Jump to content
IGNORERAD

Resa med en 1:åring


Falken

Recommended Posts

Jag undrar om någon eller några har generella tips om hur det är att resa med en 1:åring i eller till Thailand.

[*]Vad ska man tänka på innan man åker. 

[*]När man åker.

[*]När man kommer till Thailand.

[*]När man är i Thailand

Just nu är det ett stort frågetecken, jag har vart i Thailand flertalet gånger men inte med barn  :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Khon sawiiden

Tja jag är ny här , men inte i Thailand. att resa med ett barn i los är inte svårt, men jobbigt. ta med en hopfällbar barnvagn modell lättare. typ paraply. då kan du bära vagnen och barnet upp för trappor och trottoarer. samt att barnet kan sova i vagnen. Blöjor finns på 7-eleven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt tycker jag att man inte ska resa till Thailand med en ettåring. Man ska inte utsätta dem för en flygresa, tycker jag. Om det är på det viset att far- eller morföräldrarna bor i Thailand så kanske man vill visa upp telningen för dem och då kanske det kan vara befogat och förståeligt att man flyger med en liten krake.

Men dessa små människor får i regel väldigt ont i öronen av flygresan, de vet ju inte hur man tryckutjämnar. De bara gapar och skriker av smärtan, dessutom kommer de sannolikt inte att minnas att de varit i Thailand vid den åldern.

Jag tycker bara synd om de små liven, som ska behöva genomlida en flygresa.

Mvh

le_bump

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rent generellt tycker jag att man inte ska resa till Thailand med en ettåring. Man ska inte utsätta dem för en flygresa, tycker jag. Om det är på det viset att far- eller morföräldrarna bor i Thailand så kanske man vill visa upp telningen för dem och då kanske det kan vara befogat och förståeligt att man flyger med en liten krake.

Men dessa små människor får i regel väldigt ont i öronen av flygresan, de vet ju inte hur man tryckutjämnar. De bara gapar och skriker av smärtan, dessutom kommer de sannolikt inte att minnas att de varit i Thailand vid den åldern.

Jag tycker bara synd om de små liven, som ska behöva genomlida en flygresa.

Mvh

le_bump

Förlåt men i alla fall tack för din omtanke... Jag tycker det är humbug det du skriver då jag inte ser något problem med det... det är inte så att man inte kan. Ja det finns säkert forskarrön som säger något och det finns andra som säger annat. Jag har polare som rest med sina barn (som vart 1 år och under) och de har inte haft några problem.

Vi lämnar det va för man vet att det går/har gått/kommer att gå...

Nå åter till topic, det är tipsen jag vill åt likt det som Khon sawiidenvar inne på. Jag tar till mig det men det finn säkert fler tips där ute.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men dessa små människor får i regel väldigt ont i öronen av flygresan, de vet ju inte hur man tryckutjämnar.

Trams, tryckutjämnar gör man lämpligen genom att mata dem med nappflaskan eller på det "naturliga" sättet, det är inga problem att resa med de minsta eftersom de sover så mycket, det är betydligt jobbigare för både barn och föräldrar när de är några år äldre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trams, tryckutjämnar gör man lämpligen genom att mata dem med nappflaskan eller på det "naturliga" sättet, det är inga problem att resa med de minsta eftersom de sover så mycket, det är betydligt jobbigare för både barn och föräldrar när de är några år äldre.

Exakt vad jag tänkte skriva, det går hur bra som helst att resa med spädbarn.

Se till att få(boka) stolar mot en vägg i planet, där kan man få en liten korg att lägga barnet i. De flesta flygbolag tillhandahåller en sån för barn under 10kg på de platserna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen!

Quote

Men dessa små människor får i regel väldigt ont i öronen av flygresan, de vet ju inte hur man tryckutjämnar. De bara gapar och skriker av smärtan, dessutom kommer de sannolikt inte att minnas att de varit i Thailand vid den åldern.

Jag tycker bara synd om de små liven, som ska behöva genomlida en flygresa.

