv och död.

Nu är det försent att bry sig och genom att berätta denna historia vill göra slut på alla rykten och spekulationer som förekommer både i Larsas svenska hemstad och på olika forum på nätet.

Här kommer historien om vad som först ledde till ett självmordsförsök och till slut till ett självmord.

Avslut i Sverige

Larsa hade under ca 8 år sedan 1997-98 drivet en golfresebyrå med bas i Sverige. 3 gånger om året tog han med sig gäster till Pattaya och stannade där ca 5-8 veckor per gång.

Gästerna fick en reseledare som var fantastiskt duktig på att ta hand om dom både på golfbanan och som guide i nattlivet. Hur han orkade fattar jag inte, gästerna stannade normalt 2 veckor i stöten och när de for hem kom nästa grupp ner.

Att festa i 2 veckor på en semester går väl ganska bra, men Larsa var nästan alltid sist kvar på natten och först upp på morgonen, trots att han var nere 5-8 veckor i taget.

Under våren 2005 sa Larsa till mig att han skulle flytta till Thailand på heltid. Eftersom han hade nästan vuxna barn med sin sambo sedan många år så undrade jag hur de tog detta.

Han sa att hans sambo och han höll på att separera och att barnen var så stora nu så de inte brydde sig.

En vecka innan han skulle åka ner så kom han hem till mig och fru vax då han ville berätta något som han sa.

Det visade sig att han inte hade haft modet att tala om varken för sin sambo eller för sina barn om beslutet att flytta till Thailand.

Nu så hade han dock släppt bomben och tänkte helt sonika överlåta på familjen att ta hand om allt det praktiska emedan han tog planet ner till Thailand.

Så blev det också, barnen och sambon tog hand om bodelningen, sålde ett företag som de drev tillsammans och där sambon jobbade och nu blev arbetslös, samt allt annat praktiskt.

Larsa for till Thailand och började arbeta och så småningom så fick han sin del av bodelningen nersänd av sin ex.sambo.

Trotts detta för mig ofattbara sätt att avsluta en familjerelation så brydde sig barnen om honom och det bestämdes att de skulle komma och hälsa på runt jul och nyår 2005/2006.

Även ex.sambon visade oerhörd empati trotts att hon på en veckas varsel var utan både partner och jobb. Fast att hon förstod att hon antagligen var den enda i hennes omgivning som inte visste att han skulle flytta till Thailand. Och som jag har förstått nu mådde så dåligt att hon knappt orkade gå ut så brydde hon sig fortfarande om Larsa.

Det var nämligen så att redan första veckan han kom till Thailand så drabbades han av en riktigt mental baksmälla och mådde oerhört dåligt.

Han måste ha ringt och beklagat sig för exet då hon vid flera tillfällen ringde mig och oroade sig för Larsa. Jag kände inte henne nästan alls, men hon visste att fru vax och jag pendlade mellan Thailand och Sverige och att vi bodde nära Larsa.

Själv märkte jag dock inte att han mådde dåligt utan snarare tvärtom. I stort sett varje dag så hörde han av sig och ville få med mig ut på party. Jag hängde på en hel del, men även om jag var nästan 15 år yngre än Larsa så orkade jag inte hänga med i hans tempo.

Han formligen älskade att vara "kung i baren" och shootsen stod som spön i backen. Han njöt dessutom av uppmärksamheten han fick när han ringde i klockan och bjöd hela baren på en omgång dricka. Detta kunde han göra, ja faktiskt 7-8 gånger på en kväll.

Självklart blev han populär bland barerna och han snålade inte heller på "tippen" till bardamerna så han blev behandlad som en kändis när han var ute och festade.

Butterfly är väl ordet som skall användas här, ja samma dam 2 dagar fanns inte i hans värld och det var nog inte många nätter han sov ensam.

När jag träffade honom så var han alltid överlycklig för sitt beslut att flytta till Thailand.

När han var ensam och nykter mådde han dåligt och som jag förstår det så berättade han detta via telefon och skype detta för sitt ex. i Sverige.

