Jump to content
IGNORERAD

SAS eller THAI AIR?


stuart.b

Recommended Posts

Hej hopp!

Det var meningen att jag skulle åka till Thailand nu på lördag med SAS

men blev uppringd av biljettförsäljaren, som frågade om jag kunde tänka mig att

åka med Thai air istället, Jag nappade genast för nu bär det av på fredag istället :yes: vilket bolag tycker ni är bäst? Thai air eller sas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest thai börje

Hej har själv aldrig åkt med thai men alla mina vänner har bara talat gott om thai airways

servicen ska tydligen vara jätte bra och allt ingår öl att dricka mm bara att hämta,

sist åkte jag flynordic vilket var helt okej maten ingick men dricka å allt annat fick man betala men nästa gång blir det helt klart med thai :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja servicen ska tydligen vara bättre på Thai air, men framför allt så kommer jag iväg en dag tidigare :yahoo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, man borde ange priset på flygbiljetten i kr per centilter så att man kan jämföra di olika bolagen.

[move]

Flygpartajaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

:D Man slipper liken på Sas. :D     ooopsss :tommy:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa planen har Thai!!

Mat och dryck bättre

man sitter bätre på Thai

Endast ombord underhållningen vinner SAS.

B747 ligger bra i luften.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai har snyggare värdinnor. Att titta är inte förbjudet utan bara trevligt. Bara man inte vänder sig om och ser frugans bistra ansikte. Det får ske lite i smyg alltså.

Smygtittaren  :whistle:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, sist när jag åkte mä tg961 va det mest äldre damer å gubbar, å inte så mkt att titta på! Servicen e la stort samma i economy tycker jag. I business får jag dock ge plus till Thai. Men med äldre kärror och ofta förseningar blir det ändå ett par minus!

Link to comment
Dela på andra sajter

:great: Jag väljer Thai Airways framför SAS alla dagar i veckan  :great:  

Jag har väl inga egentliga synpunkter på SAS, utan grundar och motiverar mitt val på följande...

Vid ett tillfälle satt jag efter en veckas kurs i Dubai, på flygplatsen i just Dubai och väntade i 15 timmar. Sjuk och med ordentlig feber tvingades jag genomlida min väntetid till ljudet av ett brandlarm eller liknande som gick igång ett par gånger i timmen (utan någon synbar anledning), ständiga Allah Ahkbar-utrop i högtalarna samt folk som uppenbarligen inte hade någon som helst förståelse för att det finns restriktioner för hur mycket vikt/volym man får släpa med sig på ett flygplan och som definitivt inte förstod att man är tvungen att betala extra om man vill få med sig kylskåp, stora tv-apparater, diskmaskiner, tvättmaskiner och dylikt. Totalt kaos och en helt värdelös upplevelse tills...

En besättning från Thai Airways med kapten och styrman i täten kom trippandes förbi. Man skulle kunna säga att det räddade det lilla som fanns kvar att rädda av den dagen för min del. Därför Thai Airways framför SAS alla dagar i veckan.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Bästa planen har Thai!!

Mat och dryck bättre

man sitter bätre på Thai

Endast ombord underhållningen vinner SAS.

B747 ligger bra i luften.

pigge01

Håller med om Thai's suveräna ledning i frågan men har inte vart med om mycket till underhållning på något plan, nu jag tänker efter.

Brukar knappt registrera starten eftersom jag redan somnat.

Beroende på vad man anser är "underhållning" kanske man kan bjuda SAS på lite, såkallad,  karmakraft

  (eller vad det nu heter i dessa uppgraderade tider :heat:   ) - för den "underhållning" det bjuds på under deras flygningar till Kastrup.

Ganska livat på slutet av resan då 95% av danskjävlarna är alldeles vita i ansiktena p.g.a. röksug och hostar våldsamt och reflexartat

- med betydande problem för piloten att hålla kursen och med en kännbar stabilitetsförsämring till följd.

Noterar att du gjort samma observation "i 747'an" som du kaller det, jag instinktivt förmodar är själva flygplanet.

Inte så konstigt, egentligen, med tanke på att deras danska lungor för första gången (kanske sedan 4 års ålder)

ser ett mikroskopisk ljusglimt i en mycket lång tunnel och passar på att fira starten på en förväntat

återhämtningsprocess genom att försätta en aktningsvärd mängd sotpartiklar - och asfaltflagor på fri fot.

Den underhållningen får man inte på Stockholmsplanen där många av resenärerna vägrar att bidra till underhållningen

med hänvisning till én av hemlandets eksotiska traditioner: förtäring av röktobak.

Mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai har en del att bättra på, underhållningen i economy är bland de sämsta du kan hitta idag. En brusig film på en stor duk känns jävligt 1990 idag när i princip alla andra bolag de själv vill jämföra sig med har PTV inbyggt i stolarna.

Fräscha flygvärdinnor...börjar kanske bli gubbsjuk men inte fan tyckte jag att de var något speciellt sist jag flög från CPH med Thai. Fri dricka, det är ju bra om man har som huvudintresse att kröka så ögonen blöder. Fördelen med SAS är att man slipper desssa fyllskallar då de aldrig skulle kunna tänka sig att flyga med ett bolag där man får betala för spriten...

Men jag sitter bättre komfortmässigt och utrymmesmässigt i Thai´s stolar jämfört med SAS. F

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmaithai

jag tycker inte thai är vidare bra förutom benutrymmet, har åkt med flera andra bolag och finnair är dom jag gillar bäst.

En sak som gjorde mig riktigt irriterad på thai var att när man fick maten så fick man inget att dricka förräns efter dom hade serverat klart maten, och vad händer då, jo dom kommer och serverar vin, jag frågade om man kunde få en cola, då säger värdinnan det kommer snart, när man äntligen fick drickan så var maten redan slut, inte så kul att inte ha nåt att dricka till maten, så ett tips till andra, fixa drickan innan dom serverar maten

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai utan att tveka.

Benutrymmet är utan tvekan det som får mig att flyga med dom,  att man sen får gratis sprit o singha är/ var bara extra plus.

C;D

Som bara har Thai o Sardinburkarna som charterbolagen flyger att jämnföra med  :na:

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja, sist när jag åkte mä tg961 va det mest äldre damer å gubbar, å inte så mkt att titta på! Servicen e la stort samma i economy tycker jag. I business får jag dock ge plus till Thai. Men med äldre kärror och ofta förseningar blir det ändå ett par minus!

Nu är du ute och sneseglar!!!

Av Thais 8 nyaste B747-400 används de 6 som har kvar leverans inredningen på

Kastrup och Arlanda!!  senaste levererade 2003-1992.

Att Arlanda flyget blir försenat beror på att Thai prioriterar Förstaklass flygen i Bangkok och

vid fel får  TG 960 eller Tg950 ta förseningen!

Och i Ekonomi är inredningen samma i alla 18 planen även dom gamla med ny inredning

i Första och B-klass!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag flyger mycket hellre med SAS än med Thai. Av de större asiatiska bolagen håller jag Thai som det sämsta. Dessutom har de en väldigt varierande kvalite på sin personal, både uppe i luften och nere på marken.

Att de har ett såpass bra rykte övergår mitt förstånd men jag har märkt att ryktet inte är lika bra utanför Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft problem med Thai på långflygningarna.En enda gång var det under all kritik och det var mellan Bangkok o Bali för ett par år sen, allt var riktigt kass.

Känns riktigt gött att komma "till Thailand" redan när man går ombord i fjollträsk, CPH eller Frankfurt som jag brukar göra.

SAS gör vad dom skall göra vad gäller service men inte mer, Thai har ett helt annat upplägg och fart på drinkvagnarna...  :drinks:

Åkte med Luftwaffe ToR Hong Kong runt nyåret och det var ju ingen höjdare om man säger så. trångt och total oorganiserad mat/drick-vagns-service.

Det jag gillar med SAS är deras entertainment i skärmen + kamera på utsidan.. känns ju som man sitter på första parkett.

Välkomna till gamla hederliga Don Muang!

Det som e kasst på SAS(i ekonomi) är deras stolar som är av cement.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flög för första gången SAS denna gång. Fördelar med SAS. Bra underhållning bra spel. Flygvärdinnorna är trevliga och förstår svenska. maten ner helt OK. Hem betydligt sämre. Höll flygtiderna kanon. jag gillade att flyga ner på natten och hem på dagen. det passade mig bra. Det SAS var urusla på var drickat. En drink när man kom ombord. Sedan något till maten. Skitsnålt.

Thai BRA. Benutrymmet är kanon. Fler flygvärdinnor som arbetar. Inget problem att få lite att dricka. Flyger OK tider. Maten OK. Nackdelar  planen börjar bli gamla och filmerna går knappt att se.

Så Thai vinner med knapp marginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag flyger oftast med Thai, det har väl bara blivit 4 resor med SAS.

