Jump to content
IGNORERAD

Hur många har ett riktigt körkort för MC (västerländskt)


Soengsang

Körkort & Alkohol  

122 röster

  1. 1. Har du RIKTIGT MC-körkort, Svenskt eller västeuropeiskt?

    • Ja.
      97
    • Nej
      25
  2. 2. Har du Thailändskt körkort för mc(moppe)?

    • Ja
      43
    • Nej
      79
  3. 3. Kör du MC/moppe efter en öl eller mer?

    • Ja
      65
    • Nej
      57
  4. 4. Har du MC-vana från Sverige?

    • Ja
      101
    • Nej
      18


Recommended Posts

Tog B-kort 1983 och A-kort 1987. 

Det var en bra utbildning, tog nästan 2 månader innan jag körde upp.

Gick som en dans allting, men huva va ja va nervös!

 

Sen var det min Kawasaki GPZ-750 i två år som gällde, den var helt perfekt för mej på den tin.

Många sköna mil på somrarna. Tycker fortfarande den har supersnygg design.

 

post-7490-0-51035500-1410955106.jpg

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    9

  • thomas001

    5

  • Oscar

    4

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När man körde Suzuki 125cc så såg man bara dessa 4-taktare i backspegeln. dessutom lät dom ju som mööööööööööööö när ni drog på gasen!! :drinks:

 

Stämmer, tog körkortet på en Suka 125 2takt.. . .men ville ha ljudet i Hondan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går uppkörningen till i Thailand om man vill ta kort där? Kör man ute i trafiken som i Sverige?

Det är väl på sin höjd på baksidan. Och har du svenskt internationellt så är det bara att byta in.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl på sin höjd på baksidan. Och har du svenskt internationellt så är det bara att byta in.

 

Mja, inte riktigt, några avancerade hitech övningar får du allt göra, reaktionstest och avståndsbedömningsförmåga(dra i några snören)  samt kolla ditt färgseende :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, inte riktigt, några avancerade hitech övningar får du allt göra, reaktionstest och avståndsbedömningsförmåga(dra i några snören)  samt kolla ditt färgseende :)

Hos oss behövdes bara test för färgseende. Men man var tvungen att sitta och kolla på en Thai-film om trafikvett i en timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss behövdes bara test för färgseende. Men man var tvungen att sitta och kolla på en Thai-film om trafikvett i en timme.

 

Jo hörde om det med filmen, det är väl nått som har kommit nu i sommar typ, jag förnyade mitt i somras och fick nära 6 år, gjorde  förnyningen just efter min födelsedag.

Men jag slapp i alla fall filmen, men en massa thaiare masade in i ett rum och fick se den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo hörde om det med filmen, det är väl nått som har kommit nu i sommar typ, jag förnyade mitt i somras och fick nära 6 år, gjorde  förnyningen just efter min födelsedag.

Men jag slapp i alla fall filmen, men en massa thaiare masade in i ett rum och fick se den.

Snart två år sedan jag kollade filmen. Förnyade mitt fem-åriga körkort för bil. Och fixade för första gången körkort för moppe. Fick fem-årigt även på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick sitta och se en film på thailändska i januari i år.

Reaktionstest, färgseende och djupseende, sen fotografering och körkortet klart.

 

Nu fanns ju MC på mitt internationella KK

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick sitta och se en film på thailändska i januari i år.

Reaktionstest, färgseende och djupseende, sen fotografering och körkortet klart.

 

Nu fanns ju MC på mitt internationella KK

 

Ok, jag hade väl tur som slapp filmen?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget MC kort varken i Svealand eller i Thailand, men har en skuren/värmenypt (för vilken gång i ordningen kommer jag inte ens ihåg) YZ 400 sandgrävare, hade en GPZ900 plastraket och köpte en 4t 250 helcross 2010 för att komma runt lite i stugan. Vattenkylt verkar hålla i alla fall, den har inte skurit än.

 

Har inte kört moppe/mc i Thailand. Dom är f*n inte kloka i trafiken. Knappt så jag vågar åka minibuss, dom verkar bemannade med kamikazepiloter istället för förare. :wink:

Ska man ut i den trafiken ens som passagerare så behöver jag en styrketår.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag hade väl tur som slapp filmen?

och missade värdefull utbildning också på köpet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

och missade värdefull utbildning också på köpet.

Men med deras sätt att räkna fick jag 6 år på mitt 5 års kort :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

 

Undrar hur många som har riktigt körkort för mc. alltså inte ett kort från Thailand utan ett kort merd riktig Mc-utbildning, Svenskt eller annat västeuropeiskt?