Fina flickan

Hon hette Fon och sjöng i ett band på Beachroad i Pattis. Hon hade tidigare drivet ett tvätteri på soi Welcome i Jomtien, men denna inrättning hade gått omkull så nu var hon mellan jobb och försörjde sig som sångerska.

Hon var ljushyad, uppvuxen med sin mammas syster som var nunna och dessutom hade hon en Bachelors degree från universitetet. Hon hade dessutom lite pengar på banken, detta via ett arv från någon relativt avlägsen släkting.

Hon var alltså precis motsatsen till alla dessa damer som Larsa träffat tidigare i barerna.

Fon och Larsa hade träffat varandra något år tidigare när hon drev tvätteriet, men något tycke hade inte uppstått. Hon hade snarare uttryckt visst förakt för honom då hon ansåg att han var gammal och inte såg ut att ha så mycket pengar.

Jag visste detta då hon just uttryckt dessa tankar till fru vax som vid sina besök på tvätteriet alltid fick veta allt om alla på gatan, samt alltid hur bra affärerna gick.

Hur nu Larsa hade stött på Fon igen vet jag inte men en dag kom Larsa hem till vårt då nybyggda hus med Fon i släptåg.

Vi fick av honom veta att han var trött på alla "glädjeflickor" som han nu uttryckte sig och att han nu träffat denna välutbildade, oskyldiga, nästan rika och framförallt fina flicka.

Ja hon var så fin så hon kunde inte ett enda ord engelska, för enligt Larsa så var det bara bardamer som kunde prata engelska och Fon var i ju stort sett orörd.

Ja kanske då förutom den där indiern som hon hade tänkt gifta sig med, men som hon gjort slut med då han när han blev arg tenderade till att använda nävarna i stället för ord.

För säkerhets skull så fick vi också veta att fru vax ju också var nästan lika bra, hon var ju också studerad, kunde inte mycket engelska när vi träffades och just oskuldsfrågan berördes inte.

Jag kan dock själv avslöja att fru vax vid detta tillfälle absolut inte var oskuld.

Fru vax blev dock bra häpen när hon från Larsa fick höra att Fon kom från en bättre familj och det kunde man ju se då hon var mer ljushudad.

Fon själv sa inte så mycket utan gick mest runt och inspekterade vårt hus som vi just byggt färdigt.

Det enda jag kommer ihåg att hon sa på thailändska var att hon aldrig skulle bo med Larsa så länge han bara hade ett litet condor, fru vax översatte snabbt till mig och Larsa

Ja hon sa så, och då Larsa hörde detta svarade han snabbt på svenska så att hon inte kunde förstå att något hus skulle det inte bli, fru vax översatte dock inte detta till Fon.

Nä aldrig, han trivdes så bra i sin lägenhet och han tänkte aldrig igen skaffa sig de problem med underhåll etc. som ett hus innebär.

Fon och Larsa lämnade oss, och både fru vax och jag var mycket undrande över hur dessa två personer hade funnit något tilltalande i varandra och hur detta skulle funka.

2 veckor senare flyttade Larsa ut ur sin condor och in i ett hyrt hus tillsammans med Fon.

Driva företaget

Resebolaget som Larsa startat och som hade kontor bakom soi Welcome i Jomtien blomstrade.

Larsa hade flera anställda och gästerna som blev fler och fler var mycket nöjd med den extremt höga service som man fick.

Den stora skillnaden nu var att de nattliga guidade turerna inte längre fanns på programmet.

Nä ville gästerna ha en liten visning av det Thailändska nattlivet så blev det restaurang besök med Larsa och Fon.

Om sedan man drog till det riktigt ordentligt, så kunde kvällen eller snarare natten avslutas på en kareokebar, då Fon verkligen gillade att visa upp sin musikalitet för alla.

Larsa njöt av den uppskattning hans gäster visade för Fon och han såg ut trivas enormt med livet.