Jag tycker Thai är lättare att ha att göra med av olika anledningar,

T.ex på senaste resan i nov-08. åkte vi med SAS ner och hade bokat en plats för "infant" våran lille som var 9 mån med krav på en påhängs säng till honom och fått denna bekräftad.

Vi fick ut boarding carden för flighterna Göteborg- Arlanda och Arlanda -Bangkok  direkt på Landvetter med stols nr. som stämde med bokningen.

Så långt alltväl, men när vi kommer till gaten i Arlanda säger en dam vid incheckningen att våra platser är upptagna.

Konstigt sa jag för vi bokade redan i Februari och betalade i Maj för att vara säkra på att få just den plats vi ville ha ( vi visste att antalet barnplatser är begränsade och att man måste boka snabbt),

konstigt sa hon och skickade oss till ticket office.

Där sa man att vi inte ens skulle få sitta tillsammans och ha barnet i knät hela resan, aldrig i livet sa jag då slutar resan här,efter diskussioner flyttade hon om passagerare så vi fick sitta brevid varandra men barnplatsen kunde vi inte få.

Hon ändrade våra boardingcard från Göteborg och vi klev motvilligt ombord.

Jag frågade flygvärdinnan om vad som hänt och hon sa bara att vi skulle vara glada att vi nu fick sitta tillsammans, och sa att det är fler än ni som ska ha barnet i knät.

Jag svarade att jag inte var nöjd och att detta var sista resan med dom, och tillade att sånt här inträffade på t.ex Aeroflot kände jag till men inte på seriösa bolag i väst.

Dom kom med extra leksaker till pojken och gratis Champagne till mig och frugan, men jag var fortfarande irriterad, då kom en i besättningen och förklarade att det var bedrövligt att det hade blivit så här,

och sa att dom hade sålt våra platser på Arlanda, till någon som betalade mer.

Låter väldigt mycket som Aeroflot för mig så nu blir det inte mer resor med dom för mig.

Jag har 62 000 poäng i Eurobonus och när dessa är uttagna kommer jag att klippa kortet.

Att sitta och äta med ett barn i knät var inte vad vi hade beställt eller tänkt oss.

Hemresan gick med Lufthansa och där fungerade allt perfekt med barnplatsen och vi placerades i Business Class mellan Frankfurt- Göteborg utan kostnad.

Mvh Isan Lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

när jag åkte med SAS någon gång 2001-2002 precis när de fått sina nya Airbus 340 så checkade jag in på flygplatsen i Bangkok för att åka hem, thaitjejen bakom disken undrade om jag hade något emot att bli uppgraderad till economy extra?

Inte hade jag det och fick ett boardingpass med plats 15G, när jag väl kommer in på planet sitter det redan en snubbe på 15G. Jag dubbelkollade för säkerhets skulle med stolsmarkeringen i taket och sade sedan lite spydigt --Öhh, sitter du verkligen på rätt plats?

Han halade då upp ett boardingcard från Singapore, där flygningen startade, som det stod 15G på!

En flygvärdinna kom galloperande genom gången och undrade vad som var problemet?

--Är det tänkt att vi ska sitta i knät på varandra eller?

Ifall blickar kunde döda hade jag varit död vid det här laget...

Hon slet mitt boardingpass ur näven på mig och jag tänkta ajfan, nu blir jag förvisad bak till sardinklasssen som jag betalt för. Efter ett par minuter kom hon tillbaka och sade surt som fan, --Här har du!

Det blev plats 8B i riktiga businessklassen istället. Helt okej om jag får säga det själv.

En del SAS värdinnor/värdar kan vara jävligt krängda av sig men jag har märkt en klar förändring på sistonde. Iallafall inrikes på sträckan Arlanda-Helsingborg som jag flyger ett 15 tal gånger per år. Trevliga, artiga och hjälpsamma är de där. Hoppas den attityden spritt sig till Bangkok flighterna också.

Lamai64, jag trodde att de betonghårda sätena i economy var för att planet var nästan nytt när jag flög ner till Bangkok med det. Har de inte mjuknat ännu?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde av någon att flygvärdinnorna på SAS kallas för "Isbjörnar"

Blonda med stora arsch..!!  :D

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Hej

Nu behöver ni ej bråka om SAS eller Thai SAS läger ner efter denna säsong

Stolarna i Thai är sämre än cement annars bra, allting

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

IL,

--Är det tänkt att vi ska sitta i knät på varandra eller?

Kanske hon blev lite purken efter den meningen... hehehehehe. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...