Jump to content
IGNORERAD

Rävsoppa i Changmai


Niro

Recommended Posts

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • acarls

    5

  • kitungmakmak

    4

  • uptoyou

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Stefan, antar att du inte käkar krabba heller, där har du en asätare av rang :wink:

Det har hänt att jag gjort och kommer så att göra igen :nyam: , men jag har aldrig hört att någon ätit räv men det kanske beror på att det finns så många andra köttalternativ.

 

Kom ihåg att på början av 90-talet stod en restaurang på pålar i vattnet i vid Walking Street i Pattaya och där serverades det krabba, man kunde beställa in en jättebricka med krabba som var kanongott.  

Sedan åkte Mr Crabman runt på sin moppe och sålde krabba, han ägde visst ett par barer också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min tjej från Isaan har aldrig ätit räv och känner ingen som gjort heller.

Hej

 

Det beror förmodligen mer på att dom är relativt ovanliga än att dom inte går att äta, hemma hos oss är räv bara ett djur bland alla andra precis som myrkottar, insekter, kräldjur och allt annat märkligt i naturen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det beror förmodligen mer på att dom är relativt ovanliga än att dom inte går att äta, hemma hos oss är räv bara ett djur bland alla andra precis som myrkottar, insekter, kräldjur och allt annat märkligt i naturen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Lite off topic, män etter å ha farit omkring avsevärda sträckor med bil och moppe på alla dygnets(speciellt uppe norr) tider slår det mig den totala avsaknaden av djur på vägarna.Några stackars på körda hundar har man ju sätt men thats it...

Var är "alla" sjöfåglar i söder nån stans? menar att jag kunne iakttaga  måsar i Malaysia...Kan det vara så att LOS folket har ätit upp dom.. 

 

Hittade inte en insekt på bilf.. etter flera hundra mil..

 

Med vänlig hälsning

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn och Kråka är två andra exempel på asätare som vi äter

 

Ja du äter ju Biff... Tror du Kossorna äter enbart gräs??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite off topic, män etter å ha farit omkring avsevärda sträckor med bil och moppe på alla dygnets(speciellt uppe norr) tider slår det mig den totala avsaknaden av djur på vägarna.Några stackars på körda hundar har man ju sätt men thats it...

Var är "alla" sjöfåglar i söder nån stans? menar att jag kunne iakttaga  måsar i Malaysia...Kan det vara så att LOS folket har ätit upp dom.. 

 

Hittade inte en insekt på bilf.. etter flera hundra mil..

 

Med vänlig hälsning

Per

Hej

 

Just i söder vet jag inte om folk äter upp allt som rör sig, men i nordost är det mesta ätbart.

 

Utanför Nationalparkerna är det nog väldigt lite djur som överlever, när jag kom till den Thailändska landsbygden för första gången 1985 fanns det ju fortfarande remsor av mark längs floder, berg och sumpmarker som var i princip orörda, dessa blev en tillflyktsort för alla möjliga djur och fåglar, då fanns det fortfarande t.o.m lite hjortdjur kvar ute i odlingslandskapet.

 

Då sågades alla träd ned för hand och varje bräda sågades också för hand av flera personer, det man sågade måste sedan transporters till närmaste väg med hjälp av elefanter eller bufflar, detta var ett tungt och tidsödande arbete och man sågade inte ned mer än man behövde, just den stora arbetsinsats som krävdes och den tid det tog gjorde att avverkningen gick långsamt.

 

När motorsågarna, traktorer och bilar blev var mans egendom ändrades allt, träden avverkades i ett rasande tempo och man kunde börja tjäna bra pengar på att sälja timmer och virke, med grävmaskiners hjälp kunde man snabbt anlägga enkla vägar upp i bergen, dika ut sumpmarker och börja avverka på platser som tidigare var helt omöjliga, detta ledde till att dom sista platserna för djuren att gömma sig på försvann i många områden, på bara något årtionde kalhöggs bergen och eftersom ingen återplantering utfördes och marken oftast lämnades öppen för erosion så sköljdes det mesta av jorden bort med regnen, nu är många av dessa bergiga områden omöjliga att odla något på.

 

Hos oss i nordost har vi förlorat det mesta av djurlivet och som sämst var det när alla odlade enbart ris, nu har det skett en liten förbättring efter det att man började plantera eucalyptus och gummiträd, det har åtminstone ökat antalet fåglar i vårt område, det gäller allt ifrån små sångfåglar till större rovfåglar.

 

Nu förekommer det räv och ekorrar men inga hjortdjur finns längre, det kommer gott om änder varje vinter ifrån Kina eftersom det blir vinter där, dessa både jagas med gevär och fångas levande i nät, det finns även lite hönsliknande fåglar men dom är rätt ovanliga.

 

Folk äter i princip allt, man skjuter och fångar allt som hägrar, småfågel, änder, fisk, kräldjur, insekter, rävar, ekorrar, råttor och myrkottar, allt verkar vara ansett som mat utom kråkor, dessa förekommer det ju att folk äter i Sverige men hos oss i byn är dessa tabu och det finns ganska många numera, varför just kråkor inte äts förstår jag egentligen inte.

