Jump to content
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

24h
IGNORERAD

Isaan Road Trip #8: PUT i passet

Herr Chang

Recommended Posts

På morgonen är det dags att lämna Mukdahan. Färden går mot Korat. Khun Go är som vanligt morgonpigg och kör mot vår destination, om än med hjälp av en karta i knät. HC noterar med viss tillfredsställelse att Khun Go har säkerhetsbältet på sig. Fru Chang är hopplös vad gäller sådant...

IMG_1472.jpg

Vi har åkt samma väg några år tidigare, och HC lägger märke till nya kraftledningar på behörigt avstånd från vägen. På andra sidan prydliga telefonledningar.

IMG_1474.jpg

Vi anländer Korat en dag för tidigt (som vanligt), men jfk_68 som vi ska besöka är vänlig nog att trots det dyka upp på kvällen. Det blir snooker och mat. Hc behärskar inte snooker riktigt, så jfk får guida hela tiden. Slutresultatet är alltför pinsamt att redovisa här.

IMG_1483.jpg

Nästa dag är det borgmästarval i Korat, så man har förbud att sälja alkohol kvällen innan. Det var inga problem på snookerstället, men när vi kommer tillbaka till hotellet är det lite problem att få en öl. Den kreativa personalen löser det hela genom att servera ölen i tillbringare, och HC häller glatt upp i bifogad kaffekopp. Nästan som cappucino!

IMG_1498.jpg

Nästa dag åker vi en bit utanför Korat och besöker herr och fru jfk i deras hus. jfk_68 vill inte vara med på bild, så det får väl räcka med denna. Hur som helst tackar vi jfk för storslagen gästfrihet! HC lyckades till och med koppla in sig på hans internet med medhavd laptop och få sig en välbehövlig dos av nödvändiga forum.

IMG_1508-1.jpg

På eftermiddagen åker vi till en marknad i närheten. Den är inte så stor, men HC är förbluffad över det stora utbudet. Det är liksom inte någon kopiering av affärside, alla säljer något eget.

IMG_1522.jpg

Aah, billig papaya... skulle fru Chang vilja ha i Göteborg!

IMG_1525.jpg

Man undrar ju om upplägget är arrangerat eller ej, en del barnförbjudna fantasier dyker upp i hjärnan hos HC.

IMG_1532.jpg

Lite insekter måste vi ju ha till kvällen.

IMG_1537.jpg

Kära nån då, hamburgare och pommes frites! jfk muttrar något om att det har blivit för många faranger i Korat...

IMG_1557.jpg

Khun Go inhandlar lite verktyg till bilen.

IMG_1582.jpg

På grund av att hans bil råkat ut för en smärre olycka. Lyckligtvis satt vi inte i den då.

IMG_1591.jpg

Skojar bara! Vi befinner oss på en av Korats bilkyrkogårdar, och där finns även matservering där vi intar lite föda och Beer Chang.

Så tillbaka till huset där jfk bor. Han har lovat HC att det finns obegränsat med Beer Chang i frugans butik... tja det ser väl lovande ut.

IMG_1597.jpg

Chaufför Khun Go får inte dricka, utan går istället in i huset och lägger sig att sova i TV-fåtöljen.

IMG_1608.jpg

HC föredrar Beer Chang på burk, men de tar ganska snabbt slut. jfk försöker fejka tillgång på detta sätt:

IMG_1609.jpg

Och här har vi en mycket trevlig dansk som bor i samma by som jfk. Han jobbar hårt på Grönland i tre månader, och tar sig sen en månad i Thailand om HC förstod det rätt. Dansken tar det säkra framför det osäkra och kör med både flaska och burk ;-)

IMG_1611.jpg

Efter en trevlig kväll tillbaka till hotellet inne i Korat. Nog för att vi fått mycket att äta hos jfk, men det ska ändå ätas mer på hotellrummet. På golvet. Fru Chang, son Chang och Khun Go hugger in! HC bara baxnar...

IMG_1625.jpg

Nästa morgon 20 april åker vi mot Bangkok. Vi stannar givetvis för mat längs vägen, och fru Chang konfiskerar de solglasögon HC köpt för THB 50 på marknaden i Korat.

