Jump to content
IGNORERAD

– Jag tycker det är allvarligt.


S m i l e 1

Recommended Posts

För mig och mina kompisar var det liksom tvärtom en gång. I min ungdom åkte vi till Rovaniemi i Finland för att tälta och suupa en midsommarhelg i. Starkölen skulle vi köpa där och blev jätteglada när vi hittade Klass III i en matvarubutik och slog till på åtskilliga kartonger. Nu var det inte den riktiga kicken i det ölet eftersom Klass III åtminstonde på den tiden i Finland var vanlig mellanöl. Jag har ett svagt minne av att vi även storhandlade nåt som kanske hette Hartwalls Gin Long Drink på flaska, Pinknödig blev man...men inget annat.

 

Fritz..

Enligt lagen i Finland så skall mellanölen vara mellan 3,7%-4,7% men i princip är alla i kiosken eller matvarubutiken 4,7% eller mycket nära.

Hartwalls Gin Long Drink på flaska mycket god.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nack Laeng

    4

  • andrejsdenruskige

    3

  • scorpio63

    2

  • KaiserBlood

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chrille Columbus

Jag förstår inte att det kan hända. Idag har väl så gott som alla butiker kassor med ean-läsare. Känner inte läsaren ean-koden på burken så går det inte att få in den i kassan.

Det går bra om burkarna eller flaskorna har hamnat i ett flerpack för folköl brukar oftast röra sig om 4pack Guinness där det råkat hamna 440 Ml burkar med 4,2%  i stället för de "Svenska" 3,5% Volymprocent i båda fallen och då är det ju hemskt att en 18-19 åring får med sig ett par gram* alkohol extra som dessutom inte är skattad. Burkarna ser likadana ut och är lätta att förväxla.

*(0,308 gram per burk om jag har räknat rätt)

 

Mr M förkarar hur det ligger till

 

Hade också för mig att det var lagligt att sälja "outspädd" öl i mataffärer i Finland. Det går att brygga god och oblaskig öl mellan 4,2 och 4,7 Volym % det går också utmärkt att dricka sig onykter men det går åt några fler än om det skulle vara starkölsblask på sådär 5,0 till 5,3 Volym % som de flesta "starköl" dvs.  vanlig lager ligger på.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...