 

Svärfar sätter ofta ut fiskenät bland risfälten och bland träden, där äter han allt som fastnar även små gråsparvar, djuren har det inte lätt i Thailand.

 

Har inte tänkt på det tidigare men det stämmer som du säger att det verkar vara väldigt lite sjöfågel i Thailand jämfört med grannländerna, kanske blir även dessa mat eller så finns det helt enkelt ingen föda åt dom ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Just i söder vet jag inte om folk äter upp allt som rör sig, men i nordost är det mesta ätbart.

 

<klipp>

Folk äter i princip allt, man skjuter och fångar allt som hägrar, småfågel, änder, fisk, kräldjur, insekter, rävar, ekorrar, råttor och myrkottar, allt verkar vara ansett som mat utom kråkor, dessa förekommer det ju att folk äter i Sverige men hos oss i byn är dessa tabu och det finns ganska många numera, varför just kråkor inte äts förstår jag egentligen inte.

<klipp>

Med vänlig hälsning isan lover

"If it moves you can eat it" verkade vara devisen, svaret jag gav var "Yes you can, I can't"...

 

Funderar på om kråkor kan vara tabu eftersom vissa av dom är ganska smarta, kanske finns en aning om att det kan vara en reinkarnerad människa eller nåt. 

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"If it moves you can eat it" verkade vara devisen, svaret jag gav var "Yes you can, I can't"...

 

Funderar på om kråkor kan vara tabu eftersom vissa av dom är ganska smarta, kanske finns en aning om att det kan vara en reinkarnerad människa eller nåt. 

Hej

 

Kråkorna är ju även asätare och käkar avfall på soptippar, kanske är det detta som man ogillar och därför betraktar den som smutsig och dålig att äta ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Gästen till hovmästaren -Har ni grodlår? Hovmästaren -javisst.

Gästen -Hoppa då ut efter en kall öl till mig! häpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kråkorna är ju även asätare och käkar avfall på soptippar, kanske är det detta som man ogillar och därför betraktar den som smutsig och dålig att äta ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Sant, men rävar o.d. käkar ju inte bara hälsokost heller. Fast rävar och råttor har jag inte sett på bordet, eller kråka heller för den delen men ödla och insekter gick tydligen bra.

 

Har nog inte tagit mig tillräckligt långt norröver, Chiang Mai och Kon Khaen, Maha Sarakham (stavningen är ju tveksam, men ni fattar säkert) är det jag hunnit till på nordsidan.

 

Stapelfödan verkade vara somtam, kow niew och kyckling samt fläsk, och såklart fisk när farangen betalade - men biff (av vettig kvalitet) var ju lite svårfunnet, handlade av en slaktare som hade en halv ko hängandes från ett träd så man fick den del som var på tur för att skäras ur. Men jag anar att den [nötkött] inte är nåt dom käkar ofta, då det var lite sisådär med hur den var tillagad.

 

Dock fick jag för mig att allt går att äta, men du borde ju veta bättre än mig om kråkan ratas, och varför. Så det var mer en gissning, tyckte mig se att dom var ganska vakna för smarta djur, och gav dessa lite extra omsorg/tanke emedan resten bara var käk.

 

Men när jag var i "byn" så tjattrade dom på i 200km/h på thai och jag fattade inte ett smack så jag drog slutsatser av det jag såg. Orm hade jag tänkt testa men exet vägrade, ovanligt för henne att säga nej till mat. Så det kanske inte är så homogent ändå, för hon käkade inte nötkött heller. Det gjorde dock resten av familjen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då heter väl rätten Tom Yum Gai men fruga gör alltid med cocosmjölk.

Tom Khaa Gai är helt riktigt kycklingbröst kokt i cocosmjölk. Tom Yum Gai är samma som Tom Yom Gong, du byter bara ut räkan med kyckling. Tom Yum är dessutom starkare än Tom Khaa och innehåller sällan eller bara en liten skvätt cocosmjölk, men däremot ofta avskrap av det mjuka fruktköttet från insidan av cocosnöten.

Frugan brukar ibland koka Tom Yum Benflisa, samma som Tom Yum Gai men istället för att skära köttet med kniv så bankar hon skiten ur fågeln med en slö köttyxa, resultat man håller på att bryta tänderna av sej ideligen.   

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Khaa Gai

 

Är såååååååå jäkla gott. En av mina absoluta soppfavoriter och även hos min släkt

då det är en stående order att ha på bordet när de kommer på besök

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja det var dig jag svarade (sorry borde ha citerat)

 

Vildsvin äter det de kommer över (allätare) är ju därför man måste trikintesta köttet

Haren äter sin egen skit åsså ett antal gånger, men goda e dom :) Käkade stekt hund i Venezuela på den tiden det begav saj  :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...