Jump to content
IGNORERAD

Linsproblem på HTC One (M8)


Fredrik IX

Recommended Posts

Köpte en ny HTC One (M8) för drygt 2 månader sedan.

Efter ca 1 månads användning av den från början superbra cameran i mobilen blev bilderna allt mer oskarpa.

Det syntes inget konstigt på linsen och jag förmodade då att det var ett mjukvaruproblem.

Ville inte skicka in mobilen på lagning så jag sökte efter en buggfix på nätet.

Det fanns inget att ladda ner.

Däremot hittade jag lite chattsidor som beskrev samma fel som jag hade med min telefon.

Folk hade provat alla möjliga huskurer med varierande resultat.

Bl.a en person hade prova Turtle Wax med viss framgång på linsen och då fått bättre bilder efter en del putsande.

Tja varför inte tänkte jag.

Varför inte testa att polera linsen även om den inte ser skitig ut.

Men någon Turtle Wax hade jag inte hemma så jag testade istället med Autosol (kromglans).

Tog en liten klick på en tops och rubbade runt på linsen en stund och gnuggade därefter med pekfingertoppen.

Slutligen torkade jag av linsen med lite toapapper och testade sedan att ta lite bilder.

Gissa om jag blev förvånad över resultatet!

Bilderna var plötsligt knivskarpa igen.

Tydligen så är detta ett fabriksfel som HTC känner till och som de åtgärdar om man skickar in mobilen.

Det är någon form av mycket tunn anti-glaring hinna som de har bestrukit kameralinsen med.

Men hinnan blir dålig/konstig efter en viss tids användning och förvränger då skärpan. .

Men med Autosol gick det utmärkt att putsa bort hinnan som förmodligen är helt onödig.

Testa själva om ni får problem med kameraskärpan i er nya HTC One M8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...