IMG_1628.jpg

Flugorna är ganska besvärande, och när vi gnäller om detta så kommer det in två klibbiga pinnar. HC finner mycket stor tillfredsställelse i att observera flugor som fastnar på pinnarna.

IMG_1633.jpg

Ja, nu har vi lämnat Isaan, men historien fortsätter! Vi kommer till Bangkok, och fru Chang vill bo på Park Hotel, Sukhumvit soi 5 eller 7 var det väl? När vi kommer dit visar det sig att man vill ha THB 2100 per rum och natt. Ej acceptabelt för fru Chang! Nu ska vi hitta något billigare, och fru Chang finner ett backpackerhotell i närheten. Där vill man ha THB 1500 för ett rum med fem sängar.

IMG_1637.jpg

Jaha, vi provar väl det då. Det finns en viss mängd tålamod hos HC, och gränsen provas ganska hårt när sällskapet går upp för ett antal trappor (hiss finns ej, och ingen som hjälper till med bagaget) och genom långa korridorer med det tunga bagaget. Tja, rummet är väl OK.

IMG_1638.jpg

Men så ser vi att det finns ingen toalett på rummet. Och inget kylskåp. Hmm... jaja vi får väl gå ut till soi 7 och ta ett besök på Biergarten. HC fejkar att han tar foto på fru Chang då han egentligen vill föreviga arketypen på barstolen.

IMG_1645.jpg

Sen är det så att fru Chang nästa morgon ska få in PUT i sitt nya pass. Hon är övertygad om att det behövs foton, vilket HC inte tror då han sett modern utrustning på Migrationsverket i Göteborg. Men det blir ändå så att toffel HC får följa med och leta efter något ställe som tar lämpliga foton. Ett jämrans gående upp och ner på de udda soierna. Problemet är väl att det är söndag, och många ställen är stängda. Till slut kommer vi till ett mindre shoppingcenter, och där finns det fotograf och studio.

Fru Chang meddelar att hon först måste gå till toaletten för att sminka sig inför fotograferingen, och då tryter tålamodet hos HC. Han vill ha en öl! Vi ses utanför! Med viss lättnad stegar HC ut ur shoppingcentrat, och ser sig omkring efter första bästa ölaffär. Se där, en 7-11! Problemet är bara att klockan är cirka 16.00, och då säljer man inte öl där. HC går trots detta in i butiken, och får sina farhågor besannade.

IMG_1657.jpg

HC observerar hur man med hjälp av en plastpåse låst dörrarna till kylen... HC överväger för ett ögonblick att dyrka upp låset, ta en öl och sedan låtsas som ingenting i kassan. Men nej, det kommer nog inte att fungera.

Fast strax bredvid finns ju en indisk restaurang där man säkert kan få en öl. Jodå, men den indiske ägaren visar tydligt sitt missnöje när HC inte vill ha något att äta. Jaja. Efter en öl så kommer fru Chang ut från shoppingcentrat med tolv foton. Ja, det ska väl räcka för svenska ambassaden.

Fru Chang berättar också en märklig historia. I shoppingcentrat har hon stött på en dansk som påstår sig jobba i passkontrollen på Kastrup. Han känner igen fru Chang, och säger att han har stämplat in henne i Schengen. Fru Chang visar på begäran sitt pass (varför bad du honom inte dra åt helvete FC?), och han bläddrar fram sidan med den stämpel han påstår sig ha gjort. Sant? Kanske, kanske inte.

Nu går vi tillbaka till hotellet. Fru Chang är starkt frestad av det stora utbudet av skor.

IMG_1665.jpg

HC lyckas baxa henne vidare. Det är väl mer angeläget att ta en Beer Chang på Bier Garten!

IMG_1666.jpg

Framme på hotellet noterar vi några tråkiga detaljer. Gemensamt kylskåp...

IMG_1670.jpg

Hmm... ska man lägga inköpta Beer Chang här? Märkt med HC, som om det skulle hindra någon...

IMG_1676.jpg

Droppen blir när personalen informerar Khun Go att han inte får ha sin bil stående på hotellets parkering under natten. Nu har fru Chang fått nog. Vi checkar ut 17.00 efter att ha haft rummet i tre timmar. Otroligt nog får HC tillbaka de THB 1500 han betalat vid incheckning. HC misstänker välsmort munläder hos fru Chang och Khun Go.

