Jump to content
IGNORERAD

– Jag tycker det är allvarligt.


S m i l e 1

Recommended Posts

Oj oj oj

 

 

Puman

 

 

Folkölen i butikens hylla var starköl

 

 

Willys i Märsta krängde starkproppar på hyllan för nödraketer.

Hur folkölen ersatts med starköl vet man inte.

– Jag kan inte svara på det, du får prata med min chef på måndag, säger en ansvarig på Willys Märsta.

  •  
 

På fredagskvällen var David Chabinski, 35, på butiken i Märsta för att handla inför kvällen. Han och kompisen köpte bland annat fyra stycken öl av märket Mariestads.

– När vi kom hem och packade upp såg vi att det var starköl, säger David Chabinski.

De båda öppnade ölen och David säger att det kändes på smaken att det var starköl.

– Jag tycker det är allvarligt. Tänk om det hamnar i fel händer, man måste ju vara 20 för att köpa starköl över disk, men bara 18 för folköl.

Ett tiotal flaskor

Aftonbladet åkte ut till Willys i Märsta på fredagskvällen för att undersöka om David uppgifter stämde. Strax innan butiken stängde, vid 21, stod ett tiotal Mariestadsflaskor märkta med ”Export” och ”5,3%" på hyllan för märkets folkölsvariant.

Vi tog med två flaskor till kassan, för att se om de skulle gå att köpa. Där kunde kassörskan inte läsa streckkoderna eftersom varan inte vara inlagd i butikens system, men slog manuellt in priset elva kronor per flaska. På exakt samma sätt hade David köpt sina fyra flaskor, cirka tre timmar tidigare. Starkölen skrevs in som ”Drycker KNFS” på kvittot.

”Ingen du kan fråga”

När vi påtalar det inträffade för en ansvarig i kassalinjen får vi först frågan om det är vi som ställt dit flaskorna i hyllan. Sedan påstår den ansvariga att vi inte har kvitto. Efter att ha uppvisat kvitto på köpet kontrolleras varan i hyllan och den ansvariga menar då att felet ligger hos leverantören Spendrups som förmodligen skickat fel vara.

– Egentligen skulle ni inte fått köpa de här, kassörskan gjorde fel.

Men det är väl butiken som har ett ansvar att kontrollera vilka varor ni tar in och ställer upp på hyllan?

– Jo, men du får fråga min chef på måndag. Det finns ingen här du kan fråga just nu, säger den ansvariga.

De två flaskor vi köpt återtas och butiken gör ett återköp så att vi får pengarna tillbaka.

– Vi måste ta tillbaka dem eftersom vi inte får sälja dem egentligen.

”Måste kontrollera”

Den butiksanställda hänvisar alla övriga frågor till butikschefen, men det enda nummer vi erbjuds går till butiken.

David Chabinski tycker att det inträffade är allvarligt och hoppas att butiken ser över sina rutiner.

– Jag jobbar själv i service-branschen och vet att man måste vara nogrann med att kontrollera vad man får in. Det är allvarligt att personalen inte märkte att flaskorna man packade upp var starköl, säger David Chabinski.

På Willys vet man inte hur många flaskor av starkölen som sålts under fredagen.

 

 Aftonbladet har sökt butikens chef.

 

 Fotnot. Starkproppar är slang för starköl, nödraketer betyder folköl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nack Laeng

    4

  • andrejsdenruskige

    3

  • scorpio63

    2

  • KaiserBlood

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I många butiker nu för tiden så är det inte butikspersonal som packar upp många varor t.ex bröd,godis ,chips mm.

 

Nu vet jag inte hur det är i denna butik men det skulle kunna vara bryggeriets personal .

Har en kompis som jobbade åt Pripps som gjorde så.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte åka o handla i  den  butiken...  iofs så dricker jag inte vattnig folköl och hade missat det ändå hehe

 

men hade man sett det så hade jag tjackat ett gäng o sen ringt alla polare :)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

jag tänkte åka o handla i  den  butiken...  iofs så dricker jag inte vattnig folköl och hade missat det ändå hehe

 

men hade man sett det så hade jag tjackat ett gäng o sen ringt alla polare :)

 

Undra om det hade varit lönsamt?