De anställda på företaget, 2 chaufförer och en sekreterare, njöt dock inte lika mycket av Fons uppvisning. De hade nu en farangchef som sa en sak och en farangchefs flickvän som skällde ut dom på thailändska för att de inte gjorde som hon sa.

1 månad efter att Larsa och Fon blivet tillsammans hade båda chaufförerna samt sekreteraren fått sparken då Fon upplyst Larsa om hur odugliga dessa personer var.

Nu var Fon sekretare och skötte allt på kontoret. Larsa trivdes bra med att köra gästerna till och från golfbanorna och han var glad att slippa det tråkiga administrativa jobbet.

Tack vare att Larsa var så enormt duktig på att underhålla och serva sina gäster så blev detta nya upplägg en succe.

Han fixade tävlingar för gästerna och var nu själv alltid på plats för att serva sina gäster. Inte som förut, då han också måste jobba på kontoret.

Fon hon skötte jobbet på kontoret med bravur och hon gjorde verkligen ett mycket bra jobb.

Hon var också mycket omtyckt av gästerna och dessa blev fler och fler.

Fon hade dessutom lärt sig Engelska på bara några månader och talade nu i stort sett flytande engelska, ja t.o.m. med engelsk accent.

Själv var jag lite undrande till detta mirakel och misstänkte att hennes okunskap i engelska språket kanske inte var helt sant, vilket jag på fyllan råkade säga till Larsa.

Jag fick denna kväll en riktig utskällning och han uttryckte sin vrede över att jag inte accepterat Fon och ej heller visade henne den respekt hon så väl förtjänade.

Efter att ha försökt övertala honom om att jag visst respekterade Fon, men att just engelska frågan var lite misstänksam så blev han mycket arg och sa en hel del inte så trevligt om fru vax.

Nåväl, nu kunde hon tala engelska och dessutom gick affärerna lysande. Jag kommer ihåg att de under någon månad denna hösten gjorde mer än 500 000 baht i vinst.

Larsa såg ut att vara lycklig och Fon var drottningen av soi Welcome.

Problemen startar

Under jul och nyårshelgerna skulle Larsas döttrar som var drygt 20 år besöka honom.

Nu var ju problemet det att han inte ansåg att de skulle få veta att deras pappa träffat en tjej redan någon månad efter att han lämnat deras mamma.

Att de bodde tillsammans i ett hus och att Fon dessutom inte var mer än 4-5 år äldre än dem var också något som inte skulle få avslöjas.

Flickorna anlände och inkvarterades ovanför kontoret, Fon presenterades som sekreterar och jag vet inte riktigt hur frågan om var Larsa själv bodde löstes. Men detta fixades sig uppenbarligen.

Nu bodde det vid denna tidpunkt en svensk dam vid namn Gudrun på soi Welcome.

Hennes make hade avlidet året innan och hon långsemestrade i Jomtien där hon spelade golf nästan varje dag.

Gudrun bloggade också på en egen hemsida om livet i Thailand och tog också mycket fotografier som hon la in i sina dagliga rapporter.

Nu var det så turaktigt så att Gudrun ville resa runt i Thailand över Jul och nyår och hon berättade detta för Larsa. Detta var lösningen på Fon-problemet.

Nästa dag for Fon och Gudrun ut på en resa i Thailand som varade i precis lika många dagar som Larsas döttrar var kvar i Thailand.

Bakslag 1

Eftersom fru vax på den tiden inte var fru vax på papperet så valde jag att fria till henne på juldagen 2005. Jag hade köpt förlovningsringar och denna förlovning genomfördes på Koh Samet den 30/12.

För att dela med mig av min glädje så sms.ade jag alla i min telefon inkl. Larsa och Fon.

Nästan alla svarade med ett grattis tillbaka, så även Larsa, dock inte Fon.

Vi stannade på Koh Samet i 10 dagar och hade en fantastisk tid tillsammans med min syster och hennes familj från Sverige.

