Jump to content
IGNORERAD

Försäljarna vid motorvägen


Pontus

Recommended Posts

Sitter just ni i taxi från Bangkok till Kasetsombun och nånstans runt Ratchasima såg jag 20 likadana stånd efter varandra med runt 50 meters avstånd mellan varje. Hur kan man gå runt på detta? Första ståndet skapar väl debatt om att man ska kanske stanna och handla varpå dom nästföljande försvinner. Eller så har man koll på att dom dyker upp och så stannar man vid första bästa. Eller så ser man det sista och stannar där?!

Har tänkt på detta varenda gång men nu vill jag ha ett svar hehe. Jag försökte fråga min fru detta men fick inget bra svar. Kanske ni har en bättre förklaring.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag garanterar inte sanningshalten, men jag har fått berättat att försäljarna jobbar i lag hela gänget.

De kommer från samma by och det är kollektivet som står för försäljningen. Dela lika när man packar ihop

på kvällen och alla är nöjda...

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan L har rätt i sitt inlägg, det finns dock undantag. Thailändare är lätt avundsjuka och ser dom att någon granne eller släkting börjat dra in några bath på en affärside gör halva byn ett försök att få en del av kakan och startar en likadan utan att förstå att att summan av köpkraft är oförändrad, Ex. i vår lilla by med 300 hus finns numer 3-4 soppkök, 4 typ närbutiker samt en 24 timmars ölshopp (enda vettiga butiken). dessutom lyckades för några år sedan en av innevånarna skaffa sig en ansenlig förmögenhet genom inköp a 1 st lastbil. Nu har vi 7-8 st åkare??? varav 5-6 stadigt går på knäna och lever på lån, naiva så det räcker. Men visst är dom trevliga och snälla, men det lever man inte på.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Pontus,

jag har också observerat detta fenomen i Thailand. Tjugo stånd längs vägen med exakt samma varor. Upplagda på exakt samma sätt. Se här en grönsaksbutik. Till höger kan vi skymta en annan grönsaksbutik. Med precis samma upplägg visar det sig.

IMG_0438.jpg

Jag har ingen förklaring på detta. Det enda jag kan tänka mig är att under perioder med många kunder så stannar man vid den affär där det inte redan finns en bil parkerad. Så det finns alltså ett litet utrymme för konkurrens.

Men ganska fantasilöst att ha exakt likadana affärer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Om du tittar ett stycke längre upp så ser du förklaringen till detta fenomen. Det är ju också på det sättet att många provinser har sin egen specialitet och då faller det sig naturligt att det blir många stånd med samma varor.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Jan L,

Jo, för all del. Det verkar väl rimligt att tro att det är en gemensam verksamhet. Men varför kan dom inte sätta lite personlig prägel på sina varor? Anses det som orättvis konkurrens om man piffar upp sitt utbud lite annorlunda?

Eller delar man lika på förtjänsten, så att det just inte finns någon anledning att sälja mer i den affär man har hand om?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Har hört exakt vad Baa, skriver om...

Om någon i grannskaet startar en lönsam verksamhet, så blir den genast kopierad av andra i området.

Min Kära fru har drivit ett par bra små rörelser, den första var att importera billiga second hand kläder från Khmer, och sälja på marknaden där hon bodde. Den andra var att sälja en lite ovanlig sorts nudlar på samma marknad.

Båda gick mycket bra, tillls hon fick konkurrenter med exakt samma affärsidè, och lönsammheten försvann, eller minskade ordentligt.

Vi bor vid samma marknad idag, och trenden fortsätter, om nån kommer med nåt "nytt" som funkar, så blir denne kopierad tills det inte lönar sig för någon längre, typiskt thaiföretagande.

Det är ofta likadant inne i Bangkok, skall man köpa nån vara, tex Utemöbler, eller Tv-antenn, så finns det en gata, någonstans, där nästan alla butiker säljer samma vara, jag fattar inte varför, troligen just avundsjuka på andras framgång kombinerat med bristande fantasi.

Jag är tacksam för att frugans verksamheter inte bar sig, annars hade hon aldrig bytt jobb, och vi hade aldrig träffats :wai:

MVH Tommy

PS dagens tips på verksamhet att kopiera hemma är "sopåtervinning" samla skräp, sortera , och sälj till återvinningscentraler... Fy fan vad det ser ut hos dem som börjat med detta. :fan1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Personlig prägel? Ja, ambitionsnivån torde inte vara högre än så här.

Jag har uppfattat det så att man delar lika på förtjänsten efter arbetsdagens slut.

Och med det systemet spelar det ingen större roll vem som har sålt mest under dagen.

Poängen skulle vara att få känna tillfredsställelse att ha varit dagens framgångsrikaste försäljare.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag hade min karaoke bar i Korat, där fanns nog 8 till samt att grannen rakt över har byggt en nu.

Men det fenomenet finns även i Sverige, kolla bara på en vanlig marknad om nån säljer bra av en vara så kopierar många knallar det och skaffar samma grej/saker.

Kolla bara hur mycket kläder,godis samt strumpdiskar det finns på en marknad, för att tala om foppadojor som är trenden nu eller var.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike

Den där jämförelsen haltar en aning i mina ögon. Jag är inte speciellt insatt i knallarnas affärsverksamheter,

men jag tvivlar på att de delar på förtjänsterna när de "knallat" klart för dagen.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan

Jag menade inte att dom dela utan det var det att dom kopierar varandra, som Baa beskrev i sitt med.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi hela familjen med frugans syster, en bit utanför Pak Chong vid motorvägen på vär upp mot Nakhon Ratchasima. Så vitt jag vet delade dom inte sina inkomster med någon annan, utan deras bussines var deras helt enkelt. Däremot blev det snabbt överbefolkat på försäljningsstället då alla andra skulle göra likadant.

100_0237.jpg

100_0237.jpg

Saknar andra hemmet i Pak Chong, Nakhon Ratchasima

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det roligt  ;D se efter vägarna säljer dom samma prylar efter vägarna. Det är något att tänka på om man ska starta något i byn, funkar det bra så kommer någon kopiera din ide  :thumbsup: .

ex.frugans syster startade litet butik det fanns redan 5 st lilla byn innan. Men dom tycker bra ide  :- sen försvan den lilla vinsten när någon passade butiken. :26:   det blev jäkla liv på systern när det fattades sprit.

PICT0105.jpg

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nonki

Hej

Förklaringen är enkel, nämligen att ingen vill ändra på ett vinnande koncept.

De har erfarenhet, de har stått där så länge man kan minnas och de står där fortfarande...

Således går de runt.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...