 

Har för mig att blasket är ganska dyrt i butikerna.

Fast vad vet jag. Jag, liksom du, får inte för oss att snegla på ölhyllan i en matbutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom slog in dom för 11 spänn, på bolaget 16.90 för ½ liters, 13.90 för 33cl    så om det va 33:or 2.90 billigare, 5.90 om det va ½ liters

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud vilken tur att det upptäcktes. Farligt om 18-åringar kan få tag i starköl så lätt.  :ahh: 

 

Hur fan kan man vara så korkad att man inte åker dit och köper alla flaskor istället för att ringa AB?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

dom slog in dom för 11 spänn, på bolaget 16.90 för ½ liters, 13.90 för 33cl    så om det va 33:or 2.90 billigare, 5.90 om det va ½ liters

 

Fan!

 

Då måste man kanske börja slänga ett getöga då och då på blaskhyllan

Link to comment
Dela på andra sajter

David Chabinski ville väl ha sina 15 minutes of fame... Men han kommer bli ihågkommen som en svikare...

Previs, vilken Bror Duktig. Han har säkert skrivit ut artikeln, ramat in den och gett till lilla mamma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte att det kan hända. Idag har väl så gott som alla butiker kassor med ean-läsare. Känner inte läsaren ean-koden på burken så går det inte att få in den i kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu stod det ju i Aftonbladet, det behöver ju inte innebära att det har hänt i år eller att det är sant.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte att det kan hända. Idag har väl så gott som alla butiker kassor med ean-läsare. Känner inte läsaren ean-koden på burken så går det inte att få in den i kassan.

Detta fall så reggade kassan manuellt :)
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt ryssen på puben så kommer dom säga till minst 3 dagar innan ev anfall.

 

Insider information som kan bli användarbar vid framtida möten.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt ryssen på puben så kommer dom säga till minst 3 dagar innan ev anfall.

 

Insider information som kan bli användarbar vid framtida möten.

Ska de anfalla ned 3,5:or eller starköl?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska de anfalla ned 3,5:or eller starköl

 

Det blir nog rippsen i alla fall...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Enligt ryssen på puben så kommer dom säga till minst 3 dagar innan ev anfall.

 

Insider information som kan bli användarbar vid framtida möten.

 

Kommer dom med flyg så kommer ryssarna oftast oanmälda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer dom med flyg så kommer ryssarna oftast oanmälda.

nja... tyckte att Aeroflot kom på hyffsat utsatt tid när ja jobbade med dom ^^

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig och mina kompisar var det liksom tvärtom en gång. I min ungdom åkte vi till Rovaniemi i Finland för att tälta och suupa en midsommarhelg i. Starkölen skulle vi köpa där och blev jätteglada när vi hittade Klass III i en matvarubutik och slog till på åtskilliga kartonger. Nu var det inte den riktiga kicken i det ölet eftersom Klass III åtminstonde på den tiden i Finland var vanlig mellanöl. Jag har ett svagt minne av att vi även storhandlade nåt som kanske hette Hartwalls Gin Long Drink på flaska, Pinknödig blev man...men inget annat.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

yep, manuellt, i Märsta så fixar vi det mesta :wink:

 

 

post-3153-0-72183700-1411224723.png

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fall så reggade kassan manuellt :)

Jag gillar kreativt beteende.

Finns inte numret i kassan så hitta på något så alla blir nöjda, det står en kö men människor som oxå väntar på att få betala.

Bravo..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

David Chabinski trodde nog att detta skulle bli ett riktigt scoop och att han kanske skulle tjäna sig en hacka. men han skulle nog ha passat på och köpt billig starköl istället :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar kreativt beteende.

Finns inte numret i kassan så hitta på något så alla blir nöjda, det står en kö men människor som oxå väntar på att få betala.

Bravo..

Många affärer skulle få stänga utan detta kreativa beteende.

Näraffären får göra detta ofta..

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...