I bilen får HC veta att nu åker vi till Nana Hotel. Ja! Där har ju HC aldrig bott! Tyvärr visar det sig att Nana Hotel är fullbokat. Men den vänliga receptionisten ringer till ett annat hotell på soi 4, och där finns lediga rum. Vi åker dit och får en stor svit för THB 2100. Minst hundra kvadrat, två sovrum, stort vardagsrum. kök och balkong. Nanatai Mansion.

IMG_1682.jpg

Hotellet ligger ju en bra bit in på soi 4, men det finns gratis tuk-tuk ut till Sukhumvit.

IMG_1691.jpg

Detta utnyttjar vi, men kommer inte längre än till Nana Plaza... och sen ett besök på Nana Disco. HC kan konstatera att han tappat mycket av tidigare entusiasm för att besöka dessa ställen.

IMG_1693.jpg

På väg tillbaka hotellet måste det förstås inhandlas något att äta.

IMG_1720.jpg

På hotellrummet känner sig HC lite utanför då han inte är intresserad av att äta något. Fast det är förstås en hel del kalorier i Beer Chang...

IMG_1726.jpg

Nästa dag 21 april går vi till ambassaden. Vi anländer cirka 08.30, och det är redan fullt i rummet för besöksvisum, plus en mycket lång kö i korridoren utanför.

IMG_1727.jpg

Fru Chang har sitt gamla och nya pass samt 12 foton. Vi går in i viseringsrummet och tar en nummerlapp. Väntar 20 minuter, och sedan tar det tio minuter att få PUT i nya passet. Det finns ju utrustning för att fotografera, men den verkar inte fungera just då. HC noterar roat en massa felmeddelanden från Windows på utrustningens skärm. Samtidigt är det lite deprimerande att man använder detta OS...

Istället scannar man ett av fru Changs foton, så det var väl bra att hon gjorde sig besvär med att ta dom. Vi går ut, och HC uppfylls återigen av den eufori man kan känna efter ett ambassadbesök. Vi fick vad vi ville ha! Allting fungerade! Inget mer att oroa sig för!

Detta måste firas med en Beer Chang! Vi sätter oss på Landmarks uteservering. THB 350 för en öl och kaffe. Nåja. Men inget kan dämpa lättnaden hos HC och fru Chang.

IMG_1730.jpg

Nu är det dags att checka ut från hotellet och åka vidare. Fortsättning följer.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

6

• Skibi

2

• Fender

2

• zwa

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanon chang det blri ett +, framför allt bilderna från Korat.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

IMG_1508-1.jpg

Klockren bild..JFK.den vill vi se som avatar  :thumbsup:

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

+karma för denna tråd blir det naturligtvis, sedan vill jag tillägga att jag håller med om att dansken hemma hos jfk var utomordentligt trevlig. En väldigt angenäm person att umgås med.

jfk är ju också en väldigt trevlig värd som håller sina gäster med allt det bästa, som skrattar och underhåller. Här i forumvärlden verkar han dock vara aningen ur balans för tillfället, snarstucken och riktigt otrevlig. Inte den jfk jag känner alls så vi får väl hoppas att det bara är en tillfällig svacka pga någon yttre omständighet.   :)

Log som vanligt gott åt dina kommentarer om hotellmisslyckanden och vardagsjakter efter en kall och god världsmästaröl istället för diverse urtrista shoppingbestyr med frugan. Känner igen mig själv mycket väl i just detta. ;)

Well done!   :thumbsup: (ser redan fram mot #9)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Guest lars60

:thumbsup: HC, det kallas för uppvisning på hög nivå  :wai: Tack för en trevlig och innehållsrik samt rolig berättelse! ;D :D:wai:

:14::14: :2: :2: Gör HC till forumets berättar-King! :thumbsup:

Dela på andra sajter

Härligt med alla dessa bilder och texter  :thumbsup:

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Dela på andra sajter

Trevlig rapport elefanten.  :thumbsup:

Men vilket jävla hotell ni hamnade på.