 

 

Mja, skulle uppskatta att det finns ca 10 miljoner i västeuropa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mitt mc-kort 1976 16 år gammal. Hade jobbat ihop pengar och köpte en helt ny Suzuki 125cc dagen efter att jag klarat körkortet.

Minns lyckan än idag.

 

Kostade 1976 5.200:-  Man var kung bland polarna. Bild från nätet.

Snabbast av alla standardhojar på den tiden.

attachicon.gifSUZUKIGT125-2829_1.jpg

Min bror hade en exakt likadan som sin första båge. Själv har jag kört mycket i Sverige men använt brors körkort. I Thailand kör jag moppe i byn och även på landet, frugan har dock satt en gräns på 2 bira efter en liten incident. Skulle inte falla mig att köra i varken Bangkok eller Pattaya både för trafiken och alkoholvanor på semestern. I byn är svågern "lagen" och på landet har de inte visat sig sedan grannens hus brann ned.

Link to comment
Dela på andra sajter

Honda%20CB%20500%2072.jpgHadde en sådan 1972..Tur man entte e i moppeåldern längre  :yes:

Min första var en sådan 1977:a för 9900 kronor och den var blåmetallic

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här köpte jag 1968 när jag fått MC kortet.

Utbildning var hos FMCK.

Tyvärr försvann Mc kortet när mitt bilkörkort blev indraget på -70 talet och sen fick man det inte automatiskt längre.

 

post-6510-0-11128000-1410960450.jpg

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här köpte jag 1968 när jag fått MC kortet.

Utbildning var hos FMCK.

Tyvärr försvann Mc kortet när mitt bilkörkort blev indraget på -70 talet och sen fick man det inte automatiskt längre.

 

attachicon.gifSilverpil V.JPG

Va den 3- växlad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va den 3- växlad?

Det minns jag inte, men det var en guldpilmotor monterat i den.

Om jag minns rätt så var dom på 200cc.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har körkort ABECEDE

 

Har kört aktivt i Sverige typ varje dag till o från jobbet i över 10 år.

Kör även i Thailand och har där 5 årigt körkort för bil och MC.

 

Har en sådan här.  (Lånad bild)

post-8360-0-37060600-1410964656.jpg

 

//Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Frågorna stämmer inte i formuläret då jag tog tror hette AB 1962 bara kört moppe då men är behörig tung mc. 1 öl ger lust mod att köra skotern som tror klarar 80-90 men då livsfarlig så 50 -60 bra landsväg. I Isaan-staden krävs 2 öl :haha: för att acceptera  Thais totala avsaknad av trafikvett och kunskap trafikregler. Käringarna och pojkarna värst. :girl_dev:

 

 För övrigt hade högerstyrd Saab 63 - 68 då vi gick från vänster till höger Sv så inga problem att ha det så i min Toyota i Th. Min dator klarar nog inte plats av mina synpunkter betr hur man kör i trafiken i Th spec i Isaanstaden. min fru säger ibland när jag skojar med dom Do`nt give me problem Can have gun in car. Can see number and come home to house.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo hörde om det med filmen, det är väl nått som har kommit nu i sommar typ, jag förnyade mitt i somras och fick nära 6 år, gjorde  förnyningen just efter min födelsedag.

Men jag slapp i alla fall filmen, men en massa thaiare masade in i ett rum och fick se den.

Har funnits ett tag. Såg den för ett par år sen vid mitt tredje 5års förnyande.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt körkort sen 1983 första McYamaha RD125Lc 2år senare Yamaha RD500YPVS års modell 1985 i några år sen Kawasaki GPZ750 års modell1984 beg.till 1991 och sen  uppehåll till 1997 då blev det Yamaha V-Max 1997 som användees i ca 4 år sen tröttnat på Svenska Mc turer.

 

Thailänskt körkort sen 2554 och 2st Honda Wave 125r och 125i mina mc meriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskt körkort sen 1983 första McYamaha RD125Lc 2år senare Yamaha RD500YPVS års modell 1985 i några år sen Kawasaki GPZ750 års modell1984 beg.till 1991 och sen  uppehåll till 1997 då blev det Yamaha V-Max 1997 som användees i ca 4 år sen tröttnat på Svenska Mc turer.

 

Thailänskt körkort sen 2554 och 2st Honda Wave 125r och 125i mina mc meriter.

GPZan är ju en härlig hoj, gillar att du blandar årtalen åxå. Jag får alltid fundera en sväng till när det blir sånadär år 2554 för det känns som startrek annars. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...