Jump to content
IGNORERAD

Livet under havsytan


Oregistrerad

Recommended Posts

Klart det är klantigt och dumt att dyka mycket djupt med OW. MEN...Om man som seriös dykare som håller på med dykning även hemma i Sverige och dyker aktivt så kan man ju efter några år ha dragit på sig hundratals dyk. Skulle då denna dykare inte få gå ner på större djup utan att vidareutbilda sig? Det är väll efter förstånd och erfarenhet som dykdjup ska bestämmas. Frågan är dock .Vad fasen ska man nere på 40m (MAX) att göra ? Personligen får inte jag ut något av dessa dyk och dessutom blir det ju så kort tid där nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • 2much

    14

  • Muimatt

    11

  • Benriach

    5

  • UglyFarang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Helt korrekt! Jag jobbar i tryckkammaren på Samui och vi blir uppdaterade på all typ av dykning kontinuerligt.

I tryck kammaren andas patienten 100% O2 på 60 fots djup/18 meter, detta är naturligtvis under kontrollerade former (högt PPO2)

 

Jag använder själv heliox mestadels när jag dyker (rb), det kostar inte så mycket när jag kör rb. Jag dyker mestadels på vrak och lite större djup 70-100 meter.

 

Vilken RB har du?

Köpt i Thailand?

I så fall vad kostar en dylik?

Var får man en bra utbildning?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

När blir det farligt? Har en polare som är nere på 50m gång efter annan...

 

De sista 10 metrarna är nog att anse som farligast då trycket sjunker 50% med allt vad det innebär i risk.

 

De första 10 metrarna är också att anse som ganska farliga då trycket ökar 100%.

 

Att förflytta sej mellan 40 och 50m djup är bara en marginell tryckändring som normalt inte ställer till något.

 

Det största felet som görs är att dyka för djupt, för länge och stiga upp för snabbt att ta som rutin att göra ett säkerhetsstopp å 5-6 meter 3-5 minuter gör att man kan njuta av livet både under och över ytan lite längre.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken RB har du?

Köpt i Thailand?

I så fall vad kostar en dylik?

Var får man en bra utbildning?

Jag har en Evolution och en hemmabyggd.

I Sverige kan du kontakta Roger på Pelagian scandinavia, han kan ge dig en riktigt bra utbildning på RB dyk.

Det beror mycket på vilken typ av RB du vill ha.

Jag köpte min evolution från Canada.

Link to comment
Dela på andra sajter

De sista 10 metrarna är nog att anse som farligast då trycket sjunker 50% med allt vad det innebär i risk.

De första 10 metrarna är också att anse som ganska farliga då trycket ökar 100%.

Att förflytta sej mellan 40 och 50m djup är bara en marginell tryckändring som normalt inte ställer till något.

Det största felet som görs är att dyka för djupt, för länge och stiga upp för snabbt att ta som rutin att göra ett säkerhetsstopp å 5-6 meter 3-5 minuter gör att man kan njuta av livet både under och över ytan lite längre.

Det där stämmer inte på någon punkt måste jag nog säga.

Jag har behandlat ca 200 patienter med DCI och av dom har det bara varit två som har gjort för snabba uppstigningar.

Senast för en månad sen hade jag en instruktör som fick DCI efter ett pooldyk.

Tänk på att de långsamma halveringtiderna byggs upp under långa dyk och långa dyk är ofta inte speciellt djupa dyk. Ett dyk till 50 meter på luft blir ett väldigt kort dyk och på så vis byggs det inte upp några större mängder kväve i kroppen.

Det är inget att rekommendera att dyka till 50 meter så till vida att man inte har planerat det som ett decodyk och har med sig lämplig gas för deco stoppen.

Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Evolution och en hemmabyggd.

I Sverige kan du kontakta Roger på Pelagian scandinavia, han kan ge dig en riktigt bra utbildning på RB dyk.

Det beror mycket på vilken typ av RB du vill ha.

Jag köpte min evolution från Canada.

 

Jag provade en Buddy Inspiration för några år sedan och den kändes bekväm att dyka med, men det har säkert kommit bättre prylar nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där stämmer inte på någon punkt måste jag nog säga.

Jag har behandlat ca 200 patienter med DCI och av dom har det bara varit två som har gjort för snabba uppstigningar.

Senast för en månad sen hade jag en instruktör som fick DCI efter ett pooldyk.

Tänk på att de långsamma halveringtiderna byggs upp under långa dyk och långa dyk är ofta inte speciellt djupa dyk. Ett dyk till 50 meter på luft blir ett väldigt kort dyk och på så vis byggs det inte upp några större mängder kväve i kroppen.

Det är inget att rekommendera ATG dyka till 50 meter så till vida att man inte har planerat det som ett decodyk och har med sig lämplig gas för deco stoppen.

 

Du har helt rätt i detta, men jag svarade en som inte dyker lite ytligt om var det fanns risker.

De som dyker aktivt brukar inte fela på dessa punkter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i detta, men jag svarade en som inte dyker lite ytligt om var det fanns risker.

De som dyker aktivt brukar inte fela på dessa punkter.

Ok då fattar jag
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade en Buddy Inspiration för några år sedan och den kändes bekväm att dyka med, men det har säkert kommit bättre prylar nu.

Jag ägde en inspiration tidigare men bytte till evolution istället. I princip samma maskin bara mycket mindre och smidigare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ägde en inspiration tidigare men bytte till evolution istället. I princip samma maskin bara mycket mindre och smidigare.

 

Hur vanligt är det att använda dessa i Thailand?

Tänkte mest på säkerhet vid fyllnad, användbarhet vid liveaboard.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Oregistrerad

Stenfisk

 

Säkert inte bara jag som sett den i Thailand.

 

download.jpg.7129cf1e3dc361a5926d87407a1eb2a1.jpg

 

http://www.expressen.se/allt-om-resor/heide-49-trampade-pa-stenfisk-holl-pa-att-do/

 

Arterna har en gifttagg i ryggfenan med mycket starkt gift som kan vara dödligt för människor. Stenfiskar har ett stort huvud med uppåtriktad mun. De är kamouflagefärgade och väntar på sina byten som kan vara nästan lika stor som stenfiskarna. Däremot är deras förmåga att simma inte välutvecklad.

 

 

Farligt att semestra i Thailand?

 

http://www.resamedbarn.eu/resmal-inspiration/Thailand-med-barn/farligt-semestra-i-Thailand-del-2-Thailand-under-ytan/

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...