Och alla andra får lida med de små liven!!  :music:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var 8 månader gammal när jag åkte med mina föräldrar till Thailand första gången... Och jag fick men för livet..hehe. Tacksamt dock!  :great:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att resa med barn,vår son var 10 mån.när han reste första gången,inga problem,vi har rest minst en gång per år sen dess.Och det finns inget barnvänligare folk än thailändare,alla vill hjälpa till att roa/sköta om den lille.Numera finns allt man behöver på de olika stormarknaderna även mindre butiker har ett skapligt utbud,som någon sa innan så är en paraplysulky suverän att ta sig fram med,tänk på att ha en riktig solskyddskräm och att ge mycket vätska.Om ni behöver barnmat så finns det att tillgå på alla stormarknader likaså blöjor och andra barngrejor.Ta med så mycket välling ni nånsin kan(om ni ska ska stanna länge)Ha en trevlig resa och njut av det barnvänliga Thailand  :great:   PS vår son är 12 år nu DS Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänk på att ha en riktig solskyddskräm och att ge mycket vätska.

Vill nog påstå att det är 100% fysiskt solskydd som gäller, dvs alltid kläder/mössa, det kan aldrig ersättas med solkräm.

En annan sak verkar vara att folk lämnar "vettet" kvar på flygplatsen nånstans mellan tullen och väskutlämningen det gäller även föräldrar man (får inkl mig själv) gör saker man aldrig skulle få för sig i Sverige, åker omkring i bilar med barn i knät eller på nåt flak, eller i båtar utan flytvästar mm, folk har flinat när jag berättat att jag kånkat bilbarnstolar (visserligen i frigolit) och barnflytvästar och även ett par paraplyvagnar från Sverige, givetvis lämnat allt sånt kvar i Thailand, brukar iof åka med ganska lätt bagage ner förutom diverse sillburkar, salami mm till vänner och släkt, annat är det när man ska hem igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår son är 2 år och 5 mån och för tillfället på sin tredje Thailandsresa (vi flyger hem till Sverige idag). Sammanlagt har han tillbringat 1 år i Thailand på dom tre resorna och har antagligen redan besökt fler platser i landet än ca 96% av detta forums medlemmar. Första resan företogs när han var 4 mån och sista åker vi som sagt hem ifrån senare idag.

Vad jag vill ha sagt är att vi har en del erfarenhet av hur det är att resa till, samt runt i, Thailand med spädbarn. :)

Kan väl börja med att säga att flygresorna aldrig varit något problem för vår son, trots byten i Europa och ibland långa transfertider, missöden med flygstrejker osv. Vi har som längst haft mer än dyngslånga resor från A till B utan att det bekommit pojken något alls. Barn sover när dom är trött, äter när dom är hungrig och leker glatt under mellantiden oavsett var dom befinner sig. Dom enda som blir trötta är föräldrarna, barnet bryr sig inte alls.

Ammar ert barn ännu så är det utmärkt eftersom ni då slipper en massa bekymmer med välling osv. Annars rekommenderar jag att ni tar med välling för hela tidsbehovet eftersom den välling som finns att köpa i Thailand inte smakar likadant som i Sverige utan sött och sliskigt. Är barnet van med osockrad välling tycker den antagligen att den söta thaivällingen är riktigt äcklig att äta.

Vad gäller barnvagn så kan det säkert vara bra att ha med en sådan från Sverige om man inte orkar bära på t ex flygplatsen, men annars så finns det massor av utmärkt lämpliga barnvagnar på alla thailändska varuhus för mellan 200 och 300 kr. Vi har nog köpt tre-fyra stycken totalt och gett bort dom på platsen åt någon havande kvinna när vi dragit vidare med flyg efter några veckor.

Man ska också komma ihåg att det inte heller är lätt att dra barnvagn på dom flesta ställen i Thailand. Finns väl något strandpromenadstråk på dom flesta turistorter men i övrigt är det bökigt som fan att ha med sig barnvagn. Ofta är det betydligt enklare att bära barnet... tyvärr.

Är barnet inte allt för tungt så är bärsele ett utmärkt alternativ... när barnet börjar bli tungt så blir det ... tungt.