Du vad står det på skylten där om sexturister ?

KOmmer du ihåg det ?

Testade för övrigt Prince hotel i Chiang Mai som du rekade. Det var väl ok. Lite tråkig frukost. Gumman klagade på trång säng men det är väl mysigt med det.

IMG_1637.jpg

IMG_1637.jpg

Dela på andra sajter

Nice Nice! :thumbsup:

Fint som vanligt!

Mvh

kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Hej falukorven,

Nej, tyvärr observerade jag inte detta med sexturisterna förrän jag laddat bilderna till datorn. Annars hade jag definitivt tagit en bättre bild på det budskapet. Vilket utan tvivel gick ut på att den sorten ej var välkomna...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

:14::14: underbart herr chang är nr1.Men varför dricker du små chang i burk,när det finns lagom stora i flaska? :kort:
Dela på andra sajter

Nice hockey tröja!  :o

HYVÄ SUOMI

Mvh

kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Hej Kung Otto,

"Men varför dricker du små chang i burk,när det finns lagom stora i flaska?"

Hehe, jag dricker väl för långsamt... med en 64 cl flaska behöver jag nog is för att ölen inte ska hinna bli oaptitligt varm!

Dessutom gillar jag inte att bära på en massa glas när jag köper öl i butiken.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Tack herr Chang, dina berättelser är alltid underhållande och du lyckas ofta fånga de små detaljerna som är så kul att fundera över...

Kenneth

Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Klockren bild..JFK.den vill vi se som avatar  :thumbsup:

/Enis

Vilken. den med tröjan?  ???

/jfk

Dela på andra sajter

Guest jfk_68

+karma för denna tråd blir det naturligtvis, sedan vill jag tillägga att jag håller med om att dansken hemma hos jfk var utomordentligt trevlig. En väldigt angenäm person att umgås med.

jfk är ju också en väldigt trevlig värd som håller sina gäster med allt det bästa, som skrattar och underhåller. Här i forumvärlden verkar han dock vara aningen ur balans för tillfället, snarstucken och riktigt otrevlig. Inte den jfk jag känner alls så vi får väl hoppas att det bara är en tillfällig svacka pga någon yttre omständighet.  :)

Log som vanligt gott åt dina kommentarer om hotellmisslyckanden och vardagsjakter efter en kall och god världsmästaröl istället för diverse urtrista shoppingbestyr med frugan. Känner igen mig själv mycket väl i just detta. ;)

Well done!  :thumbsup: (ser redan fram mot #9)

Jens är kanon. Och HC var rätt ute... han jobbar tre månader på Grönland (USA:s bas i Thule) och får en månad ledig för det. Han samlar dock ihop lite ledighet så han kan vara i Thailand lite längre perioder.

Vi bor i samma lilla by utanför Korat alltså.  :)

Angående otrevlig/trevlig har du fått PM om det Kim tidigare.

Här är jag otrevlig med de otrevliga (såsom Barnare och andra okunniga själar) medan jag mycket väl kan vara trevlig med de som är det.

Enkelt... det fungerar i verkliga livet också, varför skulle det inte gälla här?

Som man bäddar får man ligga, typ.

I övrigt: en kanontråd, Changen... som senare också kompletterats med den viktiga bilden på resultatet i snookermatchen...  :thumbsup:

/jfk

Dela på andra sajter

HC!

Mkt trevlig berättelse. + karma  :morgon:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Hej Kung Otto,

"Men varför dricker du små chang i burk,när det finns lagom stora i flaska?"

Hehe, jag dricker väl för långsamt... med en 64 cl flaska behöver jag nog is för att ölen inte ska hinna bli oaptitligt varm!

Dessutom gillar jag inte att bära på en massa glas när jag köper öl i butiken.

Herr Chang har talat.

Men det funkade ju bra med flaskor när du själv slapp släpa på dem...  :icon_mrgreen:

/jfk

Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Snygga bilder och trevlig läsning som vanligt Changen. Bilden med skorna kom mig att tänka på ett av de bättre visdomsord som jag kan. "Livet behöver inte vara det ena eller det andra, det kan var både och. Det gäller allt utom när frugan provar skor"  :sneaky:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...