När jag kom tillbaka till Jomtien hade Larsas döttrar åkt hem en vecka tidigare och när jag träffade honom frågade jag hur det varit med döttrarna i Thailand.

-Livet är slut sa han.

Det visade sig att Fon, dagarna efter döttrarna åkt hem ställt ett ultimatum till Larsa.

Antingen så förlovade de sig precis som fru vax och jag eller så var det slut emellan dem.

Larsa som aldrig varit varken förlovad eller gift, trots ett mycket långt förhållande men barnens mamma (typ 20 år eller mer) var inte direkt pigg på tanken, men lösningen var inte svår att finna.

Han tog Fon till Worldjem, juvelaffären på Pattaya Nua och där inhandlades ett stycke ring till Fon.

Larsa sa till henne att han inte kunde bära ring då han var allergisk och på detta sätt undgick han att offiellt visa andra att han var förlovad.

Ja egentligen så var det väl bara Fon som skulle veta att de "förlovat" sig.

Nu blev det dock så att Fon samma dag berättade för Gudrun om förlovningen, och vipps var denna förlovning dagens huvudämne på Gudruns hem/bloggsida.

Eftersom Larsas döttrar kände till denna hemsida besökte de väl denna då och då, och just denna nyhet att pappa förlovat sig med sin sekreterare 1 vecka efter att de åkt hem fick väl bägaren att rinna över. Att alla i Larsas gamla hemstad också fick veta detta gjorde det nog inte lättare för döttrarna.

Jag vet inte hur det gick till men båda döttrarna sa i alla fall upp bekantskapen med sin far.

Enligt vad jag känner till hade de aldrig mer kontakt med varandra de sista 2 åren av Larsas liv

Fortsättning kommer

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt bra skrivet!  väntar på fortsättningen och beklagar det inträffade...   blir nästan irriterad på ungarna, en far är alltid ens far kan tyckas. dock kanske dom har en egen version än den du fått höra och tagit del av?  är ju själv under 30 och med svenska föräldrar, skulle ha respekterat min fars beslut och stöttat honom, ps. dessutom skulle jag nog ha förstått honom ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant berättelse, jag ser fram mot fortsättningen!

Modigt att ta upp detta lite tabubelagda ämne.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående skribenter. Motsägelsefullt kanske men ser fram emot fortsättningen.

Måste ha varit tufft att skriva ner denna berättelsen. Respect! :great:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket stark och gripande berättelse.

Nyfiken på fortsättningen men samtidigt

undrar jag vad barn och exet tänker om/när

de läser detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mållös... förvånad.. och förväntansfullt upprörd hoppas jag Vaxet snabbar på sina skriverier.

Tycker det är bra att detta skrivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar med spänning på utvecklingen. Flera orsaker, men inte minst vill jag veta hur den svenska anknytningen bidrog till katastrofen.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fram emot fortsättningen. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Självmord är ett känsligt och ofta svårhanterligt ämne.

Du klarade dock detta riktigt bra.

Nu ser jag fram emot att läsa fortsättningen när den kommer.

Ha det bra,

Siam-Nilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Värsta rysaren.

Mkt bra skrivet.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet!

Tack för denna tråd viktiga välskrivna tråden. Det är jätte bra att du som nära vän vågar skriva öppet om denna historia för att ge förståelse för vad som har hänt.  :wai::great:

HälsningSvarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant text som rör ett ämne som det sällan talas om. Att få historien i sin helhet gör det hela än mer intressant.

Starkt gjort av dig att dela med dig. Förstår även att du vill klargöra saker som inte stämmer osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Guest Isan Lover

Hej

Tack för att du skriver om det här trots att det säkert är svårt, men kanske kan det hjälpa någon eller några andra.

Man känner igen en del av resonemanget i berättelsen och det visar hur svårt det är att hjälpa någon även om man försöker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bra skrivit, skulle vilja läsa fortsättningen om det finns någon del 2 ?

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

PS testa sök längs upp där hittar lätt.

Tack så mycket för länkarna, har provat söka utan framgång dock :(

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...