Reser man runt mycket så är det svårt att hålla rutiner, matider osv, men det får man väl ta. Barnet har mycket ut av resorna så det uppväger nog besvären med råge. Att få bada, plaska i havet eller poolen och vara ute hela dagarna när dom jämnåriga kompisarna hemma i Sverige sitter framför teven och tittar på tecknat i vintermörkret och kylan är oerhört värdefullt. tror jag.

Dessutom är en tids vistelse i ett "skitigt" land som Thailand antagligen bara bra för barnets framtida hälsa vad gäller allergier osv... så se gärna resan som en investering i ert barns hälsa, det gör i alla fall jag.

I Thailand leker vårt barn bland kycklingar, kor, katter, hundar, ofta i miljöer där svenska hälsovårdsmyndigheter antagligen skulle få krupp, äter restaurangmat som kanske inte alltid är den allra mest kliniskt bakteriefria osv. Allt detta stärker antagligen immunförsvaret och chansen att barnet ska utveckla allergier mot än det ena än det andra i framtiden minskar förmodligen.

Så som sagt, se gärna resor till mindre kliniskt rena utvecklingsländer i unga år som en investering i barnets hälsa. Att dom inte kommer ihåg resorna när dom blir äldre spelar mindre roll tycker jag. Hälsan lever man med hela livet i alla fall.

Vår son har under den senaste 2,5 mån långa resan bytt språk totalt och talar nu nästan uteslutande thai från att ha talat mestadels svenska när vi avreste. Han bara suger åt sig ord och uttryck som en dammsugare och jag förvånas varje dag över hur mycket han faktiskt kan. (jag förstår och talar thai själv men det dröjer nog inte länge förrän sonen är om mig i kunskap).

Thailändarna är oerhört barnvänliga och ni kommer att få hjälp överallt på restauranger, affärer och dylikt. Ofta försvinner erat barn med någon servitris medan ni sitter med menyn och besöker köket mm och får bekanta sig med (och pussas med) hela den 10 personer starka personalen innan barnet så småningom återbördas lagom till efterrätten.

Vad gäller sjukdomar och medeciner så rekommenderar jag att ni tar med åtminstone stoltabletter med feberdämpande medecin från Sverige. Blir barnet sjukt så finns det visserligen sjukhus, doktorer och medecin i Thailand men ofta är det sånt som ska ges via munnen och åtminstone vårat barn spyr upp det mesta som ges den vägen. Att ha paracetamoltabletter som kan tryckas upp i stjärten är oerhört mycket enklare och finns att köpa receptfritt på apoteket.

Blöjor finns att köpa överallt men det största sortimentet att välja på finner du förstås på dom större varuhusen, Big C, Tesco Lotus, Carrefour osv. Är i princip lika dyrt som i Sverige, men också lika bra.

Summa summarum... det är enkelt att resa med ett 1 årigt barn i Thailand, se bara till att ha tillräckligt med välling med om barnet inte fortfarande ammar (?)

Vattenkokare och/eller termos finns att köpa på varuhusen så att man kan fixa ihop vällingen enkelt på hotellrummet. Man kan visserligen gå ner till hotellrestaurangen eller vilken restaurang som helst och begära varmvatten, dom tar aldrig betalt för det men det blir lite jobbigt i längden att behöva gå ut varje gång man ska röra ihop lite välling.

Mat, frukt, dryck osv i övrigt är det bara att bjuda barnet mycket av. Se bara till att beställa mat som inte är för starkt kryddat. Vår son kan få ett spel om jag råkar mata honom, med sin relativt okryddade mat, men med min sked som varit i min egen starkt kryddade även om jag tyckte att den var ordentligt ren. Behövs inte mycket för att sonen ska tycka det blir för starkt.. och då är han ända van med kryddor ända sedan han låg i magen samt via modersmjölken.

Lycka till på resan och glöm inte att föreviga barnets resa flitigt med kameran, på så sätt kommer barnet att även på äldre dar ha glädje